Тренінг для батьків в умовах НУШ:
«Батьки майбутніх першокласників: встигаємо, не поспішаючи»
Мета: поглибити знання батьків з питань готовності дитини до НУШ, підвести їх до аналізу особистого досвіду, формувати вміння і навички діалогічного спілкування зі своєю дитиною, залучати батьків до організації освітнього середовища, зацікавлюючи їх співпрацею.
Учасники: батьки майбутніх першокласників
Кількість: 30
Тривалість: 30-40 хв.
Структура тренінгу:
Матеріали: папір, предмети: м’яч,мікрофон, малюнок квітки, іграшка динозавра, відеоролик.
Зміст тренінгу
Вислів на дошці: “Хоч би яка у вас відповідальна і складна творча робота була на виробництві, знайте, що вдома на вас чекає ще відповідальніша, ще складніша, ще тонша робота — виховання людини. ”
В.Сухомлинський
Організаційний етап
Привітання, представлення тренера на сьогоднішньому тренінгу.
Нова українська школа, до якої завітають ваші діти вже через деякий час, це школа, в якій їм буде приємно навчатись і яка даватиме їм не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. Тому одне з головних питань, а чи готові до школи саме батьки, бо вже зараз Вам треба починати вчитися прислухатися до думки своїх дітей, вчити їх критично мислити, не боятися висловлювати власну думку та бути відповідальними. А відносини між учителями та батьками будувати на співпраці та взаєморозумінні.
Ми спробуємо з вами сьогодні знайти правильний шлях у спілкуванні з дітьми та підготуватися до навчання в НУШ.
1. Вправа на знайомство «Вітаю Вас»
Мета: познайомити учасників, сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.
Хід проведення
Запрошую Вас утворити коло, у послідовності відповідно за першою літерою вашого повного ім’я, за годинковою стрілкою починаючи з літери «А».
Пропонується помінятися місцями тим батькам які вважають, що це стосується їх:
- змініть місце ті, у кого чорне волосся;
- змініть місце ті, хто має гарну посмішку;
- змініть місце ті, хто має доньку;
- змініть місце ті, хто має сина;
- змініть місце ті, хто вважає себе гарною матір’ю, батьком.
- змініть місце ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм;
- змініть місце ті, хто хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.
Привітайте один одного оплесками.
Прошу зайняти свої місця.
2. Правила роботи в групі
Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання в групі певних правил спільної роботи.
Хід проведення:
Пропонується учасникам створити умови, щоб кожен почувався зручно і робота в групі була ефективною. Для ефективного спілкування в умовах тренінгу пропонуються такі принципи:
- „Тут і тепер” – розмова про те, що відбувається в групі в кожен конкретний момент;
- відкритись новим враженням;
- приймати іншого, як себе;
- нікого не критикуємо, поважаємо думку інших;
- бути чесним із самим собою;
- підтримуємо один одного;
- не обговорюємо поза групою те, що відбувається в ній.
Основний етап
3. Міні діалог «Розширення кругозору дитини»
- Чим ви займалися у вільний час, коли були в такому ж віці, як зараз ваші діти?
(грали з дітьми на вулиці, малювали,…)
- Як що порівняти, що ви вміли (не вміли) робити в порівнянні з вашою дитиною?
- Як ви гадаєте, хто з вас був більш обізнаним?
Я пропоную вам навчитися за допомогою ігри розширювати знання дитини про навколишнє середовище. Можна багато говорити але краще один раз побачити. Пропоную переглянути відео.
Перегляд відеоролика «Папа грає з дочкою в лікарню»
https://www.youtube.com/watch?v=TNp-9u5YyiE
Обговорення
найголовніше з чого потрібно розпочинати – це слідувати ініціативі дитини.
Наприклад, хоче ваша дитина малювати, грати у футбол чи інше, вам потрібно:
Наприклад: Якщо дитина намалювала квітку, їй зараз це цікаво, отже, можна запропонувати їй порахувати пелюстки, листячко, розповісти які бувають квіти, їх види, де вони ростуть, як називаються, які є квіти дома,…, потрібно слідувати ініціативі дитини (поки їй цікаво цим займатися) та розширювати її світогляд з цього питання.
4. Робота в групах
Мета: показати важливість батьківського часу для дитини та сприяти усвідомленню ролі батьківства на ціннісно-емоційному рівні та допомоги в розширенні світогляду дитини.
Хід проведення:
Спробуємо відпрацювати це на практиці. Батьки об’єднуються в малі групи, кожна група отримує предмет та завдання:
- Визначити про що потрібно поговорити з дитиною, щоб розширити її світогляд, поки дитині цікаво малювати квітку, грати в м’яч або динозаврами, співати.
5. Вправа «Правильна» похвала
Це надає впевненість та мотивує дитину на подальші дії.
Мета: навчитися правильно хвалити свою дитину
«Правильна» похвала:
1) Описати все що зробив
2) Описати своє почуття, ставлення
3) Підсумок роботи => резюмування висновків
(Пастка похвала в порівнянні)
Батьки отримують надруковані поради.
Заключний етап
6. Вправа «Я — хороший батько (мати)»
Мета: підвищення самооцінки ролі батька.
Батькам по колу пропонується продовжити речення «Я — хороший батько (мати), тому що...»
При виникненні труднощів у батьків слід допомогти їм знайти в собі позитивні батьківські риси.
7. Рефлексія
- Чи сподобалося тренінгове заняття?
- Що вдавалося виконувати легко, а в чому виникали труднощі?
- Які емоції від тренінгу?
8. Побажання: протягом тижня пограти з дитиною, слідувати її ініціативі та в ході гри розширити її світогляд, про те чим вона була зацікавлена.