Тренінг до Дня Рідної мови "Рідна мово, квітни і живи в наших серцях".

Про матеріал
Тренінг до Дня Рідної мови "Рідна мово, квітни і живи в наших серцях!" Підготувала вчитель української мови та літератури Нижньояблунського ОЗЗСО І - ІІІ ст. - ЗДО Квич Надія Миколаївна.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Нижньояблунського ОЗЗСО І – ІІІ ст.. – ЗДО

Квич Надія Миколаївна

 

 

 

 

2023-2024 н.р.

 

Мета:

  •  поширити знання учнів про багатство і красу рідної мови,її милозвучність та мелодійність;
  • розвивати культуру усного мовлення, творчі здібності;
  • виховувати любов і повагу до рідної мови.

  

Хід проведення

 

 

Учасники сідають в коло.

Вступне слово вчителя.

-          Я рада вітати всіх присутніх. Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини… Нехай тему нашого тренінгу вам підкажуть рядки Панаса Мирного.     

 

Найбільше і найдорожче добро

 кожного народу — це його мова,

та жива схованка людського духу,

його багата скарбниця,

в яку народ складає І своє давнє життя

 і свої сподіванки, розум, досвід, почування. 
Панас Мирний

 

Вступне слово педагога.

До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Тому й називаємо це надбання — рідна мова. Рідна, як мати, як Батьківщина, усе, що дороге серцю людини. Мова — найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем. Передає нащадкам свій досвід і мудрість, пере­моги й славу, культуру і традиції, думи і сподівання.

Український народ творив свою мову впродовж століть. У слові прихована якась таємнича сила, що в неповторному поєднанні звуків несе чарівну мелодію мови.

Українську мову знають у світі насамперед за безсмерт­ними мистецькими зразками класиків та народнопоетичною творчістю. Визначний учений І. І. Срезнев-ський стверджував, що українська мова — «одна з найбагатших мов слов’янських» і назвав її «поетичною, музикальною, мальовничою».

Відомий російський письменник Микола Берг із захоп­ленням писав про українську мову і пісню: «Чарівна, ніжна й граціозна», а Лев Толстой додавав: «Скільки в них краси і грації, скільки дужого, молодого почуття й сили!»

«Доля нашої мови залежить і від того, як відгукнеться на рідне слово наша душа, як рідне слово бринітиме в цій душі, як воно житиме в ній.», - Олесь Гончар.

А що потрібно робити, щоб наша мова жила і процвітала вічно, про це ми з вами сьогодні і поговорим. Ну що, розпочнемо?

 

  1.          Локація «Пізнай себе »

Мета: познайомити учасників один з одним, підготувати їх до спільної подальшої роботи.

Обладнання: на ватмані малюнок калини, на якій не вистачає декількох китиць;

                     червоні стікери у формі ягід калини; ручки. 

Хід вправи:

- Ви бачите перед собою кущ калини, але деякі грона її незаповнені. Вам потрібно написати на ягідці калини власне ім’я, те що для вас означає слово «мова», і наклеїти на вільну китицю.

(Діти пишуть, клеять, утворюючи китиці та коментуючи: « Я, _____, для мене мова – це…).

- Отже, ми можемо зробити висновок, що в Україні підростають достойні громадяни, адже вони усвідомлюють значення мови… (обговорення). Ви – запорука майбутнього нашої держави, її оберіг, так як і ця калина. Від вас залежить майбутнє не тільки мови, але і Батьківщини.

(Тренер пропонує ознайомитися з визначенням терміна «мова»).

Оголошується тема і мета тренінгу.

 

  1.                           Локація «Очікування»

Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від заняття.

Обладнання: ватман, на якому зображене сонце без промінчиків; світло-жовті стікери овальної форми.

Хід вправи:

Учасникам тренінгу пропонується написати та прокоментувати власні очікування від тренінгу на стікерах і прикріпити їх у вигляді промінців.

 

  1.                           Локація «Правила»

Мета: прийняти правила для продуктивної роботи, що забезпечує  сприятливу 

           атмосферу для навчання у тренінговій групі.

Хід вправи:

Учасникам тренінгу пропонується назвати правила, які, на їхню думку, потрібні для ефективної роботи під час тренінгу. Усі пропозиції записуються на ватмані. Кожне правило обговорюється – що воно означає, для чого потрібно. Тільки після того, як уся група прийме правило, його записують.

Учасникам також пропонуються правила роботи в малих групах, які допоможуть ефективно працювати під час виконання завдань у таких групах.

 

  1. Локація «Нап’ємося цілющої водиці»

Мета: розвивати знання учнів про багатство і красу рідної мови, яку створили її геніальні творці: поети і письменники.

Обладнання: ватман, на якому зображений колодязь; стікери у вигляді маків і соняшників.                 

Хід вправи:

Вчитель. Слово рідне! Мабуть, не було жодного видатного поета чи письменника, який би від усього серця не висловив любові до рідної мови та своєї тривоги за її долю, який би не покладав на неї найбільших надій, бо долю свого народу бачив невідривно від долі рідної мови. 
     Вона, як зоря пурпурова, 
     що сяє з небесних висот, 
     і там, де звучить рідна мова, 
     живе український народ. 
     (В. Сосюра) 
Учасникам тренінгу пропонується написати на стікерах вислови про мову відомих письменників і прикріпити їх у вигляді камінчиків на фундаменті колодязя.

 

  1. Локація  «Із народної скарбниці»

Мета: розвивати знання учнів про багатство і красу рідної мови, яку створив народ.

Обладнання: ватман, на якому зображено віночок із колосків;

         Хід вправи:

Вчитель. Є різні люди, різного культурного рівня і по-різному вони ставляться до мови свого народу. Одні розуміють всю глибину значення мови в житті народу, тому плекають її і дбають про неї, невпинно збагачують свій словник, фразеологію, підвищують мистецтво спілкування. Послухаєш таку людину: мова ллється, як музика, — багата, барвиста, пересипана народними приказками, прислів'ями, дотепами, висвічує й виблискує, немов мерехтливі перли. Є люди і малоосвічені або й зовсім без освіти, але які від природи мають тонке чуття мови. З них бувають талановиті казкарі, оповідачі... 
    Прислухайтесь, як океан співає — 
     Народ говорить. І любов, і гнів 
     У тому гомоні морськім. Немає 
     Мудріших, ніж народ, учителів; 
     У нього кожне слово — це перлина, 
     Це праця, це натхнення, це людина. 
     (М. Рильський) 
Учасникам тренінгу пропонується написати на стікерах у вигляді колосків вислови про мову, які вони знають із усної народної творчості, і прикріпити їх у віночок.

 

  1.                           Локація  «Моя омріяна мова в майбутньому»

Мета: розвивати прагнення пізнавати і збагачувати рідну мову, творчо підходити до

           вирішення завдань, розвивати вміння бачити пріорітети розвитку рідної мови.

Обладнання: ватмани, маркери, глянцеві журнали, шматочки тканини, клей, ножиці, зображення  українських сімей, будинків, народних символів.

Хід вправи.

Формування груп.

За допомогою квіток: маки і соняшники.

-            Вчитель. Кожен з вас не раз у мріях уявляв країну, у якій би хотів жити. Завдання для вас – це створення моделі мови, якою б ви хотіли її бачити і чути  у рідній країні. Перед вами ватмани, маркери, журнали… Ви можете зробити у вигляді колажу, щось домалювати, але головне – щоб ми вам повірили, що саме ваша модель мови, а водночас і держави – найкраща тому, що в ній … (а далі ви перераховуєте переваги своєї країни «Мова моєї мрії». У вашій країні може бути свій прапор, герб…, Конституція і т. д.). – 5 хвилин.

(Підчас роботи в групах, звучить пісня про мову тріо «Крайня хата»)

 Представлення моделей (до 2 хвилин на групу).

(Читець 1

Почалася з маминого слова,

З буйних трав і синього Дніпра,

Рідна мово, зіронько ранкова!

Кущ калини з рідного двора!

Ти – журлива  пісня мого діда,

Коровай весільний на столі,

Вишиванка сонячного літа,

Сад вишневий щедрої землі.

Дівчино з привітної господи!

Із пшениці сплетена коса.

Рідна мово, серце мого роду!

Ти мій біль, моя любов, сльоза.

Читець 2

 

Ніжна,  мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, владна,

Мудра, сонячна, принадна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова!)

 

 

  1. Локація  «Щаслива Україна і багата мова»

Мета: формувати активну громадську позицію, свідоме ставлення до обов’язків

           громадянина, бажання своєю працею збагачувати мову, розбудовувати державу, гордитися своєю мовою.

Обладнання: ватман, на якому зображено карту України;

                     різнокольорові стікери у формі ступні (кроки)

Хід вправи:

Вчитель. Українська мова — одна з найрозвиненіших у світі. Вона здобула міжнародне визнання — їй призначені перші місця на світовому конкурсі (одне — з мелодійності, друге — зі співучості). Але до цього наше Слово пройшло терновим шляхом лихоліть і пригноблень. Гнане, принижене і занапащене, воно нарешті підвелося з багнюки, де стояло на колінах, підвелося, щоб заявити увесь голос про своє воскресіння. Воно довело, що не підвладне ані русифікації, ані полонізації, ані мадяризації, що воно — велике Слово великого народу: «Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була!» Не тоне воно у воді та не горить у вогні. Горіли хроніки, храми та святі книги, а Слово вийшло з вогню, як заповіт. Його життя — це не нудотні видіння у послуговуванні для домашнього вжитку, а поклик до вічної боротьби — творчості та діяння. 

 

 

     Мова - скарбниця народного духу 
     Як гул століть, як шум віків, 
     Як бурі подих — рідна мова, 
     Вишневих ніжність пелюстків, 
     Сурма походу світанкова, 
     Неволі стогін, волі спів, 
     Життя духовного основа. 
     (М. Рильський)

  -          Я бачу, що ви дійсно вірите в те, що майбутнє нашої мови і України буде гарним. Та тільки є одне «але». Яке? Вам, як молодим громадянам, своєю працею, талантом втілювати в життя свої мрії. А з цього випливає  завдання, яке ми з вами повинні сьогодні вирішити: які кроки, дії треба зробити для практичної реалізації тих завдань, що стоять перед нашою молодою державою?

- Давайте разом створимо стежинку із маленьких ваших кроків, яка з’єднається із іншими такими стежинками і вистелить Україні широкий шлях до щасливого майбутнього. Отже всі отримали кроки (стікери) і кожен з вас пише на них своє розуміння подальших дій чи побажання Україні і наклеює його на карту України, що зображена на ватмані.

(Діти пишуть і розміщують ніжки (кроки) на ватмані від краю до карти – виходить дорога з ніжками – кроками).

-           Тож проаналізуємо наше бачення збагачення і розвитку рідної мови, розбудови нашої країни: це і … (коментарі).

Мова
Не говори: в нас мова солов'їна,
Бо мова вище, ніж пташиний спів.
В її скарбниці — доля України,
Глибинна таємниця правіків.
Вона нуртує джерелом криничним,
Із попелища феніксом встає,
Для нації вона гарант на вічність,
Тому її так люто ворог б'є.
Все заберуть, а залишилось слово,
Знов до життя повернемося ми.
Лише тому, що не пропала мова,
То й ми ще наче люди між людьми.
Без мови — не створити нам держави,
Доріг тернистих не перебрести!
Хай вороги жорстокі і лукаві —
Стіною стань і мову захисти!
Річ не про те, що мова солов'їна,
Бо мова глибше, ніж пташиний спів.
В її скарбниці — доля України,
Космічна нерозгаданість віків.

Михайло Лотоцький

А звідси висновок, що тільки сильні духом ініціативні, творчі громадяни можуть створити сильну, незалежну, квітучу державу з багатющою і мелодійною мовою.

  1.                           Локація Рефлексія .

Мета: зясувати, чи збулися очікування учнів від заняття.

Обладнання: ватман, на якому зображене сонце без промінчиків, насичено-жовті стікери овальної форми.

Хід вправи:

Учасникам тренінгу пропонується написати та прокоментувати результати очікувань від тренінгу на стікерах і прикріпити їх у вигляді промінців на сонце у другий ряд.

 

  1.                           Локація «Плекаймо мову!»

Вчитель  Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі  плекатимемо її.


Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Максим Рильський


(Звучить пісня «21 лютого – Міжнародний день рідної мови»)

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку