Успішна інтеграція дитини з особливими освітніми потребами
у навчально-виховний простір
Тренінгове заняття для педагогічних працівників
Автор: Семещук Олена Георгіївна, практичний психолог Фастівської ЗОШ I-III ст. №5, м.Фастів
Мета: сприяти успішній інтеграції дітей з відхиленнями у розвитку у навчальному закладі.
Завдання:
Час: 2 години.
Структура тренінгового заняття
№ |
Вид роботи |
Орієнтована тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Всуп |
5 хв |
– |
2. |
Вправа «Привітання»
|
10 хв
|
Біруші, пов’язка на очі, скотч |
3. |
Правила роботи групи
|
5 хв |
Ватман , маркери, фліпчарт |
4. |
Вправа «Емоційна бухгалтерія»
|
10 хв |
Роздрукована анкета |
5. |
Вправа «Спільна мова»
|
15 хв |
Вата (або навушники), шарфи, скотч |
6. |
Вправа «Допоможи мені»
|
15 хв |
Ручка, зошит, мобільний телефон |
7. |
Вправа «Ярлики»
|
15 хв |
Скотч, роздруковані таблички з написами
|
8. |
Вправа «Піраміда Маслоу»
|
15 хв |
Плакати, маркери, піраміда потреб А. Маслоу для кожної підгрупи |
9. |
Казка по колу «Про хлопчика з особливими потребами»
|
10 хв |
Свічка, дзвіночок, магнітофон |
10. |
Підсумок |
5 хв |
– |
11. |
Фотопроект "Я бачу світ серцем"
|
10 хв |
Комп'ютер, презентація фото проекту «Я бачу світ серцем» |
12. |
Рефлексія |
5 хв |
Свічка |
Хід тренінгового заняття
Вступ
Час виконання : 5 хвилин
Світ дітей з обмеженими можливостями особливий і багатогранний. Сьогодні однією з найактуальніших є проблема інтеграції таких дітей у загальноосвітніх школах, дитячих садочках.
Насамперед педагогові, щоб навчити і адаптувати дитину з психофізичними вадами до життя у середовищі здорових ровесників, потрібно знати її психофізичні особливості, прояви поведінки, психологічну своєрідність. Переступивши поріг навчального закладу, такі діти вчаться жити повноцінним життям, налагоджувати стосунки з новим соціальним середовищем. Тому найперше завдання педагогів і вихователів - допомогти їм у цьому, застосовуючи творчий підхід та позитивне мислення.
Час виконання : 10 хвилин
Психолог. Ви маєте 5 секунд на те, щоб об’єднатися в пари і потиснути руку своєму партнеру. А тепер «привітаємось» один з одним наступним чином:
Чи сподобалась вам вправа? У вас все виходило легко і швидко. А тепер половина учасників нашого тренінгу уявить себе дітьми з обмеженими можливостями:
Спробуємо привітатися ще раз. Потім учасники міняються ролями.
Обговорення:
Час виконання : 5 хвилин
Психолог. Для хорошої організації тренінгу потрібно скласти правила нашої роботи:
Час виконання : 10 хвилин
Завдання: Уявіть дитину з особливими потребами в розвитку, яка навчається у вашому класі. Проаналізуйте, скільки разів за 1 день ви:
Звертались до дитини з емоційно позитивним висловлюванням (радісним вітанням,схваленням, підтримкою) |
|
Звертались до дитини докором, зауваженням, критикою. |
|
Словесно підтримували дитину |
|
Підвищували голос на дитину |
|
Взаємодіяли з дитиною, враховуючи ситуацію її розвитку |
|
Були у ролі "контролюючого дорослого" і дивились на дитину "зверху вниз" |
|
Скільки справ зробили разом з дитиною |
|
Скільки справ зробили за дитину |
|
Загальний результат: |
|
Загальний результат: |
|
Підсумок: підрахуйте результати, проаналізуйте ситуацію.
Час виконання : 15 хвилин
Мета:налагодження психологічного контакту, розвиток емпатії до дитини з вадами розвитку.
Матеріали: вата (або навушники), шарфи, скотч.
Час виконання: 15 хвилин.
Позиція учасників: учасники об'єднуються у трійки.
У кожній міні-групі ролі розподіляють так:
Перед групами ставляться завдання:
вашому другу.
2. Як ви проведете вихідний день разом.
3. Домовитися, на який фільм (мультфільм) ви підете до кінотеатру.
У процесі виконання вправи виникає безліч непередбачуваних ситуацій. Лише поступово учасники освоюють свої ролі, виробляють характерні для кожної групи способи взаємопорозуміння.
Обговорення:
Час виконання : 15 хвилин
Два учасника виходять за двері, а інші залишаються в кімнаті.
Завдання учасникам: мовою жестів попросити у кожного з членів групи предмет (ручку, зошит, мобільний телефон тощо).
Групі дається завдання : ні в якому разі не давати цим людям нічого.
Обговорення :
- Як почувала себе людина , що просила речі?
- Як себе почували учасники, у яких просили їхні речі?
- Які труднощі виникли у учасників?
Час виконання : 15 хвилин
Психолог. Тепер ми спробуємо заглибитись в емоційний світ дітей з особливими потребами. Як їм живеться у колі здорових однолітків?
Половина учасників отримує таблички з написами, але не знає, що на них написано. Таблички прикріплюються на спині. Інша частина учасників має ставитись до власника таблички так, як на ній написано. За відповідним ставленням до себе власник таблички має здогадатись, що на ній написано.
Варіанти написів (Додаток 1) :
«Жалій мене»;
«Розмовляй так, ніби мені 5 років»;
«Ігноруй мене»;
«Підбадьорюй мене»;
«Стався до мене зухвало»;
«Усміхайся мені»;
«Насміхайся наді мною» ;
«Погрожуй мені».
Обговорення:
Час виконання : 15 хвилин
Матеріали: плакати, маркери, піраміда потреб А. Маслоу для кожної підгрупи (Додаток 2).
Психолог. Людські потреби мають свою ієрархію, серед них є базові (розташовані в основі) і високі потреби (вершина піраміди). Розгляньте піраміду потреб, розроблену американським ученим Абрахамом Маслоу. Спробуйте адаптувати її до потреб дітей, які мають фізичні та психічні обмеження.
Хто і як може задовольнити потреби дитини, щоб вона стала гармонійною особистістю? Створіть «Піраміду потреб» для дітей з обмеженими освітніми потребами.
Учасники об’єднуються у три підгрупи. Час роботи – 15 хвилин.
Презентація. Обговорення.
Час виконання : 10 хвилин
Матеріали: свічка, дзвіночок, магнітофон
Завдання:дотримуючись правил казкотерапії (ритуал входження в казку, основна частина, вихід з казки) учасникам, які сидять у колі, по черзі пропонується придумати казку про хлопчика з особливими потребами.
Час виконання : 5 хвилин
Психолог. Враховуючи нашу спільну роботу на тренінгу та ваш професійний досвід, давайте визначимо основні принципи ефективної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами:
1. Ставитись доброзичливо і створювати для них ситуації успіху.
2. Враховувати індивідуальні здібності та стан здоров’я, медичний прогноз.
3. Створювати безпечне середовище, матеріал викладати невеликими частинами й коригувати відповідно до сприйняття дитини.
4. Обов’язково запроваджувати на уроці фізкультхвилинки.
5. Встановлювати партнерські стосунки з родинами дітей, залучати їх до активної участі у педагогічному процесі.
Час виконання : 10 хвилин
Час виконання: 5 хвилин
Психолог. Давайте поаплодуємо один одному за цікаву колективну роботу і тут, у колі, проведемо рефлексію.
Потім психолог запалює свічку, яку учасники передають по колу, відповідаючи на запитання:
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Додаток 1
Додаток 2
Піраміда потреб А. Маслоу
«Піраміда потреб» для дітей з обмеженими освітніми можливостями.