Тренінг «#МолодьПротиНасильства»
Мета: З’ясувати суть поняття насильства, визначити форми та види насильства. Навчитися розрізняти булінг та конфлікт. Розвивати знання про відповідальність своїх дій, вчинків, уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Формувати та розвивати емпатію та чуттєвість. Підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.
Перебіг заходу
І. Вступна частина
Психолог. Доброго дня! Сьогодні мова піде про насилля. Як відомо з 25 листопада по 10 грудня в Україні проходить акція «16 днів проти насильства». Початок акції припадає на 25 листопада – Міжнародний день ООН проти насилля до жінок, кінець акції 10 грудня– Міжнародний день Прав людини. В усьому світі така акція проводиться з 1991 року, в Україні – з 2000 року.
Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. У світі постійно відбуваються війни, конфлікти, дискримінація, приниження, переслідування тощо. Інколи ми сприймаємо насильство та жорстокість, як щось неминуче, інколи, як звичайне явище. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Іноді ми можемо не усвідомлювати, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, обов’язків та, як захистити себе.
ІІ. Повідомлення теми і мети.
Сьогодні вас чекає тренінгове заняття «#МиПротиНасильства» під час якого ви з’ясуєте суть поняття насильства, ознайомитеся з формами та видами насильства; навчитеся розрізняти булінг та конфлікт; поглибите знання про відповідальність за свої дії, вчинки, отримаєте інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
Вправа 1. Створення команд
Психолог. Для участі у тренінгу пропоную вам за допомогою QR-кодів (Додаток 1) об’єднатися в команди:
- «Прекрасні»; - «Чудові»;
- «Талановиті»; - «Найрозумніші».
(Учні об’єднуються в команди по 5-6 осіб)
Вправа 2. "Знайомство"
Вчитель. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та ваше відношення до насильства.
Вправа 3. «Мої очікування»
Учням роздаються стікери у формі листівки, на яких записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи їх, приклеюють їх на плакаті, де зображено поштову скриньку. (Додаток 2)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
4. Роз’яснення правил квесту.
Для проходження квесту ви об’єднуєтесь у 4 команди по 5-6 учасників. Кожне завдання та підказки ви будете отримувати у вигляді QR-коду, тому вам необхідно по одному смартфону на команду із встановленою програмою QR-сканер. Завдання виконуємо по черзі, дотримуючись правил:
активність, повага, довіра, регламент, слухати й чути.
Завдання 1.
Учасники отримують QR-код-1 із завданням. (Додаток 3)
Перед вами довідка, ознайомтеся з нею та опишіть одну із форм насильства. Свою роботу прикріпіть на плакат «Види насильства».
Команди отримують конверт одного кольору з інформацією про види насильства та чистим аркушем. Аркуш діти мають заповнити та прикріпити на спільний плакат. Доповідають.
Отримують наступне завдання.
Вправа 4. «Аналіз ситуацій»
(Мета: отримувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства).
Кожна група отримує юридичну ситуацію. Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.
Ситуація1
В школі склалася традиція: кожного новенького учня однокласники «випробують на міцність». Протягом перших тижнів після уроків відбувається групове побиття новенького. Зазначай таке посвячення відбувається поза школою. Серйозних травм ніхто не отримував.
Ситуація 2
Учні 9 класу оголосили бойкот однокласниці. Дівчинка є дуже хворобливою, часто пропускає школу, неактивна на уроках, не привертає увагу вчителів, не бере участь в житті класу.
Ситуація
В школі традиція - давати прізвиська учням та вчителям.
Ситуація 3.
Учениця 9 класу Юля гуляла в парку із своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували дівчині до них приєднатися.
Ситуація 4.
Десятирічні Оля і Леся відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі чоловіки і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинилися у воді, незнайомці почали вести себе брутально.
Психолог. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і хвороби неминучі.
Пам’ятайте: ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою, або образливими, злими словами.
Вчитель викликає одного бажаючого і пропонує йому сісти на стілець. Але це не простий стілець, а «чарівний». Людина, яка на ньому сидить, не має жодного недоліку, а має тільки хороші якості. Вчитель пропонує назвати ці позитивні риси і якості.
(добрий, безкорисливий, відважний, справедливий, чуйний тощо)
Запитання:
1. Чи може така людина здійснити правопорушення?
2. Якщо ми всі будемо такими, що зміниться в суспільстві?
Діти обирають смайли та пишуть на них почуття. Прикріплюють на зображення булінгу (Додаток 5).
Завдання 6. «Коло підтримки»
Станьте в коло та по черзі за годинковою стрілкою перерахуйте слова-підтримки, які можна висловлювати людині, яка потрапила у складну ситуацію.
Діти отримують підказки зі словами підтримки (Додаток 6) та прикріплюють їх до попереднього плакату. Таким чином, щоб перекрити написи із неприємними почуттями.
ІІІ. Підсумки.
Психолог. Молодці! Ви гарно впоралися з роботою і показали, що ви дійсно чудові,
прекрасні, найкращі, талановиті, найгарніші, найрозумніші і просто фантастичні! Але
особливо хочеться відзначити команди, що показали себе лідерами на нашому тренінгу.
Рефлексія «Незакінчені речення»
1. Мої сподівання від тренінгу…
2. Я дізналася …
3. В ході заняття я задумався над…
Додаток 1.
QR-коди для об’єднання учнів в команди
Додаток 2.
Додаток 3. Код завдання 1
Додаток 3.
ФІЗИЧНЕ НАСИЛЬСТВО – умисне нанесення побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до травмування, порушення фізичного чи психічного здоров’я, нанесення шкоди честі та гідності, в окремих випадках, до смерті постраждалої.
ВИ ЗІТКНУЛИСЯ ІЗ ФІЗИЧНИМ НАСИЛЬСТВОМ, ЯКЩО ВАС:
ПСИХОЛОГІЧНЕ НАСИЛЬСТВО – насильство, пов'язане з дією однієї особи або групи осіб на психіку іншої особи шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров'ю.
ВИ ЗІТКНУЛИСЯ ІЗ ПСИХОЛОГІЧНИМ НАСИЛЬСТВОМ, ЯКЩО ВАС:
ЕКОНОМІЧНЕ НАСИЛЬСТВО – умисне позбавлення однією особою або групою осіб іншої людини або групи людей житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалі мають передбачене законом право.
ВИ ЗІТКНУЛИСЯ ІЗ ЕКОНОМІЧНИМ НАСИЛЬСТВОМ, ЯКЩО ВАС:
СЕКСУАЛЬНЕ НАСИЛЬСТВО – протиправне посягання однієї особи або групи осіб на статеву недоторканість іншої людини, а також дії сексуального характеру щодо неповнолітнього (-ої).
ВИ ЗІТКНУЛИСЯ ІЗ СЕКСУАЛЬНИМ НАСИЛЬСТВОМ, ЯКЩО ВАС:
Додаток 4.
Відео «Не смійся з мене»
Додаток 6.
Додаток 5.
Додаток 4
«Прекрасні»
«Чудові»
«Талановиті»
«Найрозумніші»