ТЕМА « ПРАВИЛА РАДІАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ»
(Урок в структурі тижня цивільної оборони)
Мета: формування в учнів поняття про радіаційну безпеку, навичок та вмінь дотримання радіаційної гігієни; виховання товариськості, взаємодопомоги.
Мета: формування в учнів поняття про радіаційну безпеку, навичок та вмінь дотримання радіаційної гігієни; виховання товариськості, взаємодопомоги.
Форма проведення уроку: лекція з елементами бесіди.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Клас поділяється на 4 групи.
Перед дошкою дві учениці в національних костюмах. В однієї з них на голові чорна хустка – символ скорботи.
Уч. І Впала з неба додолу потривожена ангелом зірка
Покотилась до обрію, збурила зоряну синь
На душі стало сумно, на устах стало солоно-гірко
Бо Чорнобиль-трава – то полин.
Уч. ІІ Чом же ти, Україно, материнська вербова колиско,
Знов така мовчазна, мов обпалена груша стоїш?
І течуть твої сльози, і болять твої роки так близько.
Чом не просиш у Бога здоров’я для діток своїх?
Ти завжди була з Богом, не нужденна ні хлібом, ні сіллю
Як же ти допустила, щоб скалічили душу твою?
ІІ. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Наше сьогоднішнє заняття проходить напередодні трагічної дати не тільки в календарі України, а й цілого світу –річниці аварії на Чорнобильській станції.
В результаті недосконалої конструкції і порушення умов проведення випробувань на четвертому блоці АЕС вибухнув реактор , що спричинило його часткове руйнування і витік радіоактивних речовин в навколишнє середовище. Це сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. На даний час ЧАЕС законсервована і не працює, але на території України ще є 4 діючих атомних електростанції - Рівненська АЕС (м. Кузнецовськ, Рівненська область), Хмельницька АЕС (м. Нетішин, Хмельницька область), Запорізька АЕС (м. Енергодар, Запорізька область), Південноукраїнська АЕС (м. Південноукраїнськ, Миколаївська область).
Усього з моменту початку експлуатації атомних станцій у 15 країнах світу сталося більше 150 інцидентів і аварій різного ступеня складності. Остання з них – в Японії, де через сильний землетрус і цунамі на станції Фукусіма-І пошкоджено атомні реактори.
А що ж ми називаємо радіаційною аварією? Це порушення безпеки роботи установки, коли відбувається викид радіоактивних речовин або іонізуючого випромінювання в більших кількостях, ніж допустимі і за межами передбаченої території. Небезпечні фактори атомної аварії - ударна хвиля: світлове випромінювання і проникаюча радіація
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ
І от на сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо основні правила радіаційної безпеки і гігієни для того, щоб в разі виникнення загрози радіаційного забруднення ви знали як можна себе захистити і допомогли це зробити іншим.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Бесіда
За офіційними даними в результаті аварії на ЧАЕС було викинуто 63 кг радіоактивних речовин. Для порівняння: бомбардування Хіросіми - 740 г таких речовин.
Як наслідок – радіоактивне забруднення частини території України, Білорусі, Росії ( 5 млн га – в перші дні). Аварія на Чорнобильській АЕС продовжує впливати на здоров'я людини не тільки в радіаційно забруднених областях, але й по всій Україні.
Постраждало більш 3 млн 427 тис. осіб, у тому числі — 1 млн 260 тис. дітей. Серед тих, хто живе на радіаційно забруднених територіях, здоровими визнані лише 11-15%.
Отже, як бачимо, наслідком аварій на атомних об’ктах є забруднення території і опромінення населення. Для того, щоб себе захистити потрібно дотримуватися відповідних правил поведінки та здійснювати певні санітарно-гігієнічних заходи.
Під час виникнення загрози радіоактивного забруднення населення повідомляють для того, щоб можна було негайно вжити передбачених заходів захисту.
Перед повідомленням сирени, переривчасті гудки підприємств і транспортних засобів дають попереджувальний сигнал цивільної оборони «Увага всім». Потім через мережі мовлення (гучномовці, радіоточки), по радіо й телебаченню передається інформація про небезпеку, що виникла, і рекомендації штабу НС про дії населення. Почувши таке повідомлення, треба не панікувати, а виконувати послідовно рекомендації, які прозвучали.
Ось можливий зміст такого повідомлення:
Увага! Говорить штаб цивільної оборони! Громадяни! Сталася аварія на Чорнобильській атомній станції з викидом радіоактивних речовин. Хмара радіоактивного пилу поширюється в напрямі міста Прип’ять. Населенню міста залишатися в приміщеннях і провести додаткову їх герметизацію.
Про почуту інформацію повідомте сусідів. Надалі діяти за вказівками штабу цивільної оборони.
V. ОСМИСЛЕННЯ ЗАВДАННЯ УРОКУ
Що ж треба робити, коли ви почули таку інформацію?
У разі небезпеки треба:
1. Заховатися в житлових будинках або службових приміщеннях.
2. Зачинити квартирки, вентиляційні люки, віддушини, ущільнити рами та прорізи дверей — це заходи захисту від проникнення з повітрям радіоактивних речовин у квартиру
3. Провести йодну профілактику, якомога раніше, але після спеціального оповіщення: прийняти таблетки йодистого калію або водяно-спиртовий розчин йоду.
Йодистий калій слід приймати після їжі разом із чаєм або водою 1 раз на день, протягом 7 діб по 1 таблетці (0,125 г) на один прийом.
Водяно-спиртовий розчин йоду приймати після їжі тричі на день протягом 7 діб по 3-5 крапель на склянку води.
Пам'ятайте! Передозування йоду може викликати побічні явища: алергічний стан і запалювальні зміни в носоглотці.
4. Зробити запас питної води в закриті ємності. Перекрити крани, підготувати найпростіші засоби санітарного призначення — мильні розчини для обробки рук. Беруть господарське мило — 250 г, подрібнюють його й розчиняють у 2 л води, яку підігрівають до 60-70°С. Після розчинення мила в гарячий розчин наливають півлітра рослинної олії. Суміш перемішують протягом 5 хвилин і знову підігрівають, мішають до одержання однорідної емульсії.
5. Підготуватися до евакуації: зібрати документи й гроші, предмети першої необхідності, упакувати ліки, які ви часто приймаєте, узяти (1-2 зміни) білизну й одяг, запас консервованих продуктів на 2-3 доби. Усі речі спакувати в поліетиленові пакети. Підготувати накидки, плащі із синтетичних плівок, гумові чоботи, рукавички. Зайвих речей у евакуацію не брати. Мати кружку, чашку, ложку, ніж, сірники, кишеньковии ліхтарик.
Дітям дошкільного віку пришити до одягу й білизни бірки із зазначенням прізвища, імені, по батькові дитини, року народження, постійного місця проживання і кінцевого пункту евакуації.
Перед виходом із приміщень звільнити холодильник, вимкнути всі електроприлади й газові пальники, винести сміття. Зачинити двері, перевірити. Прийти на збірний евакуаційний пункт і зареєструватися.
Засоби захисту під час перебування на відкритій місцевості.
Якщо немає ні протигаза, ні респіратора, то можна використовувати протипилову тканинну маску, ватно-марлеву пов’язку, або прикривати рот і ніс змоченою у воді носовою хусткою, рушником. Зараз я вам продемонструю, як виготовити ватно-марлеву пов’язку. (Демонстрація з коментарем)
Харчування осіб, які потрапили під радіаційний вплив
Складною проблемою під час дій у зонах радіоактивного забруднення є організація харчування. Готувати і вживати їжу необхідно у закритих приміщеннях на добре продезактивованій території. У виняткових випадках можна готувати на відкритій місцевості за рівня радіації не більше 1 Р/год. За рівня 5 Р/год допускається готувати в наметах, але в крайніх випадках. Продукти і вода надходять у герметично закритому посуді.
а) ретельно вимити посуд;
б) перед приготуванням їжі вимочити м'ясо й обчищені коренеплоди 1-2 години;
в) не використовувати в їжу кістки, голову;
г) вилучити із раціону м'ясо-кісткові бульони.
а) приймати рідину, до 500 мл на день (чай, соки, компоти);
б) приймати трав'яні настої, що мають слабку сечогінну та жовчогінну дію (ромашки, звіробою, м'яти, зеленого чаю);
в) регулярно випорожняти кишечник завдяки використанню продуктів із високим вмістом клітковини (хліба з висівками, грубого помелу, капусти, буряка, моркви, лимона, гречаної, перлової, вівсяної круп);
г) уведення в меню продуктів, багатих на пектини — для зв'язування радіонуклідів (соків із м'якоттю, яблук, персиків, журавлини, абрикосів, сливи, чорної смородини, полуниць, вишні, черешні, цитрусових, джему, мармеладу і особливо — зеленого горошку)
а) вживати продукти, що містять білки: м'ясо, молочні продукти, морепродукти, яйця, бобові. Коли варять м'ясо, перший відвар виливають, а м'ясо знову заливають водою і варять до готовності. Необхідно віддавати перевагу свинині, а не яловичині. Абсолютно «чистим» вважається свинячий жир, у ньому радіонукліди не накопичуються;
б) використовувати продукти із високим вмістом поліненасичених жирних кислот: олію, горіхи, насіння гарбуза, соняшника, рибу;
в) уживати натуральні молочні продукти: сир, вершки, сметану, масло, у яких немає радіонуклідів. Це не стосується сироватки, у ній концентруються радіоактивні елементи; не рекомендується їсти варені яйця через те, що у шкарлупі може бути стронцій, який під час варіння переходить у тканину яєчного білка. У зараженій місцевості краще вживати смажену яєчню та омлети;
г) увести в раціон харчування такі фармацевтичні препарати, як поліфелан, таблетки активованого вугілля (вживаються перед їжею), полівітаміни, аскорбінову кислоту із глюкозою (приймають 3 рази на день),
вітамін А — прийом не більше 2 тижнів, вітамін Е, таблетки, що містять кальцій; д) уживати продукти, що містять вітамін А — шипшину, моркву, петрушку, болгарський перець, печінку, часник, вершкове масло, зелений салат; С — чорну смородину, обліпиху, цитрусові, болгарський перець, кріп; В — м'ясо, яловичу печінку, молочні продукти, овочі, фрукти, хліб, бобові, овес; Е — рослинні олії, кукурудзу, обліпиху, рибу, грецькі горіхи, яловичу печінку.
►► Повідомлення учнів
Радіозахисне харчування. Поради інституту гігієни харчування.
Із круп найціннішими є гречана та вівсяна. Вони багаті на білок й амінокислоти. Вівсяна крупа містить рослинні жири, солі магнію, які мають протирадіаційну дію.
Серед молочних продуктів корисні: сир — багатий на кальцій; кисломолочні продукти: кефір, йогурт.
Квасоля і решта бобових культур зменшують дію радіонуклідів на 10-20%.
Вибираючи м'ясні продукти, слід віддавати перевагу нежирним сортам м'яса (жири гальмують процес травлення): яловичині, м'ясу кроля, птахів.
Морська риба та інші морепродукти — джерела білка. Ними можна замінити м'ясо. Риба лише засвоюється організмом, а риб'ячий жир містить вітамін А.
Джерела каротину: помідори, морква, абрикоси, зелень. Бажано з'їдати 2-3 морквини на день. Важливе значення має насичення організму солями калію. Джерелами калію та аскорбінової кислоти є картопля, чорна смородина, чорнослив.
Джерела йоду: йодована сіль, морська капуста, морська риба та її консерви; нерибні морські продукти: креветки, мідії.
Висновок. Знаючи правила поведінки під час виникнення радіоактивного зараження, людина виконує заходи, спрямовані на створення і підтримання нормальних умов життя, здоров'я і працездатності людей.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
►► Робота в групах за картками-завданнями
Завдання 1 групі:
Що заборонено людям під час перебування на забрудненій території?
Очікувана відповідь:
Завдання 2 групі:
Які заходи має бути проведено в школі при загрозі радіоактивного зараження?
Завдання 3 групі:
Що треба зробити після повернення з вулиці, яка забруднена радіоактивними речовинами?
Очікувана відповідь:
Завдання 4 групі:
Організація харчування на радіоактивно забрудненій території
(Повторити основні правила радіаційної безпеки (захисту) та гігієни)
Аналіз стану здоров'я населення районів, що постраждали в післяаварійний період, свідчить про наявність тенденцій зростання рівня та поширення захворювань верхніх дихальних шляхів, систем кровообігу, травлення, а також про різноманітні порушення ендокринної та імунної систем, перебігу вагітності та інші захворювання. Тому ми повинні пам'ятати вивчені сьогодні правила радіаційної безпеки та гігієни, щоб захистити себе у НС і зберегти своє життя.
А зараз я пропоную подумки переміститися до подій 32-літньої давності
Уч. І Не можна про це сказати
Мовляв, це було вже давно,
Не можна ні про що мовчати,
Горить тривогою чоло.
Ці вірші, роздуми і факти,
Це все було, було, було…
Уч.ІІ Чорнобильський вітер
По душах мете,
Годинник життя
Безупинно іде.
…Лиш пам’ять, лиш пам’ять усе пам’ятає…
(Демонстрація відеоматеріалу )
Діти, ми з вами вияснили, як поводитися при загрозі радіоактивного забруднення, ви переглянули відео про те, що трапилось у Чорнобилі майже три десятиліття тому. Які думки навіяло на вас побачене і почуте?
(Відповіді дітей)
Я ж хочу побажати всім нам, хай прийдешній день наповнює наші серця миром і спокоєм. Нехай хранить нас Господь.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
За картою обчислити відстані від нашого обласного центру до АЕС
ДОДАТОК
1. Чим небезпечна проникаюча радіація?
(під впливом радіації руйнуються окремі складні молекули і елементи клітинних структур. Це призводить до порушення нормального обміну речовин, зміни характеру життєдіяльності клітин, окремих органів і систем організму).\
2. Як називаються прилади, призначені для виявлення і вимірювання радіоактивних випромінювань?
(дозиметри)
3. Як подається сигнал ЦО?
(завивання сирени, переривчаті гудки підприємств і сигнали транспортних засобів означають попереджувальний сигнал ,,Увага всім!”)
.
4. Ваші дії при сигналі ЦО ,,Увага всім”
потрібно увімкнути радіо, телевізор для прослуховування термінових повідомлень. Діяти слід вказаним інструкціям).
5. Як виготовити ватно-марлеву пов’язку?
6. З даного переліку виберіть індивідуальні засоби захисту органів дихання
8. Яким чином потрібно підготуватись до евакуації?