Професія вчителя пов'язана із задоволенням інтелектуальних потреб. Поставивши понад усе інтелектуальні навантаження, вчитель піддає організм постійним психічним перевантаженням. Працюючи, педагоги схильні ігнорувати накопичену напругу та втому. Вчителю потрібно вміти не тільки поповнювати свої ресурси, але й мудро витрачати їх протягом навчального року. Для цього і необхідно мати уявлення про способи саморегуляції.
Практичне заняття на тему: «Методи саморегуляції»
Підготувала практичний психолог Іваненко А.С.
Мета:
- навчити методам саморегуляції;
- зняття емоційної напруги для зміцнення психологічного здоров'я педагога.
Завдання:
- познайомити з швидкими та ефективними способами зняття внутрішнього напруження, прийомами саморегуляції;
Перед початком заняття всі учасники беруть психологічні кейси (пам’ятка, емблема, аркуш паперу).
Привітання без слів
Мета: знайомство, розкріпачення, згуртування учасників, обговорення причин того, що в спілкуванні людям необхідно регулювати свою поведінку.
Час - 5 хв.
Хід вправи
Учасникам пропонується протягом 2 – 3 хвилин вільно пересуватися і встигнути за цей час привітати якомога більшу кількість людей. Робити це потрібно без вживання слів, а будь-якими іншими способами: кивком голови, рукостисканням, обіймами. При цьому кожен спосіб може бути використаний учасником тільки один раз, для кожного наступного привітання потрібно придумати новий спосіб.
Обговорення
Кому скільки людей вдалося привітати? Можливо, у когось виникав психологічний дискомфорт, адже в реальному житті вітати один одного подібним чином не прийнято. Якими способами вдалося подолати цей дискомфорт? À чому в реальному житті люди, коли вони зустрічаються, ведуть себе не так, як їм спаде на думку, а регулюють свої реакції, діють тільки певними, схвалюваними в суспільстві способами?
Інформаційне повідомлення
Природа людини така, що вона прагне до комфорту, до усунення неприємних відчуттів, не замислюючись про це, не знаючи, якими науковими словами це називається.
Це — природні способи регуляції, які вмикаються самі собою.
Напевно ви інтуїтивно використовуєте багато з них. Це тривалий сон, смачна їжа, спілкування з природою і тваринами, баня, масаж, рух, танці, музика та багато іншого. На жаль, такі прийоми не можна, як правило, використовувати на роботі, безпосередньо в той момент, коли виникла напружена ситуація або накопичилася втома.
Давайте ми з Вами складемо так звану «Психологічну аптечку», яка буде складатися з прийомів, які можна застосовувати і під час роботи.
А фахівці, що займаються проблемою регуляції емоційних станів, нервово-психічної напруженості, для управління ними використовують спеціальні прийоми. Саме їх і називають методами саморегуляції, підкреслюючи в них активну участь людини.
Саморегуляція — це управління своїм психоемоційним станом, що досягається шляхом впливу людини на самого себе за допомогою слів, уявних образів, управління м'язовим тонусом і диханням.
В результаті саморегуляції можуть виникати три основні ефекти:
— ефект заспокоєння (усунення емоційної напруженості);
— ефект відновлення (ослаблення проявів втоми);
— ефект активізації (підвищення психофізіологічної реактивності).
Своєчасна саморегуляція виступає своєрідним засобом, що запобігає накопичення залишкових явищ перенапруження, що сприяє повноті відновлення сил, нормалізує емоційний фон діяльності, а також посилює мобілізацію ресурсів організму.
Коментар. Тепер пропоную Вам спробувати деякі прийоми. Наступна моя вправа, яку я хочу Вам показати й залучити - це «Сучасний вчитель».
Вправа «Сучасний вчитель»
Мета: усвідомлення себе.
Матеріали: картинки, аркуші паперу, олівці.
Психолог.На початку заняття Ви отримали кейси, в яких є емблеми, за допомогою яких Ви об’єднуєтеся в команди. Перед Вами знаходяться картинки та аркуш паперу. Ваша задача за допомогою карток придумати колажна тему «Сучасний вчитель в початковій ланці», «Сучасний вчитель в середній ланці», «Сучасний вчитель та батьки».
Для презентації своєї роботи кожна група повинна обрати спікера, час презентації 3-5 хвилин.
Обговорення
Що сподобалося при виконанні завдання?
Які труднощі виникали?
Коментар. Як бачимо, сучасний вчитель повинен відповідати вимогам сьогодення, вимогам сучасних дітей. Він об’єднує в собі ролі режисера, актора, психолога, бухгалтера, тому він перенапружений.
Ми з Вами плідно попрацювали, побачили з чим зіштовхується сучасний педагог, тому я пропоную трохи порухатися, зняти емоційну напругу.
Вправа «Сніжки»
Мета: зняття емоційної напруги.
Матеріали: аркуші паперу.
Хід вправи
Робота в парах. Один з учасників бере аркуш паперу А4 та тримає двома руками, інший уявляє ситуацію, яка викликає в нього негативні емоції та б’є посередні аркуш. Потім ми робимо з порваного паперу кульки. Учасники діляться на дві команди та стають напроти. По команді ведучого вони починають кидатися кульками. Задача кожної команди перекинути кульки на сторону супротивників, але штовхати кульки ногами не можна. Виграє та команда, в якої менше кульок.
Коментар. Це одна із вправ для зняття емоційної напруги. Для наступної вправи мені потрібно 6 добровольців.
Вправа «Емоційна ходьба»
Мета: навчання способу саморегуляції емоційних станів через контроль їх зовнішніх проявів. Розвиток спостережливості, а також уміння зовні висловлювати емоційні стани та розуміти їх вираження у оточуючих.
Матеріали: картки з написами завдань.
Хід вправи
Учасників просять вибрати емоцію або психологічний стан, який би вони хотіли продемонструвати, і пройти перед групою таким чином, щоб за ходою можна було здогадатися, що саме вона виражає. Кожному дається 3 – 4 спроби, в них потрібно висловлювати кожен раз новий стан.
Учасники йдуть по черзі. Ті з них, хто в даний моментне зображує ходу, перебувають у ролі глядачів. Їх завдання – вгадувати, що виражає демонстрована хода.
В якості прикладу і «розминки» можна попросити всіхколективно продемонструвати такі варіанти ходи:
– Упевнена
– Соромлива
– Àгресивна
– Радісна
– Скривджена
Обговорення
Що сподобалося при виконанні завдання? Які труднощі виникали?
На що саме в ході потрібно звертати увагу, щоб зрозуміти, що вона виражає? Як змінювалося психологічний стан учасників, коли вони демонстрували різні варіанти ходи? Швидше за все, воно справді починало наближатися до того, що демонструвалося. Де і як можна використовувати такий спосіб саморегуляції – зовні демонструвати ті стани, які ми хочемо викликати у себе?
Коментар. Ця вправа спрямована на навчання способу саморегуляції емоційних станів через контроль їх зовнішніх проявів. Розвиток спостережливості, а також уміння зовні висловлювати емоційні стани та розуміти їх вираження у оточуючих.
Вправа «Енергія звуку»
Мета: розслаблення.
Інструкція: Встаньте і зробіть глибокий вдих, видихніть. Потім наберіть повні легені повітря і видихніть зі звуком, проспівайте під час видиху довгий «ааааа». Уявіть собі, що при цьому з вас виходять відчуття втоми, напруги. А на вдиху уявіть собі, що вдихаєте разом з повітрям спокій. На кожному видиху повторюйте звук «ааааа» все голосніше і голосніше, поки вся ваша втома і неприємні відчуття не покинуть вас повністю. А тепер спробуйте прокричати цей звук, вимовляючи його то нижче, то вище. Тривалість виконання 1 хвилина.
Коментар. Бувають такі моменти, коли хочеться випустити пару за допомогою голосу. Тому ця вправа може стати нам в нагоді. Ми з Вами виконали активні вправи, тому я пропоную розслабитися.
Вправа «Тропічний острів»
Мета:релаксація та розвиток уяви.
Закрийте, будь ласка, очі. Зробіть глибокий вдих і видих. Розслабтеся. Уявіть собі, що ви опинилися на чудовому чарівному острові. Це може бути місце, де ви одного разу побували, яке бачили на картинці, або будь-яке інше, намальоване вашою уявою. На цьому острові відбувається все так, як хочеться саме вам. Тут водяться тварини, яких любите ви, ростуть квіти, які вам подобаються. Тут ви можете робити все, що захочете. Можете просто лежати на пляжі, слухаючи шум прибою. Можете гуляти по острову, досліджуючи його краси. Дайте волю своїй уяві... Залиште в пам'яті ті приємні враження, які вам вдалося отримати від цієї подорожі... Зробіть глибокий вдих, видих. Відкрийте очі. Потягніться.
Коментар. Релаксаційні вправи створюють позитивний настрій, несуть енергії спокою. А тепер, я пропоную Вам зобразити те місце, яке ви уявили.
Вправа «Місце відпочинку»
Мета: релаксація.
Матеріали: аркуші паперу, фарби, підручні матеріали для малювання.
Хід вправи
Психолог. Ви бачите, що перед Вамилежить аркуш паперу. Ваша мета намалювати місце, де можна відпочити від повсякденної метушні. Після виконання завдання Ваші роботи презентуються.
Обговорення
Що сподобалося при виконанні завдання?
Вправа «Пошта»
Мета: підведення підсумків заняття, саморефлексія.
Матеріали: конверти.
Хід вправи
Психолог. Перед початком роботи Ви отримали конверти, в яких лежить пам’ятка та аркуш паперу. Пам’ятки Ви залишаєте собі, а на аркушах напишіть свої враження, побажання щодо заняття.
Кожен учасник пише свої враження від заняття, побажання, проговорюють по колу. На виході віддає ведучому.
Коментар. Працюючи, педагоги схильні ігнорувати накопичену напругу і втому, тому потрібно вміти не тільки поповнювати свої ресурси, але й мудро витрачати їх.