ТРЕНІНГ «ЛІДЕРСТВА»Лідерство - це мистецтво, якого вчаться і яке застосовують дуже обережно

Про матеріал
Колись в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий вельможа. Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Коли про це почув вельможа, він дуже розлютився: якийсь чернець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе, він замислив обдурити його: “ Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. Якщо скаже “живе” – розчавлю метелика, а якщо “мертве” – випущу його..” І ось настав день зустрічі. До зали де сидів вельможа увійшов невеличкий, худорлявий чоловічок. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь - яке запитання. Зло всміхаючись, вельможа запитав: “Скажи - но мені, що в моїх руках - живе чи мертве?”. Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: ”Усе в твоїх руках”. Збентежений вельможа випустив метелика з рук і той полетів на волю. Отже лише від вас буде залежати , чи буде ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.
Перегляд файлу

 

ТРЕНІНГ

«ЛІДЕРСТВА»

Лідерство - це мистецтво, якого вчаться

і яке застосовують дуже обережно

 

 Мета: презентувати тренінгову програму, мету  і завдання тренінгу, ознайомити учасників з регламентом, налаштувати на активну творчу роботу; показати  важливі якості для лідера, визначити поняття „лідер”, „лідерство”.

 

Час: 2 год. 20 хв.

 

Види роботи

Орієн-товна трива-лість, хв.

Ресурсне  забезпечення

1.1.

Вправа «Знайомство»

15

Бейджі, фломастери

1.2.

Вправа «Зернятка»

5

Плакат, маркери, скотч у формі зернят

1.3.

Вправа «Сонечко»

20

Плакат, маркери, скотч

1.4.

Вправа«30 квадратів»

5

Малюнок «Квадрат з квадратів»

1.5.

Вправа «Лідер –це»

 

20

Листи паперу, фліп –чарт, маркери, скотч, ножиці

1.6.

Вправа «Оплески»

5

 

1.7.

Вправа «Цінності»

 

15

Перелік цінностей, по 3 маленьких листки паперу для кожного учасника

1.8.

Вправа  «Аукціон»

 

20

«Жетони»  в конвертах  (по 10 штук на кожного учасника) з нумерацією лотів або лист паперу на якому позначені 10 кіл –жетонів, 10 карточок. На кожній з яких зафіксований зміст 2 лотів для тренера

1.9.

Методика «Історичні портрети»

 

30

Ксерокопії коротких біографій відомих політичних  і суспільних діячів минулого та сучасності, листи блокноту для фліп - чарта, маркери.

1.10.

 Вправа «Коло рук»

5

 

 

 

 

1.1. Вправа  «Знайомство»

Мета: продовжити знайомство учасників тренінгу для створення комфортної емоційної атмосфери, сприятливої результативній спільній роботі  в групі.

Час -15 хв.

 

Хід вправи

Запропонувати кожному учаснику написати ім’я на бейджі, яким би він хотів щоб його називали  в групі, а також намалювати якийсь символ (емблему), яка виражає сутність, переконання, захоплення, щось інше, що характеризує кожного учасника.

Далі тренер просить кожного учасника (по колу) протягом 1 хвилини прокоментувати написане ім’я, доповнити  інформацію про свою  школу, про себе особисто.

 

1.2. Вправа «Зернятка»

Мета: сформулювати очікування учасників, визначити основні напрямки в подальшій роботі тренінгу.

Час-5 хв.

 

Хід вправи

Тренер пропонує кожному учаснику групи написати на листках  у вигляді зернят те, що він очікує від тренінгу. Далі на фліп-чарті вивішує лист паперу на якому  в нижній частині, схематично зображено грунт. Кожному учаснику пропонується  „посадити” своє „зернятко- очікування” в „землю”. В кінці тренінгу буде визначено чи проросло зернятко і, якщо „так”, то наскільки виправдались очікування учасників.

 

1.3. Вправа «Сонечко»

Мета: показати важливість розробки і дотримання окремих правил за якими відбувається взаємодія, як в групі людей так  і в  суспільстві; прийняти правила, які забезпечують результативність роботи групи.

Час - 20 хв.

 

Хід вправи

1.Вироблення правил спільної роботи  в мікрогрупах.

А) Об’єднати учасників в мікрогрупи по 3-5 чол. і визначити для кожної місце роботи  в аудиторії. Спочатку кожен на окремих листочках пише ті умови, при яких, за його думкою, забезпечується ефективна, комфортна, безпечна робота групи. На одному листочку пишеться одна умова. Число листочків для кожного із учасників не обмежене і визначається його бажаннями  і потребами.

Б) Потім в кожній мікрогрупі на великому листі паперу учасники малюють сонечко і наклеюють сформульовані  умови – побажання у вигляді промінчиків таким чином, що один промінчик складається з умов, які співпадають. Група визначає свого представника для презентації підсумків роботи.

 

 

2. Прийняття правил  роботи  в групі.

На наступному етапі представники повідомляють сформульовані правила роботи  в групі.

На великому листі тренер записує сформульоване правило, починаючи з найдовших промінчиків. Кожне правило обговорюється з усіма учасниками групи. Мікрогрупи по черзі пропонують свої промінчики, а інші групи, по, можливості додають. Після повідомлення останньої мікрогрупи тренер підводить підсумки роботи, об’єднує схожі правила в більш точні формулювання.

Приклади правил

1. Слухати один одного і чути.

2. Бути лаконічним, говорити лише по темі.

3. Бути толерантним, терпимим.

4. Обговорювати проблему, а не людину.

5. Бути доброзичливим, посміхатися, зберігати почуття гумору.

6. Не запізнюватись на заняття. Дотримуватись регламенту роботи.

7. Працювати в групі від початку до кінця.

8. Виконувати прийняті правила.

 

1.4. Вправа «30 квадратів»

Мета: продемонструвати учасникам необхідність розвивати  в собі вміння і навики «дивитись і бачити»

Час-5 хв.

Матеріали і обладнання: малюнок «Квадрат з квадратів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  вправи

Тренер показує групі малюнок великого формату „Квадрат з квадратів” і пропонує визначити скільки квадратів на малюнку.

Після перших варіантів відповідей, які, як правило не співпадають, учасники починають розуміти, що поставлене питання  потребує вміння вибирати фокус зору, побачити  об’єм. В малюнку можна нарахувати 30 квадратиків (16 маленьких, 1 великий, 9 зі стороною з 2-х квадратиків і 4 квадрати зі стороною з 3-х квадратиків.)

Питання для обговорення

- Що заважало Вам відразу побачити всі квадрати?

- Чому вчить „Квадрат з квадратів”?

-  Зустрічались вам завдання, які на перший погляд здавались дуже простими, а насправді було зовсім не так?

ПРИТЧА

Все не так как кажется…

Два ангела остановились на ночлег в доме богатой семьи. Семья была негостеприимна и не захотела оставить ангелов в гостиной, уложив их на ночлег в холодном подвале. Когда они расстилали постель, старший ангел увидел дыру в стене и заделал ее. Когда младший ангел увидел это, то спросил: почему?

 Старший ответил:

  - Вещи не такие, какими кажутся.

 На следующую ночь они пришли на ночлег в дом очень бедного, но гостеприимного человека и его жены. Супруги разделили с ангелами немного еды, которая у них была, и сказали, чтобы ангелы спали в их постелях. Утром после пробуждения ангелы нашли хозяина и его жену плачущими. Их единственная корова, молоко которой было единственным доходом их семьи, лежала мертвая в хлеве. Младший ангел спросил старшего:

 - Как это могло случится? Первый мужчина имел все, а ты ему помог. Другая семья имела очень мало, но была готова поделится всем, а ты позволил, чтобы у них умерла единственная корова. Почему?

 - Вещи не такие, какими кажутся, - ответил старший ангел. – Когда мы были в подвале, я понял, что в стене был клад с золотом. Его хозяин был груб и не хотел сделать добро. Я отремонтировал стену, чтобы клад не был найден. Когда на следующую ночь мы спали в постели, за женой хозяина пришел ангел смерти. Я отдал ему корову.

 Вещи не такие, какими кажутся. Мы никогда не знаем все. И даже если имеешь веру, тебе надо еще внушить доверие, что все, что приходит, есть в твою пользу. А это поймешь со временем. Некоторые люди приходят в нашу жизнь и быстро уходят, и некоторые становятся нашими друзьями, и остаются на минуту.

 Вчера – это история. Завтра – тайна. Сегодня…

 Настоящее – это дар. Жизнь есть волшебство и вкус каждого момента неповторим!

До уваги тренера

Один з висновків завдання „Квадрат з квадратів” в тому, що в житті важливо не тільки дивитись, але  й бачити. Досвід показує, що в кожному складному предметі/явищі можна побачити не один, а декілька, десятки і сотні аспектів/характеристик.

Поняття „лідерство” є одним із прикладів визначеного ряду. Лідерство можна розглядати під різним кутом зору і з різних позицій.

 

1.5. Вправа «Лідер –це»

Мета: визначити поняття  «лідер» і «лідерство».

Час-20 хв.

 

Хід вправи

Тренер ділить групу на 5 малих груп по 6 осіб за принципом днів тижня: „понеділок”, „вівторок”, „середа”, „четвер”, „п’ятниця”. Кожній групі дається завдання протягом 10 хвилин  написати власне визначення поняття „лідер”. Після презентації  визначення кожною групою тренер запитує всіх інших учасників з чим вони згідні, а з чим – ні, ініціюючи міні-дискусію. Потім  тренер відкриває написані на листі фліп–чарту визначення поняття „лідер”, взяті з наукових джерел, і обговорюють  в групі наскільки  їх версії співпадають з науковими.

Заключним акордом блоку може бути афоризм, написаний на листі фліп–чарту:  „Лідерство –це ті повноваження, які не можна делегувати. Його треба прийняти з радістю і нести з честю, або просто відійти  в бік.”

Справжнє лідерство - це не престиж, влада чи статус. Це відповідальність.

 

1.6. Вправа «Оплески»

Мета: покращення настрою і підвищення самооцінки, активізація учасників групи.

Час -5 хв.

 

Хід вправи

  Учасники сидять у колі. Ведучий просить підвестися тих, хто має певну рису чи уміння. Наприклад: „Підведіться ті, хто вміє вишивати, грати на гітарі, кататися на гірських лижах, займався бальними танцями, любить читати тощо”. Всі інші учасники групи аплодують тим, хто підвівся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.7. Вправа «Цінності»

Мета: створити ситуації вибору цінностей, в якій відбувається усвідомлення їх значимості; визначення  особистісних  і групових пріоритетних цінностей.

Час - 15 хв.

Що ці цінності значать для мене?

Цінність

Виберіть 10 цінностей особливо важливих для вас

З вибраних цінностей виберіть 5

Пронумеруйти їх за ступенем значимості

1.

Свобода

 

 

 

2.

Самоповага

 

 

 

3.

Довіра

 

 

 

4.

Терпимість

 

 

 

5.

Сила

 

 

 

6.

Вірність

 

 

 

7.

Любов

 

 

 

8.

Здоровий глузд

 

 

 

9.

Надія

 

 

 

10.

Честь

 

 

 

11.

Гідність

 

 

 

12.

Незалежність

 

 

 

13.

Розум

 

 

 

14.

Совість

 

 

 

15.

Дружба

 

 

 

16.

Чесність

 

 

 

17.

Здоров’я

 

 

 

18.

Гармонія в сім’ї

 

 

 

19.

Воля

 

 

 

20.

Ризик

 

 

 

21.

Краса

 

 

 

22.

Віра

 

 

 

23.

Добро

 

 

 

24.

Багатство

 

 

 

25.

Гуманізм

 

 

 

26.

Добробут

 

 

 

27.

Відповідальність

 

 

 

28.

Досягнення мети

 

 

 

29.

Освіта

 

 

 

30.

Толерантність

 

 

 

 

Хід вправи

Кожен учасник отримує перелік цінностей. Тренер пропонує вибрати з них спочатку 10, потім 5 найважливіших цінностей   і проранжувати їх за ступенем значущості. Потім учасники отримують по  3 листочки паперу, на кожному з яких треба написати одну з трьох найважливіших для них цінностей.

Потім тренер просить віддати  йому одну з трьох цінностей, з якою учасник може найменш безболісно розлучитися. Потім пропонує віддати ще одну цінність і залишити найбільш значиму.

Можна  в процесі вибору з трьох цінностей познайомити учасників з якими цінностями розлучилась група, а після цього попросити кожного назвати найбільшу для нього цінність, з якою він вирішив не розлучатись.

 

 

 

 

 

 

 

1.8. Вправа  „Аукціон”

Мета: продемонструвати складність вибору життєвих цінностей на практиці.

Час - 20 хв.

Перелік лотів до методики „Аукціон”

1.

Гарна квартира або будинок (1 жетон)

Новий спортивний автомобіль(1 жетон)

2.

Відпочинок  в будь - якому куточку світу земної кулі з найкращим другом(2 жетони)

Наступна ступінь в успішній кар’єрі(2 жетони)

3.

Стрімка політична кар’єра (2 жетони)

Можливість постійного самовдосконалення( 2 жетони)

4.

Хороша освіта(2  жетони)

Підприємство, яке приносить великий прибуток (2  жетони)

5.

Здорова сім’я( 3 жетони)

Всесвітня слава(3 жетони)

6.

Чиста совість(2 жетони)

Успіх за всяку  ціну(2 жетони)

7.

Матеріальний добробут (1 жетон)

Повага  і визнання  соратників  і послідовників (1 жетон)

8.

Керувати і підкоряти (2 жетони)

Працювати  в команді однодумців(2 жетони)

9.

Стрімка кар’єра завдяки випадку (2 жетони)

Поступове піднімання до успіху шляхом безперервного самовдосконалення (2 жетони)

10.

Сім додаткових років життя(3 жетони)

Безболісна смерть, коли прийде час (3 жетони)

 

Хід  вправи

Перед початком кожному з учасників тренер роздає 10 жетонів і повідомляє про те, що  в процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот. Максимальна кількість лотів-10, але в них може бути різна вартість, тобто будуть лоти ціна яких більша, ніж один жетон. Якщо учасник використає всі жетони, він вже нічого не зможе купити. В одному лоті на продаж одночасно виставляється 2 цінності. Учасник може вибрати одну з них чи нічого не купити. Назву того, що учасник готовий купити,  він пише на жетоні і відкладає його вбік як вже використаний.Свій вибір треба робити швидко. Перехід до наступного лоту, означає, що попередній знятий з торгів.

 

Після закінчення „Аукціону” доречно поставити учасникам питання про їх почуття, думки, асоціації, пов’язані з покупками, вияснити чи були сумніви в учасників у правильності вибору?

В заключному коментарі тренер звертає увагу на те, що ситуації вибору життєвих цінностей достатньо різноманітні і часом дуже не прості. Для кожної людини, в тому числі і лідерові, дуже важливо навчитись робити вибір і вміти нести за нього відповідальність.

 

Притча «Все  в твоїх руках»

Колись в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий вельможа. Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Коли про це почув вельможа, він дуже розлютився: якийсь чернець може бути найрозумнішим  у світі? Запросивши мудреця до себе, він замислив обдурити його: “ Я візьму  в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що  в мене  в руках - живе чи мертве. Якщо скаже “живе” – розчавлю метелика, а якщо “мертве” – випущу його..”

І ось настав день зустрічі. До зали де сидів вельможа увійшов невеличкий, худорлявий чоловічок. Він привітався  і сказав, що готовий відповісти на будь - яке запитання. Зло всміхаючись, вельможа запитав: “Скажи - но мені, що   в моїх руках - живе чи мертве?”. Мудрець подумав, усміхнувся  і відповів: ”Усе  в твоїх руках”. Збентежений  вельможа випустив метелика з рук і той полетів на волю.

Отже лише від вас буде залежати , чи буде ваша взаємодія з іншими  живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

 

 

Вправа «Чарівний базар»

Мета: надати можливість учасникам з’ясувати, яких якостей у них не вистачає, щоб бути хорошим організатором  в роботі з однолітками.

Час - 20хв.

 

Хід вправи

Ведучий просить учасників уявити, що є базар на якому продають/ купують незвичайні речі: активність, ініціативність, працездатність, самостійність, компетентність, уміння вести за собою, уміння володіти собою, уміння слухати, уміння переконувати, приязність,  наполегливість, самокритичність, врівноваженість, оптимізм, витривалість, рішучість, ризикованість. Ведучий виступає  в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші.  Викликається один  із учасників. Він може придбати одну чи кілька якостей, яких у нього немає. Наприклад «самостійність». Продавець з’ясовує, скільки йому потрібно «самостійності», навіщо вона йому, в яких випадках він хоче бути самостійним. Продавець просить у покупця щось дати натомість, наприклад, той покупець може розрахуватись «почуттям гумору», якого  в нього досить.

Питання для обговорення

  •      Що ви відчували під час виконання вправи?
  •      Чи задоволені ви покупкою?
  •      Які емоції переживали?

 

До записної книжки лідера

Як організувати роботу

5 етапів від старту до фінішу

Старт – отримання завдання

1-й етап – визначення мети  і завдань.

2-й етап – забезпечення роботи( умови, засоби, виконавці).

3-й етап – планування роботи  і розподіл обов’язків.

4-й етап– оперативне керівництво(узгодження, облік, контроль).

5-й етап – аналіз ефективності і підведення підсумків роботи.

Фініш -   звіт про виконане завдання.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 травня 2019
Переглядів
480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку