Тренінг на тему: ТОЛЕРАНТНЕ СПІЛКУВАННІ
Мета:
Розминка
Вправа «Це чудово!»
Мета:
Необхідний час: 7 хвилин.
Процедура проведення. Учасник групи стоять у колі.
Інструкція: «Зараз хто-небудь з нас вийде в коло і скаже про якусь свою якість, уміння чи талант (на приклад, «я люблю танцювати», «вмію стрибати через калюжі»), відповідь на кожне таке висловлювання всі ті, хто стоїть у колі, по винні хором відповісти: «Це чудо во!» — й одночасно підняти вгору великий палець. У коло учасник виходять по черзі».
Основний зміст заняття
Вправа «Порадуй мене»
Мета: розвиток соціально інтуїції, чуйності, розуміння інше людини.
Необхідний час: 15 хвилин.
Процедура проведення. У центрі кола запрошується один із учасників. Передбачається, що в нього сьогодні день народження. Завдання решти — доставити йому радість. Кожен з учасників вирішує, що йому подарувати — річ чи подію, чи щось інше (наприклад, гоночний автомобіль, кругосвітню подорож, віллу на узбережжі, «відмінно» з математики). Той, чий подарунок виявиться найвдалішим, одержує в нагороду усмішку від «іменинника». Потім стає «іменинником» і одержує подарунки інший учасник.
Вправа «Заморожений»
Мета: удосконалювання навичок емоційного контакту.
Необхідний час: 13 хвилин.
Процедура проведення. Учасники діляться на пари. У кожній парі один учасник відіграє роль «замороженого», а другий — «реаніматора». За сигналом ведучого «заморожений» застигає. Упродовж хвилини «реаніматор» має оживити його, при цьому він не має права ні торкатися, ні звертатися до «замороженого» зі словами. Він може діяти тільки за допомогою погляду, міміки і пантоміми. Критерій «розморожування» — зміни у вираз обличчя чи усмішка, сміх «замороженого».
Вправа «Як бути толерантним у спілкуванні»
Мета: навчання конструктивних способів виходу з конфліктних ситуацій.
Необхідний час: 20 хвилин.
Процедура проведення. Кожен з нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимось свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму виходить із подібних ситуацій — хтось ображається, хтось «дає здачі, хтось намагається знайти конструктивне вирішення. Чи можна вийти з конфліктної ситуації за допомогою толерантної поведінки, зберігши власне достоїнство і не принизивши іншого? Ведучий пропонує комусь із учасників групи пригадати і розповісти ситуацію, коли його чи кого-небудь зі його знайомих скривдили. Цей учасник виступить у ролі того, кого скривдили, а інший у ролі кривдника. Учасники повинні розіграти цю сцену. Використовуючи запропоновану нижче схему, «скривджений» спробує гідно вийти із ситуації. Наприклад, мама дорікає сину при друзях за те, що він не вимив посуд.
Схема гідного виходу із ситуації:
Запропонуйте виконати це завдання декільком парам учасників.
Обговорення: учасники групи висловлюють свою думку про те, чий вихід із ситуації виявився найудалішим і чому.
Вправа «Я-вясловлювання» / «Ти-висловлювання»
(ця вправа є продовженням і закріпленням попередньої)
Цілі:
Необхідний час: 10 хвилин.
Процедура проведення. Ведучий пояснює різницю між «Я-висловлюванням» і «Ти-висловлюванням». Наприклад, використання в мові «Я-висловлювань» робить спілкування більш безпосереднім, допомагає виразити свої почуття, не принижуючи іншої людини. «Я-висловлювання» припускає відповідальність співрозмовника за свої думки і почуття («Я дуже турбуюся, якщо тебе немає вдома до 10-ї вечора»), метою «Ти-висловлювання» є обвинуватити іншу людину («Ти знову прийшов додому об
11-й вечора!»). Якщо ми використовуємо «Ти-висловлювання», то людина, до якої ми звертаємося, відчуває негативні емоції: гнів, роздратування, образу. Використання «Я-висловлювань» дає змогу людині вислухати вас і спокійно вам відповісти.
Ведучий просить скласти «Я- висловлювання» для запропонованих ситуацій (Додаток 1).
Рефлексія заняття
Додаток до заняття