Урок "Правила радіаційної безпеки"

Про матеріал

ТЕМА « ПРАВИЛА РАДІАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ»

(Урок в структурі тижня цивільної оборони)

Мета: формування в учнів поняття про радіаційну безпеку, навичок та вмінь дотримання радіаційної гігієни; виховання товариськості, взаємодопомоги.

Перегляд файлу

 

 

ТЕМА « ПРАВИЛА РАДІАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ»

 (Урок в  структурі тижня цивільної оборони)


 


Мета: формування в учнів поняття про радіаційну безпеку, навичок та вмінь дотримання радіаційної гігієни; виховання товариськості, взаємодопомоги.

Форма проведення уроку: лекція з елементами бесіди.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Клас поділяється на 4 групи.

 

Перед дошкою дві учениці в національних костюмах. В однієї з них на голові чорна хустка – символ скорботи.

 

Уч. І   Впала з неба додолу потривожена ангелом зірка

Покотилась до обрію, збурила зоряну синь

На душі стало сумно, на устах стало солоно-гірко

Бо Чорнобиль-трава – то полин.

 

 

Уч. ІІ  Чом же ти, Україно, материнська вербова колиско,

Знов така мовчазна, мов обпалена груша стоїш?

І течуть твої сльози, і болять твої роки так близько.

Чом не просиш у Бога здоров’я для діток своїх?

Ти завжди була з Богом, не нужденна ні хлібом, ні сіллю

Як же ти допустила, щоб скалічили душу твою?

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Наше сьогоднішнє заняття проходить напередодні трагічної дати  не тільки в календарі України, а й цілого світу –річниці аварії на Чорнобильській станції.

В результаті недосконалої конструкції  і порушення умов проведення випробувань на четвертому блоці АЕС вибухнув реактор , що спричинило його часткове руйнування і витік радіоактивних речовин в навколишнє середовище. Це сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. На даний час ЧАЕС законсервована і не працює, але на території України ще є 4 діючих атомних електростанції -  Рівненська АЕС (м. Кузнецовськ, Рівненська область),  Хмельницька АЕС (м. Нетішин, Хмельницька область), Запорізька АЕС (м. Енергодар, Запорізька область),  Південноукраїнська АЕС (м. Південноукраїнськ, Миколаїв­ська область).

Усього з моменту початку експлуатації атомних станцій у 15 країнах світу сталося більше 150 інцидентів і аварій різного ступеня  складності. Остання з них –  в Японії, де через сильний землетрус і цунамі на станції Фукусіма-І пошкоджено атомні реактори.

  А що ж ми  називаємо  радіаційною аварією? Це порушення  безпеки роботи установки, коли відбувається викид радіоактивних речовин або іонізуючого випромінювання  в більших кількостях, ніж допустимі і за межами передбаченої території. Небезпечні фактори атомної аварії - ударна хвиля: світлове випромінювання і проникаюча радіація

 

ІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ

І от на сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо основні правила радіаційної безпеки і гігієни для того, щоб в разі виникнення загрози радіаційного забруднення ви знали як можна себе захистити і допомогли це зробити іншим.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Бесіда

►► Повідомлення учнів

За офіційними даними в результаті аварії на ЧАЕС було викинуто 63 кг радіоактивних речовин. Для порівняння: бомбардування Хіросіми  - 740 г таких речовин.

Як наслідок – радіоактивне забруднення частини території України, Білорусі, Росії ( 5 млн га – в перші дні). Аварія на Чорнобильській АЕС продовжує впли­вати на здоров'я людини не тільки в радіаційно забруднених областях, але й по всій Україні.

Постраждало більш 3 млн 427 тис. осіб, у тому числі — 1 млн 260 тис. дітей. Серед тих, хто живе на радіаційно забруднених тери­торіях, здоровими визнані лише 11-15%.

 

Отже, як бачимо, наслідком аварій на атомних об’ктах є забруднення території і опромінення населення. Для того, щоб себе захистити потрібно дотримуватися відповідних правил поведінки та здійснювати певні санітарно-гігієнічних заходи.

Під час виникнення загрози радіоактивного забруднення населення повідомляють для того, щоб можна було негайно вжити передбачених заходів захисту.

Перед повідомленням сирени, переривчасті гудки підприємств і транспортних засобів дають попереджувальний сигнал цивільної оборони «Увага всім». Потім через мережі мовлення (гучномовці, радіоточки), по радіо й теле­баченню передається інформація про небезпеку, що виникла, і рекомендації штабу НС про дії насе­лення. Почувши таке повідомлення, треба не панікувати, а виконувати послідовно рекомендації, які прозвучали.

Ось можливий зміст такого повідомлення:

Увага! Говорить штаб цивільної оборони! Громадяни! Сталася аварія на Чорнобильській атомній станції з викидом радіоактивних речовин. Хмара радіоактивного пилу поширюється в напрямі міста Прип’ять. Населенню міста залишатися в приміщеннях і провести додаткову їх герметизацію.

Про почуту інформацію повідомте сусідів. Надалі діяти за вказівками штабу цивільної оборони.

 

V. ОСМИСЛЕННЯ ЗАВДАННЯ УРОКУ

Що ж треба робити, коли ви почули таку інформацію?

У разі небезпеки треба:

1. Заховатися в житлових будинках або службо­вих приміщеннях.

2. Зачинити квартирки, вентиляційні люки, відду­шини, ущільнити рами та прорізи дверей — це заходи захисту від проникнення з повітрям радіоактивних речовин у квартиру

3. Провести йодну профілактику, якомога рані­ше, але після спеціального оповіщення: при­йняти таблетки йодистого калію або водяно-спиртовий розчин йоду.

Йодистий калій слід приймати після їжі разом із чаєм або водою 1 раз на день, про­тягом 7 діб по 1 таблетці (0,125 г) на один прийом.

Водяно-спиртовий розчин йоду приймати після їжі тричі на день протягом 7 діб по 3-5 крапель на склянку води.

Пам'ятайте! Передозування йоду може викликати побічні явища: алергічний стан і запалювальні зміни в носоглотці.

4. Зробити запас питної води в закриті ємнос­ті. Перекрити крани, підготувати найпрості­ші засоби санітарного призначення — мильні розчини для обробки рук. Беруть господарське мило — 250 г, подрібнюють його й розчиняють у 2 л води, яку підігрівають до 60-70°С. Після розчинення мила в гарячий розчин наливають півлітра рослинної олії. Суміш перемішують протягом 5 хвилин і знову підігрівають, міша­ють до одержання однорідної емульсії.

5. Підготуватися до евакуації: зібрати документи й гроші, предмети першої необхідності, упаку­вати ліки, які ви часто приймаєте, узяти (1-2 зміни) білизну й одяг, запас консервованих продуктів на 2-3 доби. Усі речі спакувати в поліетиленові пакети. Підготувати накидки, плащі із синтетичних плівок, гумові чоботи, рукавички. Зайвих речей у евакуацію не брати. Мати кружку, чашку, ложку, ніж, сірники, кишеньковии ліхтарик.

Дітям дошкільного віку пришити до одягу й білизни бірки із зазначенням прізвища, імені, по батькові дитини, року народження, постійного місця проживання і кінцевого пункту евакуації.

Перед виходом із приміщень звільнити холодильник, вимкнути всі електроприлади й газові пальники, винести сміття. Зачинити двері, перевірити. Прийти на збірний евакуаційний пункт і зареєструватися.

 

Засоби захисту під час перебування на відкритій місцевості.

  • Органів дихання:
  • протигаз. Зараз учень 10 класу коротко розкаже будову і продемонструє, як ним користуватися.(Розповідь учня)
  • дитяча фільтрувальна камера
  • респіратор

Якщо немає ні протигаза, ні респіратора, то можна використовувати протипилову тканинну маску, ватно-марлеву пов’язку, або прикривати рот і ніс змоче­ною у воді  носовою хуст­кою, рушником. Зараз я вам продемонструю, як виготовити ватно-марлеву пов’язку. (Демонстрація  з коментарем)

 

  • Шкіри та волосяного покриву: спеціальні костюми, або прикрити будь- якими предметами одягу, головними уборами, хустками, накидками, рукавицями. Щоб вийти на вулицю, необхідно взути гумові чоботи.

Харчування осіб, які потрапили під радіаційний вплив

Складною проблемою під час дій у зонах радіо­активного забруднення є організація харчування. Готувати і вживати їжу необхідно у закритих при­міщеннях на добре продезактивованій території. У виняткових випадках можна готувати на відкри­тій місцевості за рівня радіації не більше 1 Р/год. За рівня 5 Р/год допускається готувати в наметах, але в крайніх випадках. Продукти і вода надходять у герметично закритому посуді.

  • Зменшити надходження радіонуклідів:

а) ретельно вимити посуд;

б) перед приготуванням їжі вимочити м'ясо й обчищені коренеплоди 1-2 години;

в) не використовувати в їжу кістки, голову;

г) вилучити із раціону м'ясо-кісткові бульони.

  • Прискорити виділення радіоактивних речовин:

а) приймати рідину, до 500 мл на день (чай, соки, компоти);

б) приймати трав'яні настої, що мають слаб­ку сечогінну та жовчогінну дію (ромашки, звіробою, м'яти, зеленого чаю);

в) регулярно випорожняти кишечник завдяки використанню продуктів із високим вміс­том клітковини (хліба з висівками, грубого помелу, капусти, буряка, моркви, лимона, гречаної, перлової, вівсяної круп);

г) уведення в меню продуктів, багатих на пек­тини — для зв'язування радіонуклідів (соків із м'якоттю, яблук, персиків, журавлини, абрикосів, сливи, чорної смородини, полу­ниць, вишні, черешні, цитрусових, джему, мармеладу і особливо — зеленого горошку)

  • Використовувати радіопротекторні властивос­ті їжі:

а) вживати продукти, що містять білки: м'ясо, молочні продукти, морепродукти, яйця, бобові. Коли варять м'ясо, перший відвар виливають, а м'ясо знову заливають водою і варять до готовності. Необхідно віддава­ти перевагу свинині, а не яловичині. Абсо­лютно «чистим» вважається свинячий жир, у ньому радіонукліди не накопичуються;

б) використовувати продукти із високим вміс­том поліненасичених жирних кислот: олію, горіхи, насіння гарбуза, соняшника, рибу;

в) уживати натуральні молочні продукти: сир, вершки, сметану, масло, у яких немає радіо­нуклідів. Це не стосується сироватки, у ній концентруються радіоактивні елементи; не рекомендується їсти варені яйця через те, що у шкарлупі може бути стронцій, який під час варіння переходить у тканину яєч­ного білка. У зараженій місцевості краще вживати смажену яєчню та омлети;

г) увести в раціон харчування такі фармацев­тичні препарати, як поліфелан, таблетки активованого вугілля (вживаються перед їжею), полівітаміни, аскорбінову кислоту із глюкозою (приймають 3 рази на день),


вітамін А — прийом не більше 2 тижнів, вітамін Е, таблетки, що містять кальцій; д) уживати продукти, що містять вітамін А — шипшину, моркву, петрушку, болгарський перець, печінку, часник, вершкове масло, зелений салат; С — чорну смородину, облі­пиху, цитрусові, болгарський перець, кріп; В — м'ясо, яловичу печінку, молочні про­дукти, овочі, фрукти, хліб, бобові, овес; Е — рослинні олії, кукурудзу, обліпиху, рибу, грецькі горіхи, яловичу печінку.

 

►► Повідомлення учнів

 Радіозахисне харчування. Поради інституту гігієни харчування.

Із круп найціннішими є гречана та вівся­на. Вони багаті на білок й амінокислоти. Вівсяна крупа містить рослинні жири, солі магнію, які мають протирадіаційну дію.

Серед молочних продуктів корисні: сир — багатий на кальцій; кисломолочні продук­ти: кефір, йогурт.

Квасоля і решта бобових культур зменшу­ють дію радіонуклідів на 10-20%.

Вибираючи м'ясні продукти, слід віддава­ти перевагу нежирним сортам м'яса (жири гальмують процес травлення): яловичині, м'ясу кроля, птахів.

Морська риба та інші морепродукти — джерела білка. Ними можна замінити м'я­со. Риба лише засвоюється організмом, а риб'ячий жир містить вітамін А.

Джере­ла каротину: помідори, морква, абрикоси, зелень. Бажано з'їдати 2-3 морквини на день. Важливе значення має насичення організму солями калію. Джерелами калію та аскорбінової кислоти є картопля, чорна смородина, чорнослив.

Джерела йоду: йодована сіль, морська капуста, морська риба та її консерви; нерибні морські продукти: креветки, мідії.

 

Висновок. Знаючи правила поведінки під час виникнення радіоактивного зараження, людина виконує заходи, спрямовані на створення і підтримання нормальних умов життя, здоров'я і працездатності людей.

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

►► Робота в групах за картками-завданнями

Завдання 1 групі:

Що заборонено людям під час перебування на забрудненій території?

Очікувана відповідь:

  • Знімати на відкритій території засоби індиві­дуального захисту.
  • Пити та вживати їжу на відкритій території
  • Підіймати пил і рухатися по високій траві або кущах.
  • Сідати без потреби.
  • Купатися у відкритих водоймах, роздягатися.
  • Збирати ягоди, квіти, гриби в лісі.
  • Пити воду з відкритих колодязів.

Завдання 2 групі:

Які заходи має бути проведено в школі при загрозі радіоактивного зараження?

 

Завдання 3 групі:

Що треба зробити після повернення з вулиці, яка забруднена радіоактивними речовинами?

Очікувана відповідь:

  • Обмити або обтерти мокрою ганчіркою взуття.
  •   Верхній одяг витрусити й почистити вологою щіткою.
  • Обличчя, руки, шию ретельно вимити, рот про­полоскати 0,5% розчином питної соди.
  • В усіх приміщеннях, де є люди, щоденно про­водити вологе прибирання із застосуванням мийних засобів.

 

Завдання 4 групі:

Організація харчування на радіоактивно забрудненій території

 

VII. . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

►► Аналіз уроку

(Повторити основні правила радіаційної безпеки (захисту) та гігієни)

►► Підсумок уроку

Аналіз стану здоров'я населення районів, що постраждали в післяаварійний період, свідчить про наявність тенденцій зростання рівня та поширен­ня захворювань верхніх дихальних шляхів, систем кровообігу, травлення, а також про різноманітні порушення ендокринної та імунної систем, перебігу вагітності та інші захворювання. Тому ми повинні пам'ятати вивчені сьогодні правила радіаційної без­пеки та гігієни, щоб захистити себе у НС і зберегти своє життя.

А зараз я пропоную подумки переміститися до подій 32-літньої давності

 

Уч. І    Не можна про це сказати

Мовляв, це було вже давно,

Не можна ні про що мовчати,

   Горить тривогою чоло.

Ці вірші, роздуми і факти,

Це все було, було, було…

 

Уч.ІІ    Чорнобильський вітер

По душах мете,

   Годинник життя

Безупинно іде.

…Лиш пам’ять, лиш пам’ять усе пам’ятає…

 

(Демонстрація відеоматеріалу )

Діти, ми з вами вияснили, як поводитися при загрозі радіоактивного забруднення, ви переглянули відео  про те, що трапилось у Чорнобилі майже три десятиліття тому. Які думки навіяло на вас побачене і почуте?

(Відповіді дітей)

 Я ж хочу побажати всім нам, хай прийдешній день наповнює наші серця миром і спокоєм. Нехай хранить нас Господь.

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

За картою обчислити відстані від нашого обласного центру до АЕС

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

1. Чим небезпечна проникаюча радіація?

 

  • Викликає головний біль
  • Викликає зубний біль
  • під впливом радіації руйнуються окремі складні молекули і елементи клітинних структур

 

(під впливом радіації руйнуються окремі складні молекули і елементи клітинних структур. Це призводить до порушення нормального обміну речовин, зміни характеру життєдіяльності клітин, окремих органів і систем організму).\

 

 

2. Як називаються прилади, призначені для виявлення і вимірювання радіоактивних випромінювань?

 

  • Спідометри
  • Динамометри
  • дозиметри

 

(дозиметри)

 

 

3. Як подається сигнал ЦО?

 

  • Пресою
  • «Вуличним радіо»
  • Завиванням сирен, переривчастими гудками підприємств і  сигналами  транспортних  засобів

 

 

(завивання сирени, переривчаті гудки підприємств і  сигнали транспортних засобів означають попереджувальний сигнал ,,Увага всім!”)

.

4. Ваші дії при сигналі ЦО ,,Увага всім”

 

  • Сховатися в будинок
  • Вибігти на вулицю
  • Увімкнути радіо, телевізор для прослуховування  термінових повідомлень

 

 

потрібно увімкнути радіо, телевізор для прослуховування  термінових повідомлень. Діяти слід вказаним інструкціям).

 

 

 5.  Як виготовити ватно-марлеву пов’язку?

 

6. З даного переліку виберіть індивідуальні засоби захисту органів дихання

 

  • Протигаз
  • Киснева маска
  • Респіратор
  • Головний убір
  • Ватно-марлева пов’язка
  • Дитяча фільтрувальна камера
  • Дозиметр

 

  1. Яка з названих АЕС на даний час не працює?

 

  • Рівненська
  • Хмельницька
  • Чорнобильська
  • Південноукраїнська
  • Запорізька

 

 

8. Яким чином потрібно підготуватись до евакуації?

 

 

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хоміцька Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
3169
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку