Тренінг для вчителів "Умови успішної адаптації 5 клас"

Про матеріал
Тренінг для вчителів, які працюють в п'ятих класах та психологів, які здійснюють психологічний супровід адаптаційного процесу у школах. Матеріали можна використовувати на батьківських зборах та на педрадах
Перегляд файлу

                        

           Педрада щодо адаптації п`ятих класів “Умови успішної адаптації”

 

 

Мета: розглянути процес адаптації  учнів 5-х класів, познайомити з результатами психологічного обстеження, формувати навички ефективної взаємодії в колективі.

 

Форма проведення сьогоднішньої  педради  – ділова гра з елементами тренінгу.

 

Добрий день,шановні колеги, сьогодні наша зустріч присвячена п`ятикласникам, а саме умовам успішної адаптації.

 

Перед нашою роботою, я пропоную кожному з вас загадати бажання!

                       

 Я пропоную відволіктися від особистих проблем, заспокоїтися, зручно сісти, налаштуватися на спокій, почути своє дихання.... і пройти невеличкий тест. Відповідати на питання треба один за одним, по черзі, не забігати наперед.

Візьміть листок бумаги і ручку.

 

1) Розташуйте ціх тварин в такому порядку , який показує своє відношення до кожної тварини. Від значущої до меньш значущої. На перше місце того, хто більше подобається...

 

а) Корова, б) Тигр, в) Вівця, г) Кінь (лошадь), д) Свиня

 

2) Напиши по одному визначенню до слів:

 

а) собака

б) кішка

в) пацюк (криса)

г) кофе

д) море

 

3) Подумай про того, хто тебе знає і хто тобі важливий та співвіднеси з відповідним кольором.

а) жовтий

б) помаранчевий (оранжевий)

в) червоний

г) білий

д) зелений

 

4) Напиши своє улюблене число та день тиждня.

 

Переходимо до результатів, але спочатку пригадайте своє бажання.

Розташування тварин. Подивіться в якому порядку ви розташували своїх тварин. Цей порядок показує ваші пріоритети в житті.

1) Корова-карьєра

Тигр- честь і гідність

Вівця- любов

Коняка- сім’я родина

Свиня- гроші

2) Вправа визначення до слів.

Собак- це опис самого себе

кошка- опис партнера

криса- ворога

кофе- твоя цікавість до сексу

море- твоє життя

3)Жовтий- той, кого вважаєш найкращим другом

Червоний- той кого ти дійсно любиш

Білий- твій близнюк по духу

Зелений- той, кого ти будеш пам’ятати все своє життя

 День и число — твоє бажання здійснеться в той день, який ти сам назначив!!!!!

Бажаю, щоб ваші мрії та бажання завжди збувалися!!!

 

Тож починаємо нашу педраду “ Умови успішної адаптації п’ятикласників ”, під час якої ми з’ясуємо проблеми адаптаційного періоду та шляхи їх  вирішення.

П’ятикласники адаптуються до нових умов навчання так само складно, як і під час вступу до школи.

Особливі труднощі в адаптації переживають ті учні, які до п’ятого класу перейшли з іншої школи, а у нас в гімназії всі такі діти, всі перешли з різних шкіл.

Уявіть будь ласка, що вам сьогодні призначили нове місце роботи, і завтра ви будете працювати у 121 школі. Які емоції ви відчуваєте? Які думки приходять в голову? Чи можно це назвати стресовою ситуацією? Що вас чекає на новій роботі? Будете ви нервувати? Тепер уявіть що відчуває дитина!

Під час переходу учнів із початкової до основної школи у них  значно зростає нервово-психічне напруження та напруження серцево-судинної системи. Тому в перші дні навчання у п’ятому класі в учнів спостерігається низький рівень працездатності, уваги.

 Серйозними випробуваннями для психіки учня п’ятого класу є: різка зміна умов навчання розмаїтість і якісне ускладнення вимог, що висувають перед учнем різні вчителі-«предметники». Нова школа, нові вчителі, нові однокласники, нові уроки, нові правила, нове життя.

Вчителі, також проходять період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, вчителі, і учні знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше пройде адаптація . А це є (я маю на увазі спільні шляхи). Спільні шляхи подолання труднощів.

 Я пропоную таку вправу. Вона називається “ Вершина”.  Вершина гори символізує подолання труднощів.

Ви об’єдналися в 3 групи

I група - радиться один з одним і записує на листочках причини неуспішності учнів.

II група -як підвищити мотивацію учнів до навчання

III група -чого досягне дитина, коли стане успішною, мотивованою.

 

Отже ми з вами з’ясували труднощі , побачили що треба робити, щоб дістатися до гори! І що чекає дитину коли вона пройде цей шлях!

На що треба звернути увагу під час адаптації?

-вміння вчителя ставити посильні вимоги зі свого предмета;

-уміння класного керівника згуртувати колектив, сформувати культуру поведінки й навички спілкування;

- уміння учнів реально оцінювати свої можливості.

У 5 класі змінюються умови навчання: з'являється класний керівник та вчителі з різних предметів. Діти чекають змін на краще, бажають стати дорослішими, налагодити взаємини з учителями, робити так, щоб дорослі пишалися ними, були задоволені, «не засмучувались». Ми також очикуємо побачити універсального  розумного учня , креативного, вихованого, ініціативного. Чи могли ми  розгледіти їх за 5 місяців?  Що залишилося щось поза нашою увагою?

Давайте познайомимося з нашими п’ятикласниками. Слово класним керівникам.

 

В ході нашої педради ми будемо проводити вправи які стануть в нагоді вам як класним керівникам,перша вправа направлена на згуртування учнівського колективу.

Вправа “Олівець” на згуртованність. (музичний супровід)

Для цього треба об’єднатися в пари, взяти олівець і тримаючи олівець з партнером, спробувати присісти і встати.

Потім об’єднаємося по 4 чоловіка, потім по 6.

Чи складна була вправа? Як вважаєте діти справляться з такою вправою?

 

Класні керівники як нікто інший знають свої класи, тому  їхнє бачення є надзвичайно цінним для нас.

 

Поняття «адаптація» - пристосування органу чи організму до змін зовнішніх умов – одне із ключових у дослідженні живого організму.

Психічна адаптація – це процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього щоб забезпечити задоволення своїх потреб.

Ефективність процесу шкільної адаптації значною мірою визначає успішність навчальної діяльності, забезпечення фізичного і психічного здоров’я дитини. Будь – яке порушення збалансованості «учень - середовище» може стати джерелом тривоги. І якщо його не ліквідувати, то рівень тривоги зростає, і формується емоційний стрес.

Період переходу молодших школярів до 5 класу, як правило, пов’язаний із певними ускладненнями як для дитини, так і для вчителів і батьків. Упродовж одного – трьох місяців, у деяких випадках і до півроку відбувається процес шкільної адаптації п’ятикласників, який у більшості випадків негативно позначається на успіхах дитини, з’являються ознаки дезадаптації (уповільнене та ускладнене пристосування до умов навчання)

Основними ознаками шкільної дезадаптації є:

· підвищена збудженість, тривожність;

· складнощі в навчанні;

· агресивна поведінка щодо вчителів та однокласників;

· надмірна активність і рухливість;

· нездатність до концентрації уваги;

· відчуття власної неповноцінності;

· емоційна неадекватність.

Розрізняють два типи дезадаптованих учнів:

· учні, яким у школі важко, але вони не створюють особливих неприємностей;

· школярі, які самі відчувають труднощі і створюють численні труднощі для оточення (педагогів, батьків, інших дітей) – так звані «проблемні» діти;

Профілактика шкільної дезадаптації – одне із найважливіших завдань, що об’єднує вчителів, батьків та шкільного психолога з метою збереження фізичного і психічного здоров’я дитини.

Це питання є дуже важливим. Тому для зясування наявності чи відсутності ознак дезадаптації у наших пятикласниках було проведення психологічне обстеження.

Виступ психолога.

 

Притча про чорну точку. (ютуб Павел Прилучний)

 

Отже, з недоліками потрібно працювати, але перевагу потрібно віддавати досягненням, саме досягнення цінні для самоствердження особистості.

 

Після проведення обстеження, психолог розробила рекомендації. Щоб вони були почуті ми проговоримо в динамічній формі. Пропоную вам витягти з капелюха рекомендації, та зачитати їх.

В кінці вправи:) Психолог роздрукувала ці рекомендації, ви їх отримаєте пізніше!

Ви знаєте ,що школа є живий організм, який постійно змінюється, рухається вперед в ногу з часом.

На цьому шляху потрібна колективна  взаємодія. Наступна вправа саме на взаємодію у колективі

Музичний супровід

Кожен отримує букву, в групі складаєте слово, три групи складає фразу, яка нам стане в нагоді.

Потім фраза повинна бути сказана якомога швидше, причому кожен називає свою букву, а в проміжках між словами всі плескають у долоні.

 

Вчитися потрібно завжди

 

 Поплескаємо один одному!

 

Якщо ми зможемо зробити все від нас залежне, для того, щоб клас став колективом, тоді кожній дитині буде більш комфортно в шкільному середовищі, вона із задоволенням буде йти до школи до своїх однокласників, і, можливо, ми зробимо її трохи щасливішою у цьому світі!

У вам бажаю успіху, бажаю всі неприємності сприймати з усмішкою, вірити в кращі сторони життя  і нехай завжди буде бажання мріяти, а ваші мрії всі збуваються!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

  • Демонструвати віру в успіх дитини.
  • Звертатися до учнів на ім’я.
  • Використовувати «горизонтальні» жести й відкриту позицію у взаємодії з учнями.
  • Контролювати силу та інтонацію голосу. У період адаптації у дітей чутливість до таких факторів ще вища.
  • Запобігати частому використанню в мовленні слів-заперечень.
  • Відокремлювати оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.
  • Уникати групової критики дитини або її роботи, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
  • Порівнювати якість роботи дитини тільки з її попередніми роботами. Наголошуючи на помилках, слід окреслити шлях до успіху.
  • Акцентувати увагу учня на його успіхах, перемогах. Створювати ситуації успіху.
  • Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом.
  • Підтримувати й заохочувати прояви активності в роботі на уроці у скутих, соромливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на успіхи таких дітей, підвищувати їхній статус у класі.
  • Певний період краще не наполягати на публічних виступах і відповідях тривожних, невпевнених учнів. Невдалий виступ або відповідь перед класом може зафіксувати страх, підвищити загальний рівень тривожності.
  • Чітко пояснювати всі вимоги до предмета й систему оцінювання досягнень.
  • Здійснювати заходи щодо забезпечення наступності вимог до учнів під час переходу до середньої школи. Наприклад, взаємне відвідування уроків учителями молодшої й середньої школи у 4-5-х класах.
  • Протягом першого півріччя під час планування уроків необхідно враховувати, що швидкість читання й письма, а також навички самоорганізації в роботі у п’ятикласників ще невисокі.
  • Приділяти особливу увагу учням «групи ризику» щодо дезадаптації. Консультуватися зі шкільним психологом, організовувати взаємодію з  батьками таких учнів.
  • Для формування сприятливого психологічного клімату в класі, навчання конструктивних способів взаємодії проводити заняття у тренінговій формі за темами: «Що таке дружба», «Як спілкуватися ефективно», «Як презентувати себе» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

  • Здійснювати психолого-педагогічну просвіту батьків шляхом проведення батьківських зборів за темами: «Психологічні особливості п’ятикласників», «Адаптація учнів до нових умов навчання й виховання в середній школі», «Конструктивна взаємодія батьків з підлітком» і т. ін.
  • Ураховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості учнів.
  • Вибудовувати взаємодію вчителя й учнів на основі співробітництва.

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ведькал Тетяна Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
3930
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку