Тренінгове заняття «Безпечна подорож просторами Інтернету»
Мета: сформувати розуміння правильного користування Інтернетом. Виявити всі плюси та мінуси ресурсів глобальної мережі. Навчити учасників, як себе убезпечити в кіберпросторі.
Цільова група - категорія учасників: 12-16 років.
Обладнання. Аркуші формату А4, стікери-аватарки, червоні стікери-сердечка, стікери-будинки, , маркери, ватман з павутиною, ватман з сторінкою в соціальній мережі, ноутбук, стікери-повідомлення, два листки із зображенням мобільного телефону, олівці, аркуш формату А1 для правил групи, роздатковий матеріал.
Соціальний педагог: "Кількість користувачів Інтернету стрімко зростає.
Відповідно до нової доповіді компанії Common Sense Media, текстове повідомлення є улюбленою формою спілкування сьогодення серед підлітків у Сполучених Штатах. Дослідницькою групою було проведено опитування понад 1000 дітей віком від 13 до 17 років. Оскільки воно відстежує зміни з 2012 року по сьогоднішній день, ми бачимо, як соціальні мережі впливають на соціальні уподобання підлітків.
35% опитаних заявили, що текстові повідомлення є їхнім улюбленим способом спілкування з друзями. Це перевершує особистий контакт, якому 32% респондентів все-таки віддають перевагу над віртуальним спілкуванням. Відсоток підлітків, які обирають особисту взаємодію зі своїми друзями, скоротився з 49% до 32% у період між 2012 і 2018 роками. Це підкреслює тенденцію, яку багато батьків з прикрістю помічають.
Згідно інших досліджень 65% користувачів мережі є діти від 6 до 17 років, тобто Ви. А чи справді Інтернет є таким цікавим, яким він Вам здається. Сьогодні ми проведемо з Вами тренінг, щоб ще пригадати правила користування мережею Інтернет".
Вправа «Правила групи»
Мета: забезпечити конструктивну атмосферу для роботи групи
Соціальний педагог: "В житті кожної людини є правила, які допомагають регулювати стосунки з іншими. Для того щоб група працювала продуктивно, щоб кожен учасник почувався комфортно потрібно прийняти правила групи. Давайте разом обговоримо і запишемо на плакаті правила роботи.
Основні правила:
Мозковий штурм «Інтернет і що я про нього знаю»
Мета: Актуалізація знань і досвіду учнів щодо безпечного використання Інтернет-ресурсів
Соціальний педагог: Діти використовують Інтернет з різною метою: щоб поспілкуватися з друзями, пограти в ігри, послухати та завантажити музику, відео, підготуватися до уроків, знайти та прочитати цікаву інформацію або придбати певні товари. Для цього вони використовують різні послуги в мережі Інтернет. А чим користуєтесь Ви в мережі Інтернет і навіщо? Учні записують можливості Інтернет на стікерах-будиночках та наклеюють на плакат з зображенням павутиння, яке буде символізувати мережу Інтернет.
Ви користуєтесь багатьма послугами захоплюючої, цікавої, невичерпної мережі Інтернет. Але не все цікаве може бути безпечним.
Дайте відповідь на наступні питання:
Висновок: Безпека людини і дитини, в тому числі, багато в чому залежить від власних дій людини, а серед небезпечних вчинків, зокрема можна відзначити на першому місці – довірливість дітей, якою так часто користуються в негативних цілях. Сьогодні наша мета сформувати навички користування правилами безпечної поведінки в мережі Інтернет в різних послугах.
Вправа : Знайомство (гра «Сторінка в соціальній мережі»)
Мета: знайомство учасників для створення комфортної атмосфери для роботи
Теоретична інформація: На ватмані малюється сторінка, будь-якої, соціальної мережі . Учасникам тренінгу пропонується придумати собі «нікнейм» та написати його на отриманих стікерах-аватарках. Після чого кожен з учасників виходить і наклеює свій стікер з «нікнеймом» на дерево та розповідає про себе: своє реальне ім’я, рід заняття, хобі, та чому він придумав такий «нікнейм». Ці «нікнейми» можна використовувати під час спілкування на тренінгу.
Вправа «Хто надіслав тобі листа»
Для цієї вправи використовується «Сторінка» з попередньої вправи.
Соціальний педагог: Напишіть позитивне побажання або просто хороші слова на стікері-сердечці, а потім наклейте їх поряд з будь-якою аватаркою. Кожен учень має наклеїти побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили хто надає їм побажання. Учасники отримають побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення».
Висновок: Так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника. Але в Інтернет-просторі ти ніколи не знаєш, хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону і його мотиви.
Мета: формування навичок безпечної поведінки під час спілкування у соціальних мережах та обміну миттєвими повідомленнями.
Учасники сідають на стільці по двоє спинами один до одного. Один із учасників отримує чистий аркуш паперу та олівець. Інший - заздалегідь підготовлений малюнок мобільного телефону. Учасник, який має малюнок, не повинен показувати його своєму партнерові, а виключно словами передати зміст зображеного. Учасник, який має чистий аркуш паперу та олівець, повинен якомога точніше намалювати те, що буде казати його напарник, тобто зробити свою копію малюнка.
Соціальний педагог: Чому ж тоді у вас неоднакові малюнки?
Висновок: Не можна довіряти інформації, отриманій лише завдяки одному органу чуття (в даному випадку - слуху). Тоді чому ми довіряємо інформації, яку отримуємо від співрозмовників у соціальних мережах? Ми не бачимо їх, не відчуваємо їхньої реакції, навіть не можемо бути впевненими, що фотографія та реальна людина по той бік екрана будуть схожі. Ми не знаємо, хто саме знаходиться по той бік монітора.
Мета: формування навичок безпечної поведінки під час обміну фотографіями та особистою інформацією.
Всі учасники сідають на стільці. Кожен отримує аркуш паперу та олівець.
Соціальний педагог: Кожен із учасників має певні таємниці і не хоче, щоб вони стали відомі іншим.
Напишіть на папері одну таку подію. Після того, як учасники напишуть, вчитель просить дуже щільно скласти цей папірець, перегнувши декілька разів, щоб не було видно, що саме написано, і покласти його під стілець. Після цього всім учасникам пропонується пересісти на два стільці вправо, потім на п 'ять стільців вліво та ще на три стільці вліво.
Психолог просить взяти чужий папірець під стільцем, на якому він зараз опинився. Не треба його розгортати! Учасники лише беруть у руки папірці з чужими таємницями.
Висновок: Досить часто ми розміщуємо у мережі Інтернет інформацію, яка може нас компрометувати або навіть ідентифікувати: повне ім'я, домашню адресу, телефон, фінансовий статок, місце роботи батьків та інше. Цього не варто робити, інакше ми не будемо почувати себе так, як під час цієї вправи.
Вправа: Правила розумного користувача Інтернету (робота в групах)
Мета: визначити правила безпечного використання Інтернету
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Шість правил розумного користувача Інтернету:
1. Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
2. Я буду залишати негарні веб-сайти.
3. Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
4. Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
5. Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
6. Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти реальні імена, адреси й номери телефонів.
Вправа «Комп'ютер»
Наш тренінг дійшов логічного завершення. Подумайте, друзі, щоб ви взяли із собою з тренінгу. Давайте закріпимо на комп'ютері повідомлення. Що Ви в них відправите?
(Учні висловлюють свої думки, що їм запам’яталось з проведенного тренінгу, що стане їм корисним у житті)