Тренінг: "Ефект метелика"

Про матеріал
Тренінг містить застосування ігрових ситуацій, що допомагають створити можливість для зміни власних стереотипів щодо клімату, погоди, енерговитрат, тощо.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 ЕФЕКТ МЕТЕЛИКА

Застосування елементів тренінгових методик у позакласній роботі з учнями

 

                                                                       

 

 

 

 

 Олександра Паламар,

директор КЗШ №123

 


Тренінг «Ефект метелика»

    Цілі:  використовуючи ігрові ситуації створити можливість змінити свої стереотипи  щодо  клімату, погоди, енерговитрат; спонукати учасників активно впливати на процеси розвитку суб`єктивного ставлення до природи, торкаючись глибинних психологічних сфер людини; сприяти виявленню «ефекту метелика», який дозволить переконатися у реальній можливості кожної людини змінити хід багатьох подій.

   Обладнання: картки із завданнями або малюнками чи  певні предмети для антиреклами, коробка з 4 типами метеликів-стікерів для утворення груп, м`яч-глобус (малюнок земної кулі), пісочний годинник, кубик,  аптечні терези.

   Організація діяльності. Учасники тренінгу об`єднаються  у 4 групи, вибравши із коробки один із  метеликів-стікерів. Робота здійснюється шляхом виконання запропонованих завдань.

  Учасники: учні 11 класу.

  Тривалість тренінгу: 2 години.

  Місце проведення:  актова зала

 

Хід тренінгу

     Знайомство. Учасники стають в коло, тренер пропонує кожному  з них продовжити речення: «Природа для мене – це…». Тренер починає першим, наприклад: «Природа для мене – це джерело натхнення».

     Час виконання: 7-10 хвилин.

     Вступне слово тренера.  Термін «ефект метелика» виник у науковій фантастиці. В оповідання  Р. Бредбері «A sound of Thunder» (1952) загибель метелика у давньому минулому змінила світ далекого майбутнього. Люди створили машину часу і відправилися нею у минуле, щоб полювати на динозаврів. Але  сталося непередбачуване: один із мисливців випадково  розчавив метелика, який  не мав би загинути у найближчий час. Ця маленька прикрість порушила хід усієї всесвітньої історії. Коли мандрівники повернулися у свій час, Земля змінилася докорінно.

      У 1972 році американський метеоролог Едвард Лоренц, що займався комп`ютерним моделюванням погоди, застосував цей термін до унікального феномену, сформулювавши його наступним чином: «Передбачити абсолютно точно можна лише одне: спрогнозувати будь-що – неможливо!»  Він написав статтю під назвою «Прогноз: помах крил метелика у Бразилії викликає торнадо у штаті Техас». Ця стаття заперечувала  твердження про те, що все, що відбувається у світі, здійснюється відповідно до строгих законів, а всі причини  виключно витікають із наслідків. «Ефект метелика» полягає в тому, що будь яка наша дія, навіть найменша, в майбутньому може призвести до най непередбачуваних наслідків.

    «Ефект метелика» відстежений і у змінах погоди. Група фізиків показала, що атмосферні процеси, які відбуваються у різних частинах земної кулі, синхронізовані між собою.

   Час виконання: 5 хвилин.

   Очікування (затиснувши у руці паперового метелика). В одній притчі говориться: «Жив мудрець, який знав усе. Один чоловік захотів довести, що мудрець знає не все. Він затиснув  у долоні метелика і запитав у мудреця: «Скажи, мудрець, який метелик у мене в долоні: живий чи мертвий?» А сам міркує: «Скаже, що живий – я його  вб`ю, скаже, що мертвий – випущу». Мудрець поміркував і відповів: «Все у твоїх руках». (Тренер розкриває долоню, показує метелика і передає його  учасникам тренінгу).

     Зараз метелик у ваших руках; передаючи його по колу іншим учасникам тренінгу висловіть свою думку  з приводу того, що ви від нього очікуєте.

    Час виконання: 10 хвилин.

    Об`єднання в групи. «Шлях довжиною у тисячу лі починається з першого кроку», – говорить китайська мудрість. Давайте ж зробимо перший крок!

    Для цього виберіть для себе із коробки метелика-стікера і об`єднайтеся в групи відповідно до їх кольорів.  Група вибирає серед учасників спікера, який буде корегувати виконання завдань та «хранителя часу», функція якого буде полягати у контролі за регламентом підготовки завдань.

      Час виконання: 5 хвилин.

Правила.

 Мета: чітко організувати роботу без зайвих витрат часу, досягти атмосфери довіри і співробітництва, створити ситуації спільних зусиль, а не нав’язаних установок.  

 Учасники разом з тренером приймають правила, за якими будуть працювати:

 цінувати час;

 говорити по черзі, коротко, по темі;

 бути толерантним;

 бути позитивним;

 бути активним

   Прийняті правила варто записати на великому аркуші і прикріпити на видному місці, щоб можна було при потребі послатися на необхідне правило.

 

  1. Завдання « Якість життя».

Поняття «якість життя» у кожного своє і, найчастіше, сприймається як матеріальний комфорт. Важливо зрозуміти, що якість життя людини залежить від його стосунків із довкіллям. Беремо ресурси – використовуємо енергію –  виробляємо не лише товари, але й відходи. Чи можливо у такому випадку говорити про поліпшення якості життя?

    Матеріали: картки  з описом країни з певною якістю життя, картки для відповідей ( червоні – небезпека, небажане явище, білі – сприятлива дія, зелені – свої пропозиції), аптечні терези.  

    Ввиконання  завдання. Запропонувати спікерам команд вибрати картку з описом країни з певним рівнем якості життя. На картках різного кольору  (червоного та білого)  записати позитивні та негативні моменти проживання у вибраній країні. Потім на чашки терезів викладаються командами по черзі ці картки з коментарем (Що їх не задовольняє? Чого не вистачає? Що хотіли б змінити? Що призвело до такої якості життя? Що заважає зробити країну такою, якою вони хотіли б її бачити?) Терези наочно показують, чому учасники надають перевагу: технічному прогресу чи розумному співіснуванню з довкіллям, чим вони вимірюють для себе якість життя.                                                                                                   

     Потім на зелених картках  команди записують свої пропозиції щодо якості життя у гіпотетичній країні Зелена Космогонія, яку хотіли б створити. Що допоможе цій країні стати і залишитися зеленою?

                                          

                                                                    Тексти завдань

Конфедерація Техно

     У нашій країні сильно  розвинена промисловість. Розвиток науки і техніки посунув нас далеко вперед у порівнянні з іншими країнами.  У наших будинках багато сучасної техніки, роботи та автомати обслуговують громадян Конфедерації.

    Звичайно, чимось прийшлося жертвувати – повітря і вода у нашій країні забруднені. Високий рівень захворювань. Рання смертність – ось чим ми платимо за технічний рай.

                                                   Султанат Масдар (Джерело життя)

У нас дуже багата країна. Кожний її мешканець має великий річний дохід.  Величезні запаси нафти дозволяють нам існувати безбідно.

 Правда, у морі, що омиває наше узбережжя, не можна купатися. Морепродукти вживаємо лише закордонні. А життя у хмарочосах – то не данина моді, а життєва необхідність, тому що на рівні нижніх поверхів практично не можливо дихати. Найдорожчі витвори мистецтва – трава та дерева, дуже схожі на справжні.

Усім правлять Нафта та Долар.

Об`єданні Васюки

      Наша країна не пішла далеко вперед у розвитку промисловості.

 Довкілля не дуже забруднене. Багато людей непогано заробляють, забезпечені житлом та комфортом. На вулицях стає дедалі більше автомобілів.

     Але усе частіше у передмісті замість дачних ділянок з`являються звалища. Є бажаючі іммігрувати у більш розвинені країни, в основному, це – молодь.

 Уряду не вдається її утримати; населення  швидко старіє.

 

Республіка Бізонія

Нам вдалося зберегти первісну природу – в країні було різко скорочено розвиток промисловості.

Ми відмовилися від досягнень цивілізації і живемо так, як жили наші пращури тисячі років тому: у хижах. Полюємо на диких тварин. Ми практично не наносимо шкоди природі і користуємось її дарами.

 

     Висновки.  Чи багато бажаючих оселитися у Республіці Бізонії? А в інших країнах? Що цінніше: первісна природа чи технічний прогрес? Чи можливо їх поєднати? Як має виглядати ідеальна країна Зелена Космогонія? ( зачитати зміст зелених карток).

   Якість життя залежить від  того, який слід мешканці країни залишатимуть в довкіллі в наслідок своєї діяльності.

    Час виконання: 15-20 хвилин.

 

2. Завдання   «Все пов`язане з усім».

     Взаємозв`язки та взаємозалежності, що існують у природі, визначають основні правила та принципи її охорони. Усі природні явища мають для людини множинне значення і повинні бути оцінені з різних точок зору. Необхідно знайти можливість комплексного використання усіх природних багатств в інтересах різних галузей господарства, охорони здоров`я, туризму з урахуванням відновлювальних сил самої природи.

   Матеріали: картки із завданнями.

Виконання завдань. Тренер пропонує кожній групі набір із 16 карток, 12 з яких містять запис певних термінів та понять (вода, сонце, дерево, уран, нафта, вітер, знищувати, використовувати, зберігати, вугілля, клімат, електрика), а 4 картки – пусті. Необхідно розмістити картки з урахуванням значимості понять та взаємозв`язків між ними. На 4 пустих картках можна, за бажанням, написати ті поняття, яких, на вашу думку, не вистачає.

     Потім кожна група озвучує результати у такому порядку:

  1. Які три картки у вас опинилися на початку ланцюжка?
  2. Які картки ви вважаєте неважливими, непотрібними?
  3. Що, на вашу думку, найменш варте серед запропонованих понять ( останні три термін
  4. Які слова ви вписали на пустих картках?

Кожній команді пропонується скласти звернення до нащадків, використовуючи за основу слова карток.

Висновок: об`єкти природи та діяльність людини взаємопов`язані; розумне їх використання віддаляє настання «ефекту метелика» або знижує його наслідки.

Час виконання 15-20 хвилин.

 

Руханка «Будинки – господарі – землетрус».  Проводиться з метою зняття м’язового та емоційного напруження  учасників тренінгу.  Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають будинком. Один заходить у середину. Він - господар. За командою «Будинок» будинки міняються місцями. За командою «Господар», господарі міняються місцями. За командою «Землетрус» усі міняються місцями.

 Час виконання: 5-7 хвилин.

 

 

  1. Завдання «За все потрібно платити».

     Усі наші дії викликають певні наслідки, які, іноді,  коштують дуже дорого. Народ говорить: «За все потрібно платити…». Але не завжди сплачує той, хто своєю діяльністю спровокував настання негативного наслідку і не завжди мірою розплати є гроші.

     Матеріали: кубик  із написаними на гранях екологічними проблемами, картки з написами хвороби, гроші, зруйновані мости, потоп, зруйновані будинки, неврожай, посуха, лісові пожежі, збіднення населення, зниження народжуваності, безграмотність населення, спад економіки.

     Виконання  завдання. Командам роздаються комплекти карток із  написами, а шляхом викидання кубика визначається для кожної з них проблема  (кислотні дощі, озонові дірки, спустелювання, зниження біорізноманіття, виснаження природних ресурсів, накопичення відходів), для якої потрібно знайти рішення.

    Учням  пропонується сформулювати причини виникнення проблеми та зазначити її зв`язок зі зміною клімату. Потім «відкриваємо» біржу і пропонуємо командам вирішити проблему  за допомогою тих засобів, що у них є у вигляді виданих карток. Спочатку використовуємо лише 6 карток  (відкладаємо їх  у  сторону), обґрунтувавши застосування кожної з них.

    Картки, що залишилися,  слід розташувати у певному порядку, встановивши взаємозв`язок між ними. Це продемонструє, що насправді втрати, спричинені появою тієї чи іншої екологічної проблеми, значніші, ніж здається спочатку. 

 І хоча у різних команд на руках залишаться різні картки, складені ними ланцюжки  демонструють, що реально учасники  гри залишилися ні з чим.

    Висновки. Усі розглянуті проблеми прямо чи опосередковано пов’язані зі змінами клімату. За все потрібно платити… І яка ціна? Спочатку команди будуть віддавати «гроші», а потім будуть розплачуватися неврожаєм, потопом, руйнаціями, хворобами…. 

     Учорашні та сьогоднішні дії людини в природі, у повсякденному житті – це помах крил метелика… А наскільки незворотніми будуть наслідки, де і у якій мірі вони проявляться, передбачити важко.    

    Час виконання: 15-20 хвилин.

 

    Рефлексія. Запропонувати учасникам тренінгу утворити коло (тренер знаходиться у центрі і тримає у руках м’яч-глобус). Діти по черзі роблять декілька кроків до центру, вимовляючи при цьому обіцянку по відношенню до планети Земля, що дозволить уповільнити зміни клімату і при цьому приклеюють до м`яча метелика (за допомогою стікера).  

    Час виконання: 10 хвилин.

 

    Підведення підсумків тренінгу. Всі ми у якійсь мірі  закладаємо своє майбутнє і майбутнє світу. Будь-яка моя або ваша дія може відгукнутися і через день, а може дати про себе знати вашим правнукам. Так що думайте перед тим, як щось робите.

   Тренінг «Ефект метелика» наочно демонструє, як за допомогою простих практичних  інструментів можна знайти у собі ті аспекти, найменша зміна яких сприятиме глобальним змінам не лише у вашому житті, але й у житті планети. І найголовніше, цими змінами ви можете керувати!

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку