Що робити, щоб тебе не принижували

Про матеріал

Форма тренінгу особистісно-розвиваюча, спрямована на розвиток спеціальних умінь, механізмів подолання проблемних ситуацій та поглиблення аналізу й самоаналізу. Мета тренігу: підтримати підлітків у прагненні зрозуміти себе і оточуючих, навчити діяти у складних життєвих ситуаціях; стимулювати творчу й соціальну активність та ініціативу.

Перегляд файлу

Тренінг для підлітків.

Що робити , щоб тебе не принижували.

 

Мета: підтримати підлітків у прагненні зрозуміти себе і оточуючих, навчити діяти у складних життєвих ситуаціях; стимулювати творчу й соціальну активність та ініціативу.

Завдання:

  1. Формування в учнів віри в свої сили й можливості.
  2. Формування адекватної самооцінки у підлітків.
  3. Зниження тривожності та скутості школярів.
  4. Розширення можливостей школярів, формування в них необхіних знань, умінь і навичок для вирішення проблем і складних життєвих ситуацій.

Вік учасників – 12 – 16 років

Група              -  15 чоловік.

Тривалість тренінгу : 1 год. 35 хв.

Форми і методи.

Форма тренінгу особистісно-розвиваюча, спрямована на розвиток спеціальних умінь, механізмів подолання проблемних ситуацій та поглиблення аналізу й самоаналізу.

 Методи: ігровий, дискусійний, невербальний.

 1.Знайомство ( 5 хв.). Вправа « Це чудово!»

 Мета: сприяти знайомству учасників.

 Процедура: учасники стоять півколом. Тренер пропонує кожному по черзі вийти у центр півкола і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант ( наприклад « Я люблю танцювати», « Я вмію стрибати через калюжі», тощо). У відповідь на кожне таке висловлювання, всі, хто стоїть у півколі, повинні хором відповісти: « Це чудово!»

2  Прийняття правил роботи  групи ( 5 хв. )

Мета: прийняти правила роботи групи.

 Ведучий говорить такі слова: « Для ефективної роботи  в будь – якій групі людей приймаються проголошені або  не проголошені правила. Ми теж приймемо правила , аби нам комфортно працювалося. Пропоную розглянути наступні правила:

  • тут і зараз;
  • говорити від свого імені;
  • бути активним;
  • бути позитивним;
  • конфіденційності;
  • правило «СТОП»;
  • правило піднятої руки».

Правила зачитуються ( з’ясовується розуміння кожного з них), погоджуються і приймаються всіма учасниками. Якщо є необхідність, правила доповнюються за пропозиціями учасників.

     3.Вступ ( 3 хв.)

Мета: ознайомити учасників із змістом тренінгу.

Сьогодні ми працюватимемо у тренінговій формі. З дитинства вам відоме слово тренування. Слово « тренінг» означає те саме – тренування навичок.  Багато життєвих ситуацій, коли твої інтереси та потреби не співпадають з інтересами та потребами оточуючих, можуть бути принизливими. Ми потренуємось, як можна поводити себе в таких ситуаціях, що потрібно робити, щоб позбутися позиції приниженої людини.

     4.Вправа «Очікування»  ( 5 хв. )

Мета : з’ясувати , що учасники чекають від заняття.

Ведучий роздає всім учасникам стікери круглої форми і

дає таку інструкцію: « Уявіть собі, що ви тримаєте піщинку.

Кожний має написати на ній своє очікування від цього заняття і приклеїти її вгорі нашого піскового годинника ( на стіні висить плакат із зображенням піскового годинника).

Наприкінці заняття ви перемістите свою піщинку вниз настільки, на скільки збулися ваші очікування.»

     5.Міні – лекція « Про вік від 12 до 16»( 10 хв. )

Мета : надати учасникам інформацію про особливості даного віку.

Вік від 12 до 16 часто пов’язаний з першими серйозними міркуваннями про життя. Ти можеш замислюватися над  тим, що ти за людина, що ти відчуваєш відносно себе, своєї сім’ї, своїх друзів і навіть людей, які тобі не подобаються.

У цей період життя почуття бувають дуже плутаними. Це час змін, сумнівів, конфліктів і відчуття небезпеки. Іноді ти можеш відчувати себе зовсім самотнім, відокремленим від усіх і кожного.

Ти неначе стоїш на мосту між дитинством і непізнаним дорослим світом. Ти вже не дитина і ще не доросла людина – але у тебе є почуття і дитини і дорослого. Це час конфліктів і нерішучості. І це тіньовий бік такого віку.

Але є і світла гама. Цей вік – період зростання як фізичного, так і емоційного. Багато чого хорошого трапляється з тобою. Життя відкривається для тебе новим білим аркушем. Що ти прагнеш написати на ньому?

Ти вже багато що усвідомлюєш про себе і про світ і маєш можливість вибирати. Це схоже на казку про подорожнього, який стоїть на роздоріжжі. Перед ним багато доріг і йому потрібно обрати, якою прямувати. У казках, як правило, на такому перепутті лежить камінь, де написано: « Направо підеш…», «Наліво підеш…», «Прямо підеш…»

Що написано на твоєму камені? Яких зустрічей ти чекаєш на своїх дорогах?Це важливо знати, тому що це можуть бути зустрічі із самим життям.

Є різні способи зустрічі з життям. Деякі з них ведуть до задоволення від спілкування з іншими людьми, бажання  пробувати щось нове, до швидкого засвоєння нового досвіду, якого набуваєш із сприйняттям навколишнього світу. Інші – до страху та уникання стосунків, відчуття жертви, залежності від оточуючих.

Ти вже можеш мати різний досвід відносин зі світом. Можливо, в якихось стосунках ти відчуваєш і поводиш себе як сильна й незалежна людина, а в інших дозволяєш на тебе тиснути, принижувати себе.

Можливо, у твоєму житті є люди , в стосунках з якими ти частіше займаєш позицію жертви ( це коли ти дозволяєш принижувати й використовувати себе, а всередині почуваєшся неповноцінним та нездатним себе захистити ). І здається, що немає можливості протистояти їм. Це також – вибір. І ти можеш обирати – поводити себе й надалі з позиції приниженого або почати змінювати свою роль.

6.Мозковий штурм «Що таке приниження?» ( 20 хв. )

Мета : викликати щонайбільше думок із заданої теми.

 Група із 15 учнів об’єднана в 3 підгрупи

 Маємо 4 великі аркуші паперу, розташовані на стінах  аудиторії так, щоб учасники малими групами рухались від попереднього аркуша до наступного по замкненому колу.

  1.  Тебе принижують , якщо тобі кажуть :
  2.  Тебе принижують, якщо;
  3. Ти принижуєш себе, коли :
  4. Що таке приниження?

Учасники на кілька хвилин зупиняються біля кожного

аркуша  для «атаки» на питання, записують ( кожна мала група своїм кольором ) свої думки. Групи закінчують свою подорож біля аркуша, з якого почали рухатися.

 Вивчаються усі записані ідеї.

 Закінчується мозковий штурм – ідеї узагальнюються, об’єднуються, обговорюються та визначаються найкращі.

  Що таке приниження ?

 Слово або вислів                                    які призводять до

 Жест чи знак                                           того,що людина

 Ситуація чи поведінка                           відчуває свою не-

                                                                           повноцінність.

 7.Вправа «Ти можеш»  ( 15 хв. )

 Мета : на основі рольового програвання ситуації  вибрати найбільш оптимальний шлях поведінки.

 Ситуація А. Ти домовляєшся з другом про зустріч. Ти приходиш вчасно, а друг дуже запізнюється. Ти відчуваєш роздратування. Нарешті він приходить. Ти …

 Ситуація Б. Твої батьки зустрілися з твоїм новим товаришем, який тобі подобається і з яким тобі цікаво. Він їм не сподобався, і вони його критикують. Ти …

 Ситуація В. Ви з друзями вирішуєте на яку дискотеку піти. Один з вас наполягає на варіанті, який не підходить тобі. Ти …

 Підсумок тренера.

 Ти можеш :

  1. Поводитися так , ніби ти «знизу» по відношенню до оточуючих ( і тоді ти відчуваєш себе приниженим ) - це коли ти нехтуєш своїми почуттями чи потребами.
  2. Реагувати дуже агресивно і , захищаючи себе, нехтувати почуттями та потребами оточуючих.
  3. Ти можеш відстоювати себе та свої потреби, відчувати себе рівним, таким же значущим як і інші, не принижуючи інших та не утискуючи їхні права.

     8.Вправа «Чарівна подушка» ( 5 хв. )

Мета : надати можливість учасникам виразити свої бажання , і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

 Тренер повідомляє, що є чарівна подушка, яка покладена в центрі кола, і кожний учасник по черзі має , сидячи на ній, розповісти, що він чекає від зустрічі зі своїм життям? Який вибір хоче зробити ?

 Висновок тренера : пам’ятати про себе і про те, чого насправді ти хочеш – це один із способів не дати себе принизити. І при цьому усвідомлювати : те , чого хочеш ти, важливо, як і те , чого прагнуть оточуючі.

 9.Вправа « Мої  емоції»  ( 5 хв.)

 Мета : формувати позитивні емоції, впевненість у собі.

 Тренер повідомляє учасникам, щоб вони згадали ситуацію взаємодії з людьми, коли їх поважали. Що було з вашими почуттями ?

 Висновок тренера : внутрішньо ви відчували впевненість у собі, особисту цінність, інтерес до тих, хто вас оточує. Наше ставлення до себе впливає на ставлення до нас оточуючих.

 10. Вправа « Мій портрет у променях сонця» ( 5 хв.)

 Мета : розвивати позитивне ставлення до себе, підвищувати самооцінку.

 Напишіть своє ім’я і намалюйте портрет у центрі сонячного кола.

 Потім уздовж променів напишіть усе гарне , що ви про себе знаєте        ( учасники показують і зачитують написане).

11.Вправа « Я – це я, і я- це чудово» ( 5 хв. )

Мета: вербальне навіювання, самовдосконалення особистості, підняття самооцінки.

Спробуйте наведені нижче слова поселити десь всередині себе, щоб навіть у скрутні часи вам спадало на думку:

   Я – це я. У всьому світі немає нікого, подібного до мене.

 Мені належить усе, що в мене є: моє тіло, включаючи все, що робить мої почуття, якими б вони не були – тривога, задоволення, напруга, любов, роздратування , радість ; усі слова, які я можу вимовляти,- ввічливі, лагідні чи грубі, правильні чи неправильні ; мій голос гучний чи тихий, усі мої дії, звернені до інших людей чи до себе самого ( самої ).

 Мені належать усі мої фантазії, мої мрії, всі мої надії і страхи.

 Мені належать усі мої перемоги й усі мої поразки та помилки.

 Усе це належить мені. І тому я можу дуже близько познайомитися з собою.

 Я можу вчинити так, щоб усе в мені сприяло моїм інтересам.

 Я можу бачити, чути, відчувати, думати, говорити, діяти.

 Я належу собі, і тому я можу вдосконалювати себе.

 Я – це я, і я – це чудово.

 

12.Підсумок. Повернення до очікувань ( 5 хв. )

Мета : отримати зворотний зв’язок від учасників групи.

Тренер : сьогодні ми намагались робити все, щоб нас не

принижували. Я дякую вам за усмішки, за активність,за приємну, ефективну роботу в групі.

 Прошу вас підійти до нашого піскового  годинника й перемістити свою піщинку вниз на стільки, на скільки збулися ваші очікування  від сьогоднішньої зустрічі. Дякую.

Література.

 

  1.  Алєксєєнко Т. Учитель – батьки – діти: пошук шляхів порозуміння. Методичні поради з формування культури взаємин // Шкільний світ. - 2005.- № 1.- с. 15.
  2. Дитина у кризовому соціумі: як її розуміти й виховувати. / Упоряд. Л.Шелестова.-К.:Ред. загальнопед. газ. , 2004 – 128 с. – ( Б – ка «Шк. світу» ).
  3. Підліток: як йому допомогти / Упоряд.Т. Гончаренко.-К.: Ред. Загальнопед. газ. 2004.-120с.- ( Б – ка «Шк. світу» ).
  4. Самоукина Н.В. Игры , в которые играют…. Психологический практикум.- Дубна : Издательский центр «Феникс», 1996.- 160 с.
  5. Технологія тренінгу/ Упоряд. О.Главник, Г.Бевз // За заг. ред. С.Максименко.- К.: Главник, 2005.- 112с.-( Психологічний інструментарій).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ломакина Светлана
    актуально при використанні в практичній роботі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
27 січня 2018
Переглядів
1753
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку