Організаційне повідомлення “Стать і гендер”Поняття “ гендер” визнається як щодо жінок, так і щодо чоловіків. Гендер визначає відмінності в поведінці жінок та чоловіків, а також стосунки між ними як громадянами й членами суспільства. Закріплення гендерної рівності на законодавчому рівні фактично розпочалося у другій половині ХХ століття. Рівність правового статусу людей було проголошено статтею 1 “ Декларації прав людини ”, яку прийняли 10.12.1948 на сесії Генеральної Асамблеї ООН у Парижі. Стать означає, чи є хтось чоловіком або жінкою за біологічними ознаками. Стать визначається будовою генів, статевих органів, а також деякими особливостями рис обличчя, статури, тембру голосу. Ознаки статі є незмінними. Із 70-х років ХХ століття закони про рівність статей було прийнято у багатьох країни Європи. Наша держава зробила важливий крок у бік утвердження гендерної рівності у 2005 році. Основи державної політики з гендерної проблеми було закріплено Законом України “Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків” (закон вступив в силу 01.01.06).
Вправа “ Стать чи гендер ?”Психолог: Учні! Пропоную вам, прочитати список тверджень і визначити, стосуються вони поняття статі чи гендеру. Хлопчики переважно жвавіші за дівчаток. Дівчатка люблять бавитися ляльками, а хлопчики машинками. Жінки можуть народжувати дітей, а чоловіки – ніУ хлопців-підлітків “ламається” голос, а у дівчат – ні
Інформаційне повідомлення “Гендерні стереотипи” Стереотип – це “сформований за конкретних соціальних умов образ людини, яким користуються як штампом”. Типові ґендерні стереотипи (вони ж – міфи), бо спростовуються як науковими дослідженнями, так і самим життям)1. Відмінності між чоловіками й жінками мають суто біологічну природу, отже, є неподоланними й вічними. Як писав про це фундатор психоаналізу З. Фрейд, “Анатомія – це доля...”. Саме поняття “гендер” передбачає той момент, що основна маса відмінностей між статями має не природне (природжене) походження, а є наслідком виховання, соціалізації, впливу культури й суспільства. Це теж факт, який важко заперечувати.2. На відміну від чоловіків, жінки мають нижчі інтелектуальні здібності, нелогічне, ірраціональне мислення і, як наслідок, нижчу професійну компетентність. Звідси – поширене уявлення про жінок як гірших працівників на відповідальних посадах і в інтелектуальних професіях. Не тільки дослідження психологів, але й саме життя доводить хибність цього твердження. На сьогодні люди обох статей можуть на рівних демонструвати високі розумові й організаційні здібності. А ось чи створює суспільство для цього рівні умови – це окреме питання...3. На відміну від жінок, чоловіки менш емоційні, нездатні до співчуття й співпереживання. Цей міф обходиться людству дуже дорого. Наприклад, українським чоловікам він вартує десь 12 років життя – саме такою є різниця в середній тривалості життя чоловіків і жінок. Хлопчика змалечку привчають стримувати свої почуття, не плакати (“Ти ж хлопець! Солдат!”). А як писав видатний хірург Пирогов, “Невиплакані сльози змушують плакати внутрішні органи”. То ж ранні інфаркти й інсульти в чоловіків – це прямий наслідок стереотипного уявлення про “чоловічу нечутливість”...
Вправа “Гендерні стереотипи” Психолог: Діти уважно прочитайте список стереотипів і вирішуйте, погоджуєтесь з нам чи ні. Хлопці мають бути енергійними і мужніми, а дівчата –чарівними й поступливими. Спорт для хлопців важливіший, ніж для дівчат. Дівчині треба знайти гарного чоловіка, а хлопцеві – добру роботу. Дівчата прагнуть шлюбу більше, ніж хлопці. Догляд за дітьми – суто жіноча робота. Хлопець, який любить куховарити, недостатньо мужній.
Вправа “Знайди зайве”Психолог: учні я пропоную розбитися на 2 групи. Одній групі я роздам об'яви з місцевих газет та журналів ( оголошення про вакансії на ринку праці). Іншій групі дістається оголошення з Інтернет – сайту. Ваша задача визначити та аргументувати, що саме вказує в оголошенні на гендерну рівність або нерівність і як треба виправити оголошення, щоб воно вважалося гендерно нейтральним.
Вправа “Ми –всі рівні між собою” Психолог: Учні, зараз кожен із вас повинен на аркуші написати характерні риси ( жінки та чоловіка – позитивні та негативні). Та пояснити свою позицію. Час виконання 5 хв. Обговорення після вправи: На, що орієнтувались у виборі якостей?Які якості було вибрати легше?