Мета: поглибити знання учасників про конфлікт, відпрацювати з підлітками асоціативне бачення, вчити їх використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, допомогти знаходитиконструктивні способи вирішення проблемних ситуацій, сприяти формуванню позитивного клімату в колективі.
ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ
Мета: поглибити знання учасників про конфлікт, відпрацювати з підлітками асоціативне бачення, вчити їх використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, допомогти знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій, сприяти формуванню позитивного клімату в колективі.
Ключові поняття: асоціація, конфлікт, вирішення конфліктів, кодекс поведінки у конфлікті.
Орієнтовна тривалість: 1 год.
СТРУКТУРА ТРЕНІНГОВОГО ЗАНЯТТЯ
№ з/п |
Вид роботи |
Орієнтована тривалість, хв |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Привітання «Райський сад» |
5 |
|
2 |
Правила роботи групи |
5 |
Пазли «Правила роботи групи», скотч |
3 |
Вправа «Зворотній кадр». Оголошення теми і мети. |
5 |
|
4 |
Очікування. Вправа «Торбинка асоціацій та очікувань» |
10 |
Малюнок торбинки, крейда, стікери, ручки |
5 |
Інформаційне повідомлення «Способи вирішення конфліктів» |
5 |
|
6 |
Вправа «Випадки шкільного життя» |
5 |
|
7 |
Вправа «Відповідь з посмішкою». |
5 |
Картки з описом ситуації |
8 |
Вправа «Влада» |
5 |
Газета |
9 |
Вправа «Подарунок» |
10 |
Пам’ятка, фігурні аркуші з номером |
10 |
Підсумки. Вправа «Вузлики в дорогу» |
10 |
Стікери, «торбинка» |
ЗМІСТ ТРЕНІНГОВОГО ЗАНЯТТЯ
1. Привітання «Райський сад» Слово педагога-тренера.
Сьогодні ми продовжуємо розглядати тему «Конфлікт». Будемо працювати у колі. Для привітання давайте встанемо, посміхнемося один одному і скажемо: «Доброго дня!».
Ви навчаємося в одному класі і знаєте один одного. Але уявіть, що ви потрапили у Райський сад. Походжаючи в ньому, можна спостерігати велику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, різних сортів яблук, слив, груш, полуниці та суниці, ківі, авокадо тощо. Оберіть щось одне і дайте відповідь на запитання: «Який я фрукт?», «Якби я був фруктом, то я був би ...». Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо (кожен асоціює себе з певним фруктом і розповідає який він).
Для того, щоб повторити правила, учасники групи повинні скласти та склеїти пазли з плакату «Правила роботи групи».
До уваги педагога-тренера Плакат з правилами потрібно попередньо розрізати та на початку заняття роздати дітям. Важливо, щоб у кожного учасника групи була частинка плаката. |
Мета: пригадати та активізувати знання дітей, отримані на попередньому занятті.
Учасники відтворюють події попереднього тренінгу у зворотному порядку (від останньої до першої вправи).
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від заняття. Слово педагога-тренера.
Коли ви говоримо слово «конфлікт», то у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій та очікувань». Будь ласка, на стікерах жовтого кольору напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова.
Педагог-тренер звертає увагу учасників на тему заняття, просить пригадати свої попередні очікування й поміркувати, що може дати кожному це заняття. Свої очікування необхідно написати на стікерах зеленого кольору.
Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують під «Торбинкою асоціацій та очікування», а сподівання – над торбинкою, озвучуючи їх. Якщо всі очікування справдяться, то в кінці заняття можна буде перемістити зелені стікери на торбинку.
Варіанти відповідей: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль і т. д.
Запитання для обговорення.
Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?
До уваги педагога-тренера Варто звернути увагу учасників тренінгу на те, що якщо під час конфлікту вони відчувають дискомфорт, дисгармонію, тривожність, якщо їхня реакція на конфлікт пригнічує їх, сковує, віддаляє від друзів, рідних, колег – необхідно змінити внутрішню установку стосовно конфлікту. Бо насправді конфлікт – це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових стосунків, бачень, гармонії. |
Запитання для обговорення.
• Що нового ви дізналися?
• Що вас зацікавило, здивувало?
5. Інформаційне повідомлення «Способи вирішення конфліктів» - Уникнення конфлікту (відмова від власних цілей, намагання ухилитися від участі у конфлікті).
- «Третейський суд» (звертання за допомогою у вирішенні конфлікту до третьої особи).
- Аналіз ситуації (на нейтральній стороні, щоб жодна із конфліктуючих сторін не мала переваги, почуття психологічної захищеності).
- Конкуренція (активне відстоювання своєї позиції шляхом наведення все нових і нових логічних міркувань).
- Ультиматум (пред’явлення рішучої вимоги з погрозою застосування засобів впливу у випадку відмови).
- Співпраця сторін (спільний пошук вирішення проблеми, варіантів, які задовольнили б обидві сторони).
- Компроміс (угода на основі взаємних поступок).
Запитання для обговорення.
Який найпродуктивніший спосіб вирішення конфліктів?
Мета: вчити підлітків використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, допомогти знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій.
Учасникам пропонується навести приклад будь-якої конфліктної ситуації, яка може виникнути у школі і знайти конструктивний спосіб розв’язання конфлікту. Для виконання завдання учасники об’єднуються у 5 груп. Кожна група отримує аркуш паперу, на якому будуть записуватися всі аргументи. Один учасник групи озвучить їх.
Запитання для обговорення.
• Чи вистачило часу на обговорення?
• Хто запропонував конфліктну ситуацію?
• Які почуття й думки виникли у вас під час обговорення ситуації?
• Чи всі згідні зі шляхом подолання проблеми? Як по-іншому можна діяти?
Мета: навчити учасників використовувати невербальну комунікацію, зокрема посмішку, для вирішення конфліктної ситуації, сприяти формуванню позитивного клімату в колективі.
Слово педагога-тренера.
Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, жартом). Змоделюємо ситуації, у яких необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сварці стати конфліктом.
Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: «А + В= Любов». Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.
Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчитель робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?
Ситуація 3. У автобусі ви ненавмисно наступила на ногу людині, що стоїть поряд. Ваші дії?
Запитання для обговорення.
• Чи траплялися у вас схожі ж ситуації в реальному житті? Як ви відреагували?
• Як ви думаєте, в чому суть цієї вправи?
Мета: звернути увагу підлітків на цінності, які потрібні для командної роботи.
Утворюються команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).
У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого. Газетний аркуш стелиться на підлогу. За сигналом учасники команд повинні стати на свою газету. Потім газета згортається удвоє, через певні проміжки часу газета робиться меншою і меншу. Завдання команди якомога довше втриматися на газеті.
Запитання для обговорення.
• Що було легко виконувати у вправі, а що ні?
• Що було важливим у виконання вправи? Чи легко було домовитись?
• Які цінності важливі для командної роботи?
До уваги педагога-тренера
Варто звернути увагу підлітків на те, що вони виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі ефективного міжособистісного спілкування.
Мета: допомогти учасникам проаналізувати та запам’ятати «Кодекс поведінки у конфлікті».
Інструкція: Діти, будь ласка, утворіть коло, розрахуйтеся по порядку й запам’ятайте свій номер. Молодці! Зараз, я кожному вручу пам’ятку «Кодекс поведінки в конфлікті» (Додаток № 4), але у цій кімнаті для кожного з вас є особливий подарунок. Згадайте свій номер, під таким самим номером ви знайдете свій подарунок. І пам’ятайте: ймовірно, ніщо не є випадковим. Те, про що розповість твій подарунок, - призначене саме тобі. (Кожний знаходить у кімнаті аркуш (у вигляді зірочки, квітки та ін.) зі своїм номером, на звороті якого написано побажання.) Орієнтовні побажання:
1. Щоб контролювати ситуацію, потрібно залишатися спокійним.
2. Наполягай на своїй думці під час конфлікту, але не «тисни» па співрозмовника.
3. У суперечці вмій вислухати співрозмовника до кінця.
4. Поважай почуття інших людей.
5. Будь-яку проблему можна розв'язати.
6. Будь уважнішим до людей, з якими спілкуєшся.
7. Не гнівайся, посміхнися.
8. Почни свій день із посмішки.
9. Подивися на інших: у тебе й оточуючих так багато спільного.
10. Озирнись на свого кривдника - можливо, він просто потребує твоєї допомоги.
11. Відкрий своє серце людям, і світ розкриє свої обійми для тебе.
12. Завжди уважно вислуховуй свого співрозмовника.
До уваги педагога-тренера Ця вправа буде чудовим фіналом вашого заняття. Після того як усі знайшли свої «подарунки» учні повертаються в коло. Запропонуйте всім зачитати побажання та подарувати ці слова всім присутнім. Обговоріть зміст пам’ятки. |
Вправа проводиться у спільному колі.
Запитання для обговорення.
• Що нового я дізнався з даної теми?
• Чи стане в нагоді для мене та інформація, яку я отримав сьогодні?
• Які поради я взяв би з собою в подальше життя для того, щоб уникнути або конструктивно вирішити конфліктну ситуацію?
• Чи справдилися ваші очікування?
Якщо очікування учасників справдились, то вони переміщують свої зелені стікери вниз на торбинку.