Тренінг: "Формування позитивного психологічного клімату в учнівському колективі".

Про матеріал
Мета: сприяння глибшому розумінню психологічного клімату колективу та його цінностей, створення позитивної психологічної атмосфери, формування почуття єдності групи. Завдання тренінгу: 1. Самопізнання і самоусвідомлення себе учасниками групи 2. Дати можливість учасникам усвідомити свої здібності, особистісні риси, цінності 3. Удосконалювати навички міжособистісної взаємодії. 4. Показати можливості колективу в якому панує взаєморозуміння, взаємопідтримка і повага. 5. Усвідомити значення позитивного психологічного кліматув колективі. 6. Актуалізувати позитивне мислення.
Перегляд файлу

Практичний психолог

Шосткинської гімназії Шосткинської міської ради Сумської області

Осинська Аліна

 

Тема тренінгу: Формування позитивного психологічного клімату в учнівському колективі.

Учасники: учні, педагоги,батьки

Час проведення: 1 година 40 хвилин

Мета: сприяння глибшому розумінню психологічного клімату колективу та його цінностей, створення позитивної психологічної атмосфери, формування почуття єдності групи.

Завдання тренінгу:

1. Самопізнання і самоусвідомлення себе учасниками групи

2. Дати можливість учасникам усвідомити свої здібності, особистісні риси, цінності

3. Удосконалювати навички міжособистісної взаємодії.

4. Показати можливості колективу в якому панує взаєморозуміння, взаємопідтримка і повага.

5. Усвідомити значення позитивного психологічного кліматув колективі.

6. Актуалізувати позитивне мислення.

Обладнання: аркуші паперу формату А-3 (5 шт.), А-4 (30 шт.), ватман, маркери, фломастери, олівці, фарби,ватман з намальованою на ньому стіною з великих каменів, 2тарілочки з водою.

Хід заходу:

  1. Вправа «Знайомство» (10 хв.)

Мета:встановлення контакту та довіри в групі.

Кожен з учасників представляється і називає своє улюблене заняття.

  1. Вправа «Прийняття правил роботи групи» (5 хв.)

Мета:встановлення правил роботи групи для комфортної роботи.

Обладнання:ватман, маркери кількох кольорів.

Групі пропонують придумати назву вивішеним правилам (договір, закони). Після цього усі разом приймають правила роботи в групі.

Наприклад, можна запропонувати:

  1. приходити вчасно;
  2. спілкуватись на основі довіри;
  3. щирість;
  4. «Я» - висловлювання;
  5. конфіденційність того, що відбувається в групі;
  6. говорити коротко;
  7. вміти слухати;
  8. поважати думку інших;
  9. активність;

10. вимкнений телефон.

  1. Вправа «Груповий малюнок» (15 хв.)

Мета: дослідження та усвідомлення міжособистісних взаємин.

Обладнання: папір формату А-3, кольорові олівці,  фарби.

Робота в колі тільки з учнями. Перший учасник починає малюнок, потім інший по порядку продовжує і т. д. (Тема роботи може бути будь – якою, її задає ведучий, або вибирається учасниками спонтанно).

Тема нашого малюнку «Дружба». По завершені потрібно звернути увагу на гармонійність, завершеність, прояви взаєморозуміння відтворені на малюнкові.

Обговорення:

-які враження від проведеної роботи?

-що найбільше сподобалось?

4. Мозковий штурм «Психологічний клімат» (10 хв.)

Мета:колективний пошук оригінальнихвідповідей, ідей.

Обладнання: аркушватману, 2,3 маркери різного кольору

Запитання: Що таке психологічний клімат?

5. Інформаційне повідомлення тренера «Психологічний клімат колективу» (5 хв.)

Сьогодні тема нашого тренінгу «Створення позитивного психологічного клімату

в шкільному колективі». Кожна людина обов'язково проходить через такий суспільний інститут як школа. І від того, який слід після того залишиться в душі люди­ни, багато чого залежить в її подальшій долі. У школі учень не лише одержує основи знань, а й взаємодіє з одноклас­никами і вчителями. І одним з основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера у класі і школі.

Незважаючи на багаторічні зусилля психо­логів і педагогів, психологічному чинникові не завжди приділяється належна увага. Сучасні умови життя дали можливість батькам і дітям вибирати школу, а адміністрації і вчи­телям змінити своє ставлення до дітей і самого процесу навчання. Усе більше з'являється вчителів з абсолютно іншою психо­логією — спрямованістю на дитину та її інтереси. І це зовсім не означає вседозволеності й підкорення примхам учня, це — взаємо­розуміння, співпраця і взаємодопомога.Відкриті, дружні стосунки — джерело натхнення, стимул подолан­ня труднощів, те, що дає почуття задоволення й розуміння того, що зусилля не були марними. Взаєморозуміння й відкритість — основа рівноправних, безконф­ліктних стосунків.

Психологічний клімат — це стиль, емоційне забарвлення спілкування і взаємодії лю­дей, яке впливає на їхню спільну діяль­ність; це переважний відносно стійкий емоційний настрій людей в колективі.

Згуртованість колективу - це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після її, співпрацю і взаємодопомогу формують хороший соціально-психологічний клімат або психологічний комфорт.

Так, психологічний комфорт у процесі навчальної діяльності залежить від того, як складаються відносини між педагогами і дітьми, дітей між собою, педагогом і батьками, між різними суб’єктами та об’єктами. Безперечно, без гуманізації взаємин між учителями та учнями неможливо сформувати позитивний психологічний клімат.

6. Вправа «Хороші і погані вчинки» (10 хв.)

Мата:усвідомлення дітьми зв'язку між вчинками і самоповагою як необхідної умови повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості.

Обладнання: аркушіпаперу формату А-3, фломастери або маркери.

Учасники об’єднуються у три команди довільно або інший варіант-дорослі, діти. Кожній команді видаєтьсяпапір А-3, фломастери або маркери.

Завдання однієї команди – написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе більше. Відповідно, завдання іншої – написати якомога більше вчинків, через які повага людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.

Кожна команда представляє свою тему. Далі продовжується загальне обговорення, в кінці тренер підсумовує все сказане. Дуже важливо звернути увагу на те, що у кожного є вибір між тими й іншими вчинками, але кожен раз, вибираючи ту чи іншу поведінку, ми набуваємо або втрачаємо повагу до себе.

Психологічний зміст вправи

Усвідомлення дітьми зв'язку між вчинками і самоповагою. Виділення самого поняття «самоповага» і виявлення його зв'язку з взаємоповагою. А це необхідна умова повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості.

7.Вправа «Подарунок» (5хв.)

Мета:навчити робити приємне одне одному, формувати  згуртованість.

Один учасник за допомогою міміки і жестів показує що він «дарує» наступному учаснику. Учасник, який «отримав подарунок» відгадує, що це дякує за подарунок і «робить подарунок» наступному і т.д..

  •     які враження ?
  •     чи сподобались вам «подарунки»;
  •     приємніше отримувати чи дарувати подарунки?

8.Вправа «Стіна нерозуміння» (10 хв.)

Мета:  актуалізація позитивного мислення, визначення причин непорозуміння, конфліктів.

Обладнання:ватман з намальованою на ньому стіною з великих каменів.

  На малюнку зображена «стіна нерозуміння» людиною самої себе та інших людей. Що є камінням, з якого вона складена? Що є «наріжним каменем»?  Напишіть на кожному камені причини нерозуміння себе та оточуючих (учасники обговорюють поставлені питання і записують свої рішення на камені). У що корисне можна перетворити стіну нерозуміння? Зробіть це, домалювавши необхідне (учасники пропонують різні варіанти продуктивного використання стіни або її частин).

Обговорення:

  • Якими є основні причини нерозуміння оточуючих?
  • Якими є головні причини нерозуміння себе?
  • Чи можливо розуміти оточуючих, не розуміючи себе?
  • Чи можуть інші люди пояснити нам самих себе? 

9.Вправа «Малюнок у парі» (15хв.)

Мета:дослідження міжособистісних взаємин і конфліктів.

Обладнання: папір формату А-4, кольорові олівці, фарби.

Об’єднати в пари.Завдання: Покладіть між собою і партнером аркуш, візьміть кожен по декілька кольорових олівців або фарб. Уважно подивіться один одному в очі і потім спонтанно починайте малювати,  не відриваючи очі один від одного.  Намагайтесь виразити свої почуття, спілкуватись з партнером за допомогою ліній, форм, кольорів.Коли завершите малювати, обміняйтеся з партнером враженнями про те, що відбувалось під час вправи. Розкажіть про будь-які емоції, які у вас викликає малюнок партнера. Подивіться чи не можете ви провести паралелі між тим як ви малюєте, і тим, як функціонуєте в групі. Спробуйте довідатись, щось про свого партнера.

10.Вправа «Цінності людини» (12 хв.)

Мета:встановити людські цінності.

Обладнання:папір формату А-3, фломастери.

Цінності включають в себе «елементи морального виховання, найважливіші складові внутрішньої культури людини, які, кажучи в особистісних установках, властивостях і якостях, визначають його відношення до суспільства, природи, іншим людям, самому собі» ( Асташова Н.А.)

Учасники об’єднуються  в групи (учні, батьки, педагоги). Кожна група записує свої цінності, а потім зачитує і всі разом вирішують, які цінності можна вважати цінностями своєї групи.

  • Чи схожі цінності мають всі групи?
  • Які цінності хотіла б дописати група собі, почувши цінності інших груп?
  • Чи можна віднести до списку цінностей цінності людського спілкування?

11. Вправа «Формула ідеального колективу» (13 хв.)

Мета: дати можливість учасникам групи охарактеризувати сприятливий клімат в колективі.

Обладнання: аркуші паперу формату А-4, фломастери або олівці.

Об’єднати учасників в 3 групи (учні, батьки, вчителі).

Завдання: Дайте повну характеристику сприятливого, позитивного мікроклімату в колективі. Які його складові?Створити формулу ідеального колективу.

Запитання до учнів:

  • Яких складових не вистачає у вашому колективі?
  • Над чим ви маєте задуматись і як можете виправити ситуацію?

12. Інформаційне повідомлення тренера (5 хв.)

Характеристика сприятливого психологічного клімату в класі:

  1. У класі переважає життєрадісний тон взаємин між учнями; відносини будуються на принципах співпраці, взаємодопомоги, доброзичливості; в класі присутня атмосфера співтворчості; у відносинах переважають схвалення і підтримка, критика на адресу однокласників висловлюється з добрими побажаннями.
  2. Існують норми справедливого і шанобливого ставлення до всіх членів учнівського колективу.
  3. У класі високо цінують такі риси особистості як відповідальність, чесність, працьовитість і безкорисливість.
  4. Учні класу активні, виконують корисну для всіх справу і домагаються високих показників у навчальній та дозвільної діяльності.
  5. Успіхи чи невдачі окремих учнів класу викликають загальне співпереживання або радість.
  6. Угруповання всередині класу відсутні.
  7. Відсутні конфлікти.

13.Вправа. «Тарілка з водою» (10 хв.)

Мета: розвивати взаєморозуміння у групі, зрозуміти і обговорити закономірності виникнення взаємодопомоги

Обладнання: тарілочки з водою по кількості команд.

Об’єднати в 2 команди(червоний, зелений).

Завдання: група учасників, мовчки з закритими очима, передає по колу тарілку з водою.Змагання: хто швидше і не розіллє воду з тарілки.

В результаті при передачі розвиваються способи комунікації, пошук рук партнера до моменту передачі тарілки, попередження про передачу дотиком.

Аналіз вправи:

1.Що показала ця вправа? Що дала зрозуміти?

2. Що, на вашу думку, не вдалося?

3. Як це можна виправити, що необхідно зробити?

4. Які емоції відчували під час цієї вправи?

14. Підсумки  (10 хв.)

Тренер пропонує всім учасникам по колу висловити власні думки та враження з приводу тренінгу.

- Чи сподобалось вам  тренінг?  Чим?

- Які моменти стали приємними, які викликали тривогу, дискомфорт?

- Чи дізнались ви щось нового про себе, про свій колектив?

- Яке значення для людини має позитивний психологічний клімат?

- Поділіться своїми враженнями.

Висновок:

Отже, соціально-психологічний клімат це якісна сторона міжособистісних відносин що виявляються у вигляді сукупності психологічних умов, сприяючих або перешкоджаючих продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості в групі.Однією з ознак «команди» є згуртованість, взаємовиручка, підтримка і одночасно вимогливість до себе і інших. Одним з най важливіших показників, що колектив «команда» є хороший соціально-психологічний клімат. Тобто такий стан в колективі, коли кожному його члену надаються оптимальні умови для реалізації його здібностей і схильностей.

Таким чином, позитивний психологічний клімат має велике значення, адже:

• забезпечує об'єднання дітей у згуртований колектив;

• надає простір для прояву й розвитку здібностей, інтересів, нахилів;

• сприяє розвитку творчої самореалізації кожної особистості;

• формує кращі морально-психологічні якості;

• підтримує оптимальний тонус психіки;

• задовольняє вимоги психогігієни (не має шкідливого впливу на психіку та психофізичне здоров'я дитини);

• підвищує емоційний тонус, а значить і працездатність дітей.

Яскравим методом для оптимізації соціально-психологічного клімату є психологічний тренінг, один з яких ви сьогодні відвідали. Він сприяє збільшенню неформальних зв'язків, створенню дружніх відносин; вирішенню проблемних ситуацій, обговорити і вирішити які не вистачає часу в робочій діяльності; зняттю напруження після важкого дня; проясненню для кожної людини його цінностей, мотивів, життєвої стратегії. Психологічний тренінг сприяє розкриттю людини, як індивідуальності та особистості.

15. Ритуал прощання (5 хв.)

 Учасники кладуть руки одне одному на плечі й тричі кажуть: «Ми - молодці!»

 

Література

1.Аникеева Н.П. Психологический климат в колективе. – М.:Просвещение, 1989. – 224 с.
2. . Назаренко Г.І., Філіппова Н.О.. Створення позитивного психоемоційного клімату в шкільному колективі: Методичний посібник для вчителів, психологів, керівників навчальних закладів. – Харків: ХОНМІБО, 2008. – 176 с.
3. Коломинский Я. Л. Психология детского коллектива. –Минск, 1984.

4. Котко П. Пути формирования здорового психологического коллектива в классном коллективе // Практическая  психология и социальная работа. – 2001. – № 6.

5. Науково-методичні проблеми формування оптимального педагогічного клімату в шкільному колективі: Монографія / Т.О. Грабовська, В.С. Демчик, Т.І. Шевченко, О.С. Слісаренко, Є.С. Спіцин, С. Ставскі. – К.: Мауп, 1999. – 134 с.
6.  Паніотто В. Н. Структура міжособистісних відносин. – Киев, 1975.

7. Панок В., Титаренко Т., Чепелєва Л. Основи практичної психології. –  Київ, 1999

8.Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога. – М, 2002

9. Рыбакова М.М. Конфликт и взаимодействие в педагогическом процессе. – М, 1991

10. Яновська Т.І.Тренінгові заняття для учнів та педагогів :Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах.-Чернівці

2013

 

Інтернет ресурси:

1.http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4F17BB5089A13/list-A863690726

2. http://oblosvita.com/navigaciya/skrynka/psyhologiya/4440-formuvannya-pozitivnogo-psixologichnogo-mikroklimatu-klasnogo-kolektivu.html

3.http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/44734/

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
15 березня 2020
Переглядів
3729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку