Тренінг «Ми - проти СНІДу! Ми - за життя!»
Мета: надати інформаційну підтримку в питаннях здорового способу життя, об’єктивну інформацію про ВІЛ, СНІД, сформувати практичні навички поведінки в ситуаціях ризику, виховати толерантне ставлення до ВІЛ- інфікованих.
Форма проведення: тренінг.
Обладнання: червоні стрічки для учасників, презентація «Ми – проти СНІДу! Ми – за життя!», сердечки, плакат «Наші очікування», маркери, олівці, ручки, аркуші паперу, відеоролик «Коротко про головне: скажи СНІДу ні!», плакат «Телеграма», шаблон серця.
Хід проведення тренінгу
І. Вступна частина (слайд 1)
Вправа «Знайомство» (слайд 2)
Мета: познайомити учасників для створення комфортної атмосфери під час подальшої роботи групи.
Хід вправи: Учасники тренінгу по-колу дають відповіді на запитання соціального педагога: «Я … Для мене здоров’я це...»
Очікування (слайд3)
Мета: визначити очікування учасників від заняття.
Хід вправи: Соціальний педагог пропонує учасникам визначити свої очікування від заняття і записати їх на маленьких сердечках. Після цього учасники зачитують свої записи і прикріплюють їх на плакат «Наші очікування».
Повторення правил роботи групи (слайд 4)
Мета: Створення доброзичливої, комфортної атмосфери для конструктивної роботи.
Хід вправи: Учасникам пропонується повторити певні правила роботи в групі, які необхідні для того, щоб усі почували себе комфортно і безпечно. Правила розміщені на слайді.
Список правил:
II. Основна частина
Гра - розминка « Оплески» (слайд 5)
Мета: активізувати увагу учасників і підготувати їх до подальшої роботи.
Хід гри: Соціальний педагог пропонує учасникам за командою «Почали!» виразити свій емоційний стан оплесками. Соціальний педагог починає плескати в долоні першим.
Повідомлення теми тренінгу (слайд 6)
Здоров'я! Як часто ми чуємо це слово у повсякденному житті. Здоров'ям цікавимося під час зустрічей, по телефону, у листах. Здоров'я бажаємо, коли розлучаємося. Але, на жаль, часто забуваємо істинне значення цього слова, використовуємо його як ознаку гарного ставлення, культури, вихованості. Здоров'я — обов'язкова умова життя кожної людини. Здоров'я — це не пігулка, яку можна проковтнути і більше ні про що не турбуватися.
Як добре закохуватись і сміятись.
Як добре хоч інколи посумувати.
Як добре зустрічатись нам і прощатись
Як добре нам усім на світі проживати
Наша розмова про здоров’я і про те, як нам жити на Землі
Бо головний ворог сучасності - СНІД.
У 80-ті роки минулого сторіччя на шпальтах газети «Комсомольська правда» під рубрикою «За рубежем» було надруковане невелике повідомлення про те, що серед молоді США останнім часом з'явилася нова, не вивчена лікарями, хвороба. Через неї до шпиталю потрапило 32 особи, а за останній тиждень п'ятеро із них пішли з життя. Лікарі зазначили, що люди молоді й на перший погляд дужі, але «їхній організм зовсім не бореться з інфекціями». Та це було вчора. А як цю проблему розглядають сьогодні?
На сьогодні ця хвороба відома всім, від малого до старого, на всіх континентах. ВІЛ-інфекція, подібно до пожежі, охопила майже всю планету. За надзвичайно короткий час вона стала проблемою № 1 для Всесвітньої організації охорони здоров'я й ООН. Війна з вірусом СНІДу ведеться постійно. Щомісяця у світовій науковій пресі публікують нові розвідки про ВІЛ- інфекцію та її збудника. Однак поки що загадок більше, ніж відповідей.
У світі нині налічується 38,6 млн. людей, які живуть з ВІЛ. Лише в 2005 році близько 4,1 млн. осіб заразилися ВІЛ і 2,8 млн. померли від хвороб, спричинених СНІДом.
Від страху, пов'язаного із ВІЛ/ СНІДом, світ поступово переходить до розуміння, що для зупинення епідемії потрібно не лише говорити про ВІЛ- інфекцію і те, яка вона небезпечна. Настає час учитися жити в світі, де носієм інфекції може бути будь-хто.
Отож, 1 грудня Міжнародний день порозуміння з ВІЛ- інфікованими, Всесвітній день боротьби з ВІЛ/ СНІДом.
Статистика (слайди7,8)
Мозковий штурм « Що я знаю про цю хворобу ?» (слайди9-12)
Мета: активізувати знання про захворювання.
Хід вправи: На дошці наклеєні букви, що разом складають слова «ВІЛ», «СНІД» + червона стрічка. Учні по черзі розшифровують кожну букву абревіатури з коментарем:
В - «Вірус» - збудник
І - «Імунодефіциту» - відсутність захисної реакції системи організму, яка забезпечує захист від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Л - «Людини».
С - «Синдром» - ряд симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану.
Н - «Набутого» - такого, що набутий протягом життя, а не від народження.
І - імунної системи - яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричинюють хворобу.
Д - дефіцит - відсутність захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій.
Червона стрічка – у 1991 році Франком Муром було створено символ Всесвітнього антиснідівського руху у вигляді червоної стрічки, щоб об’єднати, консолідувати зусилля борців з різних куточків землі в боротьбі з цим страшним захворюванням.
Гра «Автограф» (слайд 13)
Мета: показати швидкість поширення ВІЛ - інфекції, а отже, і необхідність знання учнями шляхів зараження й методів захисту від ВІЛ.
Хід гри: Учасникам роздають аркуші. За 1 хв. кожен повинен зібрати на них якнайбільше автографів. Потім учасники шукають на своєму аркуші крапку: він - інфікований, той, хто взяв автограф носія інфекції, вони теж «інфіковані».
Висновок: так само швидко поширюються ВІЛ, якщо люди не захищаються від нього.
Інформаційне повідомлення «Що відбувається в організмі при зараженні віл-інфекцією?» (слайди 14-19)
Коли ВІЛ- інфекція потрапляє в кров, відбувається її прикріплення до клітин крові, які відповідають за імунітет.
Протягом всього періоду хвороби не відбувається ефективної відповідної реакції на присутність ВІЛ. Крім цього, ВІЛ характеризується вираженою мінливістю. Результатом цього стає те, що імунні клітини банально не ідентифікують вірус.
Симптоми СНІДу. Ранні симптоми ВІЛ:
Через приблизно 3-6 тижнів з моменту зараження настає гостра гарячкова фаза. Проявляється вона не у всіх ВІЛ- інфікованих, тільки у 50-70%. У решті частини хворих інкубаційний період змінює безсимптомна фаза.
Тривалість гострої фази – до декількох тижнів. Після цього періоду у більшості ВІЛ- інфікованих настає безсимптомна фаза. Водночас приблизно у 10% пацієнтів ВІЛ відрізняється блискавичним перебігом, коли стан різко погіршується.
Безсимптомна фаза має тривалий перебіг. Приблизно у 50 % ВІЛ-інфікованих безсимптомна фаза може тривати до 10 років. Швидкість протікання даної фази залежить від того, з якою швидкістю розмножується вірус.
СНІД - розгорнута стадія ВІЛ: Дана стадія характеризується активізацією так званих опортуністичних інфекцій
Перегляд відеоролику «Коротко про головне: скажи СНІДу ні!»
Вправа «Міфи та факти про ВІЛ\СНІД» (слайд21)
Тренер читає твердження, якщо твердження міф - учасники піднімають долоню, факт - кулак.
1. ВІЛ — це вірус, що спричиняє СНІД (Ф).
2. Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований (М).
3. ВІЛ передається через дружній поцілунок (М).
4. Можна інфікуватися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові (ф).
5. Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого сексуального партнера (ф).
6. Уживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ (Ф)
7. Комарі можуть переносити ВІЛ (М).
8. Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ -інфекції (Ф).
9. Використання презервативів під час статевих контактів може зменшити ризик ВІЛ-інфекції (Ф).
10. Можна інфікуватися ВІЛ через сидіння на унітазі (М).
11. Більшість людей, інфікованих ВШ, становить загрозу для суспільства (М).
12. ВІЛ – кінцева стадія захворювання на СНІД (М).
13. СНІД – це респіраторна хвороба (застуда) (М).
Висновок: Три шляхи зараження ВІЛ (слайди 22-23)
Питання для обговорення:
- Чи існують засоби захисту від ВІЛ інфекції? (Знання про хворобу, відповідальна безпечна поведінка, турбота про своє здоров ’я)
ВІЛ -інфекція не заважає дружити! Дискримінація людей, які живуть з ВІЛ- це порушення прав людини.
Вправа «Серце друга» (слайд 24)
Мета: виробити практичні навички підтримки інфікованих.
Хід вправи: Учасники діляться на три групи за принципом: повітря, вода, сонце. Кожна група отримує аркуш паперу у вигляді частинки серця.
Завдання: написати листа ВІЛ- інфікованому. Проаналізувати його перед групою та прикріпити до дошки. Після виконання завдання – утворюють серце.
ІІІ. Заключна частина
Вправа «Телеграма» (слайд 25)
Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.
Хід вправи: Соціальний педагог звертається до учасників із пропозицією скласти йому телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:
Далі він збирає телеграми, прикріплює їх на плакат «Телеграма» і зачитує. Учасники, прослухавши всі телеграми, визначають, яка з них їм найбільше сподобалась.
Гра «Імпульс по колу» (слайд 26)
У колі всі беруться за руки і, починаючи з тренера, передають один одному потиск руки, при цьому зберігаючи повну тишу. Коли імпульс дійде до тренера з іншого боку, учасники піднімають руки вгору і промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!»
Додаток