Психологічна готовність до школи
Заняття для батьків майбутніх першокласників
Одразу хочу сказати, що я дипломований психолог, маю досвід роботи більше 10 років, практикую в Психологічній Майстерні «Інсайт» і сьогодні буду в деякій мірі використовувати епістолярний жанр (приклади для кращого запам’ятовування).
Мета: ідентифікація своєї внутрішньої дитини.
Кожному учаснику пропонується відкрито взяти з колоди картку, що схожа на Ваш портрет в дитинстві, котрий має схожість з дитячими спогадами. Робота по колу.
Запитання для обговорення:
Нейропсихологія.
Вищі психічні функції забезпечують процес навчання, ми можемо їх розвивати і контролювати.
Це сприйняття, уява, пам'ять, мислення, мова.
ВПФ не є вродженими, вони є набуті під час життя. І справа не в генетиці, а в стилі виховання.
ВПФ формуються в процесі спілкування з дорослим (мама без телефона, спілкуйтеся з дитиною).
Три етапи формування нової навички:
На ІІ етапі дитина ніби надиктовує собі, що буде робити. НЕ ЗАТУЛЯЙТЕ РОТ дитині. Як же вона перейде І до ІІІ етапу, коли не пройде ІІ етап (коли кажуть «сиди мовчки»).
Вищі психічні функції формуються у взаємодії із оточуючим світом та формується провідна діяльність.
Провідна діяльність дитини до року є спілкування з близьким дорослим – важливо брати на руки, гойдати, розмовляти, стимулювати повзання. Тісне тілесне спілкування розвиває сприйняття власного тіла, що є основою розвитку мови.
Дитина 1-3 років має гратися.
Провідна психічна функція: сприйняття.
Провідна діяльність: проста сюжетна гра, предметно-маніпулятивна діяльність.
Дитина 3-7 років—гра з однолітками.
Провідна психічна функція: пам'ять.
Провідна діяльність: творча рольова гра. Коли дитина грає з однолітками, вона вчиться співпрацювати, спостерігати за іншими, приймати правила, сприймати думку іншого, яка навіть може відрізнятися. Цей важливий процес називається ДЕЦЕНТРАЦІЯ – здатність подолати свій егоцентризм, прийняти в рахунок інші можливі точки зору.
Дитина 7-11 років – формується внутрішня позиція школяра.
Провідна психічна функція: мислення.
Провідна діяльність: навчально-пізнавальна.
ЗОНИ МОЗКУ
Вищі психічні функції спираються на складну систему зон мозку, наприклад будинок.
Будинок починаємо будувати з фундаменту, він має бути міцним , витримувати навантаження. Так і наш мозок, починається з фундаменту, з І блоку «Мені хочеться» -- несвідомі, непідвладні контролю, але дуже важливі процеси. Він дає корі головного мозку необхідну для навчання енергію (енергетичний блок). Закладається під час вагітності та протягом першого року життя, а різні негаразди, екологія впливають на його розвиток.
І блок – це інстинкти, афекти, адаптація, тонус. Якщо ви слухаєте лекцію і пузіхаєте, починаєте засинати – свідчить про зниження активності І блоку мозку. Спробуйте потягнутися, напружитися і розслабитися, гарно пузіхнути і відчуйте як енергія знову починає підживлювати кору головного мозку, фізичні активності повернуть тонус (фізкультхвилинка). Частіше провітрюйте приміщення, аби вистачало свіжого повітря (може голова боліти).
ІІ блок «Я можу». Основні функції блоку - це стіни нашого будинку ЛІВА і ПРАВА півкуля головного мозку – автоматизація навичок навчання. Найголовніше це взаємодія обох півкуль, це запорука успішності в навчанні.
ІІІ блок «Я повинен» – дах. Формується з моменту запліднення і до останнього подиху людини, але при умові постійного розвитку. Повністю третій блок сформовується до 21 року, тоді людина може сама вирішувати свої питання.
На слабкому фундаменті міцні стіни та гарний дах не побудуєш.