Тренінг "Формування навичок спілкування"

Про матеріал
Мета тренінгу: розвиток комунікативних навичок. Завдання: • відпрацювати навички переконання • відпрацювати вміння знайти аргументи на користь своєї позиції • розвинути вміння знаходити підхід до людей • підкреслити важливість інтонацій у процесі комунікації. • розвиток вміння невербального засобу спілкування. • навчити ефективним способам спілкування.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тренінг«Формування навичок спілкування»

Номер слайду 2

Поняття "спілкування" вживається в психологічній літературі в різних значеннях:- як обмін думками, почуттями, переживаннями;- як один з видів діяльності;- як взаємодія, стосунки між суб'єктами, що мають діалогічний характер тощо;- іноді уособлює зміст діяльності (робота вчителя, бесіда друзів);може супроводжувати діяльність (граючись, діти спілкуються між собою).

Номер слайду 3

Спілкування - це взаємодія двох або більше людей, під час якої виникає психічний контакт, що проявляється в обміні інформацією, взаємовпливі, взаєморозумінні, взаємопереживанні.

Номер слайду 4

Суб’єкти(люди, групи)Структура спілкування. Зміст(інформація, дії, емоції, почуття)Засоби(Вербальні, невербальні)Результати(практичні, психологічні)

Номер слайду 5

Конфлікт у перекладі з латинської мови – зіткнення різноспрямованих сил ( цінностей, інтересів, поглядів, позицій) Конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями.

Номер слайду 6

П’ять стратегій поведінки у конфлікті

Номер слайду 7

1234567 Основні заповіді спілкування

Перегляд файлу

Тренінг «Формування комунікативних навичок»

Слайд 1
Актуальність тренінгу: 
Спілкування завжди було значимим у житті людини та її особистісному розвитку. 
Проблема спілкування традиційно перебуває в центрі уваги вітчизняних соціальних психологів у звязку з її значимістю в усіх сферах життєдіяльності людини і соціальних груп. Людина без спілкування не може жити серед людей, розвиватися і творити. 
        У структурі міжособистісного спілкування виділяють основний зміст спілкування, а саме: передачу інформації, взаємодія, пізнання людьми один одного. Передача інформації розглядається як комунікативний аспект спілкування; взаємодія як інтерактивний аспект спілкування; розуміння і пізнання людьми один одного. Тому важливо вміти спілкуватися, грамотно доносити свої думки, щоб тебе могли зрозуміти. 
Мета тренінгу: розвиток комунікативних навичок.
Завдання:
    відпрацювати навички переконання
    відпрацювати вміння знайти аргументи на користь своєї позиції
    розвинути вміння знаходити підхід до людей
    підкреслити важливість інтонацій у процесі комунікації.
    розвиток вміння невербального засобу спілкування.
    навчити ефективним способам спілкування.


Доброго дня! Мене звуть ... Сьогодні я проведу для Вас тренінг, який буде присвячений спілкуванню. 
Спілкування пронизує все наше життя, це така ж людська потреба, як вода і їжа. В умовах повної самотності у людини на шостий день починаються слухові і зорові галюцинації. Вона спілкується з цими неіснуючими образами. 

Слайд 2
Давайте з’ясуємо: поняття "спілкування" вживається в психологічній літературі в різних значеннях:

- як обмін думками, почуттями, переживаннями;

- як один з видів діяльності;

- як взаємодія, стосунки між суб'єктами, що мають діалогічний характер тощо;

- іноді уособлює зміст діяльності
(робота вчителя, бесіда друзів);

  • може супроводжувати діяльність
    (граючись, діти спілкуються між собою).

Слайд 3
Спілкування - це обмін інформацією за допомогою мови або жестів. Спілкування -  це комунікаційна взаємодія людей або соціальних груп. Спілкування - це взаємодія двох або більше людей, під час якої виникає психічний контакт, що проявляється в обміні інформацією, взаємовпливі, взаєморозумінні, взаємопереживанні. Та має свою структуру Слайд 4


1. Вправа «Це моє імя»

Давайте познайомимося з вами, для цього ми відрекомендуємося один одному.
По колу кожен по черзі називає своє імя. Потім він повідомляє про своє імя що-небудь. 
Наприклад він може спробувати відповісти на такі питання:
Чи знаю я, хто його для мене вибрав?
Чи знаю я, що означає моє імя?
Хто ще в родині носив це імя?
Рефлексія (5 хвилин)
1.    Чи легко вам було розповідати про своє імя?
2.    Так чи ні, чому? 
«Привітатися частинами тіла»
Інструкція: учасники стають у 2 колонки, обличчям один до одного і по черзі кожен вітається з учасником стоїть навпроти. Послідовність така: долоня - лікоть - плече - стопа - коліно - стегно - спина - живіт - вухо - ніс.

      Нас оточує багато цікавого, причому весь світ навколо нас рухається і поспішає. Рухається все життя: відпочинок, робота, рідні, друзі, тобто все наше оточення не стоїть на місці. Але не забувайте, що все рухається навколо вас, ви цілком можете керувати всіма подіями, що відбуваються навколо вас. Саме основне - це правильне і легке спілкування з оточуючими людьми і всім світом, мистецтво спілкування дуже важливе вміння. Причому потрібно навчитися правильному, невимушеному і легкому спілкуванню, щоб всі вас зрозуміли і запамятали надовго, неважливо, хто це буде, друзі чи вороги, потрібно знайти підхід до всіх, потрібно з усіма легко спілкуватися. 

2. Вправа «Торбинка асоціацій»   

   Відомий психолог Дейл Карнегі радить уникати суперечок, як гримучих змій. Він вважає, що 90% з учасників суперечки переконується у своїй правоті ще твердіше, ніж раніше. Суперечку практично не можна виграти. Бо якщо ви із суперечки виходите переможцем, то втрачаєте друга, партнера. Це природно, оскільки людина відчуває себе незатишно, програвши в суперечці. 

- Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка,  напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль   непорозуміння,  суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

( Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)

Отже конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше  людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями Слайд 5

Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил ( цінностей, інтересів, поглядів, позицій)

  •     Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?
  •     Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило?

Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми. « Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»  Генрі Тейлор Слайд 6                                                                                                          
П’ять стратегій поведінки в конфлікті

1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв’язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.

2.« Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир. Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.

3.«Ведмежата» - стратегія залагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.

4.«Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.

5. «Мудрі сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.  Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення обєднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.

- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?
 


Причини сварок:

  •    неприйняття чужої думки;
  •    нехтування правами іншої людини;
  •    прагнення домінувати;
  •    невміння слухати інших;
  •    свідоме прагнення скривдити одне одного; нерозуміння; невміння керувати емоціями

Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

  •     Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є основою культури спілкування?( Відповіді учнів)

Все починається зі спілкування. Яким воно має бути? Існують певні правила(заповіді) спілкування. У різні часи в різних народів вони були різними. Але є основні, загальні для всіх.

Основні правила спілкування    Слайд 7

Поважай співрозмовника,  Будь ввічливим,  Розмовляй спокійно,  Не перебивай інших, Не займайся сторонніми справами під час особистого спілкування, Будь толерантним до поглядів інших людей, Не користуйся словами-«паразитами».

Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»
Чим ми з вами сьогодні  і будемо займатися!

3. Вправа «Австралійський дощ»
Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

-В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями)..
- Дощ посилюється (почергове плескання по грудях)
- Починається справжня злива (плескання по ногах)
-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)
- Але що це? Буря почала вщухати ( плескання по ногах)
- Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях)
- Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні)
- Сонце (руки догори).
Ми трохи розслабились. І переходимо до основної частини нашого тренінгу.

4. Вправа «Попроси шоколадку»
(навики знаходження компромісу, доведення своєї думки іншим)
Виберемо ведучого. Для цього скажіть кого ви вважаєте справедливим серед вас?
Я даю йому шоколадку. Ваше завдання по черзі попросити шоколадку у ведучого, так щоб він захотів віддати її саме вам. Після кожного кола ведучий обирає учасника кому б він точно не віддав би шоколадку, і вони вибувають. Так поки не залишиться один учасник. У кожного для прохання є 30 сек. Переможцю дістається шоколадка.

5. Вправа «Сніданок з героєм»
(навики знаходження компромісу, доведення своєї думки іншим)
Уявіть собі наступну ситуацію: у кожного з присутніх є можливість поснідати з будь-якою людиною. Це може бути знаменитість сьогодення, або історична постать минулого, або звичайна людина, яка справила на вас враження в якийсь момент  життя. Кожен повинен вирішити для себе, з ким він хотів би зустрітися, і чому. 
Запишіть імя свого героя на аркуші паперу. Тепер поділіться на пари, в парі треба вирішити з ким з двох героїв ви будите зустрічатися. На дискусію у вас 2 хвилини. 
Тепер пари обєднуються в четвірки, яким, у свою чергу, необхідно вибрати тільки одного героя. На дискусію у вас так само 2 хвилини. 
Тепер четвірки обєднуються між собою і протягом 2 хвилин обирають одного героя. 
А тепер всі обєднуються, і вирішуєте з ким ви будите снідати. 
Рефлексія: (10 хвилин)
1.    Чому залишився саме цей герой?
2.    Легко було поступатися і чому ви поступалися?

5. Вправа «Передати одним словом»
(визначти наскільки емоції можуть передати правильний зміст інформації)
У спілкуванні не малу роль грає інтонація. Одну й ту ж фразу, слово можна сказати по-різному. 
Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете відому фразу «Купила мама коника, а коник без ноги, така цікава іграшка ги ги ги»                   з інтонацією, відповідної емоції, написаної на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник. 
Список емоцій.
 


1)    Радість.
2)    Здивування.
3)    Жаль.
4)    Розчарування.
5)    Підозрілість.
6)    Смуток.
7)    Веселощі.
8)    Холодна байдужість.
9)    Спокій.
10)    Зацікавленість.
11)    Впевненість.
12)    Бажання допомогти.
13)    Втома.
14)    Хвилювання.
15)   Злість
16)   Замріяність


Рефлексія: (5 хвилин) 
1.    Наскільки легко вдавалося вгадати емоцію з інтонацій? 
2.    У реальному житті, наскільки часто в телефонній розмові ви по інтонації з перших слів розумієте, в якому настрої перебуває ваш співрозмовник?

6. Вправа «Зіпсований телефон»
(формування навичок невербального спілкування)
Крім спілкування словами, є невербальне спілкування. Невербальне спілкування - це всі сигнали, символи, жести, манери, тембр, міміка, тобто немовні форм спілкування. 
Учасники встають в колону один за одним. Рукою по плечу він просить учасника повернутися до нього обличчям. Потім він жестами показує  загадане слово. І так по черзі. Останній учасник називає слово. Усе робиться мовчки тільки жестами,  можна тільки попросити повторити.

Обговорення:
- Чому було важко зрозуміти один одного?
- Що важче пояснити чи зрозуміти?

 


7.Вправа «Соціальна роль».
Ведучий обирає 4 добровольців – холерик, флегматик, соціолог, ділова людина.  Гравець ( соціолог ) виходить за двері, не знаючи хто яку роль грає. За ці декілька хвилин ведучий розподіляє ролі між трьома учасниками гри. Холерик завжди говорить дуже швидко і зрозуміти його важко. Флегматик – аж занадто повільно. Ділова людина – постійно ставить запитання «А для чого це вам, а що  ви будете мати з цього, а що буду мати я?», і т.д. Після інструктажу входить соціолог, якому ведучий говорить, що він повинен дізнатись ( наприклад, як пересічний українець готує зелений борщ, але ведучий не називає ролі, які грають інші гравці ).

8. Вправа "Спина до спини"

"Якщо, слухаючи вас, дивляться вам в обличчя, реагують на ваші слова, погляд спрямований вам в очі - будьте впевнені: ви спілкуєтеся". М. І. Лісна
     Звертаючись до незнайомої людини, важливо, щоб слова були доброзичливими, доречними, щоб погляд і усмішка, і весь вигляд грали на вашу користь. При розмові просто необхідно дивитися людині в очі, а погляд повинен бути доброзичливим і ясним.

Учасники (за бажанням) сідають на стільці спиною один до одного. Їх завдання - вести діалог на будь-яку цікаву для обох тему протягом 3-5 хвилин. Інші учасники грають роль мовчазних глядачів.

Обговорення.

Діти діляться своїми відчуттями.

• Чи Легко було вести розмову?

• У чому були труднощі?

• Чи є задоволення від розмови?

-  В якому положенні спілкуватися було найкомфортніше? Чому?

Глядачі висловлюють свої спостереження. Можна повторити вправу ще з однією парою учасників.

9. Вправа «Моя проблема в спілкуванні» (20 хвилин) 

Зараз ми дізнаємося, які проблеми виникають у вас у спілкуванні, і пошукаємо виходи. 

Ви пишіть на окремих аркушах паперу в короткій, лаконічній формі відповідь на питання: «У чому полягає твоя основна проблема в спілкуванні?» Листки не підписуються. Листки згортаються і складаються в загальну купу. Потім кожен учасник довільно бере будь-листок, читає його і намагається знайти прийом, за допомогою якого він зміг би вийти з даної проблеми. Група слухає його пропозицію і оцінює, чи правильно зрозуміла відповідна проблема і чи дійсно пропонований прийом сприяє її вирішенню. 
Рефлексія: (5 хвилин)
1.    Що ви відчували, виконуючи вправу?

Наш тренінг підходить до кінця. 
10.Вправа «Рукостискання» (1 хвилина) 
«Ми всі сьогодні плідно попрацювали, і всі заслужили вдячність. Поки я рахую до пяти, ви повинні встигнути подякувати один одному рукостисканням » 
Рефлексія в кінці тренінгу: (15 хвилин) 
«Отже, підібємо підсумки ...»,« Давайте ще раз визначимо, що ми обговорювали ... » Що забирайте з собою?  Я з вами прощаюся до побачення.
 

 

1

 

zip
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
20 лютого
Переглядів
259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку