Тренінг для старшокласників "Вибір професії або як діяти, щоб не помилитися"

Про матеріал
Тренінг спрямований познайомити учнів із правилами вибору професії, з психологічними, медико-фізіологічними й соціально-економічними аспектами професійного визначення.
Перегляд файлу

Тренінг для старшокласників

Тема: «Вибір професії або як діяти, щоб не помилитися»

 

                                                                                     Життя – це ряд зусиль.

                                                                                                 Ми бачимо мету,

                                                                         але не завжди бачимо дорогу.

                                                                                                    

 

Мета: познайомити учнів із правилами вибору професії, з психологічними, медико-фізіологічними й соціально-економічними аспектами професійного визначення.

 

Хід роботи

 

Вступне слово

Психолог вітає учнів та повідомляє про початок тренінгу «Вибір професії, або як діяти, щоб не помилитися». Наш тренінг присвячений формуванню готовності самостійно й осмислено планувати, корегувати й реалізовувати перспективи свого професійного розвитку.

 

Переглянути відео- ролик

 

Психолог. Отже, ще в давні часи філософи стверджували: хочеш бути щасливим – вибери правильні пріоритети у власному житті. Сократ, Платон і Піфагор вважали найважливішим - це вибір друзів, своєї «половинки» та майбутньої професії.

Саме професія дає людині змогу задовольнити основну гаму своїх потреб, реалізувати себе як особистість.

Вибір професії можна порівняти з вирішенням творчого завдання з багатьма невідомими, коли потрібно враховувати численну кількість факторів.

Допомогти учневі правильно вирішити проблему професійного вибору покликана профорієнтація.

 

Вправа «Знайомство»

Мета: познайомити учнів, створити у групі привітну, доброзичливу атмосферу.

Хід вправи

Психолог пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та закінчити фразу: «Коли я був (була) маленьким (маленькою), я мріяв (мріяла) бути…».

Обговорення: які ваші враження від виконання данного завдання? (підведення підсумків)

 

Вправа «Правила»

Мета: визначити правила роботи групи, які будуть діяти протягом тренінгу

Хід вправи

Психолог звертається до учнів з питаннями:

-Як ви думаєте, що означає слово «правила»?

-Для чого в нашому житті існують різні правила?

Психолог підсумовує, що правила -  це певні форми поведінки, які в житті потрібні для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу й досягати ефективного результату.

Орієнтовні правила:

-бути ввічливим;

-позитивним;

- говорити від свого імені, про себе, свої враження і переживання;

- поважати думку іншого;

-бути активним;

-правило піднятої руки;

-зворотній звязок;

-правило «СТОП»;

-конфіденційності.

 

4. Вправа «Очікування»

Мета: визначити очікування учасників від роботи під час заняття

Хід вправи

Учні отримують стікери жовтого кольору (імітація «піщинок» символічного пісочного годинника), на яких  записують свої очікування від заняття.

 Психолог пропонує зачитати ці очікування, а потім прикріпити паперові «піщинки» у верхній частині намальованого  пісочного годинника.

Обговорення: як ви думаєте, для чого ми визначаємо наші очікування від сьогоднішнього заняття?

 

Вхідне анкетування

Мета: вивчити рівень професійного розвитку старшокласників

Психолог пропонує учням заповнити анкету «Мої професійні плани»

 

МОЇ ПРОФЕСІЙНІ ПЛАНИ

(Вхідне анкетування)

 

1.В  якому  класі Ви навчаєтеся? _______________________________

2.Ваша стать:

- жіноча;

- чоловіча.

3.Чи визначилися Ви на даний час з вибором майбутньої професії:

- так;

- ні.

4.Якщо так, то чи співпадає Ваш вибір з рекомендаціями батьків:

- так;

- ні;

- не знаю.

5.Як Ви готуєтеся до майбутньої трудової діяльності?

________________________________________________________________________________________________________________________

6.Зазначте, що Ви про себе знаєте:

- власні інтереси;

- свої здібності;

- стан свого здоров'я;

- свій темперамент;

- свій тип мислення.

7. На вашу думку, якщо ви визначилися з майбутньою професією, чи буде вона затребувана на ринку праці через 5- 10 років?

____________________________________________________________

 

Вправа «Джин»

Мета: готувати старшокласників до обгрунтованого вибору професії

Інструкція: Уявіть, що перед вами з’явився чарівний джин і сказав: «Можу виконати будь-яке бажання. Але потрібно сказати мені його без роздумів, негайно». Швидко запишіть бажання на аркуші.  СТОП Після цього подумайте. Можливо, бажання ви хотіли б змінити? Запишіть нове бажання.

Обговорення: які висновки ми можемо зробити після виконання цієї вправи?

 

Інформаційне повідомлення

Кожна людина неодноразово в своєму житті зустрічається з проблемою вибору. Вона не є новою й для вас. Але є проблеми, над вирішенням  яких  ми працюємо довго і серйозно.

Щоб прийняти  правильне  рішення ми не можемо кинути жеребок чи зробити, як герої народних казок, які на роздоріжжі трьох доріг. А маємо дослідити себе та майбутній вибір.

 

Вправа «Знайди невідоме»

Мета: стимулювати пізнавальні можливості старшокласників

Хід вправи

Спеціалісти рекомендують: обираючи професію, скористайтеся формулою «ХОЧУ+МОЖУ+ТРЕБА».

Давайте визначимо, які принципи закодовані в даних складових:

 

«ХОЧУ» - це те, що приваблює в професії (як в народній мудрості: щоб професія була радістю, а не тягарем)

Порада (учні записують у записнички): Спочатку потрібно ознайомитися з інформацією про світ професій, а потім уже визначати сферу діяльності, яка цікавить.

 

«МОЖУ» - здібності, можливості, стан здоровя (психологічні, медико-фізіологічні аспекти професійного визначення

Поради:

1.Вивчіть самого себе, складіть уявлення про свої знання, здібності, психологічні особливості

2.Зясуйте, чи немає у вас медичних протипоказань щодо обраної професії

3.Довідайтесь, у якому навчальному закладі можна одержати відповідну спеціальність

 

«ТРЕБА» - попит на обрану професію на ринку праці (соціально-економічні аспекти професійного визначення). Принцип:

Зясуйте, чи користується обрана вами професія попитом на ринку праці, а також проаналізуйте прогнози її рейтингу в майбутньому (хоча б через 5-6 років).

Підведення підсумків: У випадку, коли ці три складові навіть не перетинаються, це означає, що ви хочете робити те, чого робити не можете.

Збіг бажань людини по даних складових свідчить про знайдення бажаного.

 

Вправа «Ланцюжок завдань»

Мета: навчати старшокласників планувати і корегувати перспективи свого професійного розвитку

Хід вправи

Побудуємо ланцюжок дій, які потрібно виконати для отримання певної професії (методом мозкового штурму)

1.Проходження профорієнтаційних тестів

2.Інформація про світ професій

3.Читання літератури про майбутню професію

4.Складання професіограми професії що цікавить

5. Поцікавлюсь, а ким бачать мене батьки у майбутньому

6.Спробую оволодіти певними навичками майбутньої професії

7. Займатимусь з репетитором

8.Вступлю на підготовчі курси

9.Познайомлюсь з можливим місцем навчання

10.Познайомлюся з можливим місцем роботи (літом на канікулах)

11. Поговорю з батьками про фінансове питання

12.Продумаємо запасні варіанти тощо

 

Робота з ПРОФОРІЄНТАЦІЇ охоплює такі етапи: інформаційний, діагностичний, консультування, трудові спроби, співбесіди.

 

Перший етап – інформаційний.  Перш ніж обрати професію, потрібно отримати максимум інформації про професії їх зміст, ринок праці, працевлаштування

Другий етап – діагностика. Щоб обрати якусь конкретну професію маємо дослідити себе, які маємо схильності, інтереси, індивідуаьні особливості…

Третій етап – консультування. Кожен може отримати індивідуальну допомогу у виборі професії з використанням професіограм. У процесі консультації  може здійснюватися переорієнтація на іншу спеціальність, якщо обрана професія є неактуальною, або не відповідає здібностям. Однак кінцевий вибір завжди залишається за вами.

Четвертий етап – трудові спроби. Хто вже первинно визначився, можуть на виробництвах знайомитися на практиці з робочими місцями, їх технічним оснащенням; порівнюють свої очікування з реальними умовами трудової діяльності, оцінюють свої можливості в обраній професії.

Пятий етап -  співбесіда. Адміністрація та роботодавці спілкуються індивідуально  з кожним абітурієнтом. Мета співбесіди – визначити, чи готовий працювати абітурієнт, і в разі його готовності запропонувати йому певну вакансію. Профорієнтаційні послуги також надаються фахівцями Державної служби зайнятості.

 

Вправа «Типи професій»

Мета: Ознайомити учнів зі світом професій

Хід вправи

Психолог пропонує згадати класифікацію  професій (Є. Климова),  всі професії об’єднані у 5 груп за об’єктом праці, з яким людина і має справу протягом усієї своєї трудової діяльності.

 

Вправа «Загальний ритм» (руханка)

Мета: згуртувати учасників та дати їм можливість розімяти мязи й відпочити

Хід вправи

Кожен учасник виходить у центр кола та  показує певний рух, потім всі разом у колі цей рух повторюють.

 

Вправа «Картка пріоритетів»

Мета: стимулювати потребу старшокласників у самопізнанні та самовихованні, сприяти залученню батьків до професійного визначення дітей.

Хід вправи

 

Заповнюємо рядок «МІй вибір», керуючись тільки своїм бажанням, можливо своїми мріями

 

Заповнюємо рядок «Рекомендації батьків». Хоча вирішальне слово залишається за вами, думка батьків, їхня порада і підтримка також дуже важливі.

 

Наступний рядок  - «Сімейні традиції». Якщо у вашій сім ї є професійні династії, то поставте плюс, якщо ні – то нічого.

 

 

КАРТКА ПРІОРИТЕТІВ

 

 

Людина-людина

Людина-техніка

Людина-

природа

Людина-

художній образ

Людина-

знакова система

Мій вибір

 

 

 

 

 

Рекомендації батьків

 

 

 

 

 

Сімейні традиції

 

 

 

 

 

Стан здоров’я

 

 

 

 

 

Особисті інтереси

 

 

 

 

 

Привабливе професійне середовище

 

 

 

 

 

Навчання

 

 

 

 

 

Можливість вступу до ВНЗ

 

 

 

 

 

Попит на професію

 

 

 

 

 

 

 

Діагностика «ДДО» (методика «Диференційно-діагностичний опитувальник»)

Мета: визначити професійні інтереси старшокласників

Хід вправи

Діагностуємо. Результати заносимо у рядок «Особисті інтереси»

Обговорення:

Кого з вас здивували результати?

Хто впевнився у правильності своїх професійних планів?

 

 

Діагностика «Привабливе професійне середовище»

Мета: визначити типи привабливих  професійних середовищ

Хід вправи

Діагностуємо типи привабливих професійних середовищ учнів за допомогою «Опитувальника професійної спрямованості Д. Голанда»

Результати заносимо у «Картку пріоритетів» у рядок привабливе професійне середовище.

 

Діагностика «Мій  темперамент»

Мета: знайомити учнів з фізіологічними аспектами вибору професії; діагностувати темпераментальні характеристики старшокласників

Хід вправи

Діагностування індивідуальних характеристик за методикою В. Шпалінського, З. Шелест.

 

Рефлексія

Давайте підведемо підсумки, що кому найбільше запам’яталося, можливо хтось може сказати висновки, які отримав від нашого сьогоднішнього тренінгу.

ДАЛІ БУДЕ!!!

 

А завершимо ми з вами наш тренінг методом  арт-терапії  - музикотерапією.

Пам’ятайте: ВИ МОЛОДЬ УКРАЇНИ, ЗА ВАМИ МАЙБУТНЄ

 

ТВОРИМО ЩАСТЯ ВЛАСНИМИ РУКАМИ (звучить пісня)

 

Дякую всім за увагу та плідну працю

 

Прощання.  Діти аплодують один одному

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                     

 

docx
Додано
25 жовтня
Переглядів
191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку