Тренінг для педагогічних працівників "Можливості обмежені - таланти безмежні"

Про матеріал
Тренінг для педагогічних працівників . Корисний для роботи в інклюзивних класах.
Перегляд файлу

МОЖЛИВОСТІ ОБМЕЖЕНІ , ТАЛАНТИБЕЗМЕЖНІ

тренінг для педагогічних працівників

 

Мета: познайомити вчителів з особливостями  інклюзивного навчання в системі освіти; сформувати толерантне ставлення до впровадження інклюзивного навчання у закладах освіти ;навчитися краще розуміти почуття оточуючих ; приховані переживання співрозмовника , запобігати можливим конфліктам з однолітками , зменшувати кількість і напруженість таких конфліктів.

Обладнання: анкети, вирізані долоньки та сліди, картопля, сигнальні картки, кольорові кружечки – пір’їнки,  мультимедійна  презентація.

Хід роботи:

І. Вхідне анкетування.

- За кордоном  учителі на інвалідних візках ведуть уроки , люди із синдромо Дауна працюють у готелях , супермаркетах та ін. , а в Нідерландах навіть іграшки випускають без однієї кінцівки – щоб діти змалечку сприймали це як належне.  В Україні з 1 вересня 2017 року заборонено здійснювати набір дітей із затримкою розумового розвитку у спецшколи та спецінтернати : такі діти моють навчатися у звичайних школах. Тому сьогодні ми з вами обговоримо важливе питання , яке є актуальним  для нашого навчального закладу зокрема . Тема нашого тренінгового заняття «МОЖЛИВОСТІ ОБМЕЖЕНІ , ТАЛАНТИ- БЕЗМЕЖНІ» . З метою формування загального враження від введення інклюзивної освіти в систему загальноосвітніх закладів, пропоную вам заповнити невеличку анкету.

АНКЕТА ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

«СТАВЛЕННЯ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ»

1. Чи знаєте ви, що таке «інклюзивне навчання»?
а) так; б) ні.

 

2.  Як ви вважаєте, чи готова школа створити умови для впровадження інклюзивного навчання?

а) так;

б) ні;

в) частково.

 

3. Що ефективніше для дитини?

а) індивідуальне навчання;

б) інклюзивна освіта.

 

4. Чи порушуються права дітей з особливими потребами в системі надання їм освіти?

а) так; б) ні.

 

5. Як ви думаєте, чи вплине спільне проведен­ня дозвілля дітей різних категорій на покращен­ня морального виховання особистості?

а) так; б) ні.

 

6. Чи готові ви психологічно подолати бар'єри у роботі з дітьми з особливими потребами?

а) так; б) ні.

 

 ІІ. Повідомлення мети заняття.

1. Вправа «Долоньки» або «Магія мого імені»

Мета вправи: знайомство учасників тренінгу одне з одним, формування вміння презентувати себе.

- Перед вами лежать вирізані долоньки. Пропоную вам написати на них:

1. Своє ім’я.

2. Від кого ви отримали своє ім'я.

3. Що означає ваше ім'я.

4. Чи є мої тезки серед відомих людей . Хто?

5. Свої очікування від групової роботи сьогодні.

ІІІ. Прийняття правил роботи

  • Колеги,  на ваших партах лежать аркуші у вигляді сонячних промінців, будь-ласка напишіть на них одну або декілька умов  співпраці необхідних саме йому для ефективної роботи сьогодні на занятті.
  • Прикріпимо ваші промінці до сонечка «Правил результативної роботи»

Орієнтовними правилами можуть бути такі:

  1. Дотримуватися регламенту.
  2. Слухати і чути (один говорить – усі слухають)
  3. Бути пунктуальним
  4. Проявити доброзичливість
  5. Бути активним
  6. Говорити за темою, й від свого імені
  7. Не критикувати: кожний має право на свою думку
  8. Правило конфіденційності
  9. Говорити коротко, по черзі

 

IV. Основна частина тренінгу

  1. Інформаційне повідомлення «ЩО ТАКЕ ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ?»

    Занадто довго у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на «звичайних» дітей та «особливих» - з обмеженими можливостями . Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали змоги повною мірою інтегруватися в суспільство , причому не тому , що самі діти не були готові до соціуму , навпаки : саме соціум не був підготовлений до сприйняття таких дітей .

   На жаль , і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось незвичайне й чужорідне . Такі стереотипии формувалися роками , і змінити їх швидко практично неможливо, але слід із чогось починати . Ми вважаємо , що починати потрібно з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства.

   Наразі майбутнє вимагає максимального долучення людей з обмеженими можливостями до життя громади , тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною потребою сучасності .

   Інклюзивне навчання передбачає створення освітнього середовища , що відповідало б потребам і можливостям кожної дитини незалежно від особливостей її психофізичного розвитку .Інклюзивне навчання – гнучка, індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах масової загальноосвітньої школи за місцем проживання. Навчання відбувається за індивідуальною програмою розвитку і забезпечено медико-соціальним та психолого-педагогічним супроводом.

   Інклюзивна освіта – це особливий підхід до побудови загальної освіти , який передбачає доступність (можливість) освіти для кожного незалежно від його особливих можливостей і потреб.

   В основу інклюзивної освіти покладена ідеоло­гія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.

  Тобто система адаптується до потреб дитини. Девіз інклюзії: «Рівні можливості для кожного».

Досить часто інтеграцію ототожнюють з ін­клюзією, яка має дещо розширений контекст: ін­теграція відображає спробу залучити учнів з осо­бливими потребами до загальноосвітніх шкіл, а інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої філософії та політики до по­треб усіх учнів — як обдарованих дітей, так і тих, котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти.

  Суспільство повинно враховувати індивідуаль­ні потреби людей і пристосовуватися до них, а не навпаки.

 

2. Проблемна ситуація « У школі тварин»

Існувала колись школа для тварин.

Викладачі були впевнені, що у них дуже зрозумілий навчальний план, але чомусь учнів переслідували невдачі .

Качка була зіркою уроку з плавання , але повністю провалювала іспити , коли починала лазити по деревах .

Мавпа була неперевершеною у лазінні по деревах , але отримувала трійки з плавання . Курчата були першими в пошуку зерен , але так зривали уроки з лазіння по деревах , що їх щодня відправляли до кабінету директора . Кролики робили сенсаційні успіхи в бігу , але їм довелося винаймати індивідуального викладача з плавання . Найсумніше йшли справи у черепах , яких після багатьох діагностичних тестів визнали «нездатними розвиватися». І їх відправили до спеціального класу , у віддалену нору ховрашка .

Рефлексія

- Яку проблему порушено у притчі ?

- Яку позицію посів учитель ?

- Як навчати різних учнів ?

-  Як підтримувати учнів з ООП ?

- Як будувати навчальний процес , щоб у ньому комфортно почувалися усі діти ?

- Як можна оцінювати різних дітей ( за здібностями , за старанням , чи за іншим принципом ? Яким ?)

 

     3.Вправа «Горіхи»

  •                   Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни – мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.
  •                   Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що жменя горіхів наповнена індивідуальністю. Візьміть кожний собі по горіху. Роздивіться його якомога уважніше, з'ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хвилина. Потім горіхи змішуються. Кожний повинен знайти свій горіх й описати його.
  •                   Чи складно було вам знайти особливості на горіху?
  •                   Які труднощі виникли у вас в той час як ви почали шукати свій горіх?

 4. Вправа «За» і «Проти»

  •                   Зараз я хочу запропонувати вам твердження, з якими ви маєте погодитися або не погодитися.  Я роздам кожному з вас 2 картки різного кольору –  червоного та зеленого. Якщо ви  погоджуєтеся з твердженням, ви має підняти картку зеленого кольору. Якщо не погоджуєтеся – картку червоного кольору. Всі учасники піднімають картки разом.

Після озвучення кожного твердження тренер може пропонувати учасникам обговорити їхні відповіді, а пізніше озвучити правильну відповідь.

Запитання для обговорення в групі після завершення вправи:

1. Чи почули ви думки або позиції, які вас здивували?

2. Чому так важливо з’ясувати усі ці питання?

ТВЕРДЖЕННЯ

1. Діти з особливими освітніми потребами (далі з ООП), мають бути ізольовані від інших дітей під час навчання.

2. Дитина з ООП має право навчатися у звичайній загальноосвітній школі.

3. Статус дитини з ООП має бути відомий лише медичному працівнику школи.

4. Вчитель має право відмовитися від навчання дитини з ООП.

5. Ставлення до дітей з ООП та інших дітей  має бути однаковим.

6. Батьки дітей з ООП зобов’язані віддавати на навчання свою дитину у спеціалізований навчальний заклад.

7. Діти з ООП обмежені у спілкування зі своїми ровесниками.

8. Вчителі і учні мають право знати про статус дитини з ООП.  

 

    5.Вправа «Всі ми різні»

Ми не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Я пропоную вам провести дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

1. Складіть аркуш навпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

6. Вправа  «Біла ворона»

  • За допомогою наступної вправи ми зможемо продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти.

Учасники займають місця у колі спинами до центра. Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 кольорових аркушів одного кольору і лише один аркуш — білого). Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих на себе, причому підглядати неможна. Треба якось домовитися. Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».

 

Запитання до «самотнього  білого»:

  • Що ви відчули, коли зрозуміли, що ви такий один і вам немає пари?
  • Чи потрапляли  ви в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ви

переживали в тій ситуації?

Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе:

  • Якими були ваші відчуття, коли ви знайшли схожих на себе і

сформували групу?

  • Як ви знайшли один одного?
  • Що ви відчуваєте стосовно самотнього учасника?
  • Чи хотіли б ви опинитися на його місці? Чому?

( Підсумовуємо: в житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився на одинці. Треба пам'ятати про це!)

 

7Вправа «Чотири кути – чотири вибори»

Мета : краще пізнати один одного .

Під час виконання цієї вправи ми краще пізнаємо одне одного , та зрозуміємо ,  що всі ми різні .

Спочатку всі вільно ходять кімнатою , потім кожен зупиняється біля аркуша паперу , який здається йому найбільш підходящим .

Раунд 1 – Кожен учасник обирає колір та стає у відповідному кутку.

Раунд 2 – У цьому раунді на аркушах паперу буде написано назви пір року.

Раунд 3 – У третьому назви чотирьох музичних інструментів .

Раунд 4 – Назви міст ( Париж , Рим , Київ , Токіо…) .

Раунд 5 – Назви напоїв ( чай , кава , кока-кола , молоко…) .

Раунд 6 – Назви тварин ( лев , антилопа , змія , орел , панда …) .

Раунд 7 – Знамениті люди ( Альберт Ейнштейн , Джонні Деп , Вільям Шекспір , Анжеліна Джолі , Леся Українка , Віталій  Кличко …).

Рефлексія

 - Які учасники найчастіше опинялися в тій самій групі ?

- Які гравці опинялися в одній групі рідко , або взагалі не зустрілися жодного разу ?

- Що цікавого кожен із вас дізнався про інших учасників ?  

 

8. Вправа «Учимося цінувати індивідуальність»

Мета : навчитися цінувати індивідуальність оточуючих.

Перебіг вправи .

  Якби ми вміли цінувати власну індивідуальність , нам було б легшее сприймати особливості інших людей .

 Ми часто прагнемо бути такими самими , як інші , і страждаємо , відчуваючи , що відрізняємося від оточуючих. Іноді справді добре , коли ми – як усі , але не менш важлива наша індивідуальність, особливість . Її потрібно цінувати .

  Візьміть аркуші паперу та напишіть на них три ознаки , які відрізняють вас від решти . Це може бути визнання своїх очевидних переваг або талантів , життевих принципів тощо.

  Попереджаю : наприкінці я зберу ваші записи й зачитаю їх у голос , а решта відгадуватимуть , хто є автором тих чи інших тверджень.

   Після зачитування : завдяки тому , що люди не схожі одне на одного , ми цікавимо одне одного , можемо знайти нестандартне розв'язання проблеми , дати одне одному імпульси до змін та навчання тощо .

9. Вправа «Скелі»

Під час робот из дитиною з ООП дуже важливо працювати у команді , тому пропоную вам наступну вправу.

На підлозі наліплена червона стріча ( це умовна прірва) . Всі учасники стають рівно на стрічці ( умовні скелі) . А один намагається пройти ці скелі, так щоб не вийти за прірву . Пройти прірву мають усі учасники .

Рефлексія

- Чи важко вам було проходити скелі ?

- Отже , ми повинні з вами розуміти , що у роботі з дитиною з ООП важливо працювати в команді .

 

 
10. Рефлексія тренінгу (обговорення):

1. Чи познайомилися Ви, сьогодні з поняттям «інклюзія» та особливостями  впровадження  його у ЗНЗ?

2. Чи справдилися ваші очікування?

3. Що би ви хотіли ще додати по даній темі?

4. Чого ви навчилися ?

5. Що нового дізналися про колег , про себе ?

6. Над чим варто замислитися ?

 

11.  Пам'ятки всім учасникам

  Отже насамкінець хочу вам сказати таке :

Інклюзія- це перший крок до того , щоб дитина з ООП могла стати складовою соціуму. Інклюзія – це не тільки науковий термін , яким послуговуються для розв'язання абстрактних проблем. Це узагальнення долі тисяч дітей з особливими потребами , які хочуть жити звичайним життям , хочуть , щоб їх приймали такими, якими вони є .

 

Врятує світ краса –

Завжди так говорили .

Тепер врятує світ лиш доброта ,

Бо однієї вже краси занадто мало.

Тож люди на Землі ,

Спішіть добро творити ,

Щоб нам не згинути у морі зла ,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У морі справедливості й добра…

 

 Дякую за активну участь у тренінгу та сподіваюся , що завдяки йому ви навчилися краще розуміти людей і їхню реакцію на різні події та слова , адже всі люди дуже різні й можуть по-різному реагувати в різних ситуаціях. На згадку хочу вручити вам невеличкі та корисні пам'ятки , які згодяться вам у вашій роботі.

І ще кілька побажань на кінець. Психологи поділяють усіх людей за їх світосприйманням на дві великі групи. До однієї групи відносяться ті, хто вважає себе подарунком усьому іншому світу. Їм усі і все навкруги винні. Такі люди рідко бувають щасливими й, відповідно, здоровими. До іншої умовної групи входять люди, які щиро думають, що світ навколо - це подарунок їм. Вони не вважають, що їм хтось щось винний. Вони, в основному, нікого ні в чому не звинувачують. Це - щасливі люди.

Додаток до побажання

Я хочу наповнити цю «Посудину щастя» і додати в неї

 

  • 12 порцій мудрості, - сіль,
  • 11 порцій терпіння - пелюстки троянди
  • 10 порцій хоробрості - жолуді
  • 9 порцій працездатності – зерно пшениці
  • 8 порцій оптимізму - квіти
  • 7 порцій відданості своїй справі - мушлі
  • 6 порцій вільнодумства – кленові листочки
  • 5 порцій доброти - льодяники
  • 4 порції відпочинку й турботи про здоров'я – гілка деревця
  • 3 порції гумору - кукурудза
  • 2 порції такту - камінці
  • 1 порцію віри в кожного свого учня - метелик

Передаю цей символ Вам колеги, щоб нагадував про те, що вам бути із самим собою 24 години на добу, 7 днів на тиждень, без відпусток, свят і вихідних. Ви - головний герой свого роману, або трилера, або трагедії, або чогось іще. Ви щодня власноручно пишете сторінку під назвою «Моє життя». Пишіть її вдумливо! І просто будьте щасливими людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНКЕТА ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

«СТАВЛЕННЯ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ»

1. Чи знаєте ви, що таке «інклюзивне навчання»?
а) так; б) ні.

 

2.  Як ви вважаєте, чи готова школа створити умови для впровадження інклюзивного навчання?

а) так;

б) ні;

в) частково.

 

3. Що ефективніше для дитини?

а) індивідуальне навчання;

б) інклюзивна освіта.

 

4. Чи порушуються права дітей з особливими потребами в системі надання їм освіти?

а) так; б) ні.

 

5. Як ви думаєте, чи вплине спільне проведен­ня дозвілля дітей різних категорій на покращен­ня морального виховання особистості?

а) так; б) ні.

 

6. Чи готові ви психологічно подолати бар'єри у роботі з дітьми з особливими потребами?

а) так; б) ні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
3918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку