Тренінг до Дня писемності

Про матеріал
Тренінг дає можливість продемонструвати свої знання з української мови та літератури, творчо працювати в групах, виховувати повагу до мови, розширити знання з української мови , повнити лексичний запас новими словами.
Перегляд файлу

 

Тренінг до Дня писемності

 

Вступне слово вчителя

 Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

 Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

 Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, взявши участь у тренінгові знавців української мови « Ми ніколи не зречемося рідної мови»

 

 

 

 

 

 

Відеоролик  « До дня писемності»

 

Вчитель :  У нашому тренінгу  беруть участь  учні 10-11 класів та вчителі.

Пропоную кожному з учасників  написати на бейджику ім’я вашого улюбленого  літературного героя. Це ім’я на час тренінгу буде ваше.

 

За правилами проведення тренінгу нам необхідно  визначитися з правилами  та

 

(На фліпчарті  пишемо правила та завдання )

 

Правила

1 Толерантність

2  Уважність

3 Вільне пересування

4 Телефон   (звук -Х)

5 Доброзичливість

6 Активність

 

 Завдання

 

1 Продемонструвати  свої знання з укр.. мови та літератури

2 Творчо працювати

3 Виховувати повагу до мови

4  Розширити знання з  української мови

5  Повнити лексичний запас новими словами

 

   Знайомство

Вчитель: Як відомо наша мова багата а синоніми. Ось, наприклад, до слова говорити можна підібрати 180 синонімів. Тож зараз  учасники продемонструють  свій лексичний запас.

 

Учасники тренінгу по черзі говорять один одному компліменти, але  не повторюючись

 

 Завдання  «РЕДАКТОР»

відредагувати словосполучення.

 

1  Зробити слідуючим чином  (зробити таким чином)

2   Відмінити процедуру (скасувати процедуру)

3   Улетіти в теплі краї (полетіти у вирій)

4    Відкрити очі (розплющити очі)

5   Лєснічна площадка (сходовИй майданчик)

 

1  Являється прикладом ( є прикладом)

2   Різка біль (різкий біль)

3   Зустрічаємося по суботам (зустрічаємося щосуботи (по суботах))

4   Потерпіти поразку (зазнати поразки)

5  На протязі години (протягом (упродовж) години)

 

1 Я не маю мєлочі (я не маю дрібних)

2  Підняти важливе питання (порушити важливе питання)

3  Обсудити проблему (обговорити проблему)

4   Повістка дня (порядок денний)

5   Отримати освіту (здобути освіту)

 

 

Завдання  «Склади слово»

 

Вчитель:   З поданого слова «милозвучність»  утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі записує слова на дошці. Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.

 

 

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

 

 Пауза

 

Кожен учасник має  сказати про себе три речі, але одна з них неправдива. Необхідно вгадати   цю неправдиву річ.

 

 

 

Завдання  «Вірш навиворіт»

Розшифруйте  рядки  вірша

 

І

 

Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.

 

хоит  іньсо дитьхо   маєг

ісл   коладов   жа  ритьго

еняс литяс опаєси

буд  рениймунах   оїтьст

 

ІІ

 

Осінь, ліс зашелестів,
Опадає листя.
Ліс накинув кожушок
Золотистий.

 

ньосі  сіл залестівше

даєопа  литяс 

лсі  нанувки  шокжуко

тистийлозо

 

ІІІ

 

Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Спілі яблука на возі
До бабусі привезла.

 

ласі  іньсо ан  розіпо

вгідо сико розлапле

ліспі  каяблу  ан зіво

од бусіба  лапривез

 

 

Завдання  « Я люблю поезію»

 

Установити відповідність між рядками вірша та автором (портрет додається)

 

Т. Шевченко

 

Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани, і гори —
Все покину і полину
До самого бога
Молитися... а до того
Я не знаю бога.

 

 

Л.Українка

 

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!

 

 

М Рильський

 

Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

 

Г. Сковорода

 

Знаю, що смерть — як коса замашна,
Навіть царя не обійде вона.
Байдуже смерті, мужик то чи цар,-
Все пожере, як солому пожар.
Хто ж бо зневажить страшну її сталь?
Той, в кого совість, як чистий кришталь...

 

І. Франко

 

Голос духа чути скрізь:
По курних хатах мужицьких,
По верстатах ремісницьких,
По місцях недолі й сліз.
І де тільки він роздасться,
Щезнуть сльози, сум, нещастя,
Сила родиться й завзяття
Не ридать, а добувати,
Хоч синам, як не собі,
Кращу долю в боротьбі.

 

В. Сосюра

 

Для нас вона в світі єдина, одна,
як очі її ніжно-карі...
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,
у квітці, в пташині, в кривеньких тинах,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячій усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі...

 

 

Завдання «storytelling»

 

Учасники мають  написати  розповідь дотримуючись рекомендацій вчителя.

 

1 Кожна команда   записує на вибір одну цифру від 1 до 5.

 

Вчитель розшифровує цифри , під якими  приховано певну інформацію 

 

1 Назву епохи

( 1 – майбутнє

2 – середньовіччя

3 – сьогодення

4 – казкова країна

5 – ІІ світова війна )

 

2 Записуємо  на вибір цифри від 1-до 5  і дізнаємося про героя розповіді

 

( 1 – лікар

2 -  поліцейський

3 -  художник

4 – солдат

5 – боксер )

 

3 Таким же чином дізнаємося про місце події

 

( 1 – планета Марс

2 – джунглі

3 – пустеля

4 – острів

5 – школа)

 

4 – Розшифровуємо цінності,  на які необхідно  наголосити в розповіді

 

( 1 – цікавість

2 – злість

3 -  ініціативність

4 – відповідальність

5 – свобода)

 

5  Дізнаємося про дію (відповідно до розшифровки)

 

( 1 – малювати

2 -  винаходити

3 – співати пісню

4 – будувати

5 -  танцювати)

 

Користуючись інформацією, яку ви розшифрували складіть розповідь про героя в певному місці, з певними цінностями та його діями.

 

 

Пауза   Учасники повинні  за картинкою відгадати назву  української пісні

 

 

 

Завдання « Словограй»

 

Учасники вибирають картки, на яких записано назви міст. Необхідно записати  як називатимуться мешканці міст.  Показати на карті  міста.


 

Дніпро – дніпряни
Донецьк – донеччани
Житомир – житомирці, житомиряни
Івано-Франківськ – іванофранківці
Кропивницький – кропивничани
 

Луганськ – луганці, луганчани
Луцьк – лучани
Львів – львів'яни
Рівне – рівненці, рівненчани, рівняни
Суми – сумчани

Харків – харківці, харків'яни
Хмельницький – хмельничани
Черкаси – черкасці, черкащани
Чернівці – чернівчани
Чернігів – чернігівці, чернігівчани
 

Завдання    «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,

                                                                        Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ…»

 

ВИКЛАДАЧ: . Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс  «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

 Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

 

1 Віраж /    Поворот

2 Акцент /   Наголос

3 Журнал /  Часопис

4 Вояж /    Подорож

5 Монстр /  Потвора

6 Голкіпер – воротар
7  Гуманність – людяність

8  Юрист  /   Правник

9  Егоїст / себелюб

10  Асортимент / Перелік

 

2  Деградація / Занепад

5   Аплодисменти / Оплески

3  Імідж – образ

4 Унікум / виняток

5 Кафе / кав’ярня

6  Блондинка / білявка

7  Дисципліна / порядок

8 коаліція – об’єднання

9  конкурент – суперник;

10  менеджер –  управлінець

 

1  менталітет – склад розуму

2  прайс-лист – цінник

3  реставрація – відновлювання, відбудова

4  сервіс – обслуговування

5  трансформація – перетворення

6  форум – зібрання

7  хобі – захоплення

8  модернізація – оновлення

9  аргумент – доказ

10  дискомфорт – незручність

 

 

 

 

Вчитель:  Наш конкурс  добігає кінця. Його  ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

 

 

 

 

Вчитель :  Завершити наш  конкурс  хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

   « Абетка  побажань»

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
1145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку