Тренінг на тему «Подолання конфліктних ситуацій у шкільному колективі»

Про матеріал
Тренінг направлений дати учасникам визначення слова «конфлікт», створити умови для плідної праці, надавати можливість висловлювати власні думки. Показати різновиди поведінки у конфліктних ситуаціях та підвести до пошуку способів найбільш ефективного виходу із конфліктних ситуацій. Тренувати вміння самоконтролю.
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ

 

Тема  «Подолання конфліктних ситуацій у шкільному колективі»

 

Мета: дати учасникам визначення слова «конфлікт», створити умови для плідної праці, надавати можливість висловлювати власні думки. Показати різновиди поведінки у конфліктних ситуаціях та підвести до пошуку способів найбільш ефективного виходу із конфліктних ситуацій. Тренувати вміння самоконтролю. 

Обладнання: дошка, аркуші, малюнок «Торбинка асоціацій», ручки, маркери, стікери, ватман, записи про стилі поведінки в конфліктних ситуаціях, плакат «Що є позитивного в конфлікті», плакат «Шляхи запобігання конфліктних ситуацій», газети, напис на дошці « Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.   Ч. Ліксон»                                                  

 

Хід заняття

 

1.     Привітання учасників семінару.

    Кожен з учасників висловлює побажання, очікування від роботи групі на сьогодні.

Створення «Правил роботи під час тренінгу»

  •     Будь активним: не чекай, не мовчи, дій!
  •     Називати учасників по імені.
  •     Говори від свого імені і про те, що хвилює саме тебе і саме зараз!
  •     Не перебивай, будь толерантним!
  •     Критикуй дії і висловлювання, а не людину!
  •     Правило «Стоп!»
  •     Правило «Тут і зараз»
  •     Вимкнути мобільні телефони
  •     Правило «Вільної ноги»

 

    Тренер пояснює учасникам тренінгу, що заняття, яке планується провести, присвячене конфлікту і ефективному подоланню його. Дати можливість учасникам зрозуміти, що конфлікт є невід’ємною  приналежністю людського суспільства. При цьому конфлікт не може розглядатися як відхилення від нормальної поведінки людей, тому що являє собою вид спілкування, в основі якого суперечності сторін.

2.          Вправа «Торбинка асоціацій»

Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту

Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

 

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль, непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

 

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх, замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.

 

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

 

Інформаційне повідомлення: Конфлікт – це протистояння, яке сприймається людиною як значима для неї психологічна проблема, яка потребує свого вирішення і викликає активність, направлену на його вирішення.

    Педагогічний конфлікт, як і будь-який інший, має свою специфіку. Основна специфіка колективу школи полягає у тому, що основний контингент – жінки. Даний факт викликає додатковий вплив на кількість і якість конфліктів.

 

Учасника конфлікту можуть бути :

 

Адміністрація, педагоги, батьки.

 

Розглянемо конфлікти, які найчастіше зустрічаються в педагогічному колективі і причини їх виникнення:

 

Учитель – учитель

 

Причини по яких вони виникають переважно є особиста антипатія, не співпадіння бачення вирішення професійних питань, ревність до відношень з батьками, дітьми, відчуття особистої не реалізації.

 

Адміністрація –  учитель.

 

Завищенні вимоги і неадекватна оцінка праці. Розбіжність діяльності вихователя очікування адміністрації, незадоволеність стилем керівництва.

 

Загалом  конфлікти виникають тому, що одна сторона зосереджується на меті, яку потрібно досягнути, інша – на неминучих для себе жертвах. Це схоже на суперечки про склянку, яка напівпорожня чи напівповна.

3.                Вправа « Влада» ( проводиться у два етапи).

 Учасники діляться на пари.

І етап. Учасникам дається газета. Газету, яка є символом влади, кожен учасник береться однією рукою за газету, по  команді   « почали» кожен має захопити якомога більше влади.

Висновок:У цій ситуації кожен думав про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

 

ІІ етап. Тепер я ставлю інший аркуш на підлогу, по команді всі повинні стати на газету.

Висновок: Зараз ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі розуміння іншого і усвідомлення власних помилок.   Вправа повинна була допомогти побачити, що сила у конфлікті не є основною.

 

4. Вправа «Перетворення свинцю на золото». (Учасники тренінгу стають у коло)

 

    Перший учасник звертається до сусіда з права зі словами : «конфлікт – це погано, тому що….» і продовжує думку, чому конфлікт несе негатив, той до кого звертались із цими словами відповідає : «Так це погано,але…» й намагається знайти який позитив у конфлікті, наступний учасник знову висловлює негатив на рахунок конфлікту. Вправа продовжується поки коло не замкнеться.

 

Висновок: робиться тренером, де він показує позитивні сторони конфлікту.

 

-     Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.

-     Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися.

-     Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.

-      Конфлікти з’ясовують, хто ми є,   якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.

-    Конфлікти послаблюють нудьгу. Звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.

 

5.  Вправа «Контраст»

 

Уміння володіти собою (засіб емоційної саморегуляції).

 

Ця вправа корисна, якщо треба швидко зняти роздратування, знизити агресивність, мобілізуватись у ситуаціях розгубленості, сильного хвилювання. ЇЇ також можна використовувати в будь-якій обстановці непомітно для оточуючих.

 

Інструкція : сядьте зручно, стисніть праву руку в кулак (з максимальним зусиллям). Тримайте міцно стиснутою близько 12 секунд. Розслабтесь та із заплющеними очима прислухайтеся до відчуття знятої напруги (це може бути тепло, жар, тягар, пульсування). Те ж повторюйте лівою рукою, потім чергуйте напругу та розслаблення двома руками одночасно. ( Руки повинні тремтіти від напруги пауза 10 секунд).

 

6. Інформаційне повідомлення: Шляхи запобігання конфліктних ситуацій.

 

При вирішенні педагогічних конфліктів потрібно застосовувати  непрямі методи роботи, серед яких:

 

  •   Принцип „виходу почуттів”. Якщо людині дати можливість вилити свої негативні емоції, то поступово вони самі собою змінюються на позитивні, треба тільки проявити витримку і здатність емоційно підтримати людину.

 

  •   Принцип „емоційного відшкодування”. Часто людина, яка звертається з приводу конфліктної ситуації, почуває себе потерпілою. Слухаючи її, необхідно сказати їй про те гарне, що в ній є, бо з тим, що людина страждає, не можна не рахуватись – таким чином відбувається „емоційне відшкодування пригніченого стану”.

 

  •   Принцип „авторитетного третього” - тонкий психологічний прийом, при якому третій співрозмовник, слухаючи конкретну ситуацію, скупо, але авторитетно скаже позитивне про людину, яку вважають спонукачем конфлікту.

 

  •   Принцип „оголеної агресії”. Дає можливість людині, яка слухає конфліктну ситуацію, примусити тих, хто сперечається, ще раз повторити конфлікт з початку до кінця, щоб ще раз подумати над аналізом проблеми.

 

Для ефективного подолання конфліктної ситуації педагогові необхідно обрати поведінку, враховуючи власний стиль, стиль інших, втягнутих до конфлікту людей. Психолого-педагогічна наука виокремлює п'ять стилів поведінки в конфліктній ситуації.

 

  •   Конкуренція або суперництво, прагнення стати центром ситуації. За цієї позиції погляди, потреби інших учасників ситуації не сприймаються як значущі. Кожен обстоює свою думку, поведінку як єдино правильну, ігноруючи міркування інших. Це активний, майже агресивний наступ, намагання вирішити конфлікт, ігноруючи інтереси інших осіб. Виявляється в діях, задоволенні своїх інтересів на шкоду іншим учасникам конфлікту.

 

  •   Уникнення. Пов'язаний з намаганням відсунути конфліктну ситуацію якомога далі, сподіваючись, що все вирішиться само собою. Часто при цьому послуговуються тезою, що «поганий мир кращий за добру сварку». Така стратегія не завжди свідчить про намір ухилитися від вирішення проблеми. Вона може бути й конструктивною реакцією на конфліктну ситуацію, коли вирішення її доцільніше відкласти на пізніше. Проте захоплення стратегією уникнення може призвести до втрати особистісних позицій у колективі.

 

  •   Пристосування. Йдеться про взаємне пристосовування партнерів, за якого людина діє, не відстоюючи своїх інтересів.

 

  •   Співробітництво. Головне для нього — прагнення разом підійти до ефективного вирішення ситуації, конфлікту з урахуванням інтересів, потреб обох сторін, пошук взаємовигідних умов і шляхів досягнення порозуміння. Ця стратегія є найефективнішою для налагодження добрих стосунків, але вимагає більше часу, ніж інші. Крім того, обидві сторони повинні вміти пояснити свої бажання, висловити свої потреби, вислухати одне одного, виробити альтернативні варіанти дій.

 

  •   Компроміс. Виявляється у намаганні не загострювати ситуації у конфлікті за рахунок взаємних поступок інтересами. Він схожий на співробітництво, але його досягнення відбувається на поверхневому рівні стосунків. Партнери не враховують глибинних потреб, інтересів, а задовольняються зовнішньою стороною поведінки.

 

Педагог повинен уміти успішно використовувати кожен зі стилів вирішення конфліктної ситуації, враховуючи конкретні обставини: вміти поступатися, йти на розумний компроміс, встановлювати партнерські стосунки й водночас обстоювати власну позицію, розширюючи арсенал стилів, а не діяти за єдиним стандартом

7.     Вправа «Поясніть»

 

    Учасники тренінгу об’єднуються у групи і обговорюють один із способів вирішення конфліктів, підшукують приклад із життя.

 

Стилі поведінки у конфліктних ситуаціях:

  •   Уникнення конфлікту (іноді відмова від власних цілей; намагання ухилитися від участі у конфлікті)
  •   «Третейський суд» (звертання за допомогою у вирішенні конфлікту до третьої особи ).
  •   Аналіз ситуації (на нейтральній стороні, щоб жодна із конфліктуючих сторін не мала переваги, почуття психологічної захищеності).
  •   Конкуренція (активне відстоювання своєї позиції, шляхом наведення все нових і нових логічних міркувань).
  •   Ультиматум (пред’явлення рішучої вимоги з погрозою застосування засобів впливу у випадку відмови).
  •   Співпраця сторін (спільний пошук вирішення проблеми, варіантів, які задовольнили б обидві сторони).
  •   Компроміс (угода на основі взаємних поступок).

 

Спільними зусиллями учасники визначають найефективніший спосіб вирішення конфліктів.

 

9.  Вправа  «Випадки шкільного життя»

Учасники об’єднуються у 2 групи.

- Зараз,будь ласка, наведіть приклад будь-якої конфліктної ситуації, яка може виникнути у школі. Знайдіть найпродуктивніший конструктивний спосіб розв’язання конфлікту.

Кожній групі роздано аркуш паперу, на якому ви запишете  всі свої аргументи. Один учасник групи озвучить їх.

 

10. Підсумок «Прийняття себе»

 

  • Що мені важко було прийняти?
  • Чи важко було себе розкрити перед групою?
  • Що я дозволив побачити в собі іншим людям?
  • Що я можу зробити, щоб не конфліктувати?
  • Яку нову інформацію, нові знання ви отримали під час опрацювання теми?
  • Як ви будите використовувати отриману інформацію в подальшій роботі?

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 березня 2020
Переглядів
1188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку