Тренінг для педагогів "Знайду порозуміння" (профілактика конфліктів)

Про матеріал

У рамках навчально-виховного процесу будь-якого навчального закладу предметом посиленої уваги набувають поведінкові конфлікти, невиконання домашнього завдання, емоційно-особистісне зіткнення педагога і вихованця. Причиною цього є те, що учні „несуть” у школу в трансформованому вигляді всі соціальні протиріччя нашого суспільства. Ці суперечності породжують брутальність, жорстокість, хамство, озлобленість у групових та міжособистісних стосунках школярів.

Даний тренінг навчить педагогів як знайти порозуміння в таких ситуаціях.

Перегляд файлу

Т р е н і н г

для педагогів

„Знайду порозуміння”

 

Вступне слово.

 

Вправа „Портфоліо”. (Знайомство. Висловлення очікувань.)

 Тренер пропонує учасникам тренінгу написати за допомогою незакінчених речень невеличке портфоліо про себе, а потім презентувати його групі.

 Пропонуються на окремих аркушах такі незакінчені речення:

  • Мене звати...
  • Мої захоплення...
  • Після роботи я...
  • На роботі я...
  • В очах інших я...
  • На тренінгу мені цікаво було б почути...

 

Інформування

     У рамках навчально-виховного процесу будь-якого навчального закладу предметом посиленої уваги набувають поведінкові конфлікти, невиконання домашнього завдання, емоційно-особистісне зіткнення педагога і вихованця. Причиною цього є те, що учні „несуть” у школу в трансформованому вигляді всі соціальні протиріччя нашого суспільства. Ці суперечності породжують брутальність, жорстокість, хамство, озлобленість у групових та міжособистісних стосунках школярів.

Кожний з нас у житті зустрічається з конфліктними ситуаціями. Скільки людей, скільки і причин для виникнення між ними конфліктів. Досить часто вони залишають у душі неприємний слід. Але знання проблеми це вже наполовину вирішена проблема.

    Конфлікт це зіткнення, протистояння інтересів, поглядів, переконань, почуттів, потреб, рівнів домагань, оцінок опонентів.

    До складових конфлікту відносяться: сторони, умови, предмет, дії учасників та результат конфлікту.

Функції конфлікту:

  •  конструктивна сприяє стабільності у відносинах між людьми, направлена на самовдосконалення особистості;
  •  деструктивна направлена на руйнування стосунків між людьми.

  Наочно конфлікт можна уявити у вигляді айсберга, в якому видно тільки надводну частину, а все, що під водою сховане.

мал.1

   мал.2 

 

Для вчительських колективів сучасної школи найбільш характерними є такі причини конфліктів:

  1. Нетактовне ставлення один до одного.
  2. Незручний розклад.
  3. Непродумані нововведення в школі.
  4. Нерівномірний розподіл педагогічного навантаження.
  5. Відсутність умов для міжособистісного спілкування.
  6. Непорозуміння між учителями різного віку.

Це основні причини, хоча в кожному колективі є ще й суто свої.

На думку вчителів, конфлікти між вчителями та учнями виникають через:

  • Порушення дисципліни на уроці;
  • Невиконання домашнього завдання;
  • Неповага до вчителя;
  • Недоброзичливі відносини між учнями.

На думку учнів причинами їхніх конфліктів з учителями є:

  • Пропуск уроків;
  • Непідготовлені домашні завдання;
  • Нецікаве проведення уроку;
  • Наявність „мазунчиків” у вчителів;
  • Образи зі сторони вчителя, грубість і нестриманість (роззява, нахаба та інші).

Що до цього слід зазначити, що працівники ЦППСР минулого року проводили опитування серед підлітків щодо насильства в сім’ї та школі. В деяких школах учні вказували на образи зі сторони вчителів, лихослів’я типу: телепні, ідіоти, йолопи, тупі, бездарні, базарні баби, дикуни, шмаркачі і т.д., які діти трактували як психологічне насильство. Використовуючи лихослів’я вчителі засуджують не вчинок, а особистість дитини загалом, що є теж однією з причин виникнення конфлікту.

Конфлікти завжди існували, існують і будуть існувати. Не зважаючи на те, з чиєї ініціативи відбувся конфлікт, учня чи вчителя, вчитель не повинен боятися конфлікту. Головне правильно розпланувати поведінку в конфліктній ситуації.

Як правило, в конфлікті ми використовуємо одну або декілька наступних стратегій: (ведучий знайомить учасників із стратегіями поведінки (сітка Томаса – Кілмена)).

                  

 Конкуренція      Співпраця

      Компроміс

  Уникнення      Пристосування

 

Способи вирішення конфліктів:

  1. Гумор, спокійне ставлення до чогось або когось.
  2. Визнання переваг.
  3. Компроміс. Угода на основі взаємних поступок.
  4. „Третейський суд”. Звертання за допомогою у вирішенні конфлікту до незнайомої людини.
  5. Аналіз ситуації, який потрібно обов’язково проводити на нейтральній стороні. Інакше одна з конфліктуючих сторін одержує перевагу, почуття психологічної захищеності.
  6. Відхилення. Старання ухилитися від участі у конфлікті (не брати у ньому участь).

 

Регулювання в педагогічному шкільному колективі можливе за дотримання таких важливих принципів :

  1. Повага до колеги як до товариша по роботі.
  2. Всебічна підтримка кожного з колег.
  3. Відповідальність вчителя за свої дії.
  4. Повага до особистості учня.
  5. Повага і врахування інтересів батьків.

 

Індивідуальна робота

А що для вас є конфлікт?

  1. Конфлікт – це коли ...
  2. Діти конфліктують, коли...
  3. Вчителі конфліктують тоді...
  4. Для мене конфлікт - ...
  5. Для  оточуючих конфлікт – це...
  6. Люди конфліктують тоді...
  7. Батьки конфліктують з дітьми...
  8. Батьки конфліктують із вчителем...
  9. Людині найкраще конфлікт...
  10.      Із конфліктної ситуації...
  11.       Конфліктуючі сторони...
  12.      Конфлікт може...
  13.      Коли мене сварять, то...
  14.      Коли конфлікт виник, то треба...
  15.      Для того, щоб не конфліктувати...
  16.      Результат конфлікту...

 

 

Вправа „Правильне сприйняття чужої та своєї поведінки”

 Різні люди навчаються різних способів залагодження конфліктів. Способи, якими ви користуєтеся  ви, можуть бути відмінними від тих, якими користуються ваші друзі та знайомі. Ця вправа допоможе вам поліпшити своє розуміння стратегії залагодження конфліктів та побачити як в очах інших ви реагуєте на ту чи іншу конфліктну ситуацію.

  1. Кожен отримує по клаптику паперу, на якій пише своє ім'я.
  2. Клаптики перемішуються; кожен витягає по клаптику з чужим іменем.
  3. На клаптиках потрібно написати, якою стратегією виходу із конфлікту, на вашу думку, користується вказана особа.
  4. Клаптики передаються тим учасникам, чиї імена були вказані на них.
  5. Ведучий пропонує за бажанням обговорити отримані результати.
  6. Усією групою можна обговорити слабкі та сильні сторони кожної стратегії.

 

Як ми бачимо, кожній конкретній конфліктній ситуації ми діємо по-різному. Усе залежить від того, що було причиною конфлікту, з ким ми конфліктуємо, як довго триває конфлікт, які дії ми здійснювали, щоб його вирішити, хто був залучений для вирішення конфлікту і т.д. І все ж таки кожен із нас дотримується певної власної стратегії поведінки.

В кінцевому результаті нас цікавить позитивне вирішення конфліктної ситуації. Що для цього потрібно?

Мирне розвязання конфлікту

1. Опишіть проблему, якою її бачить кожна людина.

2. Зосередьте увагу на проблемі, а не на людині.

3. Слухайте. Не перебивайте. Будьте уважні до почуттів іншої людини.

4. Знайдіть те спільне, що дасть змогу просуватися до погодженості.

Мета вирішення конфлікту – знаходження рішення, при якому обидві сторони виграють чи в крайньому випадку рішення, яке обидві сторони можуть прийняти.

 

Аналіз педагогічних ситуацій

Тренер пропонує учасникам проаналізувати запропоновані ситуації і дати відповідь на наступні запитання (додаток).

 

Ситуація 1.

Повертаючись ввечері додому, вчителька в людному місці помітила одну із старшокласниць: вона вульгарно одягнена, яскраво нафарбована, поводить себе викликаючи, явно звертаючи на себе увагу. Що робити вчителеві?

 

Ситуація 2.

До класу приходить учень, який приїхав з села. Діти глузують з його провінційності.

Чим може допомогти вчитель?

 

Ситуація 3.

У класі є розв’язна, зухвалої поведінки дівчинка із неблагополучної сім’ї. Вона палить, лихословить, вішається на шию хлопцям.

Як себе з нею поводити?

 

Ситуація 4.

Учитель прийшов до класу і побачив бійку. Билися дві дівчинки з 9-го класу. Решта учнів спостерігали за бійкою.

Якими мають бути подальші дії вчителя?

Що робити класному керівнику?

 
Вправа „ Лови мухи на мед ”.

Тренер об’єднує учасників у пари, потім пропонує одному з учасників затиснути кулак якомога міцніше, іншому дається завдання будь-яким способом розтулити кулак партнера. Час на виконання завдання 30 секунд.

 Після проведення вправи проводиться обговорення в загальному колі враховуючи наступні питання:

  • Як ви почували себе під час виконання вправи?
  • Чи вдалося вам виконати завдання тренера?
  • Яким чином ви намагались  розтиснути кулак ? Силою? Іншим способом?

 Після обговорення тренер закінчує вправу тим, що робить основний акцент на користь дій без примусу, за умови поваги, творчості та відкритості до нестандартних ідей.

 

Вправа “Хто я для себе?”

Учасникам тренінгу пропонується обрати з групи для себе одну людину, яка найбільше подобається та написати для цієї людини п’ять позитивних, а потім і п’ять негативних характеристик. Тренеру варто зауважити на початку вправи, що ім’я цієї людини говорити не потрібно і вона ніколи не буде знати, що описали саме її.

Після того, як характеристики написані, учасникам пропонується біля кожної з п’яти характеристик як позитивних, так і негативних, поставити велику букву Я. Потім за бажанням зачитують написане у загальному колі.

В кінці вправи тренер підводить підсумок, що найчастіше нам подобаються люди, які схожі з нами, а схожі насправді тому, що ми проектуємо на інших свої риси характеру.

 

Підбиття підсумків.

Зворотній зв’язок. Вправа „Пори року моєї душі”

Наше життя не стоїть на місці, воно змінюється подібно до того, як змінюються пори року: щось відходить в минуле, щось з’являється у майбутньому, чимось ми живемо зараз, чогось хочемо позбутися, або забути, щось переосмислити, зрозуміти і усвідомити, вибудувати нові цілі, цінності, інтереси і установки, які будуть передумовою для виникнення чогось нового.

Зараз ми пропонуємо вам на аркушах паперу відповісти на запитання:

Що корисного я отримав на тренінгу?

Що потрібно більше пізнати, вдосконалити?

Що ще б я хотів почути?

 

Вправа „Добрі слова”

 Тренер пропонує учасникам записати на символічному сонечку своє ім’я. Далі аркуш передається сусідові праворуч натомість учасник одержує малюнок від сусіда ліворуч. Кожен учасник заповнює один промінчик, на якому зазначає одну привабливу рису власника сонечка. Коли заповняться всі промінчики сонечко повертається до свого власника.


Додатки

Визначення особистого стилю поведінки в конфліктній ситуації

Тест Томаса

Мета: визначення особистісного стилю поведінки в конфліктній ситуації

Час: 10 хв.

ТЕСТ ТОМАСА

З тверджень, які описують варіанти можливої поведінки в конфліктних ситуаціях, виберіть ті, які найбільше Вам підходять. В таблиці обведіть кружечками вибрані букви і підрахуйте їх кількість в кожному рядку. В тому рядку, де помічених букв буде найбільше, прочитайте назву стилю поведінки, характерного для Вас.

1.

А. Інколи я не заперечую, щоб проблему вирішували інші.

Б. Я стараюся знайти спільне в наших позиціях, а не обговорювати суперечку.

2.

А. Я стараюся знайти компроміс.

Б. Я стараюся зважати і на свої інтереси, і на інтереси опонента.

3.

А. Звичайно я твердо відстоюю свою позицію.

Б. Як правило, я втішаю інших і стараюсь зберегти з ними хороші відносини.

4.

А. Я стараюся йти на компроміс.

Б. Часто я готова пожертвувати своїми інтересами ради інтересів інших.

5.

А. Я чекаю допомоги від інших.

Б. Роблю все можливе, щоб уникнути загострення відносин.

6.

А. Стараюся не набути репутацію скандальної людини.

Б. Стараюся нав’язати свою позицію іншим.

7.

А. Інколи відкладаю вирішення проблеми, щоб мати час все обдумати.

 Б. Жертвую одними вигодами, щоб отримати інші.

8.

А. Звичайно я наполягаю на своїй думці.

Б. Я одразу пропоную вирішити всі спірні питання.

9.

А. Думаю, що різниця в позиціях не завжди варта того, щоб про неї дбали.

Б. Я роблю все для того, щоб вийшло по моєму.

10.

А. Я твердо стою на своєму.

Б. Я стараюся знайти компроміс.

11.

А. Я одразу пропоную вирішити всі спірні питання.

Б. Інколи я втішаю інших, щоб зберегти з ними хороші стосунки.

12.

А. Я уникаю позиції, яка веде до конфронтації.

Б. Я готова в чомусь поступитися опоненту, якщо мені теж поступляться.

13.

А. Я пропоную варіант „ні вам, ні нам”.

Б. Я настоюю на прийнятті моїх умов.

14.

А. Я висловлюю опоненту свої думки і цікавлюсь його ідеями.

Б. Стараюсь продемонструвати логічність і вигоду прийняття моїх вимог.

15.

А. Інколи я втішаю інших, щоб зберегти з ними хороші стосунки.

Б. Роблю все можливе, щоб уникнути загострення відносин.

16.

А. Я стараюся оберігати почуття інших.

Б. Стараюсь переконати опонента у вигідності прийняття моїх умов.

17.

А. Звичайно я настоюю на своєму.

Б. Стараюсь робити все можливе, щоб уникнути загострення відносин.

18.

А. Я дозволяю опоненту дотримуватись своєї точки зору, якщо від цього йому буде легше.

Б. Я погоджуюсь в чомусь поступитися опоненту, якщо мені теж поступляться.

19.

А. Я пропоную відразу обсудити всі спірні питання.

Б. Я відкладаю прийняття рішення, щоб мати час все обміркувати.

20.

А. Я стараюсь відразу обговорити протиріччя, які виникли.

Б. Я стараюсь знайти оптимальне сполучення вигоди і поступок для кожного з нас.

21.

А. При підготовці до переговорів я стараюсь враховувати інтереси опонента.

Б. Мені імпонує відкрите обговорення проблеми.

22.

А. Я стараюсь знайти „золоту середину” між моєю позицією і позицією опонента.

Б. Я настоюю на своїй позиції.

23.

А. Я стараюсь задовольнити свої інтереси та інтереси опонента.

Б. Інколи я дозволяю вирішувати проблему іншим.

24.

А. Я стараюсь піти назустріч опоненту, якщо його ідеї надто багато важать для нього.

Б. Стараюсь схилити опонента до компромісу.

25.

А. Демонструю опоненту логічність і вигоду прийняття моїх умов.

Б. При підготовці до переговорів я стараюсь враховувати інтереси опонента.

26.

А. Я пропоную варіант „ні вам, ні нам”.

Б. Я майже завжди стараюсь задовольнити інтереси, як свої, так і опонента.

27.

А. Інколи я уникаю займати позицію, яка веде до конфронтації.

Б. Я дозволяю опоненту притримуватися своєї думки, якщо від цього йому стане легше.

28.

А. Звичайно я твердо стою на своєму.

Б. При прийнятті рішення я постійно шукаю допомоги зі сторони.

29.

А. Я пропоную варіант «ні вам, ні нам».

Б. Відчуваю, що різниця в позиціях не завжди варта того, щоб про неї дбали.

30.

А. Я стараюся оберігати почуття інших.

Б. Я завжди стараюсь знайти рішення проблеми разом з опонентом.

 Для роботи використовується схема, запропонована в кінці описаної методики. Підраховується кількість індексів, закреслених всередині кожної колонки.

 

№ п/п

Показники

1

2

3

4

5

1

 

 

 

А

Б

2

 

Б

А

 

Б

3

А

 

 

 

Б

4

 

 

А

 

 

5

 

А

 

Б

 

6

Б

 

 

А

 

7

 

 

Б

А

 

8

А

Б

 

 

 

9

Б

 

 

А

 

10

А

 

Б

 

 

11

 

А

 

 

Б

12

 

 

Б

А

 

13

Б

 

А

 

 

14

Б

А

 

 

 

15

 

 

 

Б

А

16

Б

 

 

 

А

17

А

 

 

Б

 

18

 

 

Б

 

А

19

 

А

 

Б

 

20

 

А

Б

 

 

21

 

Б

 

 

А

22

Б

 

А

 

 

23

 

А

 

Б

 

24

 

 

Б

 

А

25

А

 

 

 

Б

26

 

Б

А

 

 

27

 

 

 

А

Б

28

А

Б

 

 

 

29

 

 

А

Б

 

30

 

Б

 

 

А

 

Підсумок балів: по 1 – конкуренція;

по 2 – співпраця;

по 3 – компроміс;

по 4 – уникнення;

по 5 – пристосування.

    Конкуренція − пряма, відверта боротьба за свої права інтереси.

    Уникнення − прагнення вийти з конфліктної ситуації, не розв’язуючи її, не відступаючись від своєї позиції, але й не наполягаючи на своєму.

    Компроміс − урегулювання конфлікту шляхом взаємних поступок обох сторін з метою збереження міжособистісних взаємин.

  Співпраця – спрямована на розв’язання проблеми шляхом, який би задовольнив обидві сторони.

      Пристосування – зміна своєї позиції, перебудова поведінки, згладжування суперечностей на шкоду своїм інтересам.

 


Методи і прийоми, які сприяють покращенню взаємин підлітка з класним керівником, психологом

№ п/п

Назва методу (прийому)

Мета застосування

1

Виявлення турботи, щирості, уваги

Виховання у дитини почуття вдячності, зворушливості

2

Прохання

Виховання у дитини почуття поваги, гордості, власної гідності, підвищення авторитету у підлітковому соціумі

3

Обхідний рух

Відведення від дитини звинувачення з боку оточуючих

4

Довіра

Розвиток почуття відповідальності, вдячності за довіру

5

Моральна підтримка, зміцнення віри у власні сили

Підвищення авторитету серед однолітків засобами включення його у різні види діяльності та життєдіяльності учнівського колективу, розвиток віри у власні сили, підвищення самооцінки

6

Включення в корисні справи

Формування у дитини вміння бачити власні досягнення у процесі активної життєдіяльності, досягати успіху в дорученій справі

7

Опосередкування

Включення підлітка в обговорення конкретних життєвих ситуацій, обставин, що впливатимуть на покращення його поведінки

 

Спеціальні педагогічні методи

 

№ п/п

Назва методу (прийому)

Мета застосування

1

Осуд

Формування в підлітка вміння давати об’єктивну оцінку життєвим ситуаціям, власним

2

Покарання

Формування у підлітка почуття відповідальності за скоєний вчинок, провини, справедливості у виборі покарання за провину, введення підлітка у такі правознавці поняття, як „покарання”, „правопорушення”, „злочин”, його види тощо

3

Наказ

Формування таких рис особистості як слухняність, повага до закону, вміння дотримуватися вимог старших

4

Попередження

Формування в підлітка вміння передбачити й усвідомлювати наслідки власних протиправних дій. Розвиток ту дитини потреби до самоусвідомлення, само- оцінювання наслідків власних вчинків

5

Прояв обурення

Пробудження у підлітків почуття провини, сорому, каяття за скоєний протиправний вчинок

 

 

 

 

 

Опосередковані (приховані) педагогічні методи

 

№ п/п

Назва методу (прийому)

Мета застосування

1

Паралельна педагогічна дія

Формування у підлітка вміння з повагою ставитися до думки учнівського колективу, якщо навіть учні засуджують його негативну поведінку, виховання прагнення здобувати повагу однолітків, старших

2

Ласкавий докір

Формування у підлітків вміння правильно реагувати на висловлений докір чи осуд негативної поведінки

3

Натяк

Створення в учнівському соціумі умов, за яких неповнолітній відчуває свою провину, почуття сорому за власний вчинок

4

Іронія

Формування в підлітка вміння правильно реагувати на зауваження старших стосовно його негативної поведінки через комікси, карикатури тощо

5

Розвінчання

Допомога підлітку в подоланні таких негативних рис характеру, як хвалькуватість, блюзнірство, формування в нього адекватної поведінки

6

Удавана недовіра

Формування в підлітка здатності долати власні недоліки, формування прагнення до самовдосконалення

 

 

*

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гришук Світлана
    Дякую за змістовний тренінг, буду використовувати у своїй роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Білодід Ольга
    Хочу використати в роботі.Як скачати?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
6452
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку