Тренінг для учнів: "ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ"

Про матеріал
Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.
Перегляд файлу

Тема: ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

Структура тренінгу

 

№ з/п

Вид роботи

Час, хв

Ресурсне забезпечення

1.

Привітання учасників

3 хв.

Мультимедійна презентація, відеоролик

2.

Вправа – знайомство «Відкриваємо серце одне одному»

5 хв.

Шляпа, паперові сердечка

3.

Вправа «Правила роботи»

2 хв.

Плакат «Правила роботи»

4.

Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

7 хв.

Мультимедійна презентація

5.

Вправа «Відгадай хто»

5 хв.

Ілюстративні картки, ватмани, маркери

6.

Вправа «Чому так?»

7 хв.

Картки з зображенням стріли, мішені та ока для поділу учасників на 3 групи, ватмани, маркери

7.

Інформаційне повідомлення. Ознайомлення з Законом України №8584

3 хв.

Мультимедійна презентація, відеоролик

8.

Казка про Скріпку

8 хв.

Скріпки

9.

Вправа «Скринька безпеки»

5 хв.

Відривні стікери, скринька, фломастери або ручки, загальні рекомендації

10.

Вправа«Зупинемо булінг разом»

5 хв.

 

11.

Притча про жорстокість

3 хв.

 

12.

Вправа «Я можу допомогти»

За наявністю часу

Картки з ситуаціями, ватмани, фломастери

13.

Підведення підсумків

2 хв.

 

 

Хід заняття:

1. Привітання учасників.

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

 Тренер. Доброго дня, шановні учні. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему   (Перегляд відеоролику «Булінг»)

Прокоментуйте будь ласка відео.

 

Отож як ви зрозуміли, діти, сьогодні будемо говорити про насилля, а саме тема нашої виховної години звучить так: « Булінг у дитячому середовищі: причини наслідки та шляхи його подолання». Слайд 1

 

 Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

 Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

2. Вправа-знайомство "Відкриємо серце один одному "

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.

 

Кожен гравець отримує жетон у формі сердечка, на якому він пише своє ім'я. Ведучий йде з капелюхом по колу. Гравці голосно називають свої імена і опускають сердечко у капелюх. Завдання гравців: витягнути з капелюха сердечко, прочитати ім'я і віддати його хазяїну. 

Тренер Пропоную познайомитися таким спосібом. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

 

3. Вправа "Правила роботи"

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

 Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття. Слайд 2

 

 ПРАВИЛА РОБОТИ:

1. Говорити від свого імені

2. Бути доброзичливими і активними

3. "Піднята рука"

4. Один говорить - усі слухають

5. "Тут і тепер"

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. "Вільна нога"

8. Конфіденційність.

 Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

 

4. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"

Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

 Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

 Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

Слайд 3  Булінг (builying, від англ.buily – хуліган, забіяка, грубіян, насильник) –пригноблення, дискримінація, цькування. Булінг – це соціальне явище, характерне переважно для  організованих дитячих колективів, у першу чергу, у школі.

Булінгом називається агресія одних дітей стосовно інших, коли наявні нерівність сил агресора та жертви.

 Булінг може виявлятися у багатьох формах. Він може бути: Слайд 4

 

  •             Фізичним (завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності).
  •             Словесним (обзивання, глузування).
  •             Соціальним (розповсюдження пліток, чуток).
  •             Письмовим (написання записок, образливих знаків).
  •             Електронним (розповсюдження образливих чуток, коментарів з використанням електронної пошти, мобільних телефонів і сайтів соціальних мереж).

Психологічний шкільний булінг найчастіше проявляється у таких формах: Слайд 5

  •                         Вербальний;
  •                         Образливі жести або дії;
  •                         Залякування;

4 головні компоненти булінгу: Слайд 6

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

 Соціальна структура булінгу: Слайд 7

  • переслідувач (кривдник, агресор);
  • постраждала дитина (жертва);
  • спостерігач.

 

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

 

 Як розпізнати жертву: Слайд 8

  • діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  •  невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  • діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
  • діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
  • діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

 

Як розпізнати агресора:  Слайд 9

  • якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  • виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  • вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
  • не дуже гарно вчаться;
  • мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

 

Як розпізнати спостерігача: Слайд 10

  • діти з кола кривдника;
  • однокласники;
  • випадкові учні або ін..

 

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.

 

5. Вправа "Відгадай хто"

Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.

 Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи.

 Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок  і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.

 

6. Вправа "Чому так?"

Мета: зʼясувати причини поведінки учасників булінгу.

 Тренер. Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони тає є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати скомусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатися у групи за малюнками, які є на картках. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

 Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

 Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

 Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

 

Слайд 11. Причини булінгу (як підсумок)

7. Інформаційне повідомлення. Ознайомлення з Законом України №8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії  булінгу»

 

Психолог: У червні цього року нардепи запропонували штрафувати за булінг і зареєстрували відповідний законопроект, в якому пропонується ввести окрему статтю про булінг до Кодексу про адміністративні правопорушення.

2 жовтня цей законопроект ухвалили. Закон визначає механізми протидії булінгу.

Кого і за що штрафуватимуть. (Перегляд відеороліку  «Штрафи за булінг»)

 

9. Казка про Скріпку

Тренер роздає учасникам скрепки.

(Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки)

1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)

4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)

Обговорення

Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?

Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?

 

10. Вправа "Скринька безпеки"

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.

 Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:

1. Як захистити себе від булінгу.

2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.

 Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".

Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти. Слайд 12

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

 Слайд 13 ПАМʼЯТАЙТЕ!

Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

Ваша власність належить тільки вам.

Ви маєте право на допомогу.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

 

11. Вправа «ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ» Слайд 14

Тренер: Діти, як ви вважаєте що ми можемо зробити, щоб зупинити явища булінгу

  •                               Виховувати в собі культуру спілкування
  •                               Не залишатися байдужими
  •                               Сприймати людину такою яка вона є
  •                               Соціальний стан не є приводом для цькування
  •                               Заздрість - негативна риса людини
  •                               Сильніший- не означає розумніший
  •                               Особистий приклад
  •                               Поважати думки та погляди інших
  •                               Доброзичливість
  •                               Милосердність
  •                               Повага
  •                               Підтримка одне одного
  •                               Поважати право кожного бути самим собою
  •                               Фізичні вади (це не вина дитини)
  •                               Готовність до примирення
  •                               Визнання своїх помилок
  •                               Вміння вибачатися та вибачати
  •                               Комунікабельність
  •                               Привернути до себе увагу можна гарними вчинками
  •                               Підвищувати свою самооцінку

Слово вчителя: я дуже вам вдячна за вашу роботу і сподіваюсь, що ми зупинимо булінг разом.

 

12. Заключна частина. Притча «Притча про жорстокість»

Притча про жорстокість (увага на екран) Слайд 15

 

В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запи­тання:

Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?

Щоразу, коли ти завдава­тимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не від­чуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.

- Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.

Сьогодні ми обговорили важливе питання. Сподіваюсь, що ви зможете змінити своє ставлення до світу, людей, які нас оточують. І як, говорив Мудрий цар Соломон багато століть тому назад, що добро прославляє людину, а зло принижує. Тож бажаю вам тільки добра.

Слайд 16     Дякую всім за увагу та співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ситуація 1.

 Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.

 Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.

 І раптом…..СТОП!    

 Ситуація 2.

 Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сімї не помічали.

 До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

 Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

 В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.

 І раптом………СТОП!    

 Ситуація 3.

 Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.

 Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…

 Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.

 Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.

 І раптом…….СТОП!     

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 листопада 2019
Переглядів
2463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку