Методичні рекомендації вкористання асоціативних карток у практичній діяльності психолога, соціального педагога у різних формах роботи та з різними категоріями клієнтів, як учнями, так і батьками і звичайно педагогами.
Використання асоціативних карток «Креатив» і «Креатив – 2» у практичній діяльності психолога
В 70-80-і роки минулого століття у роботі психологів з’явилися асоціативні карти (звані в різних країнах проективними або психотерапевтичними картами), які допомагають у вирішенні проблем спілкування і взаєморозуміння, прийняття себе та покращення емоційних станів тощо. Асоціативні карти – це набір картинок завбільшки з гральну карту або листівку, що зображують людей, їх взаємодії, життєві ситуації, пейзажі, тварин, предмети побуту, абстрактні картини. Асоціативні картки грають дуже важливу роль у роботі практичного психолога закладів освіти. По-перше, метафоричні асоціативні карти у формі гри впливають на несвідоме, минаючи фільтри цензури розуму, допомагають доторкнутися до глибоких почуттів і досліджувати творчі шляхи вирішення складних життєвих ситуацій, отримати цілісну картину внутрішнього Я, вирішити протиріччя між внутрішнім і зовнішнім світом, знайти ресурси для самореалізації. По-друге, це дуже захоплююча гра. Граючи, ми входимо в саме ресурсний стан - стан дитини. Адже дитина, навчаючись і розвиваючись в процесі гри, має право помилятися, чогось не знати і при цьому радісно захоплюватися. А дорослішаючи, ми боїмося помилок, побоюємося виглядати дурними. Карти дозволяють зняти бар'єри і в грі знайти рішення. По-третє, найважливіше, за допомогою карт людина вирішує свою проблему самостійно, без нав'язування і директив.
З історії асоціативних карт
Методика роботи з набором карток побудована за принципом вільного асоціативного експерименту. Англійський психолог Френсіс Гальтон в кінці 70-х років XIX сторіччя вперше провів такий експеримент в чистому вигляді.
Асоціації були розділені автором на 3 групи:
Види асоціативного експерименту:
Переваги використання асоціативних карток:
В теорії емоцій Керрол Ізард виокремлює п’ять основних тез:
Драйв – комплекс центральних функціональних впливів, що направляють поведінку людини або тварини на задоволення основної в даний момент часу потреби.
Конфлікт між драйвами – ситуація, в якій людина змушена вибирати спосіб поведінки. Часто такі конфлікти стають причинами неврозів. Між драйвами розрізняють конфлікти:
драйвами, між якими необхідно зробити вибір;
вибору між двома непривабливими альтернативами.
Напрями роботи практичного психолога щодо застосування карток: - допомога у подоланні стресів і пост стресових станів; - реабілітація і нівелювання наслідків психологічних травм; - робота з конфліктами; - терапія дитячо-батьківських відносин; - терапія подружніх стосунків; - особистісний ріст; - розвиток психічних процесів; - розвиток креативності; - розвиток емоційно-вольової сфери; - розвиток емпатії; - розвиток мовлення, уміння самопрезентації, самоаналізу; - формування адекватної самооцінки; - пошук життєвих ресурсів.
Набори асоціативних карток «Креатив», «Креатив-2» рекомендовані для використання Навчально-методичною радою Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи, автор ідеї – науковий співробітник УНМЦ практичної психології і соціальної роботи Луценко Юрій Анатолійович.
Склад комплектів: «Креатив» – 59 карток, з них 5 – інструктивного характеру, «Креатив – 2 » – 64 картки, з них 6 - інструктивного характеру. «Креатив – 3: ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ ТА КРИЗИ» - містить 64 картки, які умовно поділяються на категорії: ідентифікація події, реакція на подію, способи і ресурси для подолання та результат виходу з кризи. Крім того в наборі є інструктивні картки.
Набори карток «Креатив» та «Креатив – 2. Настрій, стани, емоції, почуття»
– це проективна методика: важливий не закладений спочатку дослідниками сенс, а душевний відгук кожної окремої людини на вибрану ним картинку. В одному і тому ж зображенні різні люди побачать зовсім різні феномени, у відповідь на стимул винесуть свій внутрішній зміст актуальних переживань. Більш того, в різні періоди життя і в контексті різних тем асоціації та тлумачення відбувається на зображенні будуть відрізнятися навіть у однієї і тієї ж людини. Посередництво карток створює додатково атмосферу безпеки та доброзичливого уваги і полегшує обговорення складних тем. Асоціативні карти розвивають здатність спілкуватися з іншими, розуміти їх, знаходити в кожній людині позитивні риси і те загальне, що об'єднує вас з іншими. Як асоціативні карти допомагають прийняти іншого? Через перенесення власних психологічних феноменів на ту ж карту. Через привласнення своїх смислів рисам і виразу зображеної людини. З цієї точки зору асоціативні картки невичерпні: кількість комбінацій тем роботи і картинок нескінченна.
За допомогою цих картинок ми можемо розглядати будь-які відносини, вибираючи карти на роль учасників взаємовідносин. Коли учень вибирає певну карту, щоб представити себе або іншого учасника взаємин, психолог запитує його, на основі якої саме подібності був зроблений цей вибір. Вираз обличчя? Посилання, трансльоване світу? Зовнішня схожість, стиль одягу, аксесуари, атрибути? На початковому етапі роботи з асоціативними картками вас здивує, як часто люди вибирають в якості свого «заступника» людину іншої статі, абсолютно невідповідного віку, іноді іншого кольору шкіри – де спостерігачеві ніяк не можливо було б зрозуміти, на чому ґрунтується такий вибір. Тут доречно проявити цікавість і дізнатися, які риси обраної людини важливі для учня, і що він хоче розповісти нам про себе, вибираючи цю картку. Як асоціативні картки служать взаєморозумінню між людьми? Перш за все, картки допомагають побудувати міст від дитини до батька або від учня до педагога в випадках, коли їм важко поговорити один з одним на певну гостру тему. Картки допомагають висловити думки, сформулювати їх і конкретизувати повідомлення, яке потребує передачі. Крім полегшення словесного вираження емоцій, картка, як посередник між емоційними світами двох людей, сама несе в собі певний емоційний заряд, і може бути сприйнята як послання навіть без словесного супроводу.
Технології використання асоціативних карток.
У діагностичній діяльності асоціативні картки «Креатив» та «Креатив – 2» використовуються у роботі практичного психолога для визначення: - рівня конфліктності, комфортності, адаптованості, дезадаптованості особистості; - особливостей міжособистісних взаємин в колективі (групі); - статусу, соціальної ситуації в колективі (групі), сім’ї тощо; - мотиваційної сфери особистості; - емоційних станів (тривожності, агресивності…) тощо.
За допомогою карток «Креатив» можна здійснювати корекцію розвитку особистісних якостей особистості, покращувати емоційні стани, розвивати окремі психічні процесі, допомогати у вирішенні міжособистісних та внутрішньо особистісних конфліктів, розвивати емпатію та навички соціальної перцепції та формувати позитивні риси характеру.
Картки «Креатив - 3» рекомендовано до застосування у діагностичній та консультативній, терапевтичній роботі практичних психологів, психотерапевтів для роботи з клієнтами від 14 років. Категорії карток: ідентифікація події, реакція на подію, способи і ресурси для подолання та результат виходу з кризи.
У консультаційній діяльності під час індивідуального, групового та сімейного консультування з питань: - психологічної травматизації; психологічної сумісності; - ідентифікації проблеми; - пошуку ресурсів; - пошуку шляхів подолання конфлікту тощо.
Приклади вправ з асоціативними картками.
Вправа «Проблема, потреба, ресурс»
Інструкція: обрати три картки і сказати: «Я відчуваю себе ось так, як на першій карті (проблема), а хочу відчувати себе ось так, як на другій (потреба), а не вистачає мені для цього того, що є на третій картці (ресурс)». Примітка: ресурсом може бути і щасливий момент дитинства, і безпечне місце, сильна риса характеру, сильна сторона.
Варіанти для проведення вправи:
Вправа «Мій характер»
Інстртукція: Виберіть 2 карти (одна подобається, а інша ні). На негативну карту пропишіть 5 характеристик, які вам не подобаються в карті, на позитивну по аналогії. Негативна карта це ваша внутрішня тінь, а позитивна карта – ваша світла сторона. Виберіть ще одну карту яка поєднує ці 2 карти. Це ви.
Питання для самоаналізу: – А яку легше було вибрати карту негативну чи позитивну? – Що важче було прописувати свої негативні чи позитивні риси? – Яка б стихія могла символізувати вашу Тінь? Чому? – А яка б могла поєднати ці дві ваші сторони (стихія)?
Вправа «Самопрезентація – знайомство» Інструкція: розкласти на столі набір карток «Креатив», учасники всі разом підходять і обирають по одній картці, яка найбільше підходить для самопрезентації, по черзі представляються та пояснюють, чому саме таку картку вибрали, що у них спільного.
Вправа «Вирішення конфліктів»
Інструкція. Виберіть картку, яка передає стиль реагування на конфліктну ситуацію (ситуацію можна прочитати перед виконанням завдання) та наступну, яка символічно передає можливі шляхи виходу, розв’язання конфлікту.
Психологу потрібно забезпечити аналіз обраних карток та віднайти ресурси для роботи в реальній ситуації. Дану вправу можна використовувати в мікрогрупах.
Вправа «Вирішення проблеми» Інструкція: Обираючи картки, дати відповіді на питання:
І варіант. 1. Яка справжня сутність моєї проблеми?
2. Що допомагає мені її вирішувати? 3. Які якості мені притаманні?
4. Що зупиняє мене або мені перешкоджає?
5. Що потрібно для вирішення? 6. На що я повинен звернути увагу?
7. Що з цього випливає? 8. Що я повинен зробити?
ІІ варіант. 1. Хто я? 2. Куди я йду? 3. Де я зараз перебуваю? 4. Що важливо для мене? 5. Що мені потрібно для щасливого і радісного життя? 6. Як побачити ці можливості?
ІІІ варіант. 1. Що не працює у відносинах?
2. Що я приношу в стосунки?
3. Що інша сторона приносить у відносини?
4. Що працює в стосунках?
5. Що має статися, щоб поліпшити взаємини? Потім відбувається обговорення вправи.
Вправа «Мій характер і моя мета»
Інструкція: Розкладіть колоду асоціативних карток зображеннями вгору.
Подумайте про яку-небудь важливу мету в житті, актуальну на даний час. Виберіть карту із зображенням , яке символізує вашу мету і покладіть її перед собою. Потім подумайте про свої найяскравіші риси характеру і виберіть декілька карток із зображенням , які відображають ті ваші риси характеру, які вам у собі подобаються - назвемо їх позитивними рисами . Тепер виберіть картки із зображеннями, які символізують ті ваші риси характеру, які ви в собі не любите - назвемо їх негативними рисами характеру. Покладіть картки з позитивними рисами характеру з одного боку від зображення вашої мети , а картки з негативними рисами - з іншого. Подивіться уважно на отриману картину. Оцініть, які з рис вашого характеру допомагають, а які заважають вам досягти цієї мети. (Одне з можливих моментів на даному етапі – позитивні риси характеру і обрана мета не співвідносяться). Потрібно внести зміни у картину взаємодії характеру і мети. Ті риси характеру, які не допомагають досягти мету, диктують вам певну поведінку. Яка поведінка замість цього було б ефективним? Знайдіть картку з відповідною зображенням і перекрийте нею карту , що заважає досягненню вашої мети. І так поступите з кожною картою , що заважає досягти мети . Коли всі карти перешкод будуть перекриті , уважно розгляньте картину, що вийшла . Якщо потрібно додати ще якусь карту або додайте . Запам'ятайте вийшла картину і збережіть її у своєму внутрішньому світі будь-яким зручним вам способом. Це і є картина досягнення своєї мети.
Вправа «Рівень домагань».
Інструкція: Учасникам пропонується обрати картку, яка символічно відображає рівень домагань (що допоможе) у досягненні поставленої мети. Потім відбувається обговорення вибраних карток.
Вправа «Живі фотографії» Інструкція: Учасники об'єднуються у групи. Кожна група одержує картку фотографію з зображенням ситуації чи емоцій і почуттів людини. Через 5-7 хв. кожна група має зіграти ситуацію або показати емоцію чи почуття іншим учасникам групи, а саме: те, що було до моменту фотографування, в момент фотографування і відразу після фотографування. Потім відбувається обговорення вправи.
Використана література:
1. Інструкції асоціативних карток «Креатив», «Креатив - 2».
2. Пінюгіна К.О. Білецька В.В. Матеріали майстер-класу «Використання асоціативних карток «Креатив-2» з метою попередження емоційного вигорання обдарованої дитини».
3. http://psi-art.rv.ua/?page_id=1465