Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Тренінг "Будуємо щасливу родину"

Про матеріал

Тренінг "Будуємо щасливу родину" проведений в рамках міської секції психологів.

Направлений на формування у учнів цінностей сім'ї, критеріїв щастя

Перегляд файлу

 

 

 

ТРЕНІНГ «БУДУЄМО ЩАСЛИВУ СІМЮ»

 

Вправа «Австралійський дощ»

Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

 -В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

- Починає накрапати дощ

{клацання пальцями)..

- Дощ посилюється

(почергове плескання по грудях)

- Починається справжня злива.

(плескання по ногах)

 -А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

- Але що це? Буря почала вщухати

( плескання по ногах)

- Злива перетворюється на дощ

(плескання долонями по грудях)

- Рідкі краплі падають на землю

(клацання пальцями).

- Вщухає вітер (терти долоні)

- Сонце (руки догори).

Ми трохи розслабились.

 

Вправа. Знайомство (5 хв.)

Учасникам тренінгу роздаються кольорові аркуші і пропонується написати на них своє ім’я, яким би вони хотіли, щоб їх називали під час заняття. Кожен учасник представляється, вказуючи написане ім’я і дарує «подарунок» групі, що починається на першу букву імені ( наприклад: Ольга – оптимізм, Тетяна – тепло і т.ін.).

Тренер. Тепер ми з вами побудували теплу атмосферу.

 

 

 

 

 

 

 

Оголошення теми тренінгу.

Вступне слово тренера. З огляду на вміння будувати гармонійні взаємовідносини ми й розглядаємо сім’ю як найважливіший життєвий університет. Якщо людина хоче побудувати щасливу сім’ю, то доцільно спочатку створити її образ. Емоційне уявлення, поступово наповнюючись енергією, перетворюється на мету й реалізується.

Сім’я створюється для розвитку людини, для зростання любові та щастя. І найголовнішим принципом щасливої родини є розвиток найкращих якостей кожного її представника.

Спираючись на цей основний принцип, легко вибудовувати будь-які взаємини, навіть у найскладніших ситуаціях, оскільки відповідальність за події лягає на кожного члена сім’ї і немає крайніх, винуватих, скривджених. Проблеми трансформуються у ситуації, які можуть бути або корисними, або приємними і створюються для розвитку кожного члена сім’ї.

Сім’я – це соціальне явище, з безліччю граней: побутових, фінансових, економічних, соціальних, соціально-психологічних.

Спроби побудувати сім’ю лише на почуттях, поклавши в основу навіть найсильнішу любов, призводять, як правило, до численних труднощів і розлучень. Без усвідомленого підходу благополучна сім’я створюється рідко.


Вправа «Будуємо майбутнє»

Мета: продемонструвати процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї, допомогти  замислитись над тим, від чого необхідно відмовитися заради досягнення цієї життєвої мети.

Хід вправи:

Тренер просить трьох бажаючих вийти до дошки та намалювати декілька будиночків. Потім починає бесіду, побудовану на запитаннях:

Що спільне у всіх трьох будиночках? (певна послідовність побудови будь – якої будівлі -  фундамент, стіни, дах).

Чому фундамент закладається у першу чергу? (тому що це основа дому).

Що буде з будинком, якщо дах побудувати в першу чергу, а потім закласти фундамент, або побудувати будинок без фундаменту? (будинок почне руйнуватися, або його споруда взагалі стане неможливою).

Процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї  можна порівняти з процесом будівництва дому.

(На ватмані тренер  малює основу-фундамент дому.)

Що служить фундаментом для побудови стосунків між людьми? Довіра, повага, прихильність, любов, дружба.

Яка частина дому зводиться після закладки фундаменту?

Звичайно, стіни.

Яку функцію виконують стіни в будинку?

Стіни підтримують, захищають, забезпечують безпеку та відмежовують.

Яку роль стіни відіграють у взаєминах?

Підтримка = опора, допомога, сприяння.

  1. Захист = безпека й упевненість в тому, що ваш партнер ніколи навмисно не за­вдасть вам шкоди.
  2. Безпека = у ваших стосунках присутні повага та довіра одне до одного, ви впевне­ні в тому, що вас кохають і ніколи не зрадять.

Справжнім зобов'язанням у стосунках хлопця і дівчини, які кохають одне одно­го, є шлюб.

Який остаточний крок у процесі спорудження дому?

Дах.

Що являє собою дах у взаєминах?

Це, наповнені любов'ю,  інтимні стосунки, вінець яких - діти.

 

А що станеться, якщо ви вирішите будувати стосунки, відразу почавши з інтимних сексуальних відносин? Як буде виглядати ваш дім?

Малюють перевернутий дім.

Перевернутий дім - дім зруйнований, бо дах не спроможний утримати споруду: фундамент розвалюється, стосунки розриваються.

Від того, яким чином ви будуєте взаємини тепер, залежить у майбутньому, наскільки успішним буде ваш шлюбний союз і сімейне життя.

 

Тренер. Сім’я – це будинок, який постійно вимагає утримання в належному стані, а конкретніше – спільного обговорення багатьох питань, важливих для його жителів.

В основі проектування сім’ї та побудови її фундаменту лежить узгодження парою мотивів і принципів, цінностей створюваної сім’ї.

Розглянемо найбільш поширені цінності, актуальні для більшості людей.

Отже, на перший рівень помістіть себе, а в подальшому – і свою пару: Я + Він (Вона). Це два достойних партнери, які усвідомлюють свою різність і визнають свою рівність.

Другим рівнем стає той простір (дім, будинок, оселя), який створює ця пара. А по суті своїй – це простір любові, створюваний подружжям. Пара, створивши сім’ю і простір любові, може народити дитину.

Якщо між батьками нема порозуміння, поваги, не створений простір любові, відсутні належні побутові умови, то дитина почуватиметься дискомфортно у такій сім’ї. Тож спочатку пара створює простір любові, тим самим створюючи оптимальні умови для виховання і формування щасливої долі молодого покоління, а вже потім у цей простір запрошує дітей. Таким чином батьки передають своє щастя і вміння любити дітям у спадок. У цьому випадку дорослим є що передати. Діти спочатку засвоюють світогляд своїх батьків із природною системою цінностей, а далі вибудовують свої відносини з навколишнім світом більш гармонійно.

На четвертому місці в системі цінностей знаходиться любов до батьків, до свого роду, до свого коріння. Родові зв’язки вкрай важливі для гармонійного розвитку особистості та реалізації її в житті.

На п’ятому місці в системі цінностей знаходиться творча реалізація людини в соціумі, простіше кажучи, її діяльність, творчість, робота. Важливо підкреслити – саме тут, на п’ятому місці. При цьому йдеться не про кількість часу, присвяченого роботі, а про кількість затрачених на неї сил, енергії, думок, почуттів; про важливість і пріоритетність у свідомості. А що ми бачимо в реальності? Більшість людей віддають цій сфері життя значно більше часу і сил, ніж відносинам із коханими, у сім’ї, з родичами. Найчастіше робота виходить на перший план і закриває собою все інше. Можливо, при цьому людині-трудоголіку вдається досягти значних результатів у кар’єрі, але вона ризикує втратити здоров’я та сім’ю і навіть дітей.

На шостому місці і нижче знаходиться все інше: друзі, хобі, захоплення, громадські та інші інтереси, любов до тварин, до природи. Тут пріоритети вже не настільки важливі.

 

Психологічна практика доводить, що порушення в системі життєвих цінностей стають причиною проблем більше ніж у половини сімей.

Тренер. Всі ці щаблі цінностей об’єднує що? (питання до учасників)

Вправа «Сліпий та поводир»

Обговорення:

  • Що ми відчували?
  • Чи складно було рухатися з закритими очима? Чому? (не було впевненості, довіри)

Висновок: Родина без довіри не існує.

 

Вправа «Коло»

Учасники утворюють коло, міцно тримаючись за руки. Завдання другій групі учасників – потрапити у коло.

Обговорення:

  • Чи складно було потрапити у коло?
  • Які засоби ви використали?
  • Що допомогло вам потрапити у коло?

Висновок: Спілкування, вміння знайти правильний підхід у вирішенні проблеми – головне у сімї.

 

І ще можна продовжувати і продовжувати….

 

Тобто, без Взаєморозуміння, взаємоповаги, вміння чути і слухати – сім’я гармонійно функціонувати не буде.

Психологічна практика доводить, що порушення в системі життєвих цінностей стають причиною проблем більше ніж у половини сімей.

 

Коли на якомусь з етапів сімейного життя (цінності змінюють свій порядок під впливом різних факторів) – одна з ланок розривається (в будинку починають тріщати стіни), - виникає КОНФЛІКТ!!! ЯК загроза існування щастя в сімї, сімейного благополуччя!

 

Тренер. Пропоную вам програти будь-які конфліктні ситуації, які виникають в сімейному житті.

Це ми зробимо у вигляді театру-діалогу.

Розповідь про Форум-театр.

ФОРУМ-ТЕАТР

Форум-театр – розроблена бразильським режисером Августо Боалем як інтерактивна форма театру для рішення практично будь-яких проблем.

За методикою класичного «форум-театру» є агресор, жертва і кілька «нейтральних»; агресора замінювати не можна, хоч це і вирішує ситуацію, але в реальному житті так не буває.

Вистава зупиняється в кульмінаційний момент: дискримінації, приниження, конфлікту, фізичного насильства.

 

Група ділиться на 2 підгрупи за принципом розрахунку – ківі-апельсин.

 

 

 

 

 

 

Гра «Сніжинка»

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми та що кожен погляд не може бути єдино правильним.

Час виконання: 10 хв.

Необхідні матеріали: паперові серветки.

Хід вправи

1. Роздати присутнім паперові серветки.

2. Гра.

Попередити, щоб кожна особа робила вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції тренерки без перепитувань.

Далі групі пропонується:

1) Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

2) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

3) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

4) Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

5) Розгорнути свою серветку.

3. Обговорення

Запитання для обговорення:

  •               Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?
  •               Чому серветки надірвані по-різному?
  •               Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є поганою людиною?
  •               Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?
  •               Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Так і в родині, - всі ми різні, але це не означає, що ми погані, або хороші. Головне – вміти слухати та діяти разом, і тоді будь-яке протиріччя – буде вирішене конструктивно.

Радість – це головний показник і критерій щастя. А радість від спілкування в сім’ї свідчить про високу якість вибудуваних взаємовідносин.

 

 

Вправа «Подарунки на прощання»

Мета: підбити підсумки тренінгу та отримати зворотний зв’язок.

Час проведення: 15 хв.

Обладнання: аркушики з надрукованими висловами (народні приказки, вислови знаменитих людей).

Хід вправи

1. Група сидить колом. Тренер дякує групі за проведений разом час і пропонує від себе подарунки — «Думки мудрих людей». Для цього кожна людина в групі має витягнути самостійно свій «подарунок» — невеличкий аркуш паперу з висловом (надрукована інформація міститься на зворотному боці, тому не видно, що витягається). Останній аркушик тренер бере собі.

2. Тренер пропонує присутнім обдумати отриманий вислів та прив’язати його до теми тренінгу.

3. Обговорення, де присутні висловлюють своє бачення надрукованого вислову, роблять узагальнення отриманої інформації на тренінгу, висловлюють свої погляди на проблему конфліктів.

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабак Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
12 січня 2018
Переглядів
2324
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку