14 вправ для розвитку різних видів пам'яті, які можна модифікувати відповідно до віку та особливостей пам'яті певної дитини (групи). Дані вправи можна використовувати ізольовано, а можна включати в програму з корекції пізнавальної сфери. В початкових класах з розвивальною метою можна проводити на різних етапах уроку для розминки, зміни діяльності, пожвавлення ходу заняття тощо.
Ігри подобаються як молодшим школярам, так і підліткам.
Вправи та ігри для розвитку пам’яті молодших школярів та підлітків
З досвіду роботи практичного психолога
Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Лалакулич Марини Михайлівни
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: два однакових набори різнокольорових карток.
Інструкція. Розкласти один набір карток (№ 1) у будь-якій послідовності. Дитина повинна протягом 10 секунд уважно роздивитися і запам’ятати послідовність кольорових карток № 1. Після цього картки закриваються аркушем паперу. Психолог просить дитину закрити очі і подумки уявити собі, як були розташовані картки. Потім дитина повинна розкласти картки (набір карток № 2) так, як розміщені картки № 1. Відповідь звіряється з вихідним зразком. Можна розмалювати пусті картки відповідними кольорами.
Варіант розташування карток
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Примітка: Це складне розташування карток. На початкових етапах для гри використовувати від 4-5 карток, поступово збільшуючи кількість.
Мета: розвиток слухової пам’яті.
Обладнання: тема для гри (приклади тем: «Літо», «Зима», «Ліс», «Канікули», «Родина», «Школа» тощо).
Інструкція. Ведучий називає одне слово, хтось з дітей називає слово, яке сказав ведучий, і додає своє слово. Далі хтось з дітей повторює перше слово, яке назвав ведучий, слово, яке сказала інша дитина, і додає третє. і т. д. Дітям необхідно пояснити на деякому прикладі, наприклад на прикладі «Природа» («Я кажу, наприклад, «Дерева», а хтось говорить «Дерева, трава», далі ще хтось каже «Дерева, трава, річка», потім наступний учасник гри додає ще, наприклад «ліс» і вийде «Дерева, трава, річка, ліс» і т. д.).
Примітка: Гру найкраще проводити в колі, коли діти додають слова по черзі.
Мета: розвиток зорової (слухової) пам’яті.
Обладнання: ряди цифр.
Інструкція. Психолог показує (називає) цифровий ряд чисел, діти дивиться (слухають) і потім відтворюють цей ряд чисел в такі же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується. Відтворення цифр відбувається за допомогою називання рядів цифр вголос (якщо у грі бере участь невелика кількість дітей або одна дитина), або записують (якщо велика кількість учасників гри).
Примітка: Якщо дітям важко відтворювати названі ряди чисел, зменшити кількість рядів на початковому етапі гри. Згодом ряди чисел з кожним разом ускладнювати.
Приклад рядів цифр
Мета: розвиток слухової (зорової) пам’яті.
Обладнання: список слів для запам’ятовування (зображення слів або предметів).
Інструкція. Психолог називає слова (показує слова або зображення), а дитина повторює за ним – спочатку одне, потім два, три і так далі.
Примітка: Відтворення слів відбувається за допомогою називання вголос слів (якщо у грі бере участь невелика кількість дітей або одна дитина), або записують (якщо велика кількість учасників гри).
Слова для запам’ятовування
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: 4 види геометричних фігур (трикутник, коло, прямокутник, ромб) різного кольору та розміру.
Інструкція. Хаотично демонструються 4 види геометричних фігур (трикутник, коло, прямокутник, ромб) різного кольору та розміру. Кількість фігур від 10 і більше. Після перегляду необхідно записати (назвати) кількість пред’явлення кожної із фігур, наприклад: круги – 3; ромби – 2; трикутники – 4; прямокутники – 1.
Фігури
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Примітка: Це складний варіант. На початкових етапах для гри використовувати від 4-5 фігур, поступово збільшуючи кількість.
Мета: розвиток логічної пам’яті.
Обладнання: пари слів.
Інструкція. Дітям читають пари логічно пов'язаних між собою слів. Після прослуховування дітям зачитується вже лише перше слово з пари, а діти – відтворюють друге слово з пари (називають вголос разом, називають вголос по черзі або записують).
Пари слів для запам'ятовування № 1
Пари слів для запам’ятовування № 2
7. Що зникло?
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: предмети для запам’ятовування.
Інструкція. На столі розкладають декілька предметів або картинок. Діти розглядують їх, потім відвертаються. Дорослий прибирає один предмет. Діти дивляться на предмети, що залишилися, і називають, що зникло. Потім можна перекласти предмети і попросити дітей розмістити їх у початкове положення.
Предмети для запам’ятовування
Чашка, ручка, лінійка, гумка, гребінець, блокнот, окуляри, коробка сірників, листок дерева, скріпка канцелярська, фломастер.
Мета: розвиток слухової пам’яті та уважності.
Обладнання: речення для запам’ятовування, текст речення чи оповідання (підбирається відповідно до віку дітей).
Інструкція. Психолог говорить дітям, що прочитає їм одне речення, яке необхідно буде запам’ятати. Потім психолог читатиме текст, в якому є речення, яке дітям пропонувалося запам’ятати. Як тільки воно прозвучить, діти повинні зупинити психолога командою «Стоп». Читати текст потрібно виразно, спеціально не виділяючи інтонацією або паузами потрібне речення. Якщо діти не помітили речення, захопившись вмістом або забувши завдання, дочитати уривок до кінця і обговорити з дітьми завдання.
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: 6 карток з поєднаними геометричними фігурами.
Інструкція. Запропонувати дітям для запам’ятовування одну з карток на 10 секунд. Всі 6 сполучень мають між собою візуальне схожість, але, тим не менш, відрізняються один від одного. Після уважного вивчення вони із закритими очима уявно відновлюють малюнок. В цей час психолог розкладує перед дітьми усі 6 карток в довільному порядку і пропонує знайти серед схожих ту, яку вони запам’ятовували. Потрібно стежити за тим, щоб картки з фігурами не були перевернуті при повторному пред’явленні, інакше вид фігури може змінитися.
Картки з поєднаними геометричними фігурами
Мета: розвиток слухової пам’яті.
Обладнання: прислів’я для запам’ятовування.
Інструкція. Психолог пропонує прослухати прислів’я, запам’ятати і повторити їх.
Прислів’я для запам’ятовування
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск.
Інструкція. На столі розташовано 15-20 невеличких предметів: голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск. Предмети накриті серветкою. Демонструються об’єкти протягом 20-30 с, закриваються предмети. Потім дитина називає назви предметів.
Предмети для запам’ятовування
Голка, зошит, виделка, люстерко, циркуль, книжка калькулятор, картоплина, олівець, лимон, книжка, монета, перо, гілка, диск.
Мета: розвиток слухової пам’яті.
Обладнання: набір імен (чоловічих та жіночих)
Інструкція. Дітям називають імена, пропонують їх запам’ятати, а потім розділити на групи (на жіночі і чоловічі).
Набір імен
Імена: Елла, Віктор, Руслан, Надія, Вероніка, Богдан, Ліна, Петро, Валентин, Білл, Валерія, Дейл, Маргарет, Джон.
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: ілюстрації до оповідання чи казки.
Інструкція. Діти повинні протягом 30 секунд уважно розглянути картинку, намагаючись в деталях запам’ятати те, що на ній зображено. Після цього, закривши очі, намагаються уявити картинку. А потім вони повинні максимально детально описати те, що побачили і запам’ятали. По закінченні розповіді знову демонструється картинка і обговорюються втрачені елементи зображення. У разі, якщо діти легко справляються з описом простих картинок, можна давати їм наочний матеріал складніше, де більше дрібних деталей і використовуються різні кольори.
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Обладнання: фігури з цифрами та фігури для заповнення, олівець.
Інструкція. Дитині пропонують протягом хвилини уважно розглянути малюнок, на якому зображені геометричні фігури з цифрами, що вписані в них. Нижче довільно розташовані ті самі геометричні фігури, але вже без цифр. Потрібно закрити рядок з цифрами аркушем паперу і по пам’яті вписати в ці фігури цифри, намагаючись повторити зразок. Цифри необхідно вписувати в усі фігури.
Фігури з цифрами та фігури для заповнення
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|