ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ "ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ ПІДЛІТКІВ"

Про матеріал
Мета та завдання тренінгу: поглибити знання батьків з питань виховання дітей, особливостей підліткового віку, значення адекватної самооцінки для успішного навчання, результативної взаємодії учнів та вчителів, налагодження доброзичливих стосунків між однокласниками, успішної самореалізації підлітків у майбутньому.
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ "ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ  ПІДЛІТКІВ"

 

Мета та завдання тренінгу: поглибити знання батьків з питань виховання дітей, особливостей підліткового віку, значення адекватної самооцінки  для успішного навчання, результативної взаємодії учнів та вчителів, налагодження доброзичливих стосунків між однокласниками, успішної самореалізації підлітків у майбутньому.

Учасники: батьки учнів.

Кількість учасників: 20-30 осіб.

Тривалість: 90 хвилин.

СТРУКТУРА ТРЕНІНГУ

 

організаційний етап (повідомлення мети і завдань тренінгу, вправи на знайомство, налаштування на роботу; визначення правил робити в групі та очікувань учасників від заняття).

основний етап:

теоретична частина (виступи класного керівника про особливості підліткового віку, презентація результатів роботи домашніх груп); практична частина (робота в групах зі створення порад щодо корекції самооцінки в підлітковому віці). заключний етап (рефлексія, заключна вправа).

 

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

 

1.Організаційний етап ВЧИТЕЛЬ. 

Кожен батько та кожна мати хочуть бачити свою дитину веселою, щасливою, успішною. Кожна сім'я прагне щастя, миру та злагоди. І.Бунін стверджував: "Щастя дається тільки обізнаним". Хочу нагадати вам, що любити дітей мало, потрібно знати особливості їхнього фізичного та психічного розвитку на кожному етапі життя, розуміти їхні проблеми, прагнення та переживання. Сьогодні ми спробуємо стати на крок ближчими до наших шестикласників, дізнаємося більше про їхні взаємовідносини та особливості формування самооцінки на теперішньому  етапі їх життя.

 

ВПРАВА "Знайомство"

Мета: ближче познайомити учасників один з одним, створити комфортну атмосферу для успішної роботи.

 

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

 

Учасники сідають  у коло, пишуть на папірцях-стікерах своє ім'я, сімейну роль, хобі, потім зачитають по-черзі, додаючи фразу: "Мої друзі  можуть сказати про мене, що я..." 

(Учитель закріплює папірці на ватмані. Створює сімейне коло, коло дружби, довіри)

 

ВПРАВА  "Правила роботи  в групі"

Розглядаються пропозиції всіх учасників тренінгу, записуються на ватмані, розташовуються в полі зору учасників. Орієнтовно можуть бути такими: активність; щирість; 

говорити коротко і по черзі;

уважно слухати; говорити від свого імені і не перебивати; правило "телефон в режимі без звуку"; правило піднятої руки.

 

ВПРАВА "Крок вліво"

Учасники шикуються один за одним, а далі роблять крок вліво при кожній ствердній відповіді на запитання: маю літеру "А" в своєму імені; народилась взимку;  полюбляю дивитись комедії;  маю старшу сестру; сьогодні вранці пила каву; кожного ранку обіймаю та цілую свою дитину; жодного разу не сварила свою дитину.

Частина учасників крокувала кожного разу, інші залишилися стояти на своєму місці. Нам бракує часу на розмову з дітьми, не кожного ранку виходить їх поцілувати, це може викликати сумніви у дітей щодо їхньої привабливості, вашої любові та підтримки. Тож, давайте спробуємо з'ясувати які зміни відбувають з підлітками у віці 11-13 років, які чинники впливають на їхню самооцінку, як ми спільними зусиллями можемо сприяти корекції неадекватної самооцінки

 

ВЧИТЕЛЬ. 

Самооцінка          -        це      оцінювання          особистістю         самої себе, своїх можливостей, якостей та місця серед інших людей. Самооцінка має надзвичайно важливу роль в житті людини, бо впливає на всі, без виключень, прояви особистості - інтелект, зовнішність, успішність у спілкуванні. Вона є динамічною і може змінюватись протягом життя.

     Особливо значимим є формування адекватної самооцінки у підлітковому віці. Поняття "підлітковий вік" порівняно нове у психології та фізіології. Ще 200-300 років тому такої вікової категорії не існувало. Люди 12-15 років досить швидко отримували статус дорослого, починали працювати, іноді вступали  в шлюб і починали жити окремо від батьків.

Сучасні підлітки мають досить часу для переходу з дитинства до дорослості. Це дає їм, з одного боку, переваги в часовому еквіваленті, з іншого боку, створює багато психологічних проблем. Характерними для підліткового віку є емоційна нестійкість та чутливість, сором'язливість та агресивність, схильність до категоричних  оцінок та суджень.

     Одними з найважливіших надбань підліткового віку є становлення самосвідомості та формування самооцінки. З одного боку, підліток відчуває себе дорослим, намагається зайняти місце дорослого в системі реальних стосунків між людьми. Підлітки прагнуть мати свої таємниці, одягатися як дорослі, у частини з'являється прагнення вивчати щось нове, займатися самоосвітою, спробувати  себе в мистецтві чи спорті, набути нових практичних  побутових навичок і, разом з тим, може розсіюватись увага на уроках, знижуватись пізнавальний інтерес до шкільних предметів і, як результат, погіршуватись успішність в школі.

   Запобігти багатьом проблемам підліткового віку можна, сприяючи формуванню адекватної самооцінки у підлітків.

 

ДОМАШНЯ ГРУПА № 1

Адекватна самооцінка Виступ мами. 

Опрацювавши запропоновану літературу, пропонуємо вашій увазі наші висновки.

       Самооцінка формується через спостереження за собою, своїми вчинками, ставленням до себе з боку оточуючих. Вона формує самосвідомість і змінюється протягом життя.

      Адекватна самооцінка - реалістична оцінка людиною самої себе, своїх здібностей, моральних якостей і вчинків. Людина із адекватною самооцінкою перебуває в гармонії із самою собою, поводиться впевнено, поважає себе та інших. Вміє аргументовано відстояти власну точку зору, толерантно ставиться до людей з іншими поглядами на життя. Такі люди мають цільний характер, позитивне мислення, рідше піддаються негативному впливу ровесників.

 

ВЧИТЕЛЬ. 

Подякуємо виступаючій.

Пропоную зробити перерву фізкульт-хвилинку "Оплески". 

Всі розміщуються на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонується підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися, інші учасники активно аплодують тим, хто підвівся (підведіться ті, хто вміє вишивати, підведіться ті, хто любить дивитися серіали, підведіться ті, хто водить автомобіль, підведіться ті, хто вміє кататися на гірських лижах тощо)

 

ВЧИТЕЛЬ. 

Надаємо слово представнику домашньої  групи № 2.

ДОМАШНЯ ГРУПА № 2

Занижена самооцінка Виступаючий. 

Підлітки із заниженою самооцінкою невпевнені у собі, сором'язливі, легко можуть піддаватися впливу інших людей, часто страждають комплексом неповноцінності, занадто вимогливі до себе та до інших. Трапляються серед таких людей підозрілі, мстиві. Вони перебувають у постійному емоційному і фізичному напруженні, їм дуже важко ухвалювати рішення. Будь-яка звична шкільна справа: контрольна робота, виступ перед аудиторією ровесників, похід до лікаря стають серйозними випробуванням. Така людина перебуває у стані хронічного стресу, у неї знижується імунітет, вона часто хворіє і хвороби важче піддаються лікуванню. У таких людей часто бувають проблеми із зайвою вагою через регулярне "заїдання" стресу смаколиками.

 

ВЧИТЕЛЬ. 

Подякуємо виступаючому. Певно частина з вас слухала і намагалась знаходити чи заперечувати названі особливості у власних дітей. Перед тим, як ми надамо слово представнику третьої домашньої групи, пропоную нашій увазі коротеньку притчу.

Молодий олень

         В одного оленя були великі красиві роги, якими він дуже пишався. Ні у кого не було таких розкішних рогів!

         Біля нього паслися кози, в яких були маленькі криві ріжки. Олень постійно потішався над ними. А коли йому зустрічалися дикі кабани, у яких зовсім не було ріг, він зневажливо пирхав і відвертався. Йому було чим пишатися! Ось тільки ноги оленю не зовсім подобалися: занадто тонкі і майже як у всіх.

        Якось у лісі зненацька сталася пожежа. Всі дикі звірі кинулися врозтіч. І в цю мить олень оцінив переваги своїх міцних і швидких ніг. Вони несли його швидше вітру. Він обігнав усіх кабанів і антилоп і неодмінно врятувався б від вогню, якби не його гіллясті, розлогі роги. Вони застрягли в густих заростях.

        Повз нього проносилися дикі звірі. Вогонь наближався.

І в цей момент олень уперше усвідомив, які у нього гарні ноги і які безглузді його роги - предмет його постійних гордощів і вихваляння.

                                      

ДОМАШНЯ ГРУПА № 3

Завищена самооцінка Представник домашньої групи.

Підлітки із завищеною самооцінкою ідеалізують себе, зверхньо ставляться до інших, у своїх невдачах звинувачують кого завгодно, тільки не себе, ставлять перед собою нездійсненні завдання, мають надто високий рівень вимог. Такі люди схильні до невиправданих ризиків, часто мають

"зіркову хворобу", що утруднює стосунки з друзями та близькими. У таких людей часто виникають проблеми з самореалізацією в дорослому віці через невміння ставити проміжні цілі та завдання.

                                

Практична частина

 

Завдання: опрацювати роздатковий  матеріал, виділити з тексту та озвучити практичні поради психолога щодо підвищення самооцінки підліткам із заниженою, корекції завищеної, виховної ролі батьків у формуванні самосвідомості та самооцінки підлітків.

(робота в групах 10-15 хвилин) Очікувані висновки батьків:

Група № 1

Кроки для підвищення самооцінки в підлітковому віці:

*  створити  "Скарбничку досягнень" та записувати туди результати досягнення короткострокових цілей; 

*  хвалити себе за найменші позитивні досягнення у навчанні, стосунках з

ровесниками, спорті, музиці, танцях;

 змінити свій імідж (зачіску, гардероб) ;

 мати  хобі і ділитись результатами своєї діяльності з друзями;  брати активну участь у виховних заходах;

 висловлювати свою думку, навіть коли вона суперечить думці більшості;

 свідомо розвивати власні позитивні риси;  розумно та стримано реагувати на життєві проблеми;

 навчитися любити себе, посміхатися дивлячись у дзеркало, робити

компліменти із списку своїх чеснот.

                             

Група № 2

Поради щодо корекції завищеної самооцінки та попередження "зіркової хвороби".

    Завищена самооцінка має приховані небезпеки. Завдання педагогів і батьків навчити талановиту дитину любити мистецтво в собі більше, ніж себе в мистецтві.

          Діти, які мають значні досягнення в якійсь галузі, часто втрачають здатність розрізняти заздрість і конструктивну критику, вчителі і батьки перестають бути  авторитетом. Підлітки починають говорити і поводитись зверхньо і зарозуміло, їм важко порозумітися з людьми. Для того, щоб не тільки здобути звання та титули, а й утримувати їх протягом життя, потрібна важка праця до сьомого  поту. І чим раніше талановита дитина це усвідомить, тим більше шансів мати позитивну, але саме адекватну самооцінку. Потрібно пам'ятати, що інші люди теж працюють над собою, розвиваються і вдосконалюються.

                       

 

Група № 3

Поради батькам підлітків

Важливу, якщо не вирішальну, роль у формуванні адекватної самооцінки підлітків відіграють батьки. Обов'язково потрібно:

*  демонструвати повагу до підлітка, з повагою  ставитись до його

проблем і страхів; 

 часто хвалити за те, що зробив щось корисне;  уникати неконструктивної критики;  заохочувати до участі у позакласних заходах;  підтримувати і заохочувати дружні стосунки;

 допомагати порадами щодо покращення зовнішнього вигляду;  вчити бути емоційно стійким, допомагати виробити імунітет  щодо реакцій на образи. обзивання;

*  підтримувати у всіх прагненнях та починаннях.

 

ВЧИТЕЛЬ. 

Хочу подякувати всім за плідну співпрацю. Наші шестикласники будуть успішними і у навчанні і в житті, якщо ми допоможемо їм, створивши обстановку із мінімальною кількістю стресів і в класі і у сім'ї. Хочу навести дві коротенькі цитати із книги Деніела Гоулмана "Емоційний інтелект":  "... постійні емоційні стреси у дитячому віці можуть викликати відставання в розумовому розвитку, завдавати шкоди здатності до навчання". А також: "Люди з добре розвиненими емоційними навичками є успішними на роботі та почуваються більш задоволеними, оскільки вміло застосовують розумові здібності, що дозволяє їм працювати ефективніше. Люди, котрі не можуть утримати своє емоційне життя під контролем, страждають від внутрішніх баталій, які обмежують їхню здатність зосереджуватись на роботі та ясно мислити". Наші рекомендації у формуванні адекватної самооцінки допоможуть шестикласникам подолати шкільні стреси, навчитись розуміти себе, свої почуття та переживання, долати негативні емоції, підвищувати позитивну мотивацію та результативність шкільного навчання. 

Тестування самооцінки на уроці мало  наступну результативність:

третина учнів мають адекватну самооцінку, третина - завищену, третина занижену. Можна повторно провести тести вдома або запитати в дитини про результат тесту. Всі ви одержали практичні поради щодо корекції самооцінки. Пам'ятайте: самооцінка - не статична, а динамічна якість людини. Жити - значить творити себе.

 

Список використаних джерел:

1.     Бойченко Т.Є., Василашко І.П. "Основи здоров'я", Підручник для 6 класу. К. : Генеза,   2014.

2.     Бороздина Л.В. Что такое самооценка?// Психол. Журнал  - 1992. -Т.13 3. Гоулман Д. Емоційний інтелект; пер. з англ. С.-Л. Гумецької. - Х. :

Віват, 2019

4.     Жадан О.М. Усі уроки курсу "Основи здоров'я". 9 клас. Харків, Видавнича група "Основа", 2017.

5.     Липкина А.И. Самооценка школьника. - М. : Знание, 1976

6.     Психологія. Підручник / За ред. Ю.Л.Трофімова. - К.,1999

7.     Семиченко В.А., Заслуженюк В.С. Мистецтво взаєморозуміння. - К. : Веселка, 1998.

8.     Вправи-руханки на всі випадки життя (для розминок, веселого проведення дозвілля, фізичного розвантаження). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/trening-dlya-batkiv-na-shlyahudo-vzaemodi-18687.html

9.     Ігри та вправи для тренінгів (зі скарбнички неформальної освіти) [Електронний ресурс] - Режим доступу:

http://mirgorod7.at.ua/publ/pochatkova_shkola/igri_ta_sport/igri_ta_vpravi_ dlja_treningiv_zi_skarbnichki_neformalnoji_osviti/51-1-0-1071

 

ДОДАТОК

Тест на визначення самооцінки

(давати відповіді "так" або "ні")

1.     Зазвичай я розраховую на успіх у своїх справах.

2.     Мені часто сумно.

3.     Більшість однокласників зважають на мою думку.

4.     Я не впевнений/не впевнена в собі.

5.     Я настільки ж вправний/вправна, як і більшість моїх однолітків.

6.     Часом я відчуваю себе нікому не потрібним/не потрібною.

7.     Я роблю добре будь-яку справу.

8.     Мені здається, що я нічого не досягну після закінчення школи.

9.     Я завжди вважаю, що правда на моєму боці.

10.Я часто роблю те, про що згодом шкодую.

11.Успіхи знайомих переживаю як власну поразку.

12.Мені здається, що оточуючі дивляться на мене з осудом.

13.Мене мало турбують можливі невдачі.

14.Мені перешкоджають різні перепони, які мені не подолати.

15.Я рідко шкодую про те, що вже зроблено.

16.16.Інші набагато привабливіші за мене.

17.Я сам/сама думаю, що постійно комусь необхідний/необхідна.

18.Мені здається, що я навчаюсь набагато гірше, ніж інші.

19.Мені частіше щастить, ніж не щастить.

20.У житті я завжди чогось боюся.

Знайди суми відповідей "так" спочатку на запитання з непарними номерами, а потім – парними. Від першої суми відніми другу.

Результат від (-10) до (- 4) свідчить про низьку самооцінку.

Якщо результат від (- 3) до (+ 3), то самооцінка адекватна.

Якщо результат від (+ 4) до (+ 10), то самооцінка завищена.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Конрад Фёдор
    Гарна розробка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
3777
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку