Тренінг на тему : "Дозволь собі бути щасливим!"

Про матеріал
Тренінгове заняття , дозволяє розкрити глибину розуміння поняття «щастя» кожного з учасників, допомогти учням глибше засвоїти поняття «щастя» та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним, спонукати бажання більше розуміти інших та свій внутрішній світ, правильно реагувати на неприємні ситуації, виважено та адекватно ставитися до неадекватної поведінки інших.
Перегляд файлу

Тема: Дозволь собі бути щасливим

Розроблений практичним психологом Скориківського ліцею

Іванусь О.Є.

( Заняття з елементами тренінгу

для учнів 9-11 класів)

Мета: розкрити глибину розуміння поняття «щастя»  кожного з учасників, допомогти учням глибше засвоїти поняття «щастя» та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним, спонукати бажання більше розуміти інших та свій внутрішній світ, правильно реагувати на неприємні ситуації, виважено та адекватно ставитися до неадекватної поведінки інших.

Обладнання: музичний центр, диск з класичною музикою, ватмани, тести, олівці, ручки, картки, фотоапарат, м’яка іграшка.

Хід заняття.

 

1.Презентація.

Повідомлення теми, мети заняття.

Психолог. Тема нашої сьогоднішньої зустрічі — «Дозволь собі бути щасливим».

 

То, що таке щастя? Впевнена, що кожен з нас хоча б раз у житті ставив собі це питання, намагався визначити для себе поняття щастя. І для кожного щастя — це щось своє. Щось таке, що ти відчуваєш постійно, а нестачу цього відчуваєш особливо різко й боляче.

 

У книжці «Алхімік» Пауло Коельо є епізод, яким можна проілюструвати одне з розумінь щастя:

«В одній країні правив цар-мудрець, і всі з’їжджалися до нього за порадою: як стати щасливим. Один юнак теж приїхав за такою порадою. Проте цар, замість того, щоб відкрити хлопцю рецепт щастя, сказав: «Набери в ложку соняшникової олії й обійди з цією ложкою всі палати мого замку, не проливши ані краплі». Коли юнак повернувся, цар спитав: «Чи сподобались тобі картини в моїй галереї? Чи зацікавили тебе книги в бібліотеці? Які в тебе враження від перських килимів, грецьких ваз, дивовижних квітів і водоспадів?» Проте юнак не помітив нічого, бо стежив за своєю ложкою олії. Тоді цар наказав йому знову пройти всюди з ложкою олії і розповісти про все, що захопить його. Юнак знову обійшов замок і був вражений витворами мистецтва і дарами природи, проте він розлив олію. Так ось, щастя — це бачити всю красу навколишнього світу (природи, мистецтва, людської душі) і не забувати про свою «ложку олії».

 

Ми всі хочемо бути щасливими. А що таке — щастя? Які його складові? Що впливає на наше відчуття щастя? Як навчитися бути щасливим? Про це й поговоримо на сьогоднішньому заняття.

 

2. Знайомство.

Вправа «Фотоальбом групи».

Мета: познайомити учасників, створити комфортну емоційну атмосферу, що сприяє результативній роботі.

Хід проведення.

Тренер роздає аркуші паперу А-4 і пропонує учасникам намалювати власний портрет та зробити напими: «Мене звуть…..», «Я живу…», «Я вчуся…», «Про мене варто знати….».

 

Далі учасники обмінюються роботами ( за годинковою стрілкою) і презентують роботи своїх сусідів. Всі наробки вивішують на плакаті «Фотоальбом групи».

3. Прийняття правил роботи в групі.

Мета: визначити правила для продуктивної взаємодії під час тренінгу.

-         активна участь у роботі;

-         обговорювати не людину, а проблему;

-         доброзичливе ставлення один до одного;

-         кожна думка має право на існування;

-         слухати й чути;

-         звертатися на ім’я і на ти;

-         дотримуватися регламенту;

-         тут і тепер;

-         стоп.

4. Визначення очікувань учасників.

Вправа «Золота рибка».

Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи на занятті.

Хід проведення.

Тренер нагадує, що у казках золота рибка завжди виконує бажання і пропонує кожному учаснику написати свої бажання на час заняття. Далі тренер пропонує кожному учаснику прикріпити стікери з написами у лузки на малюнку і озвучити коментарі до них.

 

5. Вправа «Щастя – це…»

Мета: розкрити глибину розуміння поняття щастя кожного з учасників та в процесі обговорення сприяти розвитку унікального вміння володіти ним.

 Тренер:

Щастя – як мить, єдина мить,

Махне крилом – і пролетить…

Але в цю мить, коротку мить,

Було і сонце, і блакить.

Я, поки серцем не зачах,

Вкарбую їх в своїх очах.

Бо щастя мить – це для життя,

А вічність – це для забуття.

 Тренер дає кожному учаснику завдання дописати на ватмані, прикріпленому до дошки, вислів «Щастя – це…», заслуховуючи думку кожного.

-         Від чого залежить щастя?

-         Якою має бути щаслива людина?

-         Ви вважаєте себе щасливою людиною?

 

6.Вправа «Бути добрим – вигідно»

Тренер:

Фахівці стверджують, що добрі справи позитивно впливають на наше психофізіологічне здоров’я. З’ясувалося, що стан людини, охопленої поривом доброти, організм сприймає як позитивний стрес і виробляє величезну кількість захисних речовин. Тому, по - справжньому добрі люди набагато рідше хворіють. До того ж, у стані «пориву доброти» виробляються гормони, що активізують розумову діяльність і збуджують творчий потенціал.

 Пропоную вам відповісти на 12 тверджень тесту «Бути добрим – вигідно», де ви зможете оцінити свій ступінь доброти. Якщо ви згодні з твердженням, відповідайте «так», не згодні – «ні».

Тест

  1. У тебе є гроші. Чи міг би ти витратити все на подарунки друзям?
  2. Приятель розповідає про свої проблеми. Але це тебе не надто хвилює. Чи ти даси йому це зрозуміти?
  3. Твій партнер по грі грає погано. Чи ти інколи піддаєшся, щоб йому було приємно?
  4. Ти часто говориш людям приємні слова?
  5. Ти не любиш злі жарти та розіграші?
  6. Чи зможеш терпляче вислуховувати те, що тебе абсолютно не цікавить?
  7. Ти доброзичлива людина?
  8. Чи вмієш ти на практиці застосовувати свої здібності?
  9. Чи не кидаєш гри, коли починаєш програвати?
  10.  Чи охоче виконуєш прохання?
  11.  Якщо ти впевнений, що правий, чи слухаєш співрозмовників?
  12.  Чи віджартовуєшся, коли з тебе насміхаються?

 

Інтерпретація результатів

10 – 12 відповідей «так» - ви доброзичлива людина, намагаєтесь допомагати іншим, при цьому зважуєте всі за і проти.

6 – 8 відповідей «так» - ви не даєте образити себе, а також інших.

1 – 6 відповідей «так» - ви дуже любите себе.

 

 

 

7. Вправа «Щастя……..»

Мета: на основі малюнка , стимулюючи уяву, більше розкрити та закріпити глибину розуміння поняття щастя.

За кольорами ( зелений, жовтий, синій) тренер ділить учасників на три групи та дає завдання : домалювати малюнки – проекти «Щастя це…»

  1. Групі зеленого кольору – ватман із зображенням трави;
  2. Групі жовтого кольору – ватман із зображенням неба;
  3. Групі синього кольору – із зображенням сонця.

Далі групи захищають свої проекти.

8. Вправа «Оплески»

Мета: — підвищення настрою та самооцінки, активізація учасників групи.

Учасники сидять в колі. Ведучий просить стати всіх, хто має певні уміння чи якості (наприклад: «Станьте всі, хто вміє вишивати, кататися на гірських лижах, любить дивитися серіали, мріє навчитися грати в великий теніс» та ін.). Решта учасників групи аплодують тим, хто встав.

Самооцінка власної життєвої позиції.

Не плач, коли життя жорстоке

Тобі стежину шле лиху,

Ще знайдеш щастя синьооке

На вкритім тернами шляху.

І не сумуй, коли яскраве для тебе сонце вмить зайде,

Ще прийде час – і зірка слави

Смарагдом в душу упаде.

Життя – це поле щастя й муки,

Тому до труднощів звикай,

Та головне – безсило руки

Ніколи ти не опускай!

 Хотіли б ми цього чи ні, та життя смугасте: за чорною смугою приходить біла і навпаки. Щастя вимірюється, у першу чергу, правильністю ставлення людини до нього, а також до себе, до оточення, до його «сюрпризів». Тому ми сьогодні вчимося перетворювати мінуси на плюси, не зосереджуватись на поганому, вміти бачити добре та бути толерантними у стосунках.

Тренер: заплющте очі, витягніть руки вперед долонями вгору та уявіть ту неприємну ситуацію, яка не відпускає вас останнім часом. Потримайте її в руках, а тепер зробіть з нею, що хочете: зімніть, уявно пошматуйте, уявно спаліть тощо.

Притча « Все залежить від тебе»

Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин (вельможа). Аж ось країною пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець.

Почув це і мандарин. Він розлютився: як якийсь там ченець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе у палац, задумав обдурити його: “Я візьму у руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Як скаже живе - роздушу метелика, а як – мертве – випущу його…” І ось настав день зустрічі. До зали, де на троні сидів мандарин і тримав за спиною метелика, ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання.

Зло посміхаючись мандарин запитав: ”Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи

мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: “Все в твоїх руках!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю.

Отже, лиш від вас залежить: буде ваше життя цікавим, змістовним чи навпаки.

 

9. Вправа «Розуміння щастя видатними людьми»

Тренер пропонує учасникам, розбившись на пари, прокоментувати вислови видатних людей про щастя:

  1.                    Життя дається нам ненадовго, воно, саме по собі, і є найбільше щастя (С. Сергєєв – Ценський).
  2.                    Людину створено для щастя, як птаха для польоту (В.Короленко).
  3.                    Оце і є бути щасливим – знайти самого себе (Г.Сковорода).
  4.                    Як мені даровано багато, Скільки в мене щастя, чорт візьми! – на землі сміятись і страждати, Жити і любить поміж людьми! (В.Симоненко).
  5.                    Є два бажання, здійснення яких може бути для людини правдивим щастям, - бути корисним і мати спокійну совість (Л.Толстой).
  6.                    Щастя подібне до нічного неба: немає такого кутка, в якому б око, яке видивляється невпинно, не відкрило б зрештою якоїсь зірки (О.Фельє).

 

10. Вправа на завершення «Від щирого серця»

Мета: мотивувати учасників на прдовження спілкування поза межами тренінгу, сприяти становленню партнерських відносин.

Обладнання : паперові серця на кожного учасника, плакат з малюнком великого серця, щоб помістити, об’єднавши всі маленькі серця.

 

Хід проведення.

Кожний учасник отримує паперове серце і пише на ньому побажання учасникам тренінгу. «Серця » учасників із побажаннями чіпляються на малюнок великого серця.

 

Любіть себе, та не безмежно,

Не бійтесь правди, хоч яка гірка,

Робіть з любов’ю все, та обережно,

І не лякайтесь сліз, що як ріка.

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Іванусь Оксана
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 квітня
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку