ТРЕНІНГ
Тема «Подолання конфліктних ситуацій у шкільному колективі»
Мета: дати учасникам визначення слова «конфлікт», створити умови для плідної праці, надавати можливість висловлювати власні думки. Показати різновиди поведінки у конфліктних ситуаціях та підвести до пошуку способів найбільш ефективного виходу із конфліктних ситуацій. Тренувати вміння самоконтролю.
Обладнання: дошка, аркуші, малюнок «Торбинка асоціацій», ручки, маркери, стікери, ватман, записи про стилі поведінки в конфліктних ситуаціях, плакат «Що є позитивного в конфлікті», плакат «Шляхи запобігання конфліктних ситуацій», газети, напис на дошці « Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон»
Хід заняття
1. Привітання учасників семінару.
Кожен з учасників висловлює побажання, очікування від роботи групі на сьогодні.
Створення «Правил роботи під час тренінгу»
Тренер пояснює учасникам тренінгу, що заняття, яке планується провести, присвячене конфлікту і ефективному подоланню його. Дати можливість учасникам зрозуміти, що конфлікт є невід’ємною приналежністю людського суспільства. При цьому конфлікт не може розглядатися як відхилення від нормальної поведінки людей, тому що являє собою вид спілкування, в основі якого суперечності сторін.
2. Вправа «Торбинка асоціацій»
Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту
Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).
Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль, непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.
- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?
- Що ми відчуваємо під час конфлікту?
дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх, замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.
- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?
Інформаційне повідомлення: Конфлікт – це протистояння, яке сприймається людиною як значима для неї психологічна проблема, яка потребує свого вирішення і викликає активність, направлену на його вирішення.
Педагогічний конфлікт, як і будь-який інший, має свою специфіку. Основна специфіка колективу школи полягає у тому, що основний контингент – жінки. Даний факт викликає додатковий вплив на кількість і якість конфліктів.
Учасника конфлікту можуть бути :
Адміністрація, педагоги, батьки.
Розглянемо конфлікти, які найчастіше зустрічаються в педагогічному колективі і причини їх виникнення:
Учитель – учитель
Причини по яких вони виникають переважно є особиста антипатія, не співпадіння бачення вирішення професійних питань, ревність до відношень з батьками, дітьми, відчуття особистої не реалізації.
Адміністрація – учитель.
Завищенні вимоги і неадекватна оцінка праці. Розбіжність діяльності вихователя очікування адміністрації, незадоволеність стилем керівництва.
Загалом конфлікти виникають тому, що одна сторона зосереджується на меті, яку потрібно досягнути, інша – на неминучих для себе жертвах. Це схоже на суперечки про склянку, яка напівпорожня чи напівповна.
3. Вправа « Влада» ( проводиться у два етапи).
Учасники діляться на пари.
І етап. Учасникам дається газета. Газету, яка є символом влади, кожен учасник береться однією рукою за газету, по команді « почали» кожен має захопити якомога більше влади.
Висновок:У цій ситуації кожен думав про себе, а тепер слід подумати і про іншого.
ІІ етап. Тепер я ставлю інший аркуш на підлогу, по команді всі повинні стати на газету.
Висновок: Зараз ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі розуміння іншого і усвідомлення власних помилок. Вправа повинна була допомогти побачити, що сила у конфлікті не є основною.
4. Вправа «Перетворення свинцю на золото». (Учасники тренінгу стають у коло)
Перший учасник звертається до сусіда з права зі словами : «конфлікт – це погано, тому що….» і продовжує думку, чому конфлікт несе негатив, той до кого звертались із цими словами відповідає : «Так це погано,але…» й намагається знайти який позитив у конфлікті, наступний учасник знову висловлює негатив на рахунок конфлікту. Вправа продовжується поки коло не замкнеться.
Висновок: робиться тренером, де він показує позитивні сторони конфлікту.
- Конфлікти показують проблеми, які мають бути вирішені.
- Конфлікти звертають увагу на те, що нам треба змінюватися.
- Конфлікти розкривають наші прагнення і бажання.
- Конфлікти з’ясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також допомагають нам зрозуміти іншу людину.
- Конфлікти послаблюють нудьгу. Звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.
5. Вправа «Контраст»
Уміння володіти собою (засіб емоційної саморегуляції).
Ця вправа корисна, якщо треба швидко зняти роздратування, знизити агресивність, мобілізуватись у ситуаціях розгубленості, сильного хвилювання. ЇЇ також можна використовувати в будь-якій обстановці непомітно для оточуючих.
Інструкція : сядьте зручно, стисніть праву руку в кулак (з максимальним зусиллям). Тримайте міцно стиснутою близько 12 секунд. Розслабтесь та із заплющеними очима прислухайтеся до відчуття знятої напруги (це може бути тепло, жар, тягар, пульсування). Те ж повторюйте лівою рукою, потім чергуйте напругу та розслаблення двома руками одночасно. ( Руки повинні тремтіти від напруги пауза 10 секунд).
6. Інформаційне повідомлення: Шляхи запобігання конфліктних ситуацій.
При вирішенні педагогічних конфліктів потрібно застосовувати непрямі методи роботи, серед яких:
Для ефективного подолання конфліктної ситуації педагогові необхідно обрати поведінку, враховуючи власний стиль, стиль інших, втягнутих до конфлікту людей. Психолого-педагогічна наука виокремлює п'ять стилів поведінки в конфліктній ситуації.
Педагог повинен уміти успішно використовувати кожен зі стилів вирішення конфліктної ситуації, враховуючи конкретні обставини: вміти поступатися, йти на розумний компроміс, встановлювати партнерські стосунки й водночас обстоювати власну позицію, розширюючи арсенал стилів, а не діяти за єдиним стандартом
7. Вправа «Поясніть»
Учасники тренінгу об’єднуються у групи і обговорюють один із способів вирішення конфліктів, підшукують приклад із життя.
Стилі поведінки у конфліктних ситуаціях:
Спільними зусиллями учасники визначають найефективніший спосіб вирішення конфліктів.
9. Вправа «Випадки шкільного життя»
Учасники об’єднуються у 2 групи.
- Зараз,будь ласка, наведіть приклад будь-якої конфліктної ситуації, яка може виникнути у школі. Знайдіть найпродуктивніший конструктивний спосіб розв’язання конфлікту.
Кожній групі роздано аркуш паперу, на якому ви запишете всі свої аргументи. Один учасник групи озвучить їх.
10. Підсумок «Прийняття себе»