Тренінг «Хто така толерантна людина» для учнів 6 класу.

Про матеріал
Тренінг «Хто така толерантна людина» для учнів 6 класу. Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.
Перегляд файлу

 Тренінг «Хто така толерантна людина» для учнів 6 класу.

Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.

Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, ватман.

Епіграф до тренінгу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.                                                        Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами  взаємної терпимості». 

                                                     Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 

Хід тренінгу

  1. Організаційний блок

1. Привітання

Тренер. Добрий день усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.

2. Вправа „Комплімент”
Мета: розвивати навички спілкування, формувати позитивну самооцінку
Тренер. Як ви розумієте слово „комплімент”? (Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала)
- Чи часто ви чуєте похвалу на свою адресу?
- Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?
(про зовнішність: „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”
про справи: „Мені дуже подобається, як ти в’яжеш”, „Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?”, „Ти малюєш, наче художник”, „Де ти навчився так чудово танцювати?”, „Я б із задоволенням навчився грати на гітарі, так як ти”…)
- Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент. Тільки будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чому повчитися!
Запитання для обговорення:
- Яке враження справила на вас ця вправа?
- Чи було складно говорити комплімент?
- Що ви відчували, коли комплімент говорили вам?
- Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?

- Я, надіюсь, що після сьогоднішнього заняття, ви кожного дня , будете говорити один одному компліменти.

3. Вправа «Обери собі ім'я»

Тренер. На сьогоднішньому уроці, ми будемо звертатися один до одного не так як вас звуть, а іншим імям. Це може бути чи назва тварини, чи казкового героя, чи анімалістичного героя.

(Тренер роздає дітям кружечки і булавки. На кружечках треба написати ім'я (будь-яке: чи то назва тварини, чи казкового героя, чи анімалістичного героя). А потім кружечки прикріплюємо до одягу за допомогою булавки. Пояснювати, чому обрали собі таку назву - не треба!)


 

 

4. Вправа «Очікування».

Тренер. Діти, тема нашого заняття: «Вчимося бути толерантними». Подумайте і напишіть на цих зернятках свої очікування від своєї роботи та роботи класу на занятті. (Потім презентують очікування та приклеюють «зернята» на плакаті із зображенням зеленого лугу).

 

5. Правила роботи в групі

Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат; створити відчуття захисту; усвідомлення особливостей спілкування в групі, сприяння організації ефективногопростору для особистісного розвитку учасників групи.

Тренер. Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила, якими будуть керуватись учасники. (Група методом «Мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота в групі була ефективною?»

Матеріали:аркуші паперу А4, фломастери.

1. Щирість і відвертість. Виражати почуття. Не брехати – краще відмовитися від відповіді, ніж спонукати групу хибної думки та переінакшувати дійсність.

2. Правило піднятої руки.

 3. Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалося вгрупі, а також її учасників за межами групи.

4. Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших. Не говорити про присутніх у третій особі, а звертатися прямо до них.

5. «Тут-і-зараз». В групі обговорюються лише події, що відбулися в цей час і саме зараз. Це дуже важливо.

6. Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.

7. Правило піднятої руки.

8. Повага до того, хто говорить. Коли висловлюється хтось із учасників, ми його уважно слухаємо, даючи можливість сказати те, що він бажає. Не критикуємоі визнаємо право на висловлення своєї власної думки. Правило передбачає неможливість переривати того, хто говорить.

9. Слухати один одного.

10. Сміятися можна, але не з людини (але по-доброму).

11. Кожна думка має право на існування і висловлення. (Кожна думка – внесок в загальну справу).

12. Спілкування на основі довіри. Важливо, щоб учасники максимально довіряли один одному. Створення атмосфери довіри можна почати з пропозиції прийня­ти єдину форму звертання один до одного на "ти". Це психологічно ставить усіх в рівні позиції, в тому числі і ведучого, незалежно від віку, соціального статусу, життєвого досвіду т. д.

13. Цінування часу.

За будь-якої програми тренінгу завжди існує ліміт часу. Всім учасникам потрібно бути уважними, не відволікатися від теми обговорення, прагнути дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою та висловлювати свою думку коротко й чітко.

 

II. Основна частина

1. Вправа «Мій образ»

Тренер роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).

Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе.

Коли всі виконають завдання, ведучий пропонує кожному по черзі розповісти про власний образ.

 

Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.

 

Тренер. А тепер погляньмо на нашу галерею. Подумайте і скажіть, який висновок ми можна зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)

- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними одне до одного.)

- А що таке толерантність і як бути толерантною людиною, ви дізнаєтеся на сьогоднішньому занятті, тема якого — «Вчимося бути толерантними».

 

2. Розповідь тренера «Толерантна людина»

Тренер. Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».

Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. На лінійці ви мали змогу почути, як у різних народів розуміють - телерантність.

Виступ учнів. У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів – як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно й щиросерде ставитись до інших. В арабському світі толерантність - це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а в персицькому - ще й здатність до примирення.

Тренер. В українців – це здатність бути стриманим, стійким, сприймати інших такими, як вони є.

Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають власної відповідальності на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори - чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати й зрозуміти інші точки зору.                                       

Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами - особлива риса толерантної людини.

Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе.

 

 

3.Визначення «толерантності»

Тренер. А як ви розумієте, що таке толерантність. ( Виступ дітей).

Толерантність означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.

Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.

Толерантність  передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.

«Толерантність» — це доброзичливе й поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав  людини. Те, що порушує загальнолюдську мораль, не повинно сприйматися толерантною.

 

4. Вправа «Зашифровані слова»

Тренер. Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.

- Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.

( На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями: )

· добрий день — йдбрио ньед;

· добрий ранок — окран бодийр;

· добрий вечір — ірчев борийд;

· дякую — куюдя;

· будь ласка — дубь сакал;

· пробачте — ропчебат;

· до побачення — няопчебан од.

 здрастуйте - сартдезуйт

- Не забувайте їх і обов’язково використовуйте у спілкуванні.

5. Гра «Цікаве  слово». Тренер. Зараз, ви поділитеся на дві команди. (Чесний, уважний). Оберіть собі конверт з літерами. По моїй команді, ви відкриваєте конверти, дивитеся літери, які в ньому, і якнайшвидше повинні вишикуватися так, щоб утворилося слово (дружба, товариш).

- Як ви вважаєте, чому саме ці слова були у конвертах? ( Тому, що толерантні люди повинні бути дружніми і гарними товаришами). Цього і я вам бажаю!!!

- Давайте, зараз,  разом переглянемо казку про толерантність і побачимо чи дружнім і гарним товаришем був головний герой і що треба робити щоб бути толерантним.

Перегляд казки.

 

6. Гра «Асоціативний ряд»

Тренер. Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Т – терплячий, товариський, тактовний.

 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

 Е – енергійний, елегантний, ефективний.

 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

 А – активний, акуратний, авторитетний.

 Н – надійний, найдорожчий.

 Т – терплячий.

 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

 Ть – тактовність, талановитість

Обговорення

  •      Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
  •      Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

 

7. Релаксація «Подорож на хмаринці» (Під музику)

Тренер. Сідайте зручно і заплюште очі. Двічі або тричі глибоко вдихніть і видихніть…

Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці.

Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як зручно влаштувалися на цій великій і мякій подушці – хмаринці.

Зараз почнімо подорож. Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно, тихо.

Нехай хмаринки перенесуть кожного з вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими.

Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь – яке диво…

 Тренер робить паузу на 30 секунд.

Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця в класі. Злізайте з хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали.

Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть у повітрі…Потягніться, випростайтесь і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.

 

8. Вправа «Як проявляти толерантність?» (Робота в групах)

Тренер. Зараз, ви поділитеся в групи. Оберете наосліп колір кружечка і автоматично станете учасником групи.

Ваше завдання, проаналізувати ситуації, обрати свій варіант відповіді і пояснити його.

Ситуація 1

 Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  • Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  • Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
  • Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

 

Ситуація 2

 Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

 Варіанти:

  • Засуджувати вчинки учениці.
  • Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
  • Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

 

Ситуація 3

 Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

 Варіанти:

  • Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
  • Відповісти грубістю на грубість.
  • «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

 

9. «Ознаки толерантної людини».

- Зараз, ми з  вами, створимо портрет толерантної людини. Напишемо на цих пелюстках квітки ознаки, якою ж повинна бути толерантна людина. (Учні пишуть на пелюстках квітки ознаки).

 

10. Розповідь вірша: «Толерантність врятує світ»

Учень. Толерантність врятує світ 

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

 Толерантне ставлення до всього

 Збереже, врятує і спасе,

 Допоможе вгледіть перемогу,

 Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний всесвіт побудуй!

 

III. Заключна частина

 

1. Тренер. Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

  • Бути завжди уважним;
  • Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  • Бути гуманним і милосердним;
  • Не ображати співбесідника.

Памятайте про це!!!

 

2.  Вправа «Очікування».

Мета: визначити, наскільки реалізувались очікування кожного учасника.

Тренер. Які ваші враження від виконаних завдань?

- Чи справдились ваші очікування?

- Зараз, я пропоную приклеїти ці квіточки тим учням, у яких  реалізувались очікування, від сьогоднішнього заняття. І ми побачимо у кого з зернинки проросла квітка, а у кого ще ні. (Приклеюють на луг).

 

3. Ритуал прощання

Тренер. Наше заняття завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані. (Висловлювання учнів).

Подякуймо оплесками собі, своїм однокласникам, гостям за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.

     А закінчити годину нашого спілкування я хочу словами  німецького поета Гете:  «Перед великим розумом я схиляю голову,

                перед великим серцем я стаю на коліна». 

- А у подарунок для вас в мене є ось така закладинка для книги, яка вам буде нагадувати про тему нашої сьогоднішньої розмови.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 жовтня
Переглядів
130
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку