Тренінг
комунікативних навиків
Підготував
соціальний педагог, практичний психолог Збаразька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 3 імені Михальського Тараса Романовича Добровольська О. В.
Тренінг комунікативних навиків
Мета: відпрацювання навичок консультативної взаємодії
1. Вступна бесіда.
2. Обговорення правил роботи в групі:
о відкритість;
о прийняття себе й інших;
о відповідальність;
о довіра;
о безоціночність суджень;
о перебування в атмосфері "тут і тепер";
о саморозкриття та самоусвідомлення.
Вправа 1. „Сонечко”
Написання на сонечку свого імені.
Мета: знайомство. Сприйняття людини та її імені.
Вправа 2. „Очікувані результати”
Мета: постановка проблеми та її вирішення. Визначити на що сподівається людина.
Вправа 3. „ Вибірка ”
Мета: актуалізація, підготовка до основних завдань. Вибірково ставляться запитання учасникам тренінгу.
Зараз я вас попрошу поділитися попарно, для того щоб відтворити деякі консультаційні ситуації. Представники з кожної пари підходять і вибирають свою ситуацію.
Вправа 4. „Ситуація”
Мета: виявлення професійних навичок, якостей, здібностей
Ситуація №
Ви працюєте в загальноосвітній школі, і до Вас звертається за допомогою 16-річна дівчинка, в якої проблема „Я не знаю, що мені робити. Я не можу більше жити із своїми батьками. Вони нестерпно себе поводять по відношенню до мене і мого молодшого братика. Вони нас б’ють, не дають нам нормально харчуватися. Самі часто випивають і палять. Допоможіть.. Що мені робити?”
Завдання.
Скласти та продемонструвати діалог-консультацію. Поради, рекомендації.
Ситуація №
Ви практичний психолог. До Вас звертається батько 12-річного сина.
Завдання.
Скласти та продемонструвати діалог-консультацію. Поради, рекомендації щодо цієї проблеми.
Ситуація №
Складіть фрагмент консультування для учня, який схильний до девіантної поведінки. (Пропуск уроків без поважних причин).
Завдання.
Демонстрація діалогу.
Ситуація №
Одного разу приходить Ваш син додому і заявляє Вам: „Мамо, я більше не піду до школи!” Вашому синові 9 років.
Мама: „Синочку, не спіши, поясни з чого ти зробив для себе такий висновок?”
Син: „вчителька ображала мою маму, сказавши, що ти нічого більше ні вмієш робити, окрім як лізти комусь в душу. Я сказав їй, що моя мама найкраща в світі, і може допомогти будь-кому. Вона дуже мудра. А вчителька сказала: „Той нехай вчить тебе твоя мама, коли вона така мудра!””
Завдання.
Складіть діалог „Мама і син”. Дайте поради синові: як поводитися в школі, і що відповідати в таких випадках. Продемонструвати діалог-консультацію.
Ситуація №
Одного разу ваша подруга, яка працює на „телефоні Довіри” запросила Вас, як практичного психолога, поспілкуватися з людьми, які туди телефонують і прохають допомогти в особистому житті. Ось ситуація.
Дівчина, якій 17 років: „Ало.. Мене звати Надя. Мені дуже важко говорити. Я закохалася у хлопця у якого вже є дівчина. Вона його не любить, тільки використовує , а він її любить, і не замічає навколо себе нікого. Як мені розповісти про свої почуття, щоб їх не відкинули та не висміяли.”
Завдання.
Скласти діалог телефонного консультування. Продемонструвати його.
Вправа 5. Методика „Казкотерапія”
Мета: для визначення емоційного стану людини.
Обладнання: аркуш-А4, кольорові олівці.
Ви закриваєте очі, розслабляєте свій організм, а легенький вітерець підхоплює вас, і починає ширяти з вами навколо всього світу.... Він несе вас все далі і далі, все вище і вище.... Та раптово... опускає вас на забуту людьми землю.... Падаючи на землю, Ви перетворюєтесь на дуже гарну, чарівну, прекрасну квітку.... Земля стоїть зовсім порожньою.... і тільки ви прикрашаєте її своєю чарівністю.. Але не довго триває ваша самотність....з’являються навколо квітки – інші прикраси земної природи... Ви вже на цій землі не одна, і розумієте, що земля належить не тільки вам, а всьому творінню Божому...
Знову легенький вітерець підхоплює вас, закручує у веселому танку, і повертає вас назад у р6еальність, в якій так багато любові, добра і людяності.
Ви розкриваєте очі, і все, що оточує вас сприймаєте по іншому.
Завдання. Намалюйте, будь ласка ,все що ви уявили.
Провести спільний аналіз малюнків із психологами.
Вправа 6. „Побажання”
Мета: подарувати надію на краще майбутнє
Обладнання: аркуші, ручки, скринька.
Вам потрібно записати побажання тій людині якій ви самі бажаєте. Імені свого не підписуєте, а лише пишете КОМУ адресоване побажання. Хто отримає побажання, зачитає його собі на одинці. Опустіть побажання у скриньку, щоб його отримав одержувач.
Вправа 7. „Очікування”
Чи всі отримали все, що очікували від проведеного заняття.
Висновки, зауваження, пропозиції,