Тренінг для педагогів "Інтеграція дитини з особливими освітніми потребами у навчально-виховний простір"

Про матеріал
Світ дітей з обмеженими можливостями особливий і багатогранний. Сьогодні однією з найактуальніших є проблема інтеграції таких дітей у загальноосвітніх школах, дитячих садочках. Насамперед педагогові, щоб навчити і адаптувати дитину з психофізичними вадами до життя у середовищі здорових ровесників, потрібно знати її психофізичні особливості, прояви поведінки, психологічну своєрідність. Переступивши поріг навчального закладу, такі діти вчаться жити повноцінним життям, налагоджувати стосунки з новим соціальним середовищем. Тому найперше завдання педагогів і вихователів - допомогти їм у цьому, застосовуючи творчий підхід та позитивне мислення.
Перегляд файлу

Успішна інтеграція дитини з особливими освітніми потребами

у навчально-виховний простір

Тренінгове заняття для педагогічних працівників

 

 

Автор: Семещук Олена Георгіївна, практичний психолог Фастівської  ЗОШ I-III ст. №5, м.Фастів

 

Мета: сприяти успішній інтеграції дітей з відхиленнями у розвитку у навчальному закладі.

 

Завдання: 

  • сприяти процесу адаптації дітей з особливими освітніми потребами у навчальному закладі, формуючи у них навички спілкування;
  • формувати у однолітків  бажання підтримати і допомогти, доброзичливе ставлення до дітей, які мають фізичні та психічні обмеження;
  • усунути упереджене ставлення до спільного навчання дітей обох категорій у батьків здорових дітей;
  • закріпити в учасників тренінгу практичні прийоми і навички взаємодії з дітьми, зокрема у ситуаціях, що викликають тривогу і напруження.

 

Час: 2 години.

 

 

 

 

Структура тренінгового заняття

 

Вид роботи

Орієнтована тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1.

Всуп

5 хв

2.

Вправа «Привітання»

 

10 хв

 

Біруші, пов’язка  на  очі, скотч

3.

Правила  роботи  групи

 

5 хв

Ватман , маркери, фліпчарт

4.

Вправа «Емоційна бухгалтерія»

 

10 хв

Роздрукована анкета

5.

Вправа «Спільна мова»

 

15 хв

Вата (або навушники), шарфи, скотч

6.

Вправа «Допоможи мені»

 

15 хв

Ручка, зошит, мобільний телефон

7.

Вправа  «Ярлики»

 

15 хв

Скотч, роздруковані таблички  з написами

 

8.

Вправа  «Піраміда  Маслоу»

 

15 хв

Плакати, маркери, піраміда потреб А. Маслоу для кожної підгрупи

9.

Казка по колу «Про хлопчика з особливими потребами»

 

10 хв

Свічка, дзвіночок, магнітофон

10.

Підсумок

5 хв

11.

Фотопроект "Я бачу світ серцем"

 

10 хв

Комп'ютер, презентація фото проекту  «Я бачу світ серцем»

12.

Рефлексія

5 хв

Свічка

 

 

 

Хід тренінгового заняття

 

     Вступ

Час виконання : 5 хвилин

 Світ  дітей з обмеженими  можливостями особливий і багатогранний.  Сьогодні однією з найактуальніших є  проблема інтеграції таких дітей у загальноосвітніх школах, дитячих садочках.

 Насамперед педагогові, щоб навчити і адаптувати дитину з психофізичними вадами до життя у середовищі здорових ровесників, потрібно знати її психофізичні особливості, прояви поведінки, психологічну своєрідність. Переступивши поріг навчального закладу, такі діти вчаться  жити  повноцінним  життям, налагоджувати стосунки з новим соціальним середовищем. Тому найперше  завдання педагогів і вихователів - допомогти  їм у цьому, застосовуючи творчий підхід та позитивне мислення.

 

  1. Вправа «Привітання»

Час виконання : 10 хвилин

Психолог.  Ви  маєте 5 секунд на те, щоб об’єднатися в пари і потиснути  руку своєму партнеру. А тепер «привітаємось»  один з одним  наступним чином:

  • права  рука  до  правої  руки;
  • ніс  до  носа;
  • вухо  до  вуха;
  • спина  до  спини;
  • стегно  до  стегна;
  • п’ятка  до  п’ятки.

 Чи  сподобалась  вам  вправа?   У  вас  все  виходило  легко  і  швидко.  А  тепер  половина учасників  нашого тренінгу уявить себе дітьми  з обмеженими можливостями:

  • з  вадами  слуху  (біруші);
  • з  вадами  зору  (пов’язка  на  очах);
  • з  порушенням  опорно-рухового  апарату  (на  стільцях).

Спробуємо  привітатися  ще  раз. Потім учасники міняються ролями.

 

Обговорення:

  • Як  ви почувалися у ролі  людей з обмеженими можливостями?
  • Як  почували себе  "здорові" учасники?
  • Які  ваші  враження від вправи?

 

  1. Правила  роботи  групи

Час виконання : 5 хвилин

Психолог.  Для  хорошої організації тренінгу  потрібно  скласти  правила  нашої  роботи:

  • Говорити від свого імені.
  • Обговорювати ситуацію, а не особу.
  • Бути активними.
  • Діалогічно спілкуватися.
  • Бути творчими.

 

  1. Вправа «Емоційна бухгалтерія»

Час виконання : 10 хвилин

Завдання: Уявіть  дитину з особливими потребами в розвитку, яка навчається у вашому класі. Проаналізуйте, скільки разів за 1 день ви:             

 

Звертались до дитини з емоційно позитивним висловлюванням (радісним вітанням,схваленням, підтримкою)

 

Звертались до дитини  докором, зауваженням, критикою.

 

Словесно підтримували дитину

 

Підвищували голос на дитину

 

Взаємодіяли з дитиною, враховуючи ситуацію її розвитку

 

Були у ролі "контролюючого дорослого" і дивились на дитину "зверху вниз"

 

Скільки справ зробили разом з дитиною

 

Скільки справ зробили за дитину

 

Загальний результат:

 

Загальний результат:

 

 

Підсумок: підрахуйте результати, проаналізуйте ситуацію.

 

  1. Вправа «Спільна мова»

Час виконання : 15 хвилин

Мета:налагодження психологічного контакту, розвиток емпатії до дитини з вадами розвитку.

Матеріали: вата (або навушники), шарфи, скотч.

Час виконання: 15 хвилин.

Позиція учасників: учасники об'єднуються у трійки.

У кожній міні-групі ролі розподіляють так:

  • «глухий і німий» — нічого не чує, говорити не може, в його розпорядженні зір, жестикуляція й пантоміма;
  • «глухий і обмежений у пересуванні» — може бачити й говорити;
  • «сліпий і німий» — може чути, жестикулювати й користуватися пантомімою.

Перед групами ставляться завдання:

  1. Домовитися про те, який подарунок будете дарувати на день народження   

вашому другу.

2. Як ви проведете вихідний день разом.

3. Домовитися, на який фільм (мультфільм) ви підете до кінотеатру.

 

  У процесі виконання вправи виникає безліч непередбачуваних ситуацій. Лише поступово учасники освоюють свої ролі, виробляють характерні для кожної групи способи взаємопорозуміння.

 

Обговорення:

  • Як ви почувалися у тій чи іншій ролі? Поділіться враженнями і спостереженнями.
  • Що для вас дає виконання такої вправи?

 

  1. Вправа «Допоможи мені»

Час виконання : 15 хвилин

Два учасника виходять за двері, а інші залишаються в кімнаті.

Завдання учасникам: мовою жестів попросити у кожного з членів групи предмет (ручку, зошит, мобільний телефон тощо).

Групі дається завдання : ні в якому разі не давати цим людям нічого.

Обговорення :

- Як почувала себе людина , що просила речі?

- Як себе почували учасники, у яких просили їхні речі?

- Які труднощі виникли у учасників?

 

  1. Вправа  «Ярлики»

Час виконання : 15 хвилин

Психолог.  Тепер  ми  спробуємо  заглибитись  в  емоційний  світ  дітей  з  особливими  потребами.  Як  їм  живеться  у  колі  здорових однолітків?

 Половина учасників  отримує таблички з написами, але не знає, що на них написано. Таблички прикріплюються на спині. Інша  частина  учасників  має  ставитись до власника таблички так,  як на ній написано. За відповідним   ставленням до себе власник таблички має здогадатись, що на ній написано.

Варіанти написів (Додаток 1) :

 «Жалій  мене»;

«Розмовляй  так,  ніби  мені  5 років»;

«Ігноруй  мене»;

«Підбадьорюй  мене»;

 «Стався до мене зухвало»;

«Усміхайся  мені»;

«Насміхайся наді мною» ;

«Погрожуй мені».

 

Обговорення:

  • Чи важко було демонструвати певне ставлення?
  • Чи легко було здогадатися, що написано на табличці?
  • Що  ви відчували  під  час  цієї  вправи?

 

  1. Вправа  «Піраміда  Маслоу»

Час виконання : 15 хвилин

Матеріали: плакати, маркери, піраміда потреб А. Маслоу для кожної підгрупи (Додаток 2).

Психолог.  Людські  потреби  мають свою  ієрархію, серед  них  є  базові  (розташовані  в  основі)  і  високі  потреби  (вершина  піраміди).  Розгляньте  піраміду  потреб,  розроблену  американським  ученим  Абрахамом  Маслоу. Спробуйте  адаптувати  її  до  потреб дітей, які мають фізичні та психічні обмеження. 

 Хто і як може  задовольнити потреби дитини, щоб вона стала  гармонійною  особистістю? Створіть «Піраміду потреб» для дітей з обмеженими освітніми потребами.

 Учасники об’єднуються у три підгрупи. Час роботи – 15 хвилин.

Презентація. Обговорення.

 

  1. Казка по колу «Про хлопчика з особливими потребами»

Час виконання : 10 хвилин

Матеріали:  свічка, дзвіночок, магнітофон

Завдання:дотримуючись правил казкотерапії (ритуал входження в казку, основна частина, вихід з казки) учасникам, які сидять у колі, по черзі пропонується придумати казку про хлопчика з особливими потребами.

 

  1. Підсумок

Час виконання : 5 хвилин

Психолог.  Враховуючи нашу спільну роботу на тренінгу та ваш професійний досвід, давайте  визначимо  основні  принципи  ефективної  роботи  з  дітьми  з  особливими  освітніми  потребами:

1.  Ставитись  доброзичливо  і  створювати  для  них  ситуації  успіху.

2.  Враховувати  індивідуальні  здібності  та  стан  здоров’я,  медичний  прогноз.

3.  Створювати  безпечне  середовище, матеріал  викладати  невеликими  частинами  й  коригувати  відповідно  до  сприйняття  дитини.

4.  Обов’язково запроваджувати на уроці  фізкультхвилинки.

5.  Встановлювати  партнерські  стосунки  з  родинами  дітей,  залучати  їх  до  активної  участі  у  педагогічному  процесі.

 

  1. Фотопроект "Я бачу світ серцем"(Додаток 3)

Час виконання : 10 хвилин

 

  1. Рефлексія

Час виконання: 5 хвилин

Психолог.  Давайте  поаплодуємо один одному за  цікаву колективну роботу і  тут,  у  колі,  проведемо  рефлексію. 

 Потім психолог запалює свічку, яку учасники передають по колу, відповідаючи на запитання:

  • Що відбувалося з вами на тренінгу?
  • Чи  справдилися  ваші  очікування від тренінгу?
  • Чи  знайшли  для себе  щось  нове, чим  будете  користуватися  у  професійній діяльності?

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Аспекти аналітичної діяльності працівника психологічної служби. Методичні рекомендації. / упорядники: Марухина І.В, Кондратенко Л.О., Растроста Г.Б., Сагайдак О.Б. – Суми, 2011. – 30 с.
  2. Діти з особливостями розвитку в звичайній школі  [автор-укладач  Л.В.Туріщева]. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 111, [1] с. – (Серія «Психологічна служба школи»).
  3. Діти з особливими потребами в школі: Психолого- педагогічний супровід / Романова О. та ін.. – К.: Шк. Світ, 2011. – 128 с.  – (Бібліотека «Шкільного світу»).
  4. Обухівська А. Г. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі / Обухівська А., Ілляшенко Т., Жук Т. – К.: Редакція загальнопед. газет, 2012. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
  5. Панок В.Г. Психологічна служба: навчально-методичний посібник для студентів і викладачів - Кам'янець-Подільський: ТОВ Друкарня Рута, 2012 – 488 с.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
  6. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: навчально – методичний посібник / [за заг. ред. Колупаєвої А.А.].  – К.: ТОВ ВПЦ «Літопис-ХХ» – 2010 – (Серія «Інклюзивна освіта»: у 9 книгах).
  7. Петрова В.Г. Кто они, дети с отклонениями в развити? – / Петрова В.Г., Белякова И.В. – М.: Флинта: Московский психолого-социальный институт, 2000. – 104 с. (2-е изд)
  8. Чеботарьова О.В. Методичні рекомендації з досвіду роботи щодо організації та проведення індивідуального навчання вдома з учнями, які мають вади у психічному чи фізичному розвитку. /  Чеботарьова О.В. –  К., 2000.  –  32 с.

 

 


 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Піраміда  потреб А. Маслоу

http://www.studfiles.ru/html/2706/746/html_0fy5hrsghI.AYax/htmlconvd-xHKCJK_html_m1f4ebb61.jpg

«Піраміда потреб» для дітей з обмеженими освітніми можливостями.

http://ok-t.ru/studopediaru/baza2/2986178571217.files/image024.gif

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
30 січня 2023
Переглядів
2172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку