Актуальність
Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом'якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани : стрес, депресію, тривожність.
Тренінг для педагогів
"Збереження та зміцнення психологічного здоров'я педагога"
Актуальність
Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани : стрес, депресію, тривожність.
Основний етап
Вступне слово. Для кожного з нас найважливішим в житті є здоров’я. Його збереження наша з вами робота. В діяльності педагогічних працівників багато різноманітних факторів, які можуть призвести до стресу, тривожності, синдрому вигорання. Доведено, що психічне здоров’я може серйозно вплинути на фізичний стан нашого організму і призвести до тяжких хвороб. Тож, дуже важливо попередити негативні емоційні стани, зберегти психоенергетичний баланс і навчитися регулювати свої емоції і поведінку. На тренінгу ми навчимося прийомам, які допоможуть зберегти ваше здоров'я.
Мета: зберегти психічне здоров’я педагогічних працівників в сучасних умовах.
Завдання:
Учасники: вчителі.
Час проведення: 2 – 2,5 години.
Структура заняття. Заняття складається з трьох частин :
1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи, вправа на знайомство, гра - розминка, яка активізує учасників на плідну співпрацю, створює доброзичливу, довірливу атмосферу, підвищує згуртованість групи).
2. Основний етап (вправи відповідно до мети та завдань тренінгу).
3. Заключний етап (рефлексія : в кінці заняття потрібно залишати час, щоб учасники змогли виявити свої почуття, думки, поділитися враженнями та обговорити результати роботи, з'ясувати, чи реалізували вони свої очікування та заключна вправа).
Хід проведення
Вправа на знайомство «Мій би… про мене сказав би…»
Тренер просить учасників тренінгу по черзі продовжити фразу: «Мій би… про мене сказав би…». Тренер починає першим і так по колу.
Правила роботи в групі
Орієнтовані правила роботи в групі пропонує психолог :
Очікування від тренінгу
Тренер пропонує учасникам сформулювати власні очікування від тренінгу, починаючи словами: «Від заняття я очікую…», а потім записати їх на різнокольорових папірцях у вигляді квітів і розмістити у нижній частині плаката. Якщо очікування справдяться, то можна буде зробити в кінці заняття «букет»».
Вправа «Портфель настрою»
Мета: встановити контакт з педагогами, зняти напругу.
Матеріали: кольорові картки (по кілька штук одного кольору).
Інструкція: щоб почати плідну роботу, подивимося який настрій і самопочуття у Вас переважає. Для цього вам потрібно вибрати картку того кольору, який більше подобається в цей момент.
Інструкція: У мене в руках малюнок портфеля. Нам необхідно заповнити його, Вашим настроєм. Я пропоную вибрати той колір, який відповідає Вашому самопочуттю на даний момент і прикріпити його на малюнок.
Вправа «Нісенітниця»
Кожен учасник отримує аркуш паперу і записує на ньому відповідь на запитання психолога. Після цього загинає аркуш так, щоб його відповіді не було видно, і передає сусіду, який сидить праворуч. Той письмово відповідає на наступне запитання ведучого, знову загинає аркуш і передає далі. Коли запитання закінчуються, кожен учасник розгортає аркуш, що опинився у нього в руках, і вголос, як один текст, читає записані на ньому відповіді.
Запитання :
Вправа «Малюємо разом»
Мета: Ця вправа дає можливість брати участь всій групі. Вона допомагає досліджувати рольові взаємини в групі і вплив членів групи на індивідуальний досвід. Ближче познайомитися з цінностями інших культур; згуртування групи.
Додаткові матеріали (ресурси): Папір, кольорові ручки або олівці.
Опис: Усі члени групи сідають у коло в середині кімнати. Перед кожним лежить аркуш паперу і кольорові ручки або олівці. Починайте малювати власний портрет. За сигналом керівника групи передайте свій лист учаснику, що сидить від вас зліва, і отримаєте розпочатий малюнок від учасника, що сидить праворуч. Працюйте над цим малюнком, змінюйте і додавайте до нього, що хочете. За сигналом передайте цей малюнок ліворуч і отримаєте малюнок справа. Продовжуйте так до тих пір, поки до вас не повернеться той малюнок, який ви почали. Усвідомте почуття, що виникають у вас при вигляді того, що інші зобразили на вашому аркуші. Змінюйте в малюнку все, що хочете. На закінчення обговоріть свої враження з групою.
Вправа для емоційного «розігріву» «Руханка»
Учасникам пропонується виконувати за тренером рухи, які він показує.
Тренер кажу учаснику, котрий сидить праворуч чи ліворуч від нього :
Вправа «Чарівний глечик»
Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змінювати на розсуд тренера)
Вправа «Відверто кажучи»
Мета: вербалізація і усвідомлення педагогами проблеми емоційного вигорання.
Матеріали: картки з незакінченими фразами.
Інструкція. Вам потрібно витягнути будь-яку картку з незакінченою пропозицією і спробувати закінчити фразу відверто і чесно (Додаток 2).
Рефлексія.
• Чи важко вам було відповідати?
• Чи було для вас щось нове?
• Чи вважаєте ви корисним вправу?
• Чи відкрили ви щось нове для себе?
• Як ви себе зараз відчуваєте?
• Які у вас зараз відчуття?
Очікуваний результат: вправа допомагає усвідомити проблеми педагога, вербалізувати їх, згуртувати групу педагогів, зрозуміти, що проблеми у всіх педагогів схожі.
Вправа «Вибір».
Ви заходите в булочну і купуєте пончик з повидлом. Але коли Ви приходите додому і надкушує його, то виявляєте, що відсутній один істотний інгредієнт - повидло всередині. Ваша реакція на цю дрібну невдачу?
1. Чи відносите бракований пончик назад в булочну і вимагаєте натомість новий.
2. Говорите собі: «Буває» - і з'їдаєте порожній пончик.
3. З'їдаєте щось інше.
4. Намазуєте маслом або варенням, щоб було смачніше.
Коментар ведучого: «Якщо ви вибрали перший варіант, то ви - людина, що не піддається паніці, яка знає, що до ваших порад частіше прислухаються. Ви оцінюєте себе як розважливу, організовану особистість. Як правило, люди, які вибирають перший варіант відповіді, не рвуться в лідери, але, якщо їх вибирають на командну посаду, намагаються виправдати довіру. Іноді ви ставитеся до колег з деяким почуттям переваги - вже ви не дозволите застати себе зненацька.
2.Якщо ви вибрали другий варіант, то ви - м'яка, терпима і гнучка людина. З вами легко ладити і колеги завжди можуть знайти у вас розраду і підтримку. Ви не любите шуму і суєти, готові поступитися головною роллю і надати підтримку лідеру. Ви завжди опиняєтеся в потрібний час в потрібному місці. Іноді ви здаєтеся нерішучою, але ви здатні відстоювати переконання, в яких твердо впевнені.
3.Якщо ви вибрали третій варіант, то ви вмієте швидко приймати рішення і швидко (хоча і не завжди правильно) діяти. Ви авторитарна людина, готові прийняти на себе головну роль в будь-якій справі. У підготовці та проведенні серйозних заходів можливі конфлікти, так як в стосунках з колегами ви можете бути наполегливими і різкими, вимагаєте чіткості і відповідальності.
4.Якщо ви вибрали четвертий варіант, то ви людина, здатна до нестандартного мислення, новаторських ідей. До колег ви ставитеся як до партнерів по грі і можете образитися, якщо вони грають не за вашими правилами. Ви завжди готові запропонувати кілька оригінальних ідей для вирішення тієї чи іншої проблеми.
Вправа «Галоші щастя»
Мета: розвиток позитивного мислення педагогів, розвиток навичок самопізнання, формування навичок позитивного сприйняття світу, розвиток позитивної Я-концепції, розвиток навичок емоційної саморегуляції.
Матеріали: «галоші щастя» (ігровий елемент, звичайні гумові галоші, бажано великого розміру з веселим дизайном), картки з ситуаціями (Додаток 3).
Інструкція. Я хочу запропонувати вам пограти в гру, яка називається «Галоші щастя». У Андерсена є казка з такою назвою. У цій казці феї подарували на день народження калоші щастя, які вона вирішила віддати людям, щоб ті стали щасливішими. Людина, яка одягала ці калоші, ставала найщасливішою людиною. Галоші виконували всі її бажання, вона могла перенестися в будь-який час або епоху. Отже, я пропоную вам взути ці калоші і стати щасливою людиною. Я також буду зачитувати вам різні ситуації, а ваше завдання - надівши ці галоші, знайти в ситуації, запропонованої вам, позитивні сторони. Іншими словами, подивіться на ситуацію очима щасливої людини-оптиміста. Учасники гри, надівши «галоші щастя», відповідають на запропоновану ситуацію в позитивному настрої. Тому, хто не може дати позитивну відповідь, решта учасників гри допомагають, пропонуючи свої варіанти.
Вправа «Скажи мені хто твій друг»
Мета: виявлення спільних інтересів
Зміст вправи: "Безумовно, у кожного з вас в колективі є людина, яка чимось близька вам. Впродовж 5 хвилин ви повинні скласти "психологічний портрет" цієї людини. Вказувати на ознаки, особливо на зовнішні, по яких можна відразу впізнати конкретну людину, не можна. У "портреті" повинно бути не менше 10-12 рис характеру, звичок, особливостей, характеризуючих саме цю людину. Той, учасник який склав «портрет» виступає зі своєю інформацією перед групою, а інші учасники намагаються вгадати, чий це портрет".
Вправа « Кроки допомоги».
У нас є незвичайний кошичок. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх.
Вправа "Зустріч "
Мета вправи: активізація у вчителів дитячих спогадів , розвиток емоційного сприйняття , формування " комплексу дитячості " .
Організація групового заняття здійснюється по типу медитативного сеансу. Вчителі зручно розсідаються на своїх місцях. Вони сідають півколом , а психолог встає перед ними.
Після заспокійливих слів: " Розслабтеся , сядьте вільніше , спокійно подихайте кілька хвилин" , психолог просить групу візуалізувати образи і картинки , які він буде словесно описувати .
Далі він каже: " Уявіть , що зараз ви знаходитесь у себе вдома , в своєму будинку або квартирі. Ви сидите там , де зазвичай відпочиваєте , де вам особливо затишно і добре. Ви внутрішньо готуєтеся до зустрічі , дуже важливою для вас. Ви зосереджені і уважні до самих себе.
А тепер ви подумки встаєте і йдете в напрямку до виходу. Відкриваєте двері і повільно спускаєтеся сходами . Виходьте з затемненого під'їзду на вулицю в світлий простір осіннього сонячного дня . На вулиці назустріч вам йде дитина. Вона наближається все ближче і ближче . Придивіться , ця дитина - ви самі , якою ви були , коли вчилися в початковій школі . Подивіться, як ця дівчинка одягнена , який в неї вираз обличчя , настрій. Постарайтеся якомога більш докладно розглянути її . Задайте їй важливе для вас питання і постарайтеся почути від неї відповідь .
Після цього поверніться і повільно , не поспішаючи повертайтеся в свою кімнату " .
Загальне обговорення проводиться на основі наступних опорних питань:
" Опишіть образ себе, які ви були в дитинстві і який виник зараз у вашій внутрішній уяві " ;
" Яке питання ви задали і яку відповідь отримали? " ;
" Опишіть ваші переживання і враження " .
Вправа «Подарунок»
В кінці заняття пропоную вам вправу, що дозволить дарувати подарунки. Подарунки повинні бути від душі. Отже, подивіться уважно одне на одного, спробуйте вгадати, який душевний подарунок кому потрібен. а тепер по черзі подаруємо одне одному свої подарунки, не забуваючи бути доброзичливими, щирими. Наприклад:
Заключне слово. Дякую вам за заняття, сподіваюся воно було для вас не тільки цікавим, але й корисним. Бажаю всім міцного здоров'я.
Додаток 1.
Картки «Значення кольору»
Синій колір - спокій, задоволеність, вміння співпереживати, довіру, відданість.
Фіолетовий - тривожність, страх, засмучення.
Зелений - впевненість, наполегливість, впертість, потреба в самоствердженні.
Червоний - агресивність, збудження, прагнення до успіху, бажання панувати і діяти, домагаючись успіху.
Коричневий - колір спокою і стабільності, необхідність в домашньому затишку.
Жовтий - активність, веселість, прагнення до спілкування, очікування щастя.
Сірий - тривожність і негативний стан.
Чорний - захищеність, прихованість, бажання «піти в свій внутрішній світ»
Додаток 2.
Картки з незакінченими пропозиціями до вправи «Відверто кажучи»
• Відверто кажучи, коли я думаю про майбутній робочий день ...
• Відверто кажучи, коли я готуюся до відкритих занять ...
• Відверто кажучи, коли я приходжу додому після роботи ...
• Відверто кажучи, коли я хвилююся ...
• Відверто кажучи, коли я приходжу на роботу ...
• Відверто кажучи, коли я розмовляю з батьками ...
• Відверто кажучи, коли до мене на заняття приходять студенти ...
• Відверто кажучи, коли до мене на заняття приходять педагоги або методисти .
• Відверто кажучи, коли я проводжу батьківські збори ...
• Відверто кажучи, коли мій робочий день ...
• Відверто кажучи, коли я проводжу своє відкрите заняття ...
• Відверто кажучи, моя робота ...
• Відверто кажучи, коли я думаю про роботу ...
• Відверто кажучи, моє здоров'я ...
• Відверто кажучи, коли я розмовляю з завідувачем ...
• Відверто кажучи, коли я бачу дитину ...
• Відверто кажучи, після робочого дня ...
• Відверто кажучи, коли настає пора відпустки ...
• Відверто кажучи, люди, з якими я працюю ...
• Відверто кажучи, коли я збираюся на роботу ...
• Відверто кажучи, неприємності на роботі ...
• Відверто кажучи, успіхи на роботі ...
Додаток 3.
Картки з ситуаціями для вправи «Галоші щастя»:
Директор відчитав вас за погано виконану роботу.
• Я зроблю відповідні висновки і постараюся не допускати помилок.
• Наступного разу постараюся виконувати свою роботу краще.
Вам дали велику кількість дітей в клас, які ходять всім складом.
• Є можливість спробувати свої сили в роботі з великою групою.
• Це хороша можливість освоїти нові методи роботи.
На роботі затримали зарплату.
• Можна заощадити на чомусь.
• Можна тепер сісти на дієту.
По дорозі на роботу ви зламали каблук.
• Хороший привід купити нові чоботи.
Більшість ваших учнів вихованців показали слабкі результати моніторингу.
• Хороша можливість проаналізувати, який матеріал діти недостатньо добре засвоїли.
Ви раптово захворіли.
• Хороший привід відпочити.
• Зайнятися нарешті своїм здоров'ям.
Ви потрапили під скорочення.
• Хороша можливість зайнятися чимось іншим, змінити рід професійної діяльності.
• Новий колектив, нові перспективи.