Практикум з елементами тренінгу на тему:
«Толерантність педагога як засіб гуманізації особистості дитини».
Мета: актуалізувати дану тему, оскільки «педагогіка співробітництва» та «толерантність» - ті поняття, без яких неможливі будь-які перетворення в сучасній школі, розкрити поняття педагогічної толерантності та риси толерантної особистості педагога, сприяти усвідомленню педагогами актуального рівня толерантності і важливості самозміни, сприяти переоцінці моделі поведінки, що склалася, формувати ціннісне ставлення до людей, формувати готовність розуміти, сприймати інших, спілкуватися, взаємодіяти з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості, розвивати фантазію, творче мислення.
Обладнання:
аркуші А4, АЗ, ватман, маркери, стікери, ножиці, скотч, карта світу, кольорові смужки для вправи «Килим ідей».
Тривалість: 1 год 30 хв.
Хід семінару
Зустріч. Реєстрація, Повідомлення теми: «Толерантність педагогічного працівника як засіб гуманізації особистості учнів і вихованців». СЛАЙД Час роботи – 1 год.30хв.
Повідомлення плану роботи
Сьогодні ми пропонуємо СЛАЙД
Інформація взаємодія сприйняття
Мультфільм робота в групах арттерапія
папки з інформ. ігри
повідомл.
-Чи може їжачок бути кучерявим? Чи легко бути не таким? СЛАЙД
Правила роботи: СЛАЙД
СЛАЙД Вправа на знайомство «Карта» (5 хв) і повідомлення очікувань.
Мета: познайомити учасників створити умови для ефективної роботи.
Заздалегідь підготовлена карта світу вивішується на дошці(чи лежить на підлозі). Учасникам роздають різнокольорові будиночки виготовлені за зразком орігамі , на яких необхідно написати: своє ім’я, 3 життєві принципи(цінності), написати у відсотках на скільки суспільство приймає ваші життєві принципи,на скільки ви готові приймати інших(інаковість поглядів, життєвих цінностей)
.ВЕДУЧИЙ:Ми пропонуємо вам вправу на знайомство «Карта». Перед кожним з вас лежить будиночок який ви обрали. Уявіть, що цей будиночок це ви: «Мой дом- моя крепость». Напишіть на ньому своє ім’я. 3 життєві принципи, цінності, які представляють вас як особистість, без яких ви не ви, на скільки ви відчуваєте прийнятими себе в цьому суспільстві? – напишіть у відсотках; на скільки ви готові прийняти інших (з інаковістю поглядів,життєвих цінностей). Презентуйте свій будиночок іншим учасникам семінару, розташуйте на карті світу.
Після цього кожний учасник проводить презентацію свого будиночка й наклеює його на карту (своє місто,країну).
Вправа «Скринька толерантності» СЛАЙД
В скриньку кладуться дрібні предмети (наприклад , іграшки із «кіндер-сюрпризів»
І тому подібне.) Кількість предметів повинна перевищувати кількість учасників групи. Ведучий проходить по кругу з скринькою, а учасники, не заглядаючи в неї беруть якийсь один предмет. Коли всі обрали певний предмет, ведучий пропонує кожному знайти який-небудь зв’язок між цим предметом і поняттям толерантності. Розповідь починає учасник, який першим обрав іграшку. (Наприклад: «Мені дістався м’ячик. Він нагадує мені земну кулю. Думаю, що толерантність повинна бути поширена по всьому світу»).(кожен отримує цукерку).цукерки з фантиками двох видів – поділ на дві групи.ВЕДУЧИЙ: кожен з вас обрав якийсь предмет. Пропоную кожному зараз проговорити, що для нього означає толерантність, можна одним словом,і пов’язати предмет із скриньки з поняттям толерантності.
Розкриття поняття СЛАЙД Інформаційне повідомлення.
Толерантність – здатність допускати, приймати існування чогось інакшого, когось, не схожого на нас, рахуватися з поглядами і думками інших, бути терпимими. конвенція про права.
Сьогодні ми з вами розглянемо питання міжособистісної толерантності СЛАЙД
Педагог – дитина (картинка)
Робота в групах
Пропонуємо учасникам об’єднатися в 2 групи за фантиками отриманих цукерок (в групі по 8 педагогів). Кожна група отримує мольберт, фломастери, кольорові олівці, фарби, ватман, журнали, ножиці і завдання.
Завдання для роботи в групі:
Робота в групах «Два світи» (15 хв)
Мета: узагальнити уявлення учасників про толерантність і толерантну поведінку, підвести до висновку про необхідність жити за принципами толерантності.
Учасники об'єднуються у дві групи (за фантиками цукерок) і одержують аркуші ватману, фломастери, газети, журнали, ножиці, клей.
ВЕДУЧИЙ пропонує групам створити колаж двох протилежних світів: «Світ толерантного педагогічного простору» і друга група створить «Світ інтолерантного педагогічного простору». Ведучий говорить про те, що сьогодні кожна група має чудову нагоду — створити свій світ — «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності». Оскільки ми говоримо сьогодні про толерантність,тому що існує поняття протилежне толерантності – інтолерантність. Насправді ці поняття існують поруч у буденному житті, і ми в різних ситуаціях стикаємося то з одним, то з іншим. Спробуємо відокремити одне від іншого і візуально створити і побачити два різних світи.
Звертаючи увагу на риси свого характеру і свої бажання, використовуючи свій життєвий досвід учасникам пропонують створити колаж світу, країни й назвати його. Протягом 10 хв група працює над створенням колажу. Потім представник від групи представляє колективну роботу.
Обговорення
Висновок: порівнявши два протилежні світи, ми наочно бачимо, що людина, яка живе у світі добра, взаєморозуміння, терпимості з людьми інакших релігій, націй, культур, почувається особистістю, яка може розкрити всі свої найкращі риси, бути корисною своєму народу, оточенню. Людина, яка живе в толерантному світі, по-справжньому щаслива і дарує це щастя, любов людям довкола.
Вправа «Килим ідей» (7 хв)
Мета: перейти від аналізування причин явища як такого до індивідуальних дій учасників заняття, спрямованих на вирішення цієї конкретної проблеми.
Учасники об’єднуються в дві групи. Кожна група отримує аркуш паперу А3і кольорові смужки (одна червоного інша жовтого кольору). Перша (з черв. См.) отримує завдання дати відповідь на запитання: «Що нам заважає бути максимально толерантними?»
Друга група отримує завдання: «Що можна зробити для того, щоб змінити існуючу ситуацію?
Кожна група отримує 10(можна більше) кольорових смужок і великий аркуш паперу. Свої відповіді учасники групи пишуть на смужках паперу (на одній смужці — одна відповідь, при цьому не обов'язково використовувати всі смужки). Після цього на великому аркуші паперу утворюють «килим», наклеюючи всі смужки так, щоб усе написане можна було прочитати. Групи представляють свої килими і зачитують ідеї.
На наступному етапі ведучий пропонує створити спільний килим пропозицій і перейти до індивідуалізації діяльності. На цьому етапі кожний з нас відповість собі на запитання: що особисто я зроблю, щоб змінити ситуацію, що існує?
Кожен пише заплановані ним дії на смужці паперу. Учасники по черзі зачитують пропозиції і наклеюють на спільний килим.
РЕЗУЛЬТАТ: працюємо разом, пропонуємо учасникам семінару передбачити результат після власних дій. Ведучий записує мілками на мольберті пропозиції педагогів.
Підсумок: кожен педагог дістав можливість подумати, що зробить особисто він, щоб допомогти вирішити спільну проблему
Притча.
Підбиття підсумків, прощання Притча про цвяхи.
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.
Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».
Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.
Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними!
Зворотній зв'язок.
Ведучий пропонує кожному учаснику висловитись щодо семінару: що найбільше сподобалося під час роботи?