Використання асоціативних карток «Креатив» і «Креатив – 2» у практичній діяльності психолога

Про матеріал

Методичні рекомендації вкористання асоціативних карток у практичній діяльності психолога, соціального педагога у різних формах роботи та з різними категоріями клієнтів, як учнями, так і батьками і звичайно педагогами.

Перегляд файлу

Використання асоціативних карток «Креатив» і «Креатив – 2» у практичній діяльності психолога

В 70-80-і роки минулого століття у роботі психологів з’явилися асоціативні карти (звані в різних країнах проективними або психотерапевтичними картами),  які допомагають у вирішенні проблем спілкування і взаєморозуміння, прийняття себе та покращення емоційних станів тощо. Асоціативні карти – це набір картинок завбільшки з гральну карту або листівку, що зображують людей, їх взаємодії, життєві ситуації, пейзажі, тварин, предмети побуту, абстрактні картини. Асоціативні картки грають дуже важливу роль у роботі практичного психолога закладів освіти. По-перше, метафоричні асоціативні карти у формі гри впливають на несвідоме, минаючи фільтри цензури розуму, допомагають доторкнутися до глибоких почуттів і досліджувати творчі шляхи вирішення складних життєвих ситуацій, отримати цілісну картину внутрішнього Я, вирішити протиріччя між внутрішнім і зовнішнім світом, знайти ресурси для самореалізації. По-друге, це дуже захоплююча гра. Граючи, ми входимо в саме ресурсний стан - стан дитини. Адже дитина, навчаючись і розвиваючись в процесі гри, має право помилятися, чогось не знати і при цьому радісно захоплюватися. А дорослішаючи, ми боїмося помилок, побоюємося виглядати дурними. Карти дозволяють зняти бар'єри і в грі знайти рішення. По-третє, найважливіше, за допомогою карт людина вирішує свою проблему самостійно, без нав'язування і директив.

          З історії асоціативних карт

Методика роботи з набором карток побудована за принципом вільного асоціативного експерименту. Англійський психолог Френсіс Гальтон в кінці 70-х років XIX сторіччя вперше провів такий експеримент в чистому вигляді.

Асоціації були розділені автором на 3 групи:

  •                 слова, які викликають сенсорні уявлення (наприклад, монастир, ущелина);
  •                 слова, які виражають емоції і переживання (приниження, огида);
  •                 абстрактні слова або просто вербальні відповіді (увечері, здібність, ненормальний).

Види асоціативного експерименту:

  •                 вільний, коли піддослідний відповідає на пред’явлений стимул словом, яке вперше спало на думку;
  •                 направлений, в якому експериментатор обмежує вибір піддослідного (наприклад, відповідати тільки прикметниками);
  •                 ланцюговий, в якому піддослідному пропонують відповісти будь-якою кількістю слів, речень, які прийшли на думку, без обмежень.

Переваги використання асоціативних карток:

  •                 простота і наочність використання;
  •                 екологічність (незалежність від віри, раси, віку, статі та ін.);
  •                 можливість дослідження і подальшої роботи з тими аспектами життя і психіки людини, які не до кінця усвідомлюються;
  •                 робота на рівні метафоричного пред’явлення проблеми і пошуку рішення;
  •                 знаходження способів роботи з опором клієнта;
  •                 творче ставлення до процесу взаємодії з клієнтом;
  •                 отримання задоволення від практичної діяльності.

          В теорії емоцій Керрол Ізард виокремлює п’ять основних тез:

  •                 мотиваційну систему людського існування утворюють 10 базових емоцій: радість, сум, гнів, відраза, презирство, страх, сором, зніяковілість, провина, подив, інтерес;
  •                 кожна базова емоція має унікальні мотиваційні функції та специфічну форму переживання;
  •                 фундаментальні емоції переживаються по-різному та неоднаково впливають на когнітивну сферу й поведінку людини;
  •                 емоційні процеси взаємодіють із драйвами, з гомеостатичними, перцептивними, когнітивними і моторними процесами, впливаючи на них;
  •                 у свою чергу, драйви, гомеостатичні, перцептивні, когнітивні і моторні процеси впливають на перебіг емоційного процесу.

Драйв – комплекс центральних функціональних впливів, що направляють поведінку людини або тварини на задоволення основної в даний момент часу потреби.

Конфлікт між драйвами ситуація, в якій людина змушена вибирати спосіб поведінки. Часто такі конфлікти стають причинами неврозів. Між драйвами розрізняють конфлікти:

  •                 Типу "наближення-уникання", що виникають в ситуаціях, коли одна і та ж дія пов'язана з приємними і неприємними подіями;
  • Типу "наближення-наближення", пов'язані з двома конкуруючими

драйвами, між якими необхідно зробити вибір;

  • Типу "уникнення-уникнення", що виникають в ситуації вимушеного

вибору між двома непривабливими альтернативами.

Напрями роботи практичного психолога щодо застосування карток:                                                             - допомога у подоланні стресів і пост стресових станів;                                                                             - реабілітація і нівелювання наслідків психологічних травм;                                                              - робота з конфліктами;                                                                                                        - терапія дитячо-батьківських відносин;                                                                                  - терапія подружніх стосунків;                                                                                    - особистісний ріст;                                                                                                            - розвиток психічних процесів;                                                                                       - розвиток креативності;                                                                                                - розвиток емоційно-вольової сфери;                                                                           - розвиток емпатії;                                                                                                                  - розвиток мовлення, уміння самопрезентації, самоаналізу;                                                 - формування адекватної самооцінки;                                                                           - пошук життєвих ресурсів.

 

Набори асоціативних карток «Креатив», «Креатив-2» рекомендовані для використання Навчально-методичною радою Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи, автор ідеї – науковий співробітник УНМЦ практичної психології і соціальної роботи Луценко Юрій Анатолійович.

Склад комплектів: «Креатив» – 59 карток, з них 5 – інструктивного характеру, «Креатив – 2 » – 64 картки, з них 6 -  інструктивного характеру. «Креатив – 3: ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ ТА КРИЗИ» - містить 64 картки, які умовно поділяються на категорії: ідентифікація події, реакція на подію, способи і ресурси для подолання та результат виходу з кризи. Крім того в наборі є інструктивні картки. 

Набори карток «Креатив» та «Креатив – 2. Настрій, стани, емоції, почуття»

– це проективна методика: важливий не закладений спочатку дослідниками сенс, а душевний відгук кожної окремої людини на вибрану ним картинку. В одному і тому ж зображенні різні люди побачать зовсім різні феномени, у відповідь на стимул винесуть свій внутрішній зміст актуальних переживань. Більш того, в різні періоди життя і в контексті різних тем асоціації та тлумачення відбувається на зображенні будуть відрізнятися навіть у однієї і тієї ж людини. Посередництво карток створює додатково атмосферу безпеки та доброзичливого уваги і полегшує обговорення складних тем. Асоціативні карти розвивають здатність спілкуватися з іншими, розуміти їх, знаходити в кожній людині позитивні риси і те загальне, що об'єднує вас з іншими. Як асоціативні карти допомагають прийняти іншого? Через перенесення власних психологічних феноменів на ту ж карту. Через привласнення своїх смислів рисам і виразу зображеної людини. З цієї точки зору асоціативні картки невичерпні: кількість комбінацій тем роботи і картинок нескінченна.

За допомогою цих картинок ми можемо розглядати будь-які відносини, вибираючи карти на роль учасників взаємовідносин. Коли учень вибирає певну карту, щоб представити себе або іншого учасника взаємин, психолог запитує його, на основі якої саме подібності був зроблений цей вибір. Вираз обличчя? Посилання, трансльоване світу? Зовнішня схожість, стиль одягу, аксесуари, атрибути? На початковому етапі роботи з асоціативними картками вас здивує, як часто люди вибирають в якості свого «заступника» людину іншої статі, абсолютно невідповідного віку, іноді іншого кольору шкіри – де спостерігачеві ніяк не можливо було б зрозуміти, на чому ґрунтується такий вибір. Тут доречно проявити цікавість і дізнатися, які риси обраної людини важливі для учня, і що він хоче розповісти нам про себе, вибираючи цю картку. Як асоціативні картки служать взаєморозумінню між людьми? Перш за все, картки допомагають побудувати міст від дитини до батька або від учня до педагога в випадках, коли їм важко поговорити один з одним на певну гостру тему. Картки допомагають висловити думки, сформулювати їх і конкретизувати повідомлення, яке потребує передачі. Крім полегшення словесного вираження емоцій, картка, як посередник між емоційними світами двох людей, сама несе в собі певний емоційний заряд, і може бути сприйнята як послання навіть без словесного супроводу.

 

Технології використання асоціативних карток.                                                                             

У діагностичній діяльності асоціативні картки «Креатив» та «Креатив – 2» використовуються у роботі практичного психолога для визначення:                                                                             - рівня конфліктності, комфортності, адаптованості, дезадаптованості особистості;                                                                                                                                                   - особливостей міжособистісних взаємин в колективі (групі);                                                                                    - статусу, соціальної ситуації в колективі (групі), сім’ї тощо;                                                            - мотиваційної сфери особистості;                                                                                                       - емоційних станів (тривожності, агресивності…) тощо.

         За допомогою карток «Креатив» можна здійснювати корекцію розвитку особистісних якостей особистості, покращувати емоційні стани,  розвивати окремі психічні процесі, допомогати у вирішенні міжособистісних та внутрішньо особистісних конфліктів, розвивати емпатію та навички соціальної перцепції та формувати позитивні риси характеру.

      Картки «Креатив - 3» рекомендовано до застосування у діагностичній та консультативній, терапевтичній роботі практичних психологів, психотерапевтів для роботи з клієнтами від 14 років. Категорії карток: ідентифікація події, реакція на подію, способи і ресурси для подолання та результат виходу з кризи.

У консультаційній діяльності під час індивідуального, групового та сімейного консультування з питань:                                                                                                                                   - психологічної травматизації;                                                                                                         психологічної сумісності;                                                                                                                 - ідентифікації проблеми;                                                                                                                                    - пошуку ресурсів;                                                                                                                      - пошуку шляхів подолання конфлікту тощо.

Приклади вправ з асоціативними картками.

Вправа «Проблема, потреба,  ресурс»

Інструкція: обрати три картки і сказати: «Я відчуваю себе ось так, як на першій карті (проблема), а хочу відчувати себе ось так, як на другій (потреба), а не вистачає мені для цього того, що є на третій картці (ресурс)». Примітка: ресурсом може бути і щасливий момент дитинства, і безпечне місце, сильна риса характеру, сильна сторона.

Варіанти для проведення вправи:

  • Я – до навчання в училищі, Я – на навчанні, Я – після навчання (вдома).

Вправа «Мій характер»

        Інстртукція: Виберіть 2 карти (одна подобається, а інша ні). На негативну карту пропишіть 5 характеристик, які вам не подобаються в карті, на позитивну по аналогії. Негативна карта це ваша внутрішня тінь, а позитивна карта – ваша світла сторона. Виберіть ще одну карту яка поєднує ці 2 карти. Це ви.

Питання для самоаналізу:                                                                                             А яку легше було вибрати карту негативну чи позитивну?                                                   Що важче було прописувати свої негативні чи позитивні риси?                                          Яка б стихія могла символізувати вашу Тінь? Чому?                                                                А яка б могла поєднати ці дві ваші сторони (стихія)?

Вправа «Психологічна сумісність»

Інструкція: Виберіть, картку, яка символізує поведінку (способи спілкування, стиль реагування в конфлікті, способи вирішення проблем, ставлення до (когось/чогось) партнера, колеги, друга, члена родини або особливості міжособистісного спілкування, взаємодії. Передбачається виконання завдання іншою стороною. Співставлення виборів та вибір карток, які відображають бажані способи взаємодії. Обговорення спільних виборів.

 

Вправа «Пошук ресурсів»

Інструкція: Озвучити проблему, віднайти та викласти картку, яка її ідентифікує. Вибір карток (кількість можна не обмежувати), які символічно вказують на можливі шляхи вирішення заявленої проблеми. Класифікація обраних карток на певні групи (по мірі залучення інших осіб, складності, реальності, наслідкам тощо). Проаналізувавши сформовані групи клієнт виходить на можливі способи, шляхи вирішення проблемної ситуації.

 

Вправа «Згуртування групи»

Інструкція: Вибір картки, яка найбільше подобається в даний момент, далі поділ на групи (оригінальним способом), які отримують завдання: розглянути групу карток, які отримали учасники, та на їх основі скласти спільне оповідання (історію, жарт, пародію…). Групи по черзі представляють написане оповідання. Спосіб представлення на розсуд груп (один учасник від групи або кожен представляє свою картку).

 

Вправа «Самопрезентація – знайомство»                                                        Інструкція: розкласти на столі набір карток «Креатив», учасники всі разом підходять і обирають по одній картці, яка найбільше підходить для самопрезентації, по черзі представляються та пояснюють, чому саме таку картку вибрали, що у них спільного.

Вправа «Розпізнай емоцію»                                                                                                   Інструкція: Картки розкладаються зворотною стороною догори. Потрібно обрати будь-яку картку і пояснити, яку емоцію проявляє людина зображена на картці, за якими ознаками ви про це дізналися, у якому стані перебуває зображена людина, які почуття переживає, який у неї настрій.

 

Вправа «Я , ти, ми , ви, вони»                                                                                                   Інструкція: Проводиться в груповій формі . Розкладаються карти зображенням вгору і пропонується кожному учаснику вибрати одну карту, якою той хоче представити себе. Якщо хтось з учасників хоче взяти дві карти, що представляють різні сторони його характеру, дозволити йому використовувати дві, але не більше. На вибір карт всією групою відводиться 5 хвилин. Після обирання карт учасники об’єднуються  в пари і по черзі розказують один одному про себе, і тих особистісних рисах , які відображаються в обраній картці. Це можуть бути риси зовнішності, характер, звички, улюблені заняття, симпатії чи антипатії, мрії. Коли кожен розповість про себе і свого персонажа , кожна пара придумує, що їхні персонажі можуть робити разом, які завдання можуть удвох виконати. Далі кожна пара об'єднується з іншою парою і представляє своїх персонажів і їх спільні завдання, розповідає історію їх взаємодії. Придумується спільне завдання для чотирьох персонажів і історія про її рішення. По закінченні роботи група сідає в коло і обговорює питання :               « Який я? Які ми? Які вони? І хто такі «ми» , а хто такі «вони»? Хто з персонажів був вам ближче? З ким із персонажів вам було важко знайти спільну мову? Що заважало? Що допомогло? Що ми всі разом можемо робити добре - не в казці , а в житті? » Обговорення вправи.
 

Вправа «Вирішення конфліктів»
Інструкція. Виберіть картку, яка передає стиль реагування на конфліктну ситуацію (ситуацію можна прочитати перед виконанням завдання) та наступну, яка символічно передає можливі шляхи виходу, розв’язання конфлікту.
Психологу потрібно забезпечити аналіз обраних карток та віднайти ресурси для роботи в реальній ситуації. Дану вправу можна використовувати в мікрогрупах.

Вправа «Вирішення проблеми»                                                                                                                                     Інструкція: Обираючи картки, дати відповіді на питання:
І варіант.                                                                                                                                        1. Яка справжня сутність моєї проблеми?
2. Що допомагає мені її вирішувати?                                                                                                    3. Які якості мені притаманні?
4. Що зупиняє мене або мені перешкоджає?
5. Що потрібно для вирішення?                                                                                               6. На що я повинен звернути увагу?
7. Що з цього випливає?                                                                                                                                        8. Що я повинен зробити?

ІІ варіант.                                                                                                                                        1. Хто я?                                                                                                                                 2. Куди я йду?                                                                                                                           3. Де я зараз перебуваю?                                                                                                          4. Що важливо для мене?                                                                                                        5. Що мені потрібно для щасливого і радісного життя?                                                     6. Як побачити ці можливості?                                                                                                                                                               

ІІІ варіант.                                                                                                                                        1. Що не працює у відносинах?
2. Що я приношу в стосунки?
3. Що інша сторона приносить у відносини?
4. Що працює в стосунках?
5. Що має статися, щоб поліпшити взаємини?                                                                                   Потім відбувається обговорення вправи.

Вправа «Мій характер і моя мета»
Інструкція: Розкладіть колоду асоціативних карток зображеннями вгору.
Подумайте про яку-небудь важливу мету в житті, актуальну на даний час. Виберіть карту із зображенням , яке символізує вашу мету і покладіть її перед собою. Потім подумайте про свої найяскравіші риси характеру і виберіть декілька карток із зображенням , які відображають ті ваші риси характеру, які вам у собі подобаються - назвемо їх позитивними рисами . Тепер виберіть картки із зображеннями, які символізують ті ваші риси характеру, які ви в собі не любите - назвемо їх негативними рисами характеру. Покладіть картки з позитивними рисами характеру з одного боку від зображення вашої мети , а картки з негативними рисами - з іншого. Подивіться уважно на отриману картину. Оцініть, які з рис вашого характеру допомагають, а які заважають вам досягти цієї мети. (Одне з можливих моментів на даному етапі – позитивні риси характеру і обрана мета не співвідносяться). Потрібно внести зміни у картину взаємодії характеру і мети. Ті риси характеру, які не допомагають досягти мету, диктують вам певну поведінку. Яка поведінка замість цього було б ефективним? Знайдіть картку з відповідною зображенням і перекрийте нею карту , що заважає досягненню вашої мети. І так поступите з кожною картою , що заважає досягти мети . Коли всі карти перешкод будуть перекриті , уважно розгляньте картину, що вийшла . Якщо потрібно додати ще якусь карту або додайте . Запам'ятайте вийшла картину і збережіть її у своєму внутрішньому світі будь-яким зручним вам способом. Це і є картина досягнення своєї мети.

Потім відбувається обговорення. 

Вправа «Невербальні етюди»
Інструкція: Учасники об'єднуються по 4-7 осіб. Кожна група одержує картку з темою етюду, який вона через 10 хв. має показати без слів іншим учасникам групи.
Теми етюдів:
- спільна рибалка;
- самотність;

- тимоловий відпочинок;
- сімейне фото;

- радість перемоги;
- гра у театрі.
Запитання для обговорення:
- Чи важко було готувати етюди?
- Які засоби ви використовували для розкриття теми свого етюду?
- Як ви почувалися під час виконання вправи?

 

Вправа «Рівень домагань».
Інструкція: Учасникам пропонується обрати картку, яка символічно відображає рівень домагань (що допоможе) у досягненні поставленої мети. Потім відбувається обговорення вибраних карток.

Вправа «Живі фотографії»                                                                                                                        Інструкція: Учасники об'єднуються у групи. Кожна група одержує картку фотографію з зображенням ситуації чи емоцій і почуттів людини. Через 5-7 хв. кожна група має зіграти ситуацію або показати емоцію чи почуття іншим учасникам групи, а саме: те, що було до моменту фотографування, в момент фотографування і відразу після фотографування. Потім відбувається обговорення вправи.
 

Використана література:

1. Інструкції асоціативних карток «Креатив», «Креатив - 2».

2. Пінюгіна К.О. Білецька В.В. Матеріали майстер-класу «Використання асоціативних карток «Креатив-2» з метою попередження емоційного вигорання обдарованої дитини».

3. http://psi-art.rv.ua/?page_id=1465

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
5889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку