мета заходу - розширювати знання учнів про світ професій, підвищити якість допрофільної підготовки учнів, привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, усвідомлювати особисту відповідальність за своє майбутнє, стимулювання бажання планувати і досягати професійних цілей в майбутньому
ЛЮДИНА У СВIТI ПРОФЕСIЙ
Якщо ви вдало оберете професію і вкладете в неї душу, то щастя саме знайде ваc
К.Д.Ушинський
Мета: розширювати знання учнів про світ професій, підвищити якість допрофільної підготовки учнів, привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, стимулювання бажання планувати і досягати професійних цілей в майбутньому
Обладнання: стiкери, ватман у виглядi дверей, комп'ютерна презентація, вислови про професії.
Методи, прийоми: відкритий мікрофон, мозковий штурм, робота в групах
Тривалiсть: 80 хв.
|
ПСИХОЛОГ Доброго дня, дiти! Рада Вас вiтати на нашiй зустрiчi! Сьогодні на нас чекає цiкава робота… |
|
|
Привiтання - Для початку ми привiтаємося. По колу кожен з вас може привiтатися наступним чином: «Привiт, мене звати Олена, найбiльше я люблю спiвати». |
СЛАЙД 1 |
|
Послухайте, будь ласка, притчу. (МУЗИЧНИЙ СУПРОВIД) Троє чоловіків, напружуючись, везли тачки з каменем. Перехожий запитав у кожного: «Що ти робиш?»
Перший кинув: «Везу цю кляту тачку!» |
-СЛАЙД 2 |
|
- Отже, як ви гадаєте, що буде предметом нашого спiлкування сьогоднi? (ВIДПОВIДI) - Так, дiйсно, тема нашого тренiнгу – «Людина у свiтi професiй» - Працюючи над цiєю темою, яких питань нам потрiбно торкнутися? (ВIДПОВIДI) - Ми будемо дiзнаватися про професiї, що iснують у свiтi, перевiримо свою обiзнанiсть у свiтi професiй, примiряємо на себе деякi з них, поговоримо про вiдповiдальнiсть кожного з нас за власний вибiр… |
- СЛАЙД 3
- СЛАЙД 4 |
|
Е П I Г Р А Ф: «Якщо ви вдало оберете професію і вкладете в неї душу, то щастя саме знайде вас» К.Д.Ушинський |
- СЛАЙД 5 |
|
Вправа «Очiкування» Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття? Що хочете дiзнатися, чого навчитися? У кожного із вас є стiкери - ключики, на яких ви пропишете свої очікування та прикріпите їх на плакаті із зображенням дверей iз замком. (ПИШУТЬ I ПРОГОВОРЮЮТЬ ОЧIКУВАННЯ) |
- СЛАЙД 6 |
|
Правила роботи у групi -Перш ніж приступити до роботи необхідно встановити правила нашої роботи. • Вимкнути мобільні телефони; • Правило «Тут і зараз»; • Правило «піднятої руки»; • Правило добровільної активності; • Говорити по черзі й по суті; • Не критикувати; • Бути толерантним; Вимкнути мобільні телефони – нічого не повинно заважати проведенню тренінгу Правило «тут і зараз» - всі проблеми та негаразди треба залишити за межами тренінгу, а «Тут і зараз» бути позитивним у висловах і ставленні до інших. Правило «піднятої руки» - якщо хтось з учасників тренінгу хоче щось додати чи розповісти, то необхідно підняти руку, а не галасувати. Говорити коротко, по суті – дбаючи про можливість сказати, важливо дбати про можливість почути, необхідно цінувати час та не витрачати його на зайві розмови, що не стосуються теми тренінгу. Не критикувати – наша зустріч – це діалог. Кожна точка зору – це особиста реальність, вона базується на власному досвіді. Критикувати – означає ставити свою точку зору вище за іншу. Бути толерантними – відноситись з повагою до ідей, думок, почуттів, віку, статі, національності, релігійних віросповідань учасників тренінгу. Добровільність – брати участь в обговореннi за бажанням, без спонукання збору кимось іншим.
|
- СЛАЙД 7 |
|
Існує безліч (більше 30 тис.) різноманітних професій і спеціальностей. |
|
|
Вправа “Лотерейка» На стiкерах у виглядi силуету людини ( на головi) учнi пишуть одну професiю, про яку мрiють у майбутньому. Пiдписують стiкер. Потiм складають у скриньку ведучого. - Дiти, уявiть, що зараз стоїть питання про вибiр майбутньої професiї. Цей вибiр допоможуть зробити «лотерейнi квитки», що у скринцi. Отже, спробуймо? Наступний крок – кожен учень витягує «лотерейний бiлетик». - Чи задоволенi ви отриманим результатом? - Що вiдчули в момент, коли прочитали назву професiї? (ОБГОВОРЕННЯ) - який висновок можна зробити пiсля вправи? ВИСНОВОК: Не можна обирати дорогу наослiп. Вибiр важливо робити зважено. Стiкери повертаються до власникiв |
- СЛАЙД 8
- СЛАЙД 9 |
|
Гра "Бінго"Мета: дати можливість учням проаналiзувати i наочно побачити свої здібності й усвідомити можливість їхньої реалізації. -Дiти, на стiкерi на голові нашого чоловiчка ви вже написали омрiяну професiю. Тепер ми доповнимо нашi записи. Права рука – це здібності, які вже є для обраної професії. Ліва рука – чого маєте навчитися. Права нога – де зможете навчитися цієї професії. Ліва нога – де зможете працювати. (ОБГОВОРЕННЯ) - Чи сподобалась вправа? - Якi виникали труднощi? В И С Н О В О К: мало хотiти отримати професiю. Бачите, скiльки питань потрiбно вирiшувати, плануючи своє професiйне майбутнє? |
- СЛАЙД 10
- СЛАЙД 11 |
|
- Як правильно обрати професію?
|
- СЛАЙД 12 |
|
- Далi ми будемо працювати в групах. |
|
|
Вправа "Один день з життя" (Повільна музика)
Мета:
(ОБГОВОРЕННЯ) В И С Н О В О К: Iнколи людина приймає рiшення освоювати певну професiю, орiєнтуючись на зовнiшню привабливiсть. При цьому не уявляє собi, з чим кожного дня доводиться мати справу представнику цiєї професiї. Тому дуже важливо шукати можливiсть дiзнатися про омрiяну справу – спiлкуватися з вiдповiдним спецiалiстом, поспостерiгати за роботою цiєї людини, дiзнатися, якi труднощi доведеться долати у роботi, якi її переваги, тощо
|
- СЛАЙД 13
- СЛАЙД 14 |
|
Iнформацiйне повiдомлення «Новi професiї»
- Ми живемо в інформаційному, високотехнологічному світі, де з'являються нові професії. Які нові професії ви знаєте? (ВIДПОВIДI) |
- СЛАЙД 15 |
|
Iнформацiйне повiдомлення «Рiдкiснi професiї»
- В ряду з новими професіями існують і рідкісні професії. |
- СЛАЙД 16 |
|
Iнформацiйне повiдомлення «Престижнi професiї»
- Ви всі чули про те, що існують престижні професії. |
- СЛАЙД 17 |
|
Гра – дискусiя «Хто потрiбен нашому мiсту?». -А зараз проведемо гру – дискусiю «Хто потрiбен нашому мiсту». Уявiмо, що ми (наш клас) – це мicто. Ким би ви хотiли стати в цьому мiстi, яку професiю обрали б? Кожен учень («житель мiста») подумки обирає собi професiю. Потiм обранi варiанти оголошуються (…) (ОБГОВОРЕННЯ) - Чи зможе жити i процвiтати наше мiсто з таким набором професiй? Чому? - Якi професiї необхiднi для життєзабезпечення мiста? -Уявiть, що станеться, якщо всi дiти будуть обирати професiю лише з огляду на її престижнiсть? В И С Н О В О К : Мiсту потрiбнi рiзнi професiї та спецiалiсти рiзних рiвнiв з усiх сфер суспiльного виробництва. Престижнiсть профеciї залежить вiд людини, вiд її здiбностей, можливостей, вмiння реалiзовувати себе, досягати успiху у професiї.
|
- СЛАЙД 18
- СЛАЙД 19 |
|
Вправа «Обговорення ситуацій» Мета: - А зараз вашiй увазi я запропоную декiлька ситуацій. Будь ласка, ознайомтеся з ними i висловiть свої думки про них. Перша группа: Ситуація 1.Ми багато сперечалися з подругою – яку професію вибрати. І те начебто не підходить, і це… Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втратити здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами. «Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга і додала, - як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші». Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може, подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток? Питання і завдання
Друга група: Ситуація 2. Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася так розмова. Віра – маленька тендiтна дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію – одне задоволення:
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла П. Вона буде стоматологом.
(ОБГОВОРЕННЯ) - Порівняйте ці два підходи до вибору професії. - Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?
Як ви гадаєте, яких помилок найчастіше припускаються люди, обираючи життєвий шлях?
|
- СЛАЙД 20
- СЛАЙД 21 |
|
Фiзхвилинка «У космоci»https://www.youtube.com/watch?v=6uMBEx98SE8 Діти можуть запропонувати свій варіант вправи – енергізатора. |
- СЛАЙД 22 |
|
Зараз ми з вами вiдпочинемо, а також перевiримо свою кмiтливiсть, обiзнанiсть у професiях. Будьте уважними. Завдання «Плутанка» (по черзi) Що робить суфлер: готує суфле або підказує акторам слова ролі під час виступу? Що вивчає і досліджує графолог: життя графів або почерк людини? (Почерк людини.) Що проводить конферансьє: конференції або концерти? (Це ведучий концерту.) Хто такий хронікер: журналіст або хронічний хворий? (Журналіст, який працює у відділі хроніки, тобто повідомлень. А хронічний хворий - це хронік.) Жокей - це професійний виконавець молдавського народного танцю жок, або наїзник на перегонах? (Це професійний наїзник на скачках.) Капельдинер або капельмейстер диригує військовим оркестром? (Капельмейстер. Капельдинер - це працівник театру, перевіряє квитки і стежить за порядком.) |
- СЛАЙД 23 |
|
Творча робота. Колаж «Професiйний шлях людини» Мета: (Музичний супровiд) Зараз я пропоную вам закрiпити отриманi знання, знайти для них творче застосування. На ватманах А2 вам потрiбно створити колаж «Професiйний шлях людини». У вас на партах є все необхiдне для роботи - журнали з ясравими iлюстрацiями, фломастери, олiвцi, - використовуйте їх. Також ви бачите три дорожнiх знаки: «Пам’ятай!...», «Уникай!...», «Прагни!…». Це вашi застереження, поради… Вони мають допомогти людинi зорiєнтуватися. Що ви хочете вказати на них? Напишiть i розташуйте на колажi. (ДIТИ ВИКОНУЮТЬ ЗАВДАННЯ) -Зараз я запрошую вас презентувати свою роботу. (ПРЕЗЕНТАЦIЯ)
|
- СЛАЙД 24 |
|
- Я впевнена, що сьогодні кожен із вас трохи глибше занурився в себе, зрозумів себе, можливо дещо змінив у своїх поглядах, а можливо, ствердився у своїх намірах. Вправа «Очiкування». «Скажiть будь ласка, чи справдилися вашi очiкування? (…)» Якщо вони справдились, то я можу зняти замок з наших дверей» |
- СЛАЙД 25 |
|
А тепер повернемося до нашої притчi…
Тож чому каменярi, що виконували одну й ту саму роботу, відповіли на запитання перехожого по - різному? (ВIДПОВIДI) Коли робота може перетворитися на каторгу? Чи достатньо просто добре заробляти? Що означає працювати творчо?
Там де творчiсть, там гарний результат i щаслива людина, i грошi, i престиж…
Дякую за плiдну роботу! До зустрiчi! |
- СЛАЙД 26
- СЛАЙД 27 |
Мартинiвська загальноосвiтня школа I – III ступенiв
Районний семiнар практичних психологiв
«Психологічні основи профорієнтаційної роботи з учнями»
Людина у свiтi професiй
Методична розробка тренiнгу у 8 класi
Психолог Семенова
Анна Вiталiївна