Тренінг«Конфлікт. Способи вирішення конфлікту» або «Без сварки в хаті»

Про матеріал
ТРЕНІНГ «Конфлікт. Способи вирішення конфлікту» або «Без сварки в хаті» для учнів 6-7 класів Мета: сприяти формуванню навичок конструктивного вирішення конфліктів.
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ

«Конфлікт. Способи вирішення конфлікту»

або

«Без сварки в хаті»

 

Мета: сприяти формуванню навичок конструктивного вирішення конфліктів.

Завдання:

• створити атмосферу довіри в групі;

 • допомогти дітям навчитися аналізувати себе і ближнього;

• формування навичок ведення конструктивного діалогу в конфлікті;

• оптимізація соціально-психологічного клімату в групі.

 

Хід заняття:

-Сьогодні у нас з вами буде цікаве заняття, але перш ніж ми його почнемо, давайте познайомимося.

 

1.Привітання. Вправа «Знайомство».

Кожен учасник по черзі називає своє ім'я та позитивну рису свого характеру.

-А тепер, давайте разом спробуємо скласти правила спілкування (правила тренінгу), яких ми повинні дотримуватися протягом всього тренінгу.

ПРАВИЛА:

• Взаємоповага

• Взаєморозуміння

• вміння слухати

• Довіра

• Правило піднятої руки

• Взаємовиручка

• Толерантність

• Відповідальність


-Школа - це простір, де кожен день зустрічаються сотні людей - дітей та дорослих. Не дивно, що в їх спільній діяльності виникає безліч конфліктних ситуацій. Кожен з вас коли-небудь сварився, а якщо ні, то ви не просто щаслива, а унікальна людина. Якщо ж вам доводилося переживати сварки, то ви, звичайно, пам'ятаєте, як це було неприємно, яке занепокоєння доставляє сварка.

-Сьогодні ми розглянемо поняття «конфлікт», причини виникнення конфлікту, а також основні моделі поведінки людини в конфліктних ситуаціях. Наша  мета показати можливі шляхи виходу з конфліктних ситуацій шляхом їх конструктивного рішення.

 

Наше завдання: навчитися попереджати конфлікт, а якщо він виник - вирішити його швидко і спокійно, без взаємних принижень та образ.

 

-Що ж таке конфлікт? (Відповіді)

 

З точки зору психології конфлікт - це результат зіткнення інтересів, поглядів, думок двох і більше людей. Конфлікти природні й неминучі. А чому ж в нашому житті виникають конфлікти?

 

Вправа «Експеримент»: зараз ми будемо виконувати певні дії з папером (серветкою), ваше завдання точно слідувати інструкції, так, щоб у всіх результат був однаковий.

 

ІНСТРУКЦІЯ:

• Згинаємо аркуш навпіл.

• Згинаємо ще раз навпіл.

• Відриваємо верхній правий кут.

• Відриваємо нижній правий кут

 

- Що вийшло? (відповіді)


-Ви отримали різні візерунки. Можливо, якщо дуже уважно придивитися, можна знайти схожі «творіння», але однакових ми не зустрінемо, хоча інструкція була для всіх однаковою. Так відбувається і з людьми, спілкуючись один з одним, вони сприймають інформацію по різному, що веде до нерозуміння один одного, з'являється напруга в стосунках, а значить, виникає небезпека конфлікту.

 

Причини конфліктів (відповіді)

1. Відмінності і розбіжності

2. Потреби

3. Сприйняття

4. Влада

 5. Цінності і принципи


- (м'яко і спокійно): Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби ви - яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблуко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються вами, захоплюються. Раптом, підповзає до вас черв'як і каже: «Зараз я тебе буду їсти!». Що б ви відповіли черв'яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь. Я впевнена, що ви по-різному відреагували на цю ситуацію, довівши, що ми різні і по-різному поводимося в конфліктах.

 

П'ять основних способів вирішення КОНФЛІКТУ:

 

1. стиль конкуренції - один з учасників конфлікту досягає своєї мети шляхом подавлення іншого. Результат - конфлікт «заганяється» вглиб: психологічне напруження, дискомфорт, несприятливий емоційний стан суперника;

 

2. стиль ухилення, уникнення - один з учасників йде від конфлікту, уникає його. Це відбувається в таких випадках: коли він відчуває себе неправим, відчуває безнадійність ситуації, не хоче витрачати сили;


3. стиль пристосування - учасник конфлікту підпорядковується іншому, робить те, що він вимагає, перестає відстоювати свої інтереси. Людина жертвує іноді не тільки своїми інтересами, а й гідністю;

 

 4. стиль компромісу - учасники конфлікту частково поступаються один одному, укладають як би тимчасове перемир'я. Це поверхневий рівень вирішення проблеми, так як конфлікт не вирішується повністю, а лише відкладається;

 

 5. стиль співробітництва - відбувається відкрите обговорення конфліктної ситуації, потреб і бажань кожної людини, пошук рішення, що дозволяє задовольнити кожного.

 

-А зараз повернемося до ваших відповідей, які ви записали, по ним визначте, який спосіб виходу з конфліктної ситуації ви віддаєте перевагу.

 

Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і роздавлю!»

Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»

Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решта залиш моїм улюбленим господарям!»

Пристосування: Така, мабуть, у мене частка тяжка! »

Співпраця: «Подивися, на землі є вже впали яблука, ти їх їси, вони теж смачні!»

 

- Як ви думаєте, які методи найбільш ефективні, при вирішенні конфлікту? Аргументуйте свою відповідь.

(висловлювання дітей)

 

 - Стиль співробітництва - це найбільш оптимальний стиль поведінки в конфліктній ситуації, так як конструктивне вирішення конфлікту передбачає досягнення спільної мети за умови задоволеності партнерів.

 - Таким чином, при уникненні жодна зі сторін не досягає успіху. При суперництві і пристосуванні одна сторона виявляється у виграші, а інша програє. І тільки при співробітництві і компромісі у виграші виявляються обидві сторони.

 

Вправа «Конфліктні ситуації»

Учні розбиваються на п'ять груп, в яких проходить програвання ситуацій з використанням різних стратегій поведінки: конкуренція, уникнення, співробітництво, пристосування, компроміс.

 

Ситуації

А. Ти кличеш друга (подругу) на дискотеку, а він (вона) хоче в цей час дивитися фільм по телевізору.

Б. Батьки відправляють тебе в магазин за хлібом, а ти хочеш грати в комп'ютерні ігри.
В. Бабуся сердиться, коли ти голосно слухаєш музику. Вона сказала тобі, що їй потрібна тиша. Але ти не можеш без музики.

 Г. У тебе поганий настрій, ти сидиш вдома, слухаєш музику. До тебе приходять друзі і кличуть гуляти.

Д. У твого друга серйозні проблеми з фізикою,  він постійно просить у тебе списати домашнє завдання, ти даєш. Але одного разу вчителька помітила, що у тебе і твого друга абсолютно однакові записи в зошиті. Вона сказала, що якщо ще раз ти даси своєму другові списати домашнє завдання, у тебе будуть великі неприємності.

 

 Після обговорення в групах діти розповідають всім про обрані ними стратегії, проходить їх обговорення.

 

Приклади вирішення ситуацій.

 

Ситуація №1.

Конкуренція. Влаштовуєш подрузі істерику, погрожуєш порвати дружбу,  вона йде з тобою.

Уникнення. Незадоволена, але не вступила в даний момент в суперечку (відкладу до наступного разу), йдеш на дискотеку одна.

Співробітництво. Домовляєшся з братом, що він запише фільм на відео,  йдеш разом з подругою на дискотеку.

Пристосування. Забуваєш про своє бажання йти на дискотеку і залишаєшся з подругою дивитися фільм.

Компроміс. Дивишся початок фільму, потім йдеш на дискотеку, а до розв'язки сюжету повертаєшся.


Ситуація №2.

Конкуренція. Залишаєшься за комп'ютером, за хлібом відправляється хтось ще. Уникнення. Щоб батьки відстали і дали пограти і в подальшому, швидко біжиш в магазин.

Співробітництво. Зберігаєш гру і йдеш по хліб, потім знову сідаєш за комп'ютер. Пристосування. Без великого бажання вирушаєш відразу за хлібом. Компроміс. Ще трохи граєш, вимикаєш комп'ютер і йдеш по хліб.

 

Ситуація №3.

Конкуренція. Закривши за бабусею двері своєї кімнати на ключ, продовжуєш слухати, як раніше.

Уникнення. Вимикаєш музику, з бабусею сьогодні сваритися не треба: вона обіцяла дати грошей на кишенькові витрати.

Співробітництво. Що ж, сьогодні доведеться послухати музику через навушники.

Пристосування. Вимикаєш тут же музику і сідаєш робити уроки.

Компроміс. Слухаєш музику, включивши гучність лише наполовину.


Ситуація №4.

Конкуренція. З цього дня ти жодного разу не даси списати домашнє завдання. Уникнення. Обіцяєш йому, що подумаєш над тим, дати чи ні йому списати домашнє завдання.

Співробітництво. Пропонуєш не списувати готове домашнє завдання, а позайматися з ним, пояснити, як вирішувати такі завдання.

Пристосування. Продовжуєш давати списувати, незважаючи на попередження вчителя.

Компроміс. Даєш йому списати початок домашнього завдання, а далі нехай він вирішує сам.


-Беручи участь в конфлікті, використовуйте ефективні способи виходу з нього:

 1. Встановіть причину конфлікту, намагаючись почути один одного, і правильно зрозумійте один одного.

2. Будьте тактовні.

 3. Ведіть розмову по суті.

4. Шукайте компроміс.

 5. Умійте визнавати свої помилки.

 6. Умійте слухати і чути один одного.


Вправа «Ящик непорозумінь»

Формуються малі групи (об'єднання за вибором різних видів цукерок). Один учасник з кожної команди витягує з «ящика непорозумінь» опис певної ситуації. Кожна ситуація-це ситуація зародження своєрідного конфлікту. Знайдіть правильний вихід з ситуації, не спровокувавши конфлікт.

 

 1-я ситуація. Один учень каже іншому: «Я ніколи не буду сидіти з тобою за однією партою: разляжешься, як слон, а мені незручно писати! ». Інший відповідає ...

-Прокоментуйте ситуацію.


2-я ситуація. Йде урок, учні виконують завдання. Раптом один учень починає стукати ручкою по парті. Учитель робить зауваження: «Сергій,  не стукай, будь ласка, по парті, виконуй завдання». Сергій відповідає: «Чому знову я? Знову я крайній! Ви що, бачили? ».

 - Яка реакція вчителя на слова Сергія? - Що би ви зробили в цій ситуації?

 

3-тя ситуація. Мама прийшла з роботи і каже дочці: «Скільки можна говорити? Прибери за собою, розкидала все, немов смерч пронісся по квартирі! Ти не дівчина, а нещастя якесь! Кажеш, а їй, як об стіну горохом! ».

- Якою є реакція дівчини? - Що би ви зробили на місці мами?

 

4-я ситуація. Учитель перевіряє домашнє завдання. Дійшла черга  до Олега. Андрій Іванович, перевіряючи роботу учня, сказав: «Та що ж це таке? Цей нездара знову не зробив, як слід, написав в зошиті так, що нічого не розбереш! ».

- Якою є реакція учня?

- Як би ви зробили на місці вчителя?

 

Висновок: серед звичок, які породжують конфлікти між людьми, особливо поширеними є надмірна емоційність, агресивність, вимогливість, неувага до потреб та інтересів інших, невміння вислухати інших.

Деструктивний спосіб-рішення своїх проблем і конфліктів шляхом насильства і агресії. Деструктивно мислити-значить працювати в напрямку самознищення, а не самовдосконалення. Якщо ви хочете для себе миру та любові, то ваш шлях - це свідомий контроль негативних думок і вчинків.


«Як навчитися контролювати свої емоції»

1. Малюйте на папері. Якщо емоції здолали вас, можна намалювати те, що першим прийде вам в голову, дозволити грифелю порвати папір, з силою заштрихувати малюнок і в кінці розірвати сам листок, зім'яти його і викинути.

2. Спробуйте порахувати до десяти, перш ніж піддастеся емоційному сплеску. Ви зрозумієте, наскільки незначний насправді привід до вашої бурхливої ​​реакції, вже на підході до цифри «10».

 3. Незвичайний спосіб. Під час суперечки спробуйте порахувати в роті свої зуби за допомогою мови.
4. У будь-якій ситуації, перш ніж вийти з себе, зупиніться на мить і подумайте про найкращі і незабутні моменти вашого життя, зробіть глибокий вдих і вже на усмішці плавно видихніть. Саме в цю мить ви і визначаєте ваш вибір - піти на поводу у руйнівних емоцій або взяти себе в руки.

 5. Є ще один ефективний спосіб впоратися з емоціями, це фізичні вправи. А від цього поліпшується настрій. І це не обов'язково повинен бути визначений вид спорту, а просто регулярні прогулянки і активний відпочинок.

 

Вправа «Соррі, конфлікту не буде»

Багатьох конфліктів можна уникнути, якщо вчасно зупинитися. Так, наприклад, в нашій культурі для того, щоб не доводити справу до конфлікту, прийнято вибачатися. Одна людина бере на себе роль винного і просить вибачення, а друга відповідає йому: «Нічого страшного». Англійці надходять до цього ще простіше, вони не з'ясовують, хто був винен, - вибачаються обидві сторони. Наприклад, хтось ненароком зачепив когось і попросив вибачення: «Iamsorry», він почує у відповідь «Iamsorry».

Перше «Iamsorry», означає «Вибачте, що я вас зачепив», друге «Iamsorry», означає «Вибачте, що я встав на дорозі в той момент, коли ви проходили». Якщо ж хтось навмисне зачіпає іншого, тому що у нього поганий настрій, він знову почує у відповідь «Sorry»? що означає: «Вибачте, але конфлікту не буде» або

«Я дуже шкодую, що у вас поганий настрій, але мені зовсім не хочеться сваритися з вами».

 

Ситуації:

- вас ненавмисно штовхнули в коридорі школи;

- однокласник, будучи в поганому настрої вказує на ваші недоліки;

- ви, будучи в поганому настрої нагрубили другові, а потім пошкодували про те, що трапилося.

- ви запізнилися до школи і вас лаяв вчитель;

- ви ненароком штовхнули випадкового перехожого на вулиці;

- батьки лають вас через зниження успішності.


Виконуючи цю вправу, вам доведеться діяти відповідно до правил англійського етикету.

Обговорення: після гри учасники розповідають про свої почуття і про те, як і в яких життєвих ситуаціях можна використовувати даний прийом.

 

 Рефлексія

 Що було для вас цікавого і корисного?

 


-Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфліктогенну зону, але ми не повинні лякатися цього. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто не бачив, що конфлікти були. І на завершення хочеться вам сказати: використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не знайти ворогів. Завершити наш захід я б хотіла такими словами:

«Будь-яка людина така ж складна, цікава, глибока, вразлива, як і ви самі. Спробуйте не наступати, а поступитися. Не захопити, а віддати. Не кулак показати, а простягнути долоню. Не заховати, а поділитися. Не кричати, а вислухати. Не розірвати, а склеїти.»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боднарюк Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Пеєва Наталя
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
9911
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку