Тренінг для педпрацівників "Спілкуймося на уроках правильно!"

Про матеріал
Тренінг для педагогічних працівників "Спілкуймося на уроках правильно!" доречний для проведення в канікулярний період
Перегляд файлу

Немає   людини,   яка  б   не  робила помилок, але  той,  хто

виправляє свої помилки, – мудрець (Китайська мудрість)

Мовленнєвий тренінг

«Спілкуймося на уроках правильно»

1.Повідомлення теми тренінгу.

Слово тренера:

Мішаниною двох мов – української та російської – розмовляє майже все населення України, хоч загальновизнано, що користуватися сумішшю двох мов – це одне з найтривожніших явищ загальнопедагогічного та соціального характеру. Скалічена мова отупляє людину, зводить її мислення до примітиву. Суржик в Україні є небезпечним і шкідливим, бо паразитує на мові, що формувалася впродовж віків, загрожує змінити мову, яку прийняв Тарас Шевченко, показавши світові її красу й силу.

Метою нашого тренінгу є виправлення тих щоденних лексичних, орфоепічних помилок, яких ми припускаємось на уроках і які стали частиною нашого життя. Здебільшого ви навіть не знаєте про те, що те чи інше слово ви використовуєте неправильно. А учні щодня слухають вас і теж  починають використовувати ці слова. А вже після складеного ЗНО дивуються, чому те чи інше слово є помилкою, адже так спілкується його наставник, який є взірцем для нього. Щоразу, коли я відвідую відкритий урок, я виписую собі такі слова.  І сьогодні ми їх використаємо на тренінгу.

Тренінгце форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з тренером.

Орфоепічна розминка «Постав наголос»

Завдання 1. Перше наше завдання буде пов’язане з наголосом. В українській мові наголос рухомий. Він може стояти на будь-якому складі, і це спричиняє певні труднощі. Нашим першим завданням буде навчитися правильно ставити наголос у словах, які ми використовуємо на уроках.

Я вам роздала картки зі словами. Спробуйте спочатку самі поставити в них наголоси. А потім попрацюємо всі разом і ви перевірите, наскільки правильно ви наголошуєте слова (слухачі працюють самостійно з картками).

Тренер. У програмі ЗНО подано 228 слів, наголоси яких треба знати. А це ох як нелегко! Ви можете допомогти своїм учням запам’ятати їх, правильно вимовляючи їх на своїх уроках.

(В супроводі презентації тренер пояснює наголошування деяких слів)

Отже, сідайте на зручний стілець, візьміть аркушик паперу і я розкажу вам про складні випадки наголошування слів. Учіться, щоб потім не почуватися оленем і не припускатися помилок.

Аркушик, зручний, випадок, олень, навчання, закладка, черговий, разом, фольга, обруч, щипці, чарівна, виразно, вірші, данина, отаман, гетьманський, чорнозем, кидати, фартух, кроїти, вишиваний, шовковий, тигровий, розпірки, кроїти, застібки, запонки, витрати, спина, жалюзі, кілометр, барометр, центнер, порядковий, симетрія, мережа, видання, каталог, листопад, середина, цінник, гуртожиток, форзац.

А тепер закріпимо знання. Кожен по черзі називає слово, правильно його наголошуючи. В листочки не підглядаємо.

Завдання 2. Тепер попрацюємо з суржиком. Найбільша наша проблема – це використання русизмів у нашому мовленні. Ми необдумано перекладаємо з російської мови слова і вживаємо їх так само, але українська мова набагато багатша, ніж російська, і прямий переклад з російської є не завжди доречний. Наведу вам яскравий приклад, найбільш поширена помилка у нашому навчальному закладі, яку я чую практично на кожному  відкритому уроці…

Презентація «Антисуржик» ( тренер пояснює, як правильно відредагувати певні словосполучення та речення, а потім слухачі за допомогою гри «Я – редактор» самі їх редагують (навчальне редагування)).

Гра «Я – редактор». Робота в групах.Слухачі діляться на групи і гуртом редагують деформовані речення та словосполучення  на великих листках. Потім з кожної групи виходить представник і захищає свою роботу.

Я дала лише одну невірну відповідь -

У травні місяці пройде чергове засідання педагогічної ради – у травні відбудеться чергове засідання педагогічної ради.

Самий гарний одяг шиють наші учні -

Ми маємо вільну вакансію прибиральника -

Я вибачаюсь за спізнення -

Наталко, ти всю неділю била байдики -

По неуважності ти зробив багато помилок -

Я завжди пам’ятаю й не забуваю, коли День народження кожного мойого учня -

Я ніколи не приймала участі в такому конкурсі -

_________________________________________________________

Не дивлячись на погоду, ми повели учнів на екскурсію-

Урок продовжується 45 хвилин -  триває

На наступному тижні учні йдуть на практику-

Вчора ми відвідали цікаве міроприємство -

Візьми себе в руки – опануй себе.

А тепер розкрийте зошити і напишіть тему уроку - розргорніть

На слідуючому уроці я визву Дарину до дошки – на наступному уроці я викличу Дарину до дошки.

Вона являється ученицею третього курсу -

Не заставляйте учнів працювати -

На протязі року ми неодноразово отримували призові місця у змаганнях – протягом року ми здобували

Я рахую, що це не відноситься до моїх обов’язків -

Я не виконав завдання, так як в цей час відвідував тренінг по українській мові - оскільки

Наш директор має наукову ступінь

Ви були праві –ваша правда

Учень зайняв перше місце в конкурсі -

Ми пошили білу тюль -

Дарино, стеж за текстом - слідкуй

Необхідно прийняти міри, щоб не вилетіти з учбового закладу – вжити заходів

Дорогі учні, а зараз ми відправляємося на підприємство - вирушаємо

 

Висновок.

Усунути деформацію мови, очистити її від спотворень,
повернути нашій мові справжню народну красу – це справа честі
всіх нас, і старших, і молодших, це природний обов′язок кожного
перед незалежною, вільною Україною.
Сподіваюсь, цей тренінг був для кожного з вас корисним і пізнавальним.

Дякую за увагу!

 

 

docx
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку