(ТРЕНІНГ)
З досвіду роботи
кл. керівника
Литвиненко Н,В,
Тема: Курс виживання для некурців. Тренінг
Мета: вчити дітей правильно орієнтуватися в сьогоденному світі наповненому шкідливими звичками; пояснити як і чому люди стають курцями, як захистити себе від тютюнового диму, як не стати курцем, як правильно оцінювати тютюнову рекламу, як вижити серед курців.
Обладнання: папір формату Ф4, фломастери, маркери, ватман, розрізні пазли, наочність для тренінгу.
Інноваційні технології: робота в групах, парах, техніка «Рівний – рівному», мозковий штурм, складання листа-інформатора, створення антиреклами, відеоролика, метод рефлексії.
Хід тренінгу
І. Організаційна частина
Тренер: Сьогодні тема нашого тренінгу «Курс виживання для некурців». Ви дізнаєтесь про те, до яких хитрощів вдається тютюнова індустрія, щоб змусити людину стати курцем; як і чому люди стають курцями, як захистити себе від тютюнового диму, як не стати курцем.
Вправа «Мій портрет у променях сонця».
Призначення: вивищення впевненості у собі.
Інструкція: Дайте відповідь на запитання: «Чому я заслуговую поваги?» наступним чином: намалюйте сонце, у центрі його напишіть своє імя чи намалюйте автопортрет. Потім уздовж променів напишіть усі свої позитивні риси, усе хороше, що про себе знаєте. Постарайтеся, щоб було якнайбільше променів». Під час обговорення бажаючі зачитують свої хороші риси характеру, показують намальоване сонце.
Метод складання пазлів. Діти, під час нашої подорожі ми повинні дотримуватися відповідних правил, які допоможуть нам у спілкуванні. Давайте їх згадаємо за допомогою пазлів.
ІІ. Основна частина.
Тренер: Ми самі некурці! Скільки нас? Можливо це звучить дещо дивно, але ми становимо більшість. У будь-якій віковій групі курців менше, ніж тих, хто не палить. Те, що школярі сприймають куріння як більш розповсюджене явище, ніж воно насправді, доводить, що курці агресивно навязують свою поведінку, а ті хто не курить, не відчувають себе більшістю, якою є в реальності. А ще курці займаються експансією. Вони заповнюють більше простору.
Якщо ти поспілкуєшся з тими, хто не курить, то, швидше за все, виявиш, що для них «Некурець – це звучить гордо!» Більшість із них вважають, що за некурцями явні переваги. Вони стосуються і здоров,я, і свободи у виборі того, що робити, і престижу, і поваги навколишніх, і відчуття власної сили волі, здатності не піддаватися стадному почуттю. А дехто прямо заявляє, що бути здоровим тепер модно, тому, «курці заздрять некурціям».
Отже, наш човен заходить у першу бухту нашої подорожі, яка називається: «Мій девіз».
Вправа 1. «Мій девіз».
Призначення: виявити, яку позицію займають діти відносно куріння.
Інструкція: Поділ на 3 групи: острів, півострів, материк. Кожна група повинна придумати назву своєї команди і девіз, під яким вони будуть подорожувати.
Вправа 2. Гавань «Переваги некурців».
Призначення: за допомогою метода критичного мислення оцінити переваги некурців.
Інструкція: Прослухати історія хлопця та дівчини про їхні аргументи в перевагу некуріння. Подумати про ваш аргумент в перевагу не куріння.
Вправа 3. «Мозковий штурм».
Призначення: виявити аргументи дітей в перевагу не куріння.
Інструкція: Ви прослухали аргументи хлопця і дівчинив перевагу не куріння. А які ваші аргументи в перевагу не куріння, Називайте переваги.
Тренер: Некурцем із більшою ймовірністю залишається людина з високим рівнем самооцінки. Якщо людина вважає, що в неї все гаразд, незалежно від того, що відбувається в її житті, вона прислухається до себе і вірить власним відчуттям. Якщо ж людина постійно думає, що вона більше залежить від чужої думки і не вірить собі. Імовірність того, що така людина стане курцем, збільшується. Що ж за людина курець? Чи впевнена вона в собі? Які проблеми її турбують?
Наш корабль заходить у гавань «Проблемну».
Вправа 4. « Допомога».
Призначення: допомогти учням побільше узнати про життя курців.
Інструкція: Поділ на 4 групи: південь, північ, захід, схід. Ви отримуєте інформаційний матеріал, уважно йогочитаєте, осмислюєте, виділяєте основну інформацію. Позначте яка інформація для ва була нова, уже відома.
Вправа 5. « Написання листа-інформатора ».
Призначення: осмислити і виділити основні проблеми курців.
Інструкція: Тренер передає лист у кожну групу, група пише одну із проблем курців, про яку дізналися, загортають свій напис і передаютьіншій групі. Лист може передаватися із групи в групу декілька раз. Потім тренер вивішує лист-інформатор на дошці і гуртом зачитують проблеми курців.
Тренер: Ми підходимо до бухти «Перекур». В народі кажуть: «Переркур – діло святе» Підраховано, що курець на свою залежність витрачає 25% часу й інтелектуальних зусиль. На викурювання однієї цигарки витрача.ться не менше 10 хвилин. Час, який може зайняти такий перекур – відпочинок, не обмежений. При цьому всі знають, що ці люди на робочому місці. Престижні американські компанії не беруть на роботу курців саме через такі величезні витрати часу на перекур. Та що Америка! Я розповім вам про пригоду моєї знайомої.
Вправа 6. « Проблемна ситуація ».Обговорення ситуації: будь ви власником компанії, як би ви оцінили роботу такого персоналу?
Призначення:виявити відношення дітей до курців.
Інструкція: Продовжуємо роботу в групах. Обговоріть ситуацію в групі та представте свою точку зору по даній проблемі. На обговорення дається 1 хв.
Тренер: Чи впливає особисто на вас тютюнова реклама? Кожен скаже: «Ні!» Але вона може вплинути на підлітків, і курців стане більше, а нам буде важче дихати. Крім того, ми підсвідомо відчуваємо, що ці круті й задоволені хлопці та дівчата з рекламних щитів виглядають часто краще ніж ми самі. Вони беруть участь у різних конкурсах для курців і виграють призи, а ми позбавлені всього цього. Однією з цілей тютюнової реклами є приниження тих, хто не палить, шляхом протиставлення ідеальних образів тютюнової реклами реальним некурцям.
Ми, некурці, інтуїтивно відчуваємо, що почуватимемо себе набагато затишніше, якщо вся тютюнова реклама зникне з наших вулиць. І поки не заборонять усі види тютюнової реклами наше завдання створити антирекламу. Ми з вами у порту «Антиреклама».
Вправа 7. « Створення антиреклами ».
Призначення: показати негативний вплив куріння на здоров,я та спосіб життя.
Інструкція: Поділ учнів на групи за назвами: олівці, фломастери, маркери. Кожна група повинна намалювати антирекламу в якій показати негативний вплив куріння на здоров,я та спосіб життя курця. Потім група презентує свою рекламу.
Бухта «Обманна».
Вправа 8. Рольова гра. Розіграти сценку « Заманювання некурців ».
Призначення: виявити, чи знайомі учні з різними способами заманювання некурців.
Інструкція: Продовжуємо працювати в групах. Поділ на групи: пальма, кактус, ліани). Ваше завдання розіграти сценку, в якій показати різні способи заманювання некурців і представити на показ. Тренер роздає групам допоміжні слова: - невже навіть не пробував?
Тренер: І от наша подорож закінчується, ми підпливаємо до останньої гавані. Як вона називається ми не знаємо. Як там живуть люди ми теж не знаємо.
Вправа 9. Складання законів.
Призначення: узнати за якими правилами хочуть жити діти відносно куріння.
Інструкція: Працюємо в групах. Уявіть, що вас обрали губернатором цієї гавані, які закони ви ввели б у цій країні щодо куріння, направлені на його профілактику та боротьбу з ним. Преставте свої версії.
Руханка « На Занзібарі тепла погода».
Заключна частина. Метод рефлексії.
Тренер: Діти! Чи збулися ваші очікування від цього тренінгу? Що нового дізналися? Чого навчилися? Напишіть на листочках ваші очікування і ми дізнаємося в яку гавань причалив наш корабль. (Діти складають картинки гавані, а на зворотній стороні складається вислів:
« НЕ КУРИТИ - ЦЕ ЗДОРОВО!»
Віночок побажань. Учень повертається до свого сусіда, бере його за руку і говорить побажання.