Тренінг " Булінг в школі як його розпізнати"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.
Перегляд файлу

Тема:  Булінг в школі як його розпізнати.

Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

Структура тренінгу

 

№ з/п

Вид роботи

Час, хв

Ресурсне забезпечення

1.

Привітання учасників

3 хв.

 

2.

Вправа «Знайомство»

5 хв.

 

3.

Вправа «Правила роботи»

5 хв.

Плакат «Правила роботи»

4.

Вправа «Мої очікування»

7 хв.

Плакат "вікно", стікери у формі голубів, ручки

5.

Обговорення метафори

5хв.

Яблуко

6.

Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

5 хв.

Мультимедійна презентація

7.

« Булінг чи піддражнювання»

10 хв.

Картки з ситуаціями

(додаток1)

8.

Гра-розминка «Прихована роль»

5 хв.

Атласні стрічки

3 кольорів

9.

Вправа «Чому так стається»

10 хв.

Картки з зображенням стріли, мішені та ока для поділу учасників на 3 групи,

 (додаток 2)

ватмани, маркери

10.

Вправа «Відгадай хто»

5хв.

Ілюстративні картки, ватмани, маркери

11.

Вправа «Рука допомоги»

7 хв.

Шаблон руки, стікери

12.

Вправа «Скринька безпеки»

10 хв.

Відривні стікери, скринька, фломастери або ручки, загальні рекомендації

13.

Підведення підсумків

5 хв.

 

 

Хід заняття:

  1. Привітання учасників.

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

Діти вітаються коліном,рукою,плечем, щічками, носочок до носочка …

 

 Тренер. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.

 Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми з вами разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

 Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

2. Вправа "Знайомство"

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.

 Тренер. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

3. Вправа "Правила роботи"

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

 Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.

 ПРАВИЛА РОБОТИ:

1. Говорити від свого імені

2. Бути доброзичливими і активними

3. "Піднята рука"

4. Один говорить - усі слухають

5. "Тут і тепер"

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. "Вільна нога"

8. Конфіденційність.

 Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

4. Вправа "Мої очікування"

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

 Тренер. Наша наступна вправа так і називається. Пропоную вам на голубах, які я вам роздала  написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх на підвіконня нашого вікна.

 

5.Обговорення метафори

Тренер: «Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна ображати інших. Ось що вона розповіла: "Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром. На початку класної години я запитала в дітей: "Чим відрізняються ці яблука?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було. Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну. Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що ми добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу. Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша.

  Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Запитання для обговорення:

  1.Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

2. Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)

3. Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)

6. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

 Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

 Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий систематичний процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

 4 головні компоненти булінгу:

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

 Форми шкільного булінгу:

  • фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.)
  • вербальний (словесний) булінг: це словесне знущання, цькування за допомогою образливих слів,
  • соціальний( залякування, ізоляція )
  • кібербулінг(кіберзалякування)

7. Робота у групах «Булінг чи піддражнювання (вчаться розрізняти дружнє піддражнювання і булінг)

Тренер: Що, на вашу думку, трапляється частіше: булінг чи піддражнювання?

Тренер : «Зараз ми з вами виконаємо вправу, у процесі якої ви повправляєтеся відрізняти дружні піддражнювання від булінгу».

Дітей об’єднуємо в чотири групи , роздаємо картки з ситуаціями( додаток 1) . Діти визначають де булінг ,а де піддражнювання.

Тренер: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками. Булінг — це якщо:

• людині завдали болю, принизили фізично або словесно;

 • така поведінка повторюється систематично;

• це було зроблено навмисно;

• людина, якій заподіяли шкоду, не може сама захистити себе;

 • людина, яка вчинила булінг, має переваги (старша, фізично сильніша, у неї вищий авторитет у групі)».

8. Гра-розминка "Прихована роль"

Мета: активізувати учасників, зняти неприємні емоції, підготувати до подальшої роботи.

 На стільцях заздалегідь прив’язані стрічки ( жовта, зелена, червона)

Тренер: Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: "СТОП" ви повинні знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. Гра повторюється декілька разів.

 Тренер: Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора".

Соціальна структура булінгу:

  • агресор;
  • жертва;
  • спостерігач.

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

9. Вправа "Чому так стається"

Мета: зʼясувати причини поведінки учасників булінгу.

 Тренер. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони  є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

 Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

 Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

 Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

         Як розпізнати жертву:

  • діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  •  невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  • діти, які уникають певних місць у школі ;
  • діти, які часто не мають ні одного близького друга.

Як розпізнати агресора:

  • якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  • виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  • вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
  • не дуже гарно вчаться;
  • мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

  • діти з кола кривдника;
  • однокласники;
  • випадкові учні або ін..

10. Вправа "Відгадай хто"

Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.

 Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи.

 Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок  і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.

Тренер.Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.

11. Вправа « Рука допомоги»

Тренер. Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?

    На отриманих стікерах напишіть до кого ви можете звернутися в разі винекнення ситуації болінгу.

Орієнтовні варіанти відповідей:

 — батьки;

— старший брат або сестра;

— друг (друзі) зі старших класів;

 телефон довіри;

— класний керівник;

— директор школи;

 — батьки кривдника;

— поліція;

 — шкільний психолог;

12. Вправа "Скринька безпеки"

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.

 Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:

1. Як захистити себе від булінгу.

2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.

 Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".

Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти.

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

 ПАМʼЯТАЙТЕ!

Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

Ваша власність належить тільки вам.

Ви маєте право на допомогу.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

13. Підведення підсумків

   Тренер. Наше заняття закінчилося. А зараз прошу сказати: "Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?" "Чи збулися очікування?"якщо так випустіть своїх голубів з підвіконня у відчинене  вікно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 січня 2020
Переглядів
1213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку