Презентація по темі інклюзія до семінару практичних психологів та соціальних педагогів.
План роботи семінару
1.Нормативно-правова база та основні завдання інклюзивного навчання.
Соціальний педагог
2. Психологічний супровід дітей з особливостями розвитку в загальноосвітній школі.
Практичний психолог
3. Соціальна інтеграція дітей з особливими освітнімипотребами.
Заступник директора з навчально-виховної роботи
План роботи семінару “Особливості навчально-виховного процесу в умовах інклюзивної освіти”1. Нормативно-правова база та основні завдання інклюзивного навчання. Соціальний педагог І. Р. Пасієвич2. Психологічний супровід дітей з особливостями розвитку в загальноосвітній школі. Практичний психолог О. П. Беркита3. Соціальна інтеграція дітей з особливими освітніми потребами. Заступник директораз навчально-виховної роботи. Н. Р. Турко
У світі 150 мільйонів дітей із особливими потребами. 50 % дітей, які не чують, та 60 % дітей із розумовими вадами розвитку. У деяких країнах 90% дітей з особливими потребами не доживають до 20 років. Дані психолого-медико-педагогічних консультацій свідчать, що дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку, в Україні 1 млн 76 тисяч 345, що становить 12,2 % від загальної кількості дітей у країні. За оцінками експертів, близько 25 % дітей-інвалідів можуть навчатися в масових школах. ФАКТИ:
Починаючи з 2000 року в Україні активізувалася законотворча діяльність стосовно надання освітніх, медичних, соціальних послуг особам з обмеженими можливостями здоров’я, зокрема дітям, що засвідчує прийняття таких Законів, як: Конституція України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (21.03.1991) «Про загальну середню освіту» (1999 р.)«Про реабілітацію інвалідів в Україні» (06.10.2005)«Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» (06.07.2010) Закон України про освіту Конвенція про права інвалідів (укр/рос)
Наказ МОН № 855 від 11.09.2009 р. Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки. Наказ МОН № 1224 від 09.12.2010 р. Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах. Постанова КМУ № 872 від 15.08.2011 р. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Лист від 26.07.2012 р. N 1/9-529 Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання. Нормативно-правова база
Що таке інклюзивна освіта?Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості. Інтеграція (лат.) означає об’єднання частин у ціле. Під інтеграцією дітей з особливими освітніми проблемами розуміють їх навчання разом із однолітками у звичайних умовах, введення дітей у регулярний освітній простір.
{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C}«Звичайна» освіта. Спеціальна освіта{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C} «Звичайна» дитина Круглі предмети для круглих отворів Звичайні педагоги Звичайні школи Особлива дитина Квадратні предмети для квадратних отворів Спеціальні педагоги Спеціальні школи
Типи освітньої інтеграції соціальна – діти з особливими потребами можуть брати участь у позакласній діяльності разом з іншими дітьми (харчування, ігри, екскурсії тощо) як у дошкільних, так і в загальноосвітніх навчальних закладах, однак, вони не навчаються разом; функціональна – діти з особливими потребами та їхні однолітки навчаються в одному класі (при частковій інтеграції діти з особливими потребами навчаються в окремому спецкласі або відділенні школи та відвідують лише окремі загальноосвітні заходи; при повній інтеграції такі діти проводять весь час у загальноосвітніх класах); зворотна – «здорові» діти відвідують спецшколу; спонтанна або неконтрольована – діти з особливими потребами відвідують загальноосвітні класи без отримання додаткової спеціальної підтримки (існують підстави вважати, що у багатьох країнах чимало таких дітей залишається навчатися на повторний рік).
Основними завданнями інклюзивного навчання є:• здобуття дітьми з особливими освітніми потребами освіти відповідного рівня у середовищі здорових однолітків відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти;• забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;• створення освітньо-реабілітаційного середовища для задоволення освітніх потреб учнів з особливостями психофізичного розвитку;• створення позитивного мікроклімату у загальноосвітньому навчальному закладі з інклюзивним навчанням, формування активного міжособистісного спілкування дітей з особливими освітніми потребами з іншими учнями;• забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами;• надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, залучення батьків до розроблення індивідуальних планів та програм навчання.
Умови для організації інклюзивного навчання• безперешкодний доступ до території та приміщень навчального закладу, зокрема, для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в тому числі для дітей, які пересуваються на візку, та дітей з вадами зору;• забезпечення навчального закладу необхідними навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними технічними засобами навчання;• наявність кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного з відповідним корекційно-розвитковим обладнанням;• забезпечення педагогічними кадрами, які володіють методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (зокрема, учителями-дефектологами, учителями інклюзивного навчання (асистентами учителя).