Тренінг для педагогів «Імідж сучасного вчителя.
Я крокую до майстерності»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи. Ознайомити з поняттям «імідж» та його складовими. Залучити педагогів до обговорення питань ефективного формування іміджу та проаналізувати власну професійну діяльність. Окреслити шляхи роботи щодо підвищення професійної компетентності педагога. Сприяти розвитку рефлексії педагогів.
Девіз: Розуміти один одного, поважати, прощати, любити.
Сьогодні у нас з вами тренінг для педагогів на тему «Імідж сучасного вчителя.
Я крокую до майстерності». Метою цього тренінгу є: ознайомити з поняттям «імідж» та його складовими, залучити педагогів до обговорення питань ефективного формування іміджу та проаналізувати власну професійну діяльність, окреслити шляхи роботи щодо підвищення професійної компетентності педагога.
Девізом нашого тренінгу буде: Розуміти один одного, поважати, прощати, любити.
Вправа «Привітання»
Інструкція. Ведучий пропонує таку форму знайомства: назвати своє ім’я та продовжити речення: «Про мене кажуть у колективі, що я…».
Рефлексія: які думки у вас виникали під час виконання вправи
Для того щоб група працювала продуктивно, щоб кожний учасник почувався комфортно й міг ефективно діяти, потрібно узгодити правила роботи групи.
Правила роботи:
Вправа «Очікування»
Педагогам роздають невеликі аркуші липкого паперу круглої форми («золоті піщинки»), на яких необхідно написати, чого саме вони чекають від тренінгу.
Далі кожен по черзі презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням піщаного годинника (у верхній частині годинника).
Так як ми вже сказали, що темою тренінгу є імідж, зараз ви прослухаєте інформаційне повідомлення. Отже, що ж таке імідж педагога?
Інформаційне повідомлення
Імідж педагога — це його внутрішній образ, професійна культура, зовнішність і різні чинники, пов’язані між собою.
Формування іміджу потрібно вчителю значно більше, ніж спеціалістам інших професій, тому що саме педагог формує імідж своїх учнів. Педагог для них — еталонна модель. Він навчає учнів і тоді, коли мовчить, навчає своїм образом, поведінкою, ставленням до них. Образ учителя — це не лише візуальний вигляд, а й жести, манери, комунікабельність, педагогічний такт, мовна культура, любов до дітей, педагогічна прозорливість і багато інших якостей, що є складовими професійного педагогічного іміджу.
П. Берд вважає: «Імідж — це наша візитна картка, загальна картка нашої особистості в очах інших, яка складається з багатьох компонентів: що ми говоримо, як ми дивимось, одягаємось і діємо». Імідж відіграє велике значення в ділових і особистісних взаєминах, дає можливість бути зрозумілим для інших, відображає здібності та моральні якості індивіда. Більшість дослідників зазначає, що нині імідж є складовою частиною культури ділового спілкування. У ньому зацікавлені представники будь-якої публічної професії. Водночас не всі спеціалісти мають уявлення про те, як сформувати свій індивідуальний імідж.
Формувати позитивний імідж —- означає освоїти вміння та набути високої майстерності у творчій побудові свого життя, яка ґрунтується на глибоких знаннях, розвиненій самосвідомості, оволодінні технологією програмування та конструювання поведінки як індивідуально-особистісного проекту.
Як ви вважаєте, що є складовими загальнокультурнoї компетентності педагога?
Складовими загальнокультурної компетентності педагога є:
Виникає запитання що ж таке імідж? Існують різні визначення поняття «імідж»
Професія педагога є особливою. Учителі — це ті люди, які завжди перебувають у полі зору учнів, батьків, колег, виконуючи важливу соціальну місію.
Імідж (від анг. image – образ, відображення) – певний образ особистості чи предмета, створений засобами масової інформації, літературою чи самою людиною.
Імідж – образ, система зовнішніх характеристик людини, що створює чи підкреслює неповторну самобутність особистості.
Імідж – це думка, судження, що виражає оцінку чого-небудь, ставлення до чого небудь, погляд на що небудь (за Сергієм Ожеговим)
Отже, імідж – це певний образ, портрет людини, який має певні складові.
Складовими іміджу є:
Перші три складові іміджу виявляються під час особистого спілкування, дві останні можуть нести інформацію про людину навіть за її відсутності.
Об'єднання у дві підгрупи: учасники об'єднуються за кольором квітів
(жовті, червоні)
Асоціативний ряд до слова ІМІДЖ.
На фліп-чарті по вертикалі записуються слова:
І_____________________________________
М____________________________________
І_____________________________________
Д____________________________________
Ж___________________________________
Вправа: «Без маски»
Учасникам пропонують розповісти одне одному щось цікаве про себе. Витягнути картку з незакінченим висловлюванням і закінчити речення. Висловлювання мають бути правдивими та щирими.
«Особливо мені подобається коли оточення...»
«Мені дуже складно забути, але я…»
«Мені буває нудно, коли я…»
«Чого мені іноді справді хочеться, так це…»
«Особливо мене дратує те, що я…»
«Мені особливо приємно, коли мене…»
«Іноді люди не розуміють мене, тому що я...»
«Думаю, що найважливіше для мене…»
«Останнім часом у роботі мене засмучувало…»
«Мої друзі рідко…»
«Я пишаюся тим, що…»
«Мої недоліки в професійній діяльності…»
«Мої переваги в професійній діяльності…»
«Мої колеги завжди…»
«Мої діти в класі для мене…»
«Мене в колективі дратує…»
Вправа «Фактори, що впливають на формування позитивного іміджу вчителя»
Вони повинні назвати основні чинники, що впливають на створення іміджу вчителя, відповідно до створених груп.
Презентація чинників
Рефлексія
• Що допомагало виконувати вправу?
Вправа «Моя долонька»
Ведучий пропонує на аркуші паперу обвести свою долоню, всередині написати своє ім'я та передати свій аркуш по колу колегам, які напишуть певну особливість притаманну вам.
Кожен з педагогів зачитує свій список якостей.
Вправа «Портрет ідеального вчителя»
Робота в групах
1 групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.
2 група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.
Кожна група зачитує і захищає свого вчителя і свій список. У кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, щоб не стати поганим вчителем – спеціалістом, а чому потрібно вчитися, щоб стати успішним педагогом.
Обговорення.
Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.
Тест: «Чи знаєте ви себе?»
Уважно подивіться на 16 символів, які зібрані в чотири групи: рух, спокій, упевненість, невпевненість. У кожній групі виберіть по одному символу, що найбільше відповідає вашому стану. Підрахуйте результати тесту.
Вправа: «Кошик вражень та побажань»
Учасники на серцях пишуть свої враження, побажання та зауваження до сьогоднішньої зустрічі.
Вправа «Повернення до очікувань»
На початку тренінгу ви всі наклеїли на верхній частині пісочного годинника «золоті піщинки», на яких записали свої очікування. Якщо ваші очікування справдилися, то ці піщинки мають впасти в нижню частину годинника, якщо ні, то нехай вони залишаються у верхній частині.
Учителі виходять до плакату з годинником. Знімають піщинки, обдумують свою відповідь, а тоді по черзі говорять і прикріплюють піщинки у верхній чи нижній частині пісочного годинника. «золоті піщинки», на яких записали свої очікування.