ЕФЕКТ МЕТЕЛИКА
Застосування елементів тренінгових методик у позакласній роботі з учнями
Олександра Паламар,
директор КЗШ №123
Тренінг «Ефект метелика»
Цілі: використовуючи ігрові ситуації створити можливість змінити свої стереотипи щодо клімату, погоди, енерговитрат; спонукати учасників активно впливати на процеси розвитку суб`єктивного ставлення до природи, торкаючись глибинних психологічних сфер людини; сприяти виявленню «ефекту метелика», який дозволить переконатися у реальній можливості кожної людини змінити хід багатьох подій.
Обладнання: картки із завданнями або малюнками чи певні предмети для антиреклами, коробка з 4 типами метеликів-стікерів для утворення груп, м`яч-глобус (малюнок земної кулі), пісочний годинник, кубик, аптечні терези.
Організація діяльності. Учасники тренінгу об`єднаються у 4 групи, вибравши із коробки один із метеликів-стікерів. Робота здійснюється шляхом виконання запропонованих завдань.
Учасники: учні 11 класу.
Тривалість тренінгу: 2 години.
Місце проведення: актова зала
Хід тренінгу
Знайомство. Учасники стають в коло, тренер пропонує кожному з них продовжити речення: «Природа для мене – це…». Тренер починає першим, наприклад: «Природа для мене – це джерело натхнення».
Час виконання: 7-10 хвилин.
Вступне слово тренера. Термін «ефект метелика» виник у науковій фантастиці. В оповідання Р. Бредбері «A sound of Thunder» (1952) загибель метелика у давньому минулому змінила світ далекого майбутнього. Люди створили машину часу і відправилися нею у минуле, щоб полювати на динозаврів. Але сталося непередбачуване: один із мисливців випадково розчавив метелика, який не мав би загинути у найближчий час. Ця маленька прикрість порушила хід усієї всесвітньої історії. Коли мандрівники повернулися у свій час, Земля змінилася докорінно.
У 1972 році американський метеоролог Едвард Лоренц, що займався комп`ютерним моделюванням погоди, застосував цей термін до унікального феномену, сформулювавши його наступним чином: «Передбачити абсолютно точно можна лише одне: спрогнозувати будь-що – неможливо!» Він написав статтю під назвою «Прогноз: помах крил метелика у Бразилії викликає торнадо у штаті Техас». Ця стаття заперечувала твердження про те, що все, що відбувається у світі, здійснюється відповідно до строгих законів, а всі причини виключно витікають із наслідків. «Ефект метелика» полягає в тому, що будь яка наша дія, навіть найменша, в майбутньому може призвести до най непередбачуваних наслідків.
«Ефект метелика» відстежений і у змінах погоди. Група фізиків показала, що атмосферні процеси, які відбуваються у різних частинах земної кулі, синхронізовані між собою.
Час виконання: 5 хвилин.
Очікування (затиснувши у руці паперового метелика). В одній притчі говориться: «Жив мудрець, який знав усе. Один чоловік захотів довести, що мудрець знає не все. Він затиснув у долоні метелика і запитав у мудреця: «Скажи, мудрець, який метелик у мене в долоні: живий чи мертвий?» А сам міркує: «Скаже, що живий – я його вб`ю, скаже, що мертвий – випущу». Мудрець поміркував і відповів: «Все у твоїх руках». (Тренер розкриває долоню, показує метелика і передає його учасникам тренінгу).
Зараз метелик у ваших руках; передаючи його по колу іншим учасникам тренінгу висловіть свою думку з приводу того, що ви від нього очікуєте.
Час виконання: 10 хвилин.
Об`єднання в групи. «Шлях довжиною у тисячу лі починається з першого кроку», – говорить китайська мудрість. Давайте ж зробимо перший крок!
Для цього виберіть для себе із коробки метелика-стікера і об`єднайтеся в групи відповідно до їх кольорів. Група вибирає серед учасників спікера, який буде корегувати виконання завдань та «хранителя часу», функція якого буде полягати у контролі за регламентом підготовки завдань.
Час виконання: 5 хвилин.
Правила.
Мета: чітко організувати роботу без зайвих витрат часу, досягти атмосфери довіри і співробітництва, створити ситуації спільних зусиль, а не нав’язаних установок.
Учасники разом з тренером приймають правила, за якими будуть працювати:
• цінувати час;
• говорити по черзі, коротко, по темі;
• бути толерантним;
• бути позитивним;
• бути активним
Прийняті правила варто записати на великому аркуші і прикріпити на видному місці, щоб можна було при потребі послатися на необхідне правило.
Поняття «якість життя» у кожного своє і, найчастіше, сприймається як матеріальний комфорт. Важливо зрозуміти, що якість життя людини залежить від його стосунків із довкіллям. Беремо ресурси – використовуємо енергію – виробляємо не лише товари, але й відходи. Чи можливо у такому випадку говорити про поліпшення якості життя?
Матеріали: картки з описом країни з певною якістю життя, картки для відповідей ( червоні – небезпека, небажане явище, білі – сприятлива дія, зелені – свої пропозиції), аптечні терези.
Ввиконання завдання. Запропонувати спікерам команд вибрати картку з описом країни з певним рівнем якості життя. На картках різного кольору (червоного та білого) записати позитивні та негативні моменти проживання у вибраній країні. Потім на чашки терезів викладаються командами по черзі ці картки з коментарем (Що їх не задовольняє? Чого не вистачає? Що хотіли б змінити? Що призвело до такої якості життя? Що заважає зробити країну такою, якою вони хотіли б її бачити?) Терези наочно показують, чому учасники надають перевагу: технічному прогресу чи розумному співіснуванню з довкіллям, чим вони вимірюють для себе якість життя.
Потім на зелених картках команди записують свої пропозиції щодо якості життя у гіпотетичній країні Зелена Космогонія, яку хотіли б створити. Що допоможе цій країні стати і залишитися зеленою?
Тексти завдань
Конфедерація Техно
У нашій країні сильно розвинена промисловість. Розвиток науки і техніки посунув нас далеко вперед у порівнянні з іншими країнами. У наших будинках багато сучасної техніки, роботи та автомати обслуговують громадян Конфедерації.
Звичайно, чимось прийшлося жертвувати – повітря і вода у нашій країні забруднені. Високий рівень захворювань. Рання смертність – ось чим ми платимо за технічний рай.
Султанат Масдар (Джерело життя)
У нас дуже багата країна. Кожний її мешканець має великий річний дохід. Величезні запаси нафти дозволяють нам існувати безбідно.
Правда, у морі, що омиває наше узбережжя, не можна купатися. Морепродукти вживаємо лише закордонні. А життя у хмарочосах – то не данина моді, а життєва необхідність, тому що на рівні нижніх поверхів практично не можливо дихати. Найдорожчі витвори мистецтва – трава та дерева, дуже схожі на справжні.
Усім правлять Нафта та Долар.
Об`єданні Васюки
Наша країна не пішла далеко вперед у розвитку промисловості.
Довкілля не дуже забруднене. Багато людей непогано заробляють, забезпечені житлом та комфортом. На вулицях стає дедалі більше автомобілів.
Але усе частіше у передмісті замість дачних ділянок з`являються звалища. Є бажаючі іммігрувати у більш розвинені країни, в основному, це – молодь.
Уряду не вдається її утримати; населення швидко старіє.
Республіка Бізонія
Нам вдалося зберегти первісну природу – в країні було різко скорочено розвиток промисловості.
Ми відмовилися від досягнень цивілізації і живемо так, як жили наші пращури тисячі років тому: у хижах. Полюємо на диких тварин. Ми практично не наносимо шкоди природі і користуємось її дарами.
Висновки. Чи багато бажаючих оселитися у Республіці Бізонії? А в інших країнах? Що цінніше: первісна природа чи технічний прогрес? Чи можливо їх поєднати? Як має виглядати ідеальна країна Зелена Космогонія? ( зачитати зміст зелених карток).
Якість життя залежить від того, який слід мешканці країни залишатимуть в довкіллі в наслідок своєї діяльності.
Час виконання: 15-20 хвилин.
2. Завдання «Все пов`язане з усім».
Взаємозв`язки та взаємозалежності, що існують у природі, визначають основні правила та принципи її охорони. Усі природні явища мають для людини множинне значення і повинні бути оцінені з різних точок зору. Необхідно знайти можливість комплексного використання усіх природних багатств в інтересах різних галузей господарства, охорони здоров`я, туризму з урахуванням відновлювальних сил самої природи.
Матеріали: картки із завданнями.
Виконання завдань. Тренер пропонує кожній групі набір із 16 карток, 12 з яких містять запис певних термінів та понять (вода, сонце, дерево, уран, нафта, вітер, знищувати, використовувати, зберігати, вугілля, клімат, електрика), а 4 картки – пусті. Необхідно розмістити картки з урахуванням значимості понять та взаємозв`язків між ними. На 4 пустих картках можна, за бажанням, написати ті поняття, яких, на вашу думку, не вистачає.
Потім кожна група озвучує результати у такому порядку:
Кожній команді пропонується скласти звернення до нащадків, використовуючи за основу слова карток.
Висновок: об`єкти природи та діяльність людини взаємопов`язані; розумне їх використання віддаляє настання «ефекту метелика» або знижує його наслідки.
Час виконання 15-20 хвилин.
Руханка «Будинки – господарі – землетрус». Проводиться з метою зняття м’язового та емоційного напруження учасників тренінгу. Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають будинком. Один заходить у середину. Він - господар. За командою «Будинок» будинки міняються місцями. За командою «Господар», господарі міняються місцями. За командою «Землетрус» усі міняються місцями.
Час виконання: 5-7 хвилин.
Усі наші дії викликають певні наслідки, які, іноді, коштують дуже дорого. Народ говорить: «За все потрібно платити…». Але не завжди сплачує той, хто своєю діяльністю спровокував настання негативного наслідку і не завжди мірою розплати є гроші.
Матеріали: кубик із написаними на гранях екологічними проблемами, картки з написами хвороби, гроші, зруйновані мости, потоп, зруйновані будинки, неврожай, посуха, лісові пожежі, збіднення населення, зниження народжуваності, безграмотність населення, спад економіки.
Виконання завдання. Командам роздаються комплекти карток із написами, а шляхом викидання кубика визначається для кожної з них проблема (кислотні дощі, озонові дірки, спустелювання, зниження біорізноманіття, виснаження природних ресурсів, накопичення відходів), для якої потрібно знайти рішення.
Учням пропонується сформулювати причини виникнення проблеми та зазначити її зв`язок зі зміною клімату. Потім «відкриваємо» біржу і пропонуємо командам вирішити проблему за допомогою тих засобів, що у них є у вигляді виданих карток. Спочатку використовуємо лише 6 карток (відкладаємо їх у сторону), обґрунтувавши застосування кожної з них.
Картки, що залишилися, слід розташувати у певному порядку, встановивши взаємозв`язок між ними. Це продемонструє, що насправді втрати, спричинені появою тієї чи іншої екологічної проблеми, значніші, ніж здається спочатку.
І хоча у різних команд на руках залишаться різні картки, складені ними ланцюжки демонструють, що реально учасники гри залишилися ні з чим.
Висновки. Усі розглянуті проблеми прямо чи опосередковано пов’язані зі змінами клімату. За все потрібно платити… І яка ціна? Спочатку команди будуть віддавати «гроші», а потім будуть розплачуватися неврожаєм, потопом, руйнаціями, хворобами….
Учорашні та сьогоднішні дії людини в природі, у повсякденному житті – це помах крил метелика… А наскільки незворотніми будуть наслідки, де і у якій мірі вони проявляться, передбачити важко.
Час виконання: 15-20 хвилин.
Рефлексія. Запропонувати учасникам тренінгу утворити коло (тренер знаходиться у центрі і тримає у руках м’яч-глобус). Діти по черзі роблять декілька кроків до центру, вимовляючи при цьому обіцянку по відношенню до планети Земля, що дозволить уповільнити зміни клімату і при цьому приклеюють до м`яча метелика (за допомогою стікера).
Час виконання: 10 хвилин.
Підведення підсумків тренінгу. Всі ми у якійсь мірі закладаємо своє майбутнє і майбутнє світу. Будь-яка моя або ваша дія може відгукнутися і через день, а може дати про себе знати вашим правнукам. Так що думайте перед тим, як щось робите.
Тренінг «Ефект метелика» наочно демонструє, як за допомогою простих практичних інструментів можна знайти у собі ті аспекти, найменша зміна яких сприятиме глобальним змінам не лише у вашому житті, але й у житті планети. І найголовніше, цими змінами ви можете керувати!
1