Мета: надати учасникам тренінгу інформацію про здоров'я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на формування здоров'я, створити комфортну атмосферу, актуалізувати відчуття важливості здоров'я, розуміння складності його досягнення та збереження.
Завдання: за допомогою вправ тренінгу допомогти зробити вибір на користь здорового способу життя.
Тренінг на тему: «Молодь обирає здоров'я».
Мета: надати учасникам тренінгу інформацію про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на формування здоров’я, створити комфортну атмосферу, актуалізувати відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення та збереження.
Завдання: за допомогою вправ тренінгу допомогти зробити вибір на користь здорового способу життя.
Форма проведення: тренінг з виконанням вправ, бесіди, малювання, рольова гра.
Обладнання : плакат із зображенням сонечка, паперові хмаринки; папір, олівці, маркери.
Хід заняття
Дорогі друзі! Всім привіт! Ви – молоді, завзяті й кмітливі. Ви сповнені сил та енергії. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ. Ви прагнете усе зрозуміти, усе спробувати і бути зрозумілим. Ви рухаєтесь уперед, наближаючи своє майбутнє. Уже сьогодні ви тримаєте його у власних руках. І лише ви самі відповідальні за нього. Від вас, і від ваших рішень нині залежить, якими ви будете.
Вправа «Привітання»
Нашу зустріч присвячено проблемі здоров’я молоді, а саме – виробленню власного відповідального ставлення до свого здоров’я. Тож, ми починаємо!
По черзі покладіть свою долоню на долоню сусіда, погляньте на нього і скажіть: «Добрий день!»
Американський психолог Дейл Карнегі у книзі « Як завоювати друзів і вплинути на людей» так описує цю емоцію : « Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в памяті іноді зостається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»
Ви здогадалися, про що йдеться? Тоді подаруйте її мені та один одному. Так, це усмішка,
Вправа « Знайомство»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Для ефективного співробітництва ми спочатку познайомимося. Назвіть своє ім’я. І скажіть, яким казковим, мультиплікаційним або літературним героєм ви могли б себе уявити ? Чому ?
2. Встановлення правил групи
Вся наша діяльність тим чи іншим чином підпорядкована певним правилам. Нам потрібно створити власні правила для роботи. Назвіть якусь умову, за якої вам комфортно працюватиметься. Давайте приймемо правила роботи.
На плакаті записують правила, що колективно складаються в групі.
1, Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3, Не критикувати, а допомагати.
4. Один говорить – всі слухають.
5. Правило піднятої рук.
6. Дотримуватись регламенту.
7. Бути активним і позитивним.
8. Відвертість.
9. Гумор.
10. Доброзичливість.
11. Терпіння.
12. Тут і зараз.
13. Право вибору.
14. Приходити вчасно.
15. Не насміхатися.
16. Не критикувати.
17 Говорити коротко й по черзі.
18. Слухати й чути
. Вправа «Очікування»
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи
Тренер роздає кожному учаснику клейкий папір у вигляді «хмарки» на якому написані такі незакінчені речення:
- Від тренера я очікую…
- Від учасників я очікую…
- Від себе я очікую…
Учасникам надається 2-3 хвилини для закінчення речень. Кожен учасник зачитує вголос свої очікування та наклеює на ватман – «сонечко». Поступово хмаринки закривають сонечко.
Мозковий штурм «Що таке здоров’я?»
Мета: ввести учасників тренінгу в тему, актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоров’я, подати його визначення.
Хід вправи
Ведучий пропонує висловити своє розуміння , що таке здоров’я. Потім пропонується визначення поняття здоровя Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я : « Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.»
Можливі відповіді :
- Здоров’я – це відчуття радості від того , як ти виглядаєш. - Здоров’я–це нічого, але все без здоров’я ніщо.
- Здоров’я–це утримування від уживання спиртних напоїв і паління. (ВООЗ: статут, 1948 р.)
- Здоров’я – це стан, при якому люди здатні контролювати своє життя завдяки справедливому розподілу можливостей і ресурсів. Таким чином, здоров’я – це сукупна цінність. Я не можу бути здоровим за рахунок інших чи надмірного використання природних ресурсів.
- Здоров’я значить бути щасливим.
- Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, які покладає на неї життя та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
- Здоровий спосіб життя – це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я.
Вправа «Модель здоров’я»
Мета: актуалізувати відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення й збереження та необхідності дбайливого та відповідального ставлення до нього.
Хід вправи
Поділити учасників на групи.
Кожна з них отримує лист паперу і завдання - зобразити модель здоров’я. Кожна з груп зображує свій малюнок, куди вкладає певний зміст і показує його, пояснюючи зміст, який було втілено.
Обговорення вправи. Групи презентують свої роботи та дають відповіді на
запитання:
Отже, у нас є багато ідей щодо реалізації здорового способу життя і
тільки від нас самих залежить, як його зберегти
Після презентації вправи ведучий пропонує всім уявити собі ті шкідливі,
руйнівні фактори, які є в нашому житті, що впливають на здоров’я людини.
Потім групи міняються аркушами паперу з малюнками „Модель здоров’я" і намагаються зіпсувати малюнок протилежної команди. Учні легко псують чужу роботу. Але на певному етапі розуміють, що з їхнім малюнком роблять те ж саме. Після закінчення роботи розглядаються „Моделі здоров’я", що зіпсовані.
Обговорення вправи. Пропонується дати відповіді на такі питання:
- Що ви відчували, коли руйнували чужу «Модель здоров’я»?
- Що ви відчували, коли отримали свою модель зруйнованою?
- Чи можна відновити те, що вже зруйноване?
- Чи буде мати це той самий вигляд?
- Що легше – запобігти чи відновити?
Виявляється, що зіпсувати здоров’я іншим людям значно легше. Треба навчитись берегти не тільки своє здоров’я, а й оточуючих людей. Дим від куріння однієї людини вражає також інших людей, тому що вони стають пасивними курцями. Після обговорення, коли висловили всі бажаючі свою думку, ведучий пропонує результати наукових досліджень щодо вагомості впливу різноманітних факторів на здоров’я людини.
Фактори, що впливають на здоров’я:
Отже, робимо висновок, що поведінка людини, її спосіб життя є найважливішими у збереженні здоров'я.
Людина знає ворогів свого здоров’я. Але зустрічі з ними не уникає.
Вороги здоров’я :
I. Тютюнові вироби містять понад 500 небезпечних органічних сполук. Вживання тютюнових виробів є однією з причин захворювання на рак, легеневих недуг, серцево-судинних уражень. Негативні наслідки має і „пасивне куріння”, тобто перебування у приміщенні, де курять. Паління негативно позначається на розумовій, емоційно-вольовій, фізичній розвиненості людини, особливо неповнолітньої.
Вправа «Психодрама»
Група ділиться на 4 підгрупи за допомогою розбивки «Доба»: по черзі учні називають слова: ранок, день ,вечір, ніч. Кожна з груп отримує завдання: розіграти сценку на задану тему:
- 1 - поведінка підлітків, яких хтось один з них підбурює до куріння;
- 2 - розмова між батьками і дитиною, яка почала курити;
- 3 - бесіда між класним керівником, директором та учнями, які піймались з цигарками;
- 4 - нарада на фірмі, що виробляє цигарки, між керівником та підлеглими, які здійснюють рекламу тютюновим виробам. Кожна група висвітлює свою проблему.
Учні роблять висновок, що тютюнові вироби приносять одним людям прибутки, а інші позбуваються свого здоров’я.
II. Алкогольні напої вражають організм людини. Пиво деформує серцево-судинну систему, шампанське – зорову, горілка – нервову. Вживання алкоголю молодими батьками загрожує народжуваності неповноцінних дітей. У стані алкогольного сп’яніння люди скоюють багато важких злочинів. З похміллям приходить і каяття, але вже пізно.
Вікторина «Небезпечний "зелений змій"»
1). Хто й коли почав одержувати чистий спирт (Араби в ХІ-ХІІ ст.)
2). Що означає слово «алкоголь»? (З арабського «аль-коголь» — одурманення, запаморочення)
3).Яка релігія забороняє вживання спиртних напоїв? (Іслам)
4). Як називають хворобу алкоголіків? («Біла гарячка» )
5).Відомий релігійний реформатор Мартін Лютер писав: «Кожна країна має свого диявола, наш німецький диявол — добра бочка...» (Вина).
6). Як звали в римській міфології бога вина й веселості? (Бахус, Вакх)
7). Хто автор цитати з байки «Музиканти»: «Они немножечко дерут. Зато уж в рот хмельного не берут» ? (І. А. Крилов )
8). Яку тварину зазвичай порівнюють з алкоголіками? (Кролика)
9). Продовжити прислів'я: «Чоловік п'є — півха-ти горить, жінка п'є — (уся хата горить).
10). Хто з російських письменників заснував одне з перших товариств тверезості, яке називалося «Спілка проти пияцтва»? (Л. М. Толстой)
11). Як ставилися запорозькі козаки до випивок під час військових походів? (Пияцтво засуджували й тяжко карали)
12). Чому наші предки — слов'яни — назвали перший місяць після одруження «медовим»? (Молодятам суворо заборонялося вживати
спиртні напої. Вони пили самі та пригощали гостей медом, розведеним водою)
III. Наркоманія і токсикоманія – це захворювання, але яке виникає у разі систематиного вживання таких речовин як опій, анаша, гашиш, маріхуана, план. Їх вживають у вигляді цигарок, порошку для нюхання, а речовини опійної групи морфій, героїн у вигляді ін’єкцій. Токсикомани нюхають такі речовини як бензин, ацетон, нітрофарби.
Людина, яка серйозно захопилась наркотиками, згодом потрапляє до злочинного середовища. Для здобуття грошей на наркотики наркоманам доводиться красти, грабувати, продавати це отруйне зілля. Закон згідно статті 229 передбачає кримінальну відповідальність за поширення наркотиків та вирощування наркотичної сировини.
СНІД або ВІЛ-інфекція – це найтяжче і смертоносне захворювання, яке називають чумою XX ст.. Руйнуючи імунну, тобто захисну, систему організму вірус імунного дефіциту поступово зменшує здатність організму протистояти інфекціям4 тому люди, хворі на СНІД, вразливі до недуг, вони абсолютно беззахисні перед ними.
ВІЛ найчастіше передається статевим шляхом, при переливанні крові. Користування шприцом хворого при вживанні наркотиків.
Оскільки вакцини від СНІДу немає, єдиний шлях запобігання розповсюдженню інфекції - уникнення поведінки, яка загрожує людині захворюванням на цю недугу.
Вправа-руханка «Степовий вогонь»
Процедура
Підготовча робота. Учитель заздалегідь готує картки:
А)1 картка з позначкою «+»; Б) 3 картки — «У»; В) 3 картки — «П»;
Г) 3 картки з текстом: «Не беріть участі в грі. Ні з ким не розмовляйте й ні в кого не беріть автографи» .
Решта карток — порожні. Разом стільки карток, скільки учнів бере участь у вправі.
Хід вправи
Учасники попереджаються, що зараз вони тримають картки із секретною позначкою. Не можна показувати їх сусідові чи будь-кому ще.
Пропонується всім поставити свій підпис зі зворотної сторони.
Учитель увесь час заохочує учнів, намагається непомітно залучити до гри учасників із картками «Г». Усі повертаються на свої місця.
Потім учитель запрошує вийти учасника, якого на картці була позначка «+». Це — умовний ВІЛ-інфікований. Тоді виходять ті, у кого на картці автограф «інфікованого» і ті, хто поставив автограф йому. Слідом запрошуються ті, хто отримав автограф чи поставив його тим, хто вже стоїть. Зрештою, виходять усі учасники гри. Тобто, ВІЛ розповсюдився, як степовий вогонь.
Можливо, залишаться учасники з картками Г». Тоді треба подякувати їм за дотримання інсрукцій.
Частіше серед трьох таких учасників хтось все-таки порушує інструкцію. Це є прикладом того, як у житті люди часто чують застереження, але нехтують ними.
Учитель пропонує учасникам, у яких на картках була позначка «П», повернутися на місце. «П» — презерватив. Ви ним скористалися, отже — залишилися здоровими!
Після цього вчитель пропонує повернутися на місця учасникам, у яких на картці була буква «У». Ви утрималися від сексу, отже, ви теж здорові.
Так само мають повернутися на місця ті, хто «спілкувався» із власниками карток «У» і «П».
Учитель. Ця вправа показує, наскільки швидко розповсюджується ВІЛ-інфекція. І як реально можна її уникнути.
Релаксаційна пауза.
Тренер А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте як у вас вливаються нові сили…
А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
Вправа „10 заповідей здоров’я”.
Мета: звернути увагу учасників на власні звички та необхідність здорового способу життя, закріплення знань, отриманих на занятті.
Хід вправи:
1. Тренер запитує в учасників: „Що таке заповідь?” Учням пропонується уявити себе мудрецями, які жили в давнину і дати 10 настанов – заповідей для зміцнення здоров’я. Після закінчення тренер пропонує одній групі учасників назвати свої заповіді і записати їх на дошці, інші учасники груп доповнюють цей перелік.
Потім учні роблять висновок, які заповіді найважливіші (акцент робиться на ті, що найбільше повторюються).
Притча «Ти ж знав»
В одному індіанському племені юнаків випробовували на зрілість самотністю. Цим вони мали довести самі собі та спільноті, що готові стати справжніми воїнами. У часи випробування один із цих юнаків опинився посеред гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, які оточували цю долину, юнак побачив одну стрімку вершину, укриту сліпучо-білим снігом. «Поміряюся з тією вершиною»,— подумав він. Юнак одягнув сорочку зі шкіри зубра, на плече накинув плащ і почав спинатися на гору.
Діставшися вершини, юнак побачив під собою цілий світ: прекрасні краєвиди, безмежний простір. Його серце сповнилося гордості.
Раптом він почув біля своїх ніг якесь шелестіння. Подивився і побачив змію. Хотів підскочити, але змія заговорила:
Помираю... Тут надто зимно для мене і немає поживи... Візьми мене під свою сорочку і знеси в долину.
Ні,— відповів юнак,— знаю вашу породу. Ти — гримуча змія. Якщо візьму тебе, ти вкусиш мене — і я помру.
Ні! Навіть не думай так! — відповіла змія. — З тобою я не буду так поводитися. Якщо мені допоможеш, не заподію тобі жодного зла.
Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре переконувати. Урешті-решт він узяв її під сорочку і поніс із собою. Коли вони вже спустилися в долину, юнак обережно поклав її на землю. Несподівано змія скрутилася, кинулася на хлопця і вкусила в ногу.
Ти ж мені обіцяла! — закричав він.
Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене з собою,— сказала змія й поповзла собі геть. Ця історія присвячена всім, хто піддається таким спокусам, як наркотики, тютюн, алкоголь тощо. «Ти ж знав, що ризикуєш коли брав мене з собою»
Зворотний зв’язок
Тренер. Наш тренінг добігає кінця, повернімося до наших очікувань. Якщо вони здійснилися- приклейте свою хмаринку поза межами сонечка. Нехай вас завжди зігрівають теплі сонячні промінці.