Душа природи чуйна і ласкава (тренінг)
До Дня навколишнього середовища
Мета. Поглибити знання учнів про природу та її багатства, сприяти вихованню в учнів любові до природи, готовності берегти і примножувати її багатства.
Обладнання. Плакати, картини, Червона книга України, Червона книга Чернігівщини (диск), вислови: «Добре бачить тільки серце, найголовнішого очам не видно» (Екзюпері) «Охороняти природу - значить охороняти Батьківщину» (Пришвін), «Творіння природи досконаліші за творіння мистецтва» (Цицерон), «У природи чисте серце» (Чабанівський), «Спостерігайте природу і прямуйте дорогою, яку вона вам вказує» (Жан-Жак Руссо), «Любіть, шануйте, бережіть природу - вічне джерело нашого життя і нашої творчості» (М. Рильський).
Епіграф. Люби землю свою, яку дав тобі Господь.
Хід заняття
Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів - усе це дорога серцю, ні з чиї незрівнянна краса рідної землі.
Природа і Вітчизна - невіддільні. У кожного з нас залишився у серці добрий куточок, де минуло дитинство: зелена левада, луки з пахучою скошеною травою, сонячний сосновий бір або тінявий гай з суничними галявинами, широке поле, де так легко й солодко дихати, стежина, обабіч якої ростуть волошки і маки, і по якій, здається, не ідеш, а летиш, неначе птах.
Учень.
Безмежно з дитинства кохаю
Красу свого рідного краю –
Дніпра голубінь неозору,
Сосну в надвечір'ї прозорім,
І місяць у хмарках сріблистих,
І свіжість весняного листя,
І синій промінчик волошок
В пшеничному морі колосся.
Сьогодні 17 квітня – День навколишнього середовища. Тому ми зібралися з вами на це заняття поглибити знання про природу та її багатства, визначити за що люблять природу, чи треба берегти і примножувати її багатства.
• Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.
• Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитання, яке стосується його особистого життя.
• Бути доброзичливими — ставитися одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.
• Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті моменти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.
• Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.
• Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.
Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.
4. Очікування учасників
Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад, добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо. На аркуші малюнок кошика, учасники розміщують свої очікування, записані на клейких папірцях (квітах), біля кошика. По закінченні тренінгу попросіть учасників проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх у кошик.
Називаємо своє ім’я і за першою буквою імені робимо собі характеристику.
Наприклад: Наталія – наполеглива.
5. Розповідь учителя. Земля дідів і прадідів наших, наша Батьківщина. На ній жили і виросли наші батьки, на ній зробили свої перші кроки і ми. На ній зростають нові покоління людей. Люди на цих землях жили споконвіку. Але в часи наших дідів і прадідів не виникало серйозних екологічних проблем. (Словник. Екологія - від грецького — оселя, середовище, — наука про зв'язок організмів із середовищем. Екологічна проблема — забруднення навколишнього середовища).
Люди жили з природою, не відділяли себе від неї. Вони брали від природи її дари і розуміли, що краще і розумніше вони ставитимуться до неї, то краще буде і їм. Людина - часточка природи, плоть її плоті. Не вінець, не перетворювач і не володар! А часточка. Це предковічне. Але чому ж так гостро нині постала проблема екології? Чому так часто ми стаємо свідками необдуманого втручання людини у внутрішній світ природи?
Мабуть, тому, що насамперед дбаємо про результати роботи, а не про наслідки нашого втручання в природне середовище. Незнання навколишнього світу, його особливостей призводить до великих екологічних катастроф.
Страшним лихом для українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС
(26 квітня 1986 року). Це сотні жертв, сотні й тисячі хворих та калік, радіаційний фон у деяких місцях перевищував допустимі норми. Забрудненими були всі райони, куди тільки не сягнула чорна хмара чорнобильського лиха. Це і Україна, і Білорусія, і Росія.
За двадцять кілометрів від Москви на Читинському цвинтарі поховано 23 українці. Серед них Володимир Правий, Віктор Кібенюк, Володимир Тишура, Микола Ващук, Володимир Ігнатенко, вдячна пам'ять про яких буде вічною, бо цим героям вдалося скоротити масштаби аварії, попередити вибух ще одного реактора.
Перегляд фотографій про Чорнобильську аварію
Вчитель. Атомні станції дуже шкідливі та небезпечні об'єкти. Вони забирають-природну воду для охолодження, а з часом міліють ріки й озера, знижується рівень ґрунтових вод. Тому людям, які займають керівні посади, слід розсудливо підходити до того, де саме споруджувати такі станції, а також інші фабрики, заводи. Потрібно постійно жити в єдності з природою, а не бути тільки її міщанським споживачем.
Об’єднуємо учасників у групи: роздаю різнокольорові квадратики. За кольором квадратиків утворюю групи.
Завдання групам
1. Чи всі люди бережуть природні багатства? Що потрібно зробити для того, щоб люди не нищили природу?
2. Чи доводилося вам коли-небудь допомагати природі? Якою була ваша допомога?
Вчитель. Але любов до природи має виражатися не тільки в замилуванні її красою, а й, насамперед, у турботі про збереження і примноження природних багатств. Нерідко ми чуємо захоплені вигуки: «Прекрасний ліс!», «Дивна краса!», «Яке це щастя - бути наодинці з природою». Але ж людина - найвище і найдовершеніше її творіння. Однак, як не прикро, але саме від людей природа терпить якнайбільше, інколи доводиться спостерігати, як діти видовбують з напівзамерзлої землі цибулини підсніжника або білоцвіту весняного. А ці квіти занесені до Червоної книги України.
Кожен обирає собі тваринку і протягом хвилини імітує її голос( гавкає, нявкає, рохкає) і імітує її рухи.
Формую пари за різнокольоровими квадратиками (два кольори квадратиків вибирають учасники, а учні із квадратиками одного кольору розраховуються на перший і другий)
Вчитель. Боляче дивитись, як необережно влітку дівчатка зривають польові квіти, плетуть віночки, укладають величезні букети, а через деякий час викидають. Триста років, наприклад, живе кущ лісової чорниці, поки чиясь легковажна рука не вирве його з корінням, щоб потішитися й викинути. І таких прикладів можна назвати багато. Чимало зла терпить природа від людських рук. Ось недавно до мене потрапив відкритий лист учня, послухайте його зміст: «...Нині всі взялися за охорону природи. Не зірви квітку! Не зламай гілку! Не спіймай метелика! А хіба все це існує не для людини? Не для того, щоб милуватися красою? І чому ми повинні оберігати природу? Вона сильніша від нас... Нещодавно я нарвав біля школи троянд, щоб привітати зі святом учительку. Що ж тут поганого? А мене звинуватили. Це ж несправедливо!»
Завдання парам.
1. Як ви оцінюєте поведінку хлопчика?
2. Чи справедливо він захищає себе?
3. Чи буде приємним учительці такий подарунок?
4. Що порадили б ви цьому хлопцеві, якби з ним зустрілися?
5. Як би поступили ви?
Вчитель.
Сьогодні в Україні склалася важка демографічна ситуація, коли смертність перевищує народжуваність. Забрудненість повітря, шкідливі звички (алкоголь, куріння, наркотики) негативно позначаються на здоров'ї людей.
Тому усім світом ми повинні боротися проти знищення природи, думати про те, як зберегти воду і повітря, як посадити сади по всій Україні, як знову барвистими квітами прикрасити нашу землю.
І, звичайно, все це потребує воістину героїчної праці. А перш за все - доброго серця, невтомних рук та розуміння того, що без щоденної праці для збереження природи нам просто не вижити.
Завдання групам
1. А що конкретно можемо зробити ми?
2. А що конкретно ми зробили для збереження природи?
3. Чи буде вважатися культурною людиною, яка не любить і не береже природу?
4. Як ви розумієте вислів: «Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!»
Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, ніколи, не засмічувати і очищати наш потічок, дбати про благоустрій, слідкувати за мурашниками, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу.
Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття? («Квіточки» переміщаємо в кошик)
11. Вправа «Побажай добра собі і всім»
Запам'ятайте такі слова: «Людина живе лише один раз, і так хочеться залишити добрий слід на згадку про себе. І що б не сталося в житті у кожного з вас, завжди пам'ятайте, що ви живете на планеті Земля і носите ім'я Людина. А людина починається з добра. І творити добро - значить бути щасливим». Отже, я бажаю собі і вам всім щастя. А зараз продовжуйте по колу бажати собі та один одному добра. Фраза «Я бажаю собі і в