БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ №1
Заняття-тренінг
для батьків майбутніх першокласників «Крокуємо до НУШ»
Клас 1- А дата 29.08.2021 Присутні 30 чоловік
План
На дошці надпис:
«Бути готовим до школи – не означає вміти читати, писати і рахувати. Бути готовим до школи – значить бути готовим всьому цьому навчитися» Венгер Л.А.
Хід зборів
І. Вступне слово вчителя (батьки сидять у колі)
Шановні батьки моїх майбутніх учнів!
Вітаю Вас із початком нового життя. Сьогодні ми оголошуємо вас і себе членами однієї великої команди корабля під назвою «Нова українська школа». Наше плавання починається сьогодні, а завершиться через 12 років. На наступні 4 роки ми станемо однією шкільною сім’єю, де інколи Ваша дитина буде проводити більше (активного) часу, ніж вдома. Поки наш корабель пливтиме океанами Знань, ми разом переживатимемо шторми і бурі, а ваші діти відкриватимуть для себе бухту Радощів і мис Надії. Яким стане навчання у школі: радісним чи сумним, повним перемог і досягнень чи поразок? Буде Ваша дитина оточена гарними друзями чи залишиться сама у великому колективі… Чи буде кожний день маленьких учнів осяяний Великими сподіваннями і очікуванням ЧУДА? Усе це залежить від нас з ВАМИ!
Хочеться, щоб це плавання було цікавим, щасливим і значущим у житті кожної дитини та кожної сім’ї.
Що для цього потрібно? Жити одним життям з дитиною, кожний день розпитувати, що нового і цікавого дізналася вона у школі, допомагати їй розібратися в тому, чого вона не може зрозуміти, контролювати виконання завдань. Усе це робити з терпінням і любов’ю.
Наша зустріч буде незвичайною, а з елементами ділової гри – кожен з Вас стане не тільки слухачем, а ще й активним учасником зібрання. Тому зараз ми з вами познайомимося. Адже вам як і вашим дітям потрібно знати один одного, щоб комфортно себе почувати в колективі. А щоб ви могли познайомитися і налаштуватися на цікаву діяльність, пропоную розпочати з етапу, яким рекомендовано відкривати кожен навчальний день з дітьми – з ранкової зустрічі. Тож нині ви маєте змогу ненадовго зануритися в атмосферу, в якій працюватимуть ваші діти щодня.
1. Ранкова зустріч. (Знайомство. Привітання)
Ми – сімейка невеличка.
Усі друзі – я і ви.
Привітаємось, щоб личка
Всі усмішками цвіли.
“Щирий м'яч”. Кидаючи м'ячик кожен представиться і каже, своє прізвище, ім’я та своєї дитини.
Гра “ Знайомство”
Встаємо, якщо Ви про себе можете сказати так само, і сідаємо якщо ні:
3. Маю троє дітей або більше;
4. Моїй дитині 6 років;
5. Моїй дитині 7 років;
6. Маю вищу освіту…
7. Люблю подорожі…
8. Маю цікаве ХОББІ
9. Діти і сім’я – найдорожче у моєму житті
10. Прагну зробити своїх дітей успішними і щасливими
От ми і розім'ялись та трішки познайомились, знайшли спільні інтереси.
Правила роботи в групі
Для того, щоб працювати в групах необхідно дібрати правила. На ваших столах лежать листи паперу з словами, які ви збираєте в речення й з’єднаєте їх скотчем із зворотнього боку. Цей промінчик прикріпіть до сонечка на дошку.
Проблемне питання: На вашу думку, хто має бути у центрі нашої уваги? (Відповідь: дитина)
“Мозковий штурм”
І у батьків, і у вчителів в центрі уваги дитина. (На дошку в центрі вчитель прикріплює листок, на якому малюнок: дитина.) З однієї сторони дитина зростає у сім’ї і у неї є батьки. (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: батьки.) З іншої сторони дитина розвивається у шкільному соціумі, де її щодня супроводжує учитель. (На дошку вчитель прикріплює листок на якому написано: учитель.)
Вправа «Аплодисменти»
З кожного боку постають питання різної складності. Чи можна вирішити всі завдання окремо, самотужки? Ні!
Попробуйте аплодувати однією рукою (не дуже зручно). Я готова вам дати свою долоньку. Давайте спробуємо разом (плещуть одна долонька – вчителя, а друга – батьків.) пам’ятайте, яким би професіоналом не був учитель, він не зможе нічого зробити сам. Тільки разом ми зможемо досягти успіхів. 1 долоня – це ви, 2 – це вчитель, а оплески – це успіх вашої дитини. Запам’ятайте головне, що ваші діти тепер і мої діти.
Василь Сухомлинський казав: «Тільки разом із батьками, спільними зусиллями, вчителі можуть дати дітям велике людське щастя»
Отже, мета щодо виховання дітей і у батьків, і у вчителя однакова. Щоб виховати дитину такою, як ми хочемо, потрібно організувати творчу співпрацю вчителів, учнів, батьків у навчально-виховному процесі. Першим кроком нашої співпраці буде заповнення вами долоньки.
Вправа «Долонька щастя»
Кожному з батьків дається вирізана із паперу долонька.
- Напишіть на кожному пальчику долоньки, яку допомогу Ви могли б надати вчителеві у роботі з дітьми. (Наприклад, покращити організацію освітнього середовища, допомогти у виготовленні дидактичного матеріалу, проведенні екскурсій, заходів)
3. Щоденні новини.
Наступний етап, яким має починатися день у новій школі – щоденні новини. У цей час учитель повинен налаштувати дітей на тему дня або дати їм можливість обміркувати події попередніх днів.
Щороку у вересні тисячі дівчаток і хлопчиків шестирічного віку розпочинають свій шлях до школи. Шкільне дитинство від самого початку вимагає від дитини іншої позиції — вона стає школярем, учнем. Це – її перша соціальна роль.
Обмін інформацією. Вправа «Очікування» (запросити за парти)
«Доріжка»: щоб вашим дітям легше вчилося, із настроєм йшлося до школи, прокласти вам, батькам, потрібно доріжку їм. А викладемо її із кольорових камінчиків. Напишіть на них свої очікування чи сподівання від нової школи.
Гарна доріжка, пречудова,
Для діток буде, як обнова,
Щоб побігати, пограти,
Та в країні знань усе пізнати.
Дякую, бачу, що ви цікавитеся змінами, які відбуваються в освіті. А тепер хочу дещо доповнити, можливо, частково уточнити відому вам інформацію.
ІІ. Основна частина
Розповідь вчителя. Дитина починає ходити до школи, виконувати вимоги програми, робити на уроці те, чого вимагає вчитель, неухильно дотримувати шкільного режиму, шкільних правил поведінки, добре засвоювати навчальний матеріал.
Але НУШ докладає усіх зусиль, щоб полегшити перехід дитини від безтурботного життя до відповідального та дорослого.
Навчання розподілиться таким чином:
– початкова школа (1–4 класи);
– базова середня школа (5–9 класи – гімназія);
– профільна школа (10–12 класи), яка може бути професійною або академічною (ліцеї академічного або професійного спрямування).
Після професійного навчання дитина зможе працювати або продовжити навчання у виші. Академічна школа передбачає поглиблене вивчення предметів та вступ на І курс вишу. Після кожного з етапів буде проводитись державна підсумкова атестація (може бути у вигляді ЗНО), за результатами якої учнів зараховують на наступний освітній рівень. Проте після початкової школи це оцінювання слугуватиме лише для моніторингу успішності.
Основне завдання початкової школи – забезпечити компетентнісний підхід. НУШ – школа компетентностей 21 століття, вона не лише дає знання, а й вчить їх використовувати.
Усі компетентності об’єднуватимуть так звані вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати свою думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими.
Законопроект має змінити не лише те, що вчитимуть школярі – а й як.
Отже, збільшується самостійність дитини, скорочується опіка дорослих: батьків, рідних. Від того, як використає дитина свою свободу, заповнюючи вільний простір часу між домівкою і школою (відвідування гуртків), організує власну діяльність вдома, стане її шлях навчання легким, приємним та радісним чи тернистим, буде вона здоровою і життєрадісною чи хворобливою та скаліченою.
Тепер діти менше сидять за партами – вони мають змогу виконувати завдання на килимку, рухатися, грати, працювати в колі, групах, парах.
Предметних уроків стало менше. Залишилися як окремі дисципліни укр. мова, іноземна, математика, фізкультура та мистецтво (музика й малювання), труди. Знання з решти освітніх галузей діти отримуватимуть на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Навчання поділено на тематичні тижні.
«Гра по-новому, навчання інакше» — З 1 вересня учні перших класів безкоштовно отримають набори LEGO, що допоможуть упроваджувати ігрові та діяльнісні методи навчання в освітній процес. Відповідний Меморандум про взаєморозуміння було підписано між Міністерством освіти і науки України та The LEGO Foundatіon. — Гра для дітей — це спосіб пізнання світу. У грі діти розвивають важливі компетентності, необхідні їм протягом життя. Стаючи частиною гри, дитина повністю занурюється у процес, бере на себе відповідальність, стає цілеспрямованою, почувається комфортно, радісно, а головне — має можливість ініціювати діяльність і розвивати власну ідею, активно взаємодіяти з іншими учасниками гри і в такий спосіб навчатися. Запрошую вас до гри!
Вправа «Цеглинки з характером»
Оберіть 1 цеглинку будь-якого кольору. Треба провести співвідношення кольору і риси характеру вашої дитини. У групі створіть із цеглинок модель рис характеру майбутнього першокласника.
Наприклад, жовтий – позитивний, зелений – спокійний і т. п.
Продовжимо бесіду про НУШ. Першокласникам не задають домашніх завдань!!!
Навчання у початковій школі поділяють на два періоди. Перший адаптаційно-ігровий (1-2 й клас), не оцінюється. Другий цикл (3-4), мають сформуватися почуття відповідальності й самостійність.
На цьому шляху ми, маємо тісно співпрацювати. Лише за злагоджених, партнерських дій усіх нас можна досягти високих результатів.
Рекомендується для учнів початкових класів створити 8 навчальних осередків (показую на ці місця в класі):
1.Куточок навчально-пізнавальної діяльності (з партами/столами)
2.Куточок змінні тематичні осередки (дошки/фліп-чарти/стенди для діаграм з ключовими ідеями);
3.Куточок гри (настільні ігри, інвентар для рухливих ігор);
4.Куточок художньо-творчої діяльності (полички для зберігання приладдя та стенд для змінної виставки дитячих робіт);
5.Куточок живої природи для проведення дослідів (пророщування зерна, спостереження та догляд за рослинами, акваріум);
6.Куточок відпочинку (з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям);
7.Куточок дитячої класної бібліотеки;
8.Осередок вчителя (стіл, стілець, комп’ютер, полиці/ящики, шафи для зберігання дидактичного матеріалу тощо). Так як ми одна команда ви можете приймати активну участь у створенні цих осередків.
Маємо надію на допомогу Управління освіти, яке зробили закупівлю або провели тендер на меблі, техніку, дидактичні матеріали. Але вчителю треба підготувати класну кімнату до 1 вересня, тому дещо вже купили за власні кошти, а щось придбаємо з класної каси в серпні для роботи в групах, для оформлення осередків і т. п.
ІІІ. Заключна частина
Хочу провести з вами ще таку вправу, яка наочно покаже, яку мету має НУШ. Наші діти покоління «зет». Їх увагу можна утримати протягом 8 сек. Завдяки полісенсорному підходу (використання 5 чуттів людини) дитині легше запам’ятати та володіти інформацією.
«Вивчення букв із задоволенням»
1. Уявіть, що у вас закриті очі маскою. Вам пропонують щось скуштувати. Долоньку розташуйте перед собою (показати). Я роздаю помите. Ви за смаком, запахом, дотиком визначаєте що це. Коли зрозуміли, що скуштували, то кажете «Упізнав/ла» Потім роздивіться його і назвіть його ознаки та властивості хтось один від групи.(відповідають групи по черзі по колу)
2. На яку букву починається це слово (кожна група називає) Картинка букви, яку замалюйте разом.
3. Слово.
4. Які ще слова ви знаєте на цю букву.
Кожна група отримує різну зелень та відповідну картинку з буквою.
1 група – кріп – К, 2 група – петрушка – П, 3 група – салат – С, 4 група – щавель – Щ, 5 група – цибуля – Ц.
Висновок: мета НУШ вчитись практично…побач, доторкнись, відчуй. Виготовлення маски для всіх дітей на початок навчального року.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям із особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання в загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
У класі таким дітям на допомогу надається асистент вчителя, який працює у тісному контакті з учителями, батьками, постійно спостерігає за розвитком дитини. (приклад про Сашу) Також він буде класним керівником 1 – Б. Познайомлю вас пізніше.
Пам’ятайте, що дитина - віддзеркалення батьків. Робіть усе, але не занадто багато, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним.
Нехай у ваших сім’ях завжди оселяться любов. Повага, достаток, а місточок доброти і любові між вами та дітьми ніколи не зруйнується. Щастя, добра, взаєморозуміння, злагоди вам і вашим сім’ям!
Організаційні питання:
Гра «Скринька вражень»
Учитель. Що ви дізналися нового під час нашої зустрічі? Що вас турбує? Напишіть відповіді окремо на аркушах і складіть їх у кошики відповідно до написів «Дізналися», «Турбує». Ця інформація допоможе нам підготуватися до наступної зустрічі.
Дякую за щире спілкування та творчу працю.
Анкета для батьків першокласників
Прошу Вас заповнити анкету, що дозволить більше дізнатися про Вашу
дитину і знайти до неї індивідуальний підхід.
1.ПІБ дитини __________
2.Дата народження______
3.Домашня адреса, дом.телефон_________
4.Дані про батьків (ПІБ, телефон) (За бажанням: вік, освіта, місце роботи, посада):
МАТИ ________БАТЬКО ____________
5.Обведіть кружечком:
Сім’я неповна
Багатодітна сім'я(вказати ПІБ та місце навчання братів та сестер )______
Сім'я повна(вказати ПІБ та місце навчання братів та сестер)_________
Дитина напівсирота
Батьки розлучені
Дитина має статус інваліда
Дитина перебуває під опікою
Дитина виховується одинокою матір’ю(обов'язково з довідкою або посвідченням)
Малозабезпечина сім'я(обов'язково довідка)
Дистанційна сім'я(батьки за кордоном.)
Інша категорія,вказати (сім'я учасники АТО, переселенці...)__________
6.Чи були труднощі в дошкільному періоді розвитку дитини? Підкресліть: ні/ так часті захворювання/ відставання у фізичному розвитку/ затримка мовного розвитку/ інший варіант: ______________
7.Чи відвідувала дитина дитячий садок? Так/Ні .З якого віку? ______ Номер ДНЗ ________ Чи охоче туди ходила? Так/Ні/Частково.
8.Хронічні захворювання, відхилення в органах зору, слуху, дефекти
мовлення, інші особливості( травми, операції) ___________________
9.Які форми заохочення застосовуються вдома? ____
10.Які покарання застосовують вдома? __________
11.Чи є у дитини вдома обов’язки? Які? ___________
12.Як спілкується з ровесниками? (обведіть)
а) ініціативний; б) очікує, коли з ним (нею) заговорять; в) уникає
спілкування.
13. Як реагує на зауваження дорослих?
а) перемовляється; б)плаче; в)погоджується, виправляється.
14. Яким іграм віддає перевагу?
а) рухливим; б)колективним; в) індивідуальним, настільним.
15. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина добре підготовлена до школи?
а) так; б) ні; в) скоріше так, ніж ні; г) скоріше ні, ніж так.
16. Чи знає дитина (обведіть, допишіть):
а) букви; б) вміє читати ( по складах, словами); в) вміє лічити ( в межах __);
г) вміє додавати ( в межах _____); вміє віднімати ( в межах _____)
17. На Вашу думку (потрібне обведіть):
а) дитина відповідає віковим особливостям; б)випереджає ровесників;
в)має проблеми розвитку.
18.ЩО ви очікуєте від Нової Української Школи? _________________________________________________________________
19. Що вплинуло на вибір нашої школи (позначте знаком +)
близьке місце розташування викладацький склад
система викладання авторитет школи в окрузі
профіль школи інше (указати, що)
20.Хто із членів родини приділяє дитині більше часу (у підготовці до школи):
Мати, батько, дідусь, бабуся інші члени родини_______________
Дякую Вам за відверті відповіді, які Ви дали на питання анкети. Отримана інформація конфіденційна і потрібна для більш глибокого вивчення особливостей Вашої дитини.
Ви ж, шановні батьки, сьогодні дізнаєтесь про те, як буде організовано навчання ваших дітей згідно з новими підходами сучасної української школи.
1