ТРЕНІНГ КОЛЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
для педагогів та майстрів виробничого навчання
Цілі та завдання тренінгу:
- розвиток комунікативних навичок;
- формування ефективного і гармонійного спілкування в колективі;
- розвиток партнерських стосунків та навичок співпраці в колективі.
Структура:
1. Привітання
- Вітаю всіх учасників нашого тренінгу.
- Що ж являє собою тренінг?
Слово "тренінг" походить від англійського "to train", що означає "навчати, тренувати, дресирувати".
Тренінг - це одночасно:
Під час тренінгу створюється неформальне, невимушене спілкування, яке відкриває перед групою безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, заради якої вона зібралася. Як правило, учасники в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять процес навчання цікавим, не обтяжливим.
2. Знайомство
Кожен учасник називає своє ім’я та прикметник на першу літеру свого імені, наприклад: Яскрава Яна.
3. Правила роботи в групі.
Пропоную всім нам разом встановити правила роботи для нашої групи та записати їх на фліпчарті. Правила є обов’язковими для всіх.
Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила роботи?
4. Вправа «Мої очікування»
- Чого саме чекаєте від нашого заняття?
- Які знання прагнете отримати?
5. Мозковий штурм «Колектив vs група»
Учасники поділяються на дві команди, кожній надається ватман та маркери, завданням:
-1 команда - написати, що таке «колектив» та його ознаки;
-2 команда - написати, що таке «група» та її ознаки;
після цього спікери кожної команди виходять та представляють роботу своїх груп, важливим є обговорити те, як можна з групи зробити колектив.
6. Розминка
Гра «Агент»
Мета: активізувати, «розігріти» членів групи, створити в них певний емоційний настрій, зняти напруженість, що може виникнути на первісних етапах роботи групи, розвити уважність.
Час: 10- 15 хвилин
1.Тренер вибирає якийсь предмет: банан, в’язку ключів тощо.
2.Всі учасники стають у коло, тримаючи руки за спиною.
3. Один доброволець стає в середину кола.
4.Тренер обходить учасників і таємно вкладає предмет комусь у руки. 5.Участники починають його передавати за спиною з рук у руки.
5.Задача добровольці в середині — вгадати по обличчю, хто тримає предмет, і помінятися з ним місцями.
6. Гра повторюється знову.
7. Вправа «Прохання» (робота в парах)
- Вам потрібно звернутися до напарника з проханням. Успіх виконання вправи полягає у тому, з якою інтонацією ви попросите про щось. Можна почати з компліменту, нагадати про особисті заслуги. Задача другого учасника – уважно вислухати прохання, і в залежності від стилю прохання погодитися , чи відмовитися виконати прохання.
8. Гра «Павучок»
(ще до заняття в двох екземплярах - вирізається круг з картону, робите по колу отвори, все залежить для скількох осіб гра, всередині отвір під товстий маркер. Натягуєте шнури в колі людей. В центрі стіл з прикріпленим папером. Домовляєтесь, що чи кого разом малюватимете. Легко опускаєте маркер і керуєте ним. Треба вчитись спокійно і грамотно домовлятись, хто і куди веде. Презентуєте роботу, дякуєте за співпрацю. Обговорюєте процес, можливо, чому не вийшло. Домовлялись діяти.)
Завдання можна ускладнити, після того як група вирішила та вже щось намалювала, попросити домалювати, наприклад: до дерева намалювати траву, квітку, тварину.
9. Вправа «Ти мені подобаєшся тим…»
Час проведення: 10 хв.
Варіант І.
1. Учасники стають у коло.
2. Тренер кидає м’яч одному з учасників, кажучи водночас: «Мені в тобі подобається…» і називає вподобане якість (кілька якостей).
3. Учасник, який отримав м’яч, кидає його іншій людині й називає йому вподобані якості.
4. М’яч повинен побувати у всіх учасників.
Варіант ІІ.
М’яч замінюється мотком ниток, який передається від тренера до якогось учасника з озвучуванням особистих якостей. Кожен учасник передає моток намотуючи нитку на палець і так по черзі. Коли моток побуває у всіх учасників і всі будуть пов’язані, потрібно повернути нитки змотуючи їх назад, але при цьому побажати щось приємне.
10. Завершення роботи.
Обговорення тренінгу, чи справдились їх очікування.
Вправа «Парковка» : учасники на попередньо підготовленому ватмані із знаком «Р» можуть написати, ті моменти або ситуації, які хотіли б обговорити.