Тема: Інновації на уроках музичного мистецтва.
Мета:
Ознайомити студентів 3 курсу з інноваційними підходами до викладання музичного мистецтва в загальноосвітніх закладах. Продовжити готувати до викладання на якісному, продуктивному, творчому рівні на основі впровадження ефективних форм і методів музично-естетичного розвитку школярів, інформаційних художніх технологій, забезпечення сучасною науково-методичною інформацією, спрямованих на активізацію самостійного музично-педагогічного пізнання.
Завдання:
Очікуваний результат:
Обладнання:
Мультимедійна установка, слайди - ілюстрації до музичних творів, роздавальний матеріал – картки, конверти із завданнями.
План тренінгу:
Хід заняття
Вправа-вітання
Модератор
Роздаю картки з нотами хроматичного звукоряду. Музичне привітання.
Наш веселий звукоряд
Тут зібрався весь у ряд.
Нуж бо дружно заспіваймо
І гостей всіх привітаймо!
Заспівають основні
(До, мі, соль)
Заспівають білі всі
(До, ре, мі, фа, соль, ля, сі)
Хроматичний звукоряд
Заспіваєм дружно влад
(До, до#, ре, ре#, мі, фа, фа#, соль, соль#, ля, ля#, сі)
Запрошую сісти в порядку хроматичного звукоряду.
Доброго дня, шановні учасники тренінгу!
До вашої уваги пропоную тему: «Інновації на уроках музичного мистецтва».
Під час даного тренінгу я хочу разом із студентами 4 курсу продемонструвати педагогічний досвід з проблеми, а також розкрити різні прийоми, методи, форми. які ми використовуємо у педагогічній практиці.
Тема тренінгу обрана мною недаремно. Я вважаю її цілком актуальною.
Представлення педагогічної концепції технології.
Уроки музичного мистецтва – це уроки цілісного розвитку дитини - інтелектуального, духовного, емоційного. Уроки насиченої і цікавої роботи, уроки мотивуючі до заглиблення у мистецтво, уроки індивідуального розвитку кожного його учасника.
Сучасний урок вже не можна уявити собі без новітніх технологій.
Зовсім звичними на уроках стали прийоми інтерактивного навчання, оскільки вони передбачають створення такого навчального середовища, в якому теоретичні та практичні знання засвоюються одночасно.
Серед предметів естетичного циклу музика найбільше стимулює до творчої діяльності, сприяє формуванню пізнавально-пошукових та емоційно-мотиваційних функцій, розвитку творчого мислення, здібностей, а також позитивних якостей характеру (систематичності, працьовитості, наполегливості у досягненні мети).
Основні недоліки інтерактивного навчання стосуються рівня готовності вчителя до організації такого виду роботи.
Застосування інтерактивних технологій на уроках справа не проста, тому сам учитель повинен бути добре підготовлений, глибоко знати і продумувати матеріал; продумувати всі завдання для груп і пар; спланувати і розбити урок: визначити час, який потрібен для кожного етапу уроку, підготувати всі питання і можливі відповіді, виробити критерії ефективного оцінювання; передбачити методи привернення уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи. Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес і мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям. Ефективність і сила впливу на емоції та свідомість учнів значною мірою залежить від умінь і стилю роботи конкретного вчителя.
Для ефективного застосування інтерактивних методів, вчитель має ретельно планувати свою роботу:
З досвіду роботи можу сказати, що високу ефективність на уроках музичного мистецтва показують такі інтерактивні форми та методи як: «мозковий штурм», відтворення «логічного ланцюжка», метод імітаційних моделей, метод проектів, метод творчих завдань, метод проблем, групові та ігрові форми роботи.
Особливість педагогіки мистецтва полягає в тому, що творчості навчити не можна; проте можливо і необхідно створювати педагогічні умови для пробудження й активізації в учнів творчих імпульсів, сприяти розвитку їх творчих здібностей та їх творчому самовираженню.
Отже, доцільно надавати дітям можливість вільного вибору творчих дій у практичній діяльності: дехто любить співати чи грати на музичних інструментах, хтось – складати вірші, казки, а ще хтось малювати або ліпити. Адже саме в процесі вільного вибору дитина зростає як особистість – в неї з’являється почуття дорослості, самостійності, зацікавленості в роботі, що дуже важливо для закріплення бажання займатися творчістю, для пізнання радості творення. Безперечно, чим раніше розпочати роботу з розвитку творчих здібностей у дітей різного віку, тим більше шансів, що їх творчі можливості не згаснуть, а сформуються і будуть розвиватися, щоб виявитися згодом в усіх сферах діяльності
2. Музичний досвід інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва. (Методичні прийоми, інтерактивні вправи, ігри за участю студентів).
Вправа – знаки настрою.
Покажіть, будь ласка, з яким настроєм ми починаємо нашу роботу (вибір карток – дієзи, бемолі, бекари) Все ОК, радість, сум, гнів, задоволення.
Або для учнів:
Смайлики – куточок настрою.
Світлофор настрою.
У кожного учня — сигнальна картка (з одного боку зелена, зі звороту — червона). Учитель пропонує дітям за допомогою цього «світлофора» визначити, з яким настроєм вони завітали на урок.
Ми визначили ваш настрій, та щоб цей настрій був радісний та піднесений у всіх учасників, розпочнемо заняття з інтерактивної вправи «Назви своє ім’я».
Розіграємо навчальну ситуацію. Уявіть що ви учні 1 класу.
Інтерактивна вправа: Ритмічне коло-знайомства «Назви своє ім'я» - по черзі проплескати ритмічний малюнок свого імені.
Сольмізація короткої форми імені (проплескуючи), зменшувальної, ласкавої – всі разом (проплескуючи). Настя – Настечка.
Об’єднаємося в 2 групи (нижній регістр звукоряду, верхній)
В деяких видах роботи попрацюємо замість дітей.
Спочатку поговоримо про застосування інтерактивних методів на уроках у початковій ланці.
Застосування інтегративних технологій на уроках музичного мистецтва є абсолютно органічним. Музика легко інтегрується з літературою, образотворчим мистецтвом, трудовим навчанням, географією, іноземними мовами, історією, математикою.
Елементи інтегрованого навчання на уроках музичного мистецтва
(інтеграція з образотворчим мистецтвом):
В програмах 1-2 класів НУШ використовується багато ігор, мультфільмів, відеороликів, творчих завдань:
Тема: «Осінній ярмарок» (1клас)
Ритмічна вправа «Фрукти» (Банан-апельсин, лимон-мандарин, ….),
імпровізація ритму. (Виконання вправи по групах).
Інтерактивна вправа «Овочевий оркестр»
Відтворення ритмічних малюнків, використовуючи музичні інструменти (1 група – ударні, 2 група – шумові).
Гра «Веселий звукоряд»
Мета: розвивати комунікативні навички, формувати швидкість реакції.
(2 команди, в кожної картки з назвами нот). Під музику діти веселяться, стрибають, із закінченням збираються в команди по порядку: до,ре,мі…(Можно грати замість фізк.хвилинки)
Сучасні діти дуже полюбляють мультфільми і тому я застосовую їх в роботі. Це дає хороші результати під час розучування пісень та слухання музики.
Ігри для учнів 1 класу. (Ознайомлення з іграми).
Гра «Знайди ноту» (відео-гра), Інтерактивна гра «Де сховались нотки?»
Гра «Придумай слово» (з нотою)
-до-шка, мо-ре, по-мі-до-р, ля-лька, фа-ри, зем-ля…
Тренер 1 (студент 4 курсу)
Гра «Розкидані вітром» (4 клас)
На столах в хаотичному порядку лежать картки з назвами музичних інструментів. За сигналом диригентської палички учні складають їх до відповідних груп. Яка команда зібрала перша – та перемогла.
Гра «Аукціон композиторів»
Учитель загадує загадки про композиторів, а учні, щоб «викупити» портрет композитора, мають робити «ставки» - називати відомості з життя, твори, характеризувати творчість, засоби виразності тощо.
Загадки:
Написав альбом він дітям,
Дуже музику любив.
Опери, балет «Лускунчик»
Всьому світу він відкрив!(П.Чайковський)
Він в Німеччині родився,
в місті Бонні проживав
І сонат велику кількість
всьому світу дарував!(Л.Бетховен)
Полонези та мазурки
Композитор цей писав.
Народився він у Польші,
Серце їй своє віддав!(Ф.Шопен)
Вальсів він король завзятий!
На балах чекали всі,-
Коли твір його казковий
Пролунає як у сні!(Й.Штраус)
Генієм він був з дитинства
І на клавесині грав.
Реквієм-свій твір останній
Він нажаль не дописав.(В.А.Моцарт)
Він - норвезький композитор,
«Похід гномів» написав,
І «Пер Гюнт»-сюїту гарну
Людству він подарував!(Е.Гріг)
Вокально-хорова робота. Поспівки-скоромовки.
Перед розучуванням та виконанням пісень застосовую різноманітні поспівки та вправи. Наприклад, скоромовки, які застосовую для розвитку співацької артикуляції.
Для першої групи - «Бабин біб розцвів у дощ - буде бабі біб у борщ»,
для другої - «Жовтий жук купив жилет, джемпер, джинси та жакет».
Проговорюємо спочатку повільно, а потім прискорюємось. Спів на одному звуці.
Тренер 2 (студент 4 курсу)
Гра «Як рухається мелодія?»
Слухання музики. А.Вівальді «Зима».
Пластичне інтонування – відображення музичного образу в рухах.
Гра «Музична кардіограма»
Слухання музики. С. Рахманінов «Прелюдія №5 для фортепіано соль мінор.
Графічне зображення мелодичного рисунку на аркуші.
Музично-літературні творчі завдання:
Музично-творчі завдання:
3. Рефлексія (дискусія за результатами проведеного тренінгу) - 4-5хв.
Інтерактивна вправа «Закінчи речення»
На сьогоднішньому занятті:
«Я зрозумів..»
«Я дізнався…»
«Я розібрався ...»
«Я похвалив би себе ...»
«Особливо мені сподобалося ...»
«Після майстер - класу мені захотілося ...»
«Я мрію про …»
«Сьогодні мені вдалося ...»
«Я зумів ...»
«Було цікаво…»
«Було важко…»
«Я зрозумів, що…»
«Тепер я можу ...»
«Я відчув, що ..»
«Я навчився…»
«Мене здивувало ...»
Інтерактивна вправа «Клубочок думок»
Ми з вами побачили і обговорили всього лише де-кілька прийомів і методів роботи на уроці з використання інтерактивних технологій та методів навчання, і, підводячи підсумок тренінгу, давайте висловимо одним словом, передаючи клубочок, побажання про застосування інтерактивних технологій на сучасному уроці.
( Відповіді учасників: сучасно, корисно, актуально, цікаво,...)
Цей «Клубочок думок» об'єднав нас в одне єдине ціле - сучасний учитель.
Використання інтерактивних методів навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається тільки завдяки постійній, активній взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання і розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що знають, уміють і здійснюють.