ТРЕНІНГ
Тема:
«ОСОБИСТА ГІДНІСТЬ»
Вступ(3 хв.)
Доброго дня всім! Я побажала доброго дня, а вам потрібно замість слова «доброго дня» вітати свого сусіда посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок : щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.
-Як ви себе почуваєте?
- За якими ознаками ви здогадалися про те, що посмішка щира, іронічна, пихата?
Повідомлення теми, завдань тренінгу.(1хв.)
Сьогодні в нас чергове заняття із програми: «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» Тема нашого тренінгу:»Особиста гідність». Завдання тренінгу:
Правила роботи на тренінгу(3 хв.)
Мета:виробити правила роботи групи на тренінгу.
На тренінгу нам потрібно працювати в дружній атмосфері, а для цього нам потрібно пригадати правила співпраці,які ми попередньо напрацювали. Тож погляньте на дошку:
Можливо хтось хоче додати ще якесь правило?
Запитання для обговорення:
- Як ви вважаєте, чи допоможуть нам ці правила?
Вони у нас будуть на видному місці, щоб за необхідності до них можна було звернутися.
Вправа - очікування «Кишені» (5хв.)
Учасники заповнюють три кишені, які мають назви:
Мозковий штурм з обговоренням «Що допомагає зберегти особисту гідність»(15 хв.)
Мета:допомогти учасникам усвідомити можливість та шляхи збереження особистої гідності.
Хід проведення
Кожен із вас повинен висловити свою думку з приводу тих чинників, які допомагають людині зберегти особисту гідність. (Усе запропоноване записую на дошці. )
Ймовірно учасниками буде зазначено: знати та розуміти свої права, мати свої переконання, моральні цінності, поважати себе та інших, уміти спілкуватися, слухати, будувати стосунки, дружити, любити, доводити свою позицію, відрізняти «чорне» та «біле», проявляти свою життєву позицію, розуміти необхідність розвитку та самовдосконалення тощо.
Обговорюємо кожну позицію
Запитання для обговорення:
- Чому ви зазначили саме ці чинники?
- Як вони пов’язані із поняттям «гідність»?
- Як вони допомагають зберегти гідність?
- Чи є щось, що заважає вам особисто зберігати свою гідність?
Висновок.
Такі моральні якості, як доброта, чесність, взаємодопомога, дружба, любов є важливими стимулами вчинків, дій. Самоконтроль, самодисципліна, сором’язливість утримують людину від протиправних дій, що знижують …
Вправа «Я вважаю, що…»(10 хв.)
Мета:сприяти розумінню учасниками відмінності ставлення різних людей до деяких питань.
Хід проведення
У нас є дві таблички з написами «Погоджуюся», «Не погоджуюся» розміщені на протилежних стінах кімнати. Я зачитую твердження, ви повинні зайняти позицію відповідно до власної точки зору. Позиція «посередині» не дозволяється! Кожен має аргументувати свою точку зору, яка вплинула на те, яку позицію ви обрали. Важливо почути декілька варіантів аргументації . У ході обговорення ви можете змінювати свою позицію, якщо опоненти виявилися переконливими.
Твердження:
- У житті потрібно спробувати все.
- Справжній друг може вислухати мене і о 3-й годині ночі.
- Для друга я можу зробити все.
-Дорослі не можуть зрозуміти мене, бо жили в інші часи.
- Довіряти можна тільки собі.
-Я боюся, що можу стати жертвою (крадіжки, насильства, експлуатації, торгівлі людьми тощо).
- Я ніколи не стану жертвою.
- Потрібно однаково спілкуватися із знайомими та незнайомими людьми.
- Без матеріального забезпечення щасливе життя не можливе
- Добре там, де нас немає.
Запитання для обговорення:
- Чому ми не були одностайні у прийнятті (неприйнятті) тверджень?
- Від чого залежить різниця поглядів?
- Чи пов’язано це з поняттям «гідність»? Як саме?
Вправа «Мої сильні сторони»(10 хв.)
Мета: навчити учасників самоаналізу своїх сильних та слабких сторін.
Хід проведення
Я роздаю кожному по два аркуші паперу та пропонує на одному з них записати свої сильні сторони, а другий розділити навпіл та в одній половині написати свої слабкі сторони. По закінченні учасники за бажанням можуть зачитати свої сильні та слабкі сторони. Я пропонує ще раз уважно подивитися на свої слабкі сторони та спробувати трансформувати їх в сильні.
Над стрілкою варто написати яким чином буде посилюватися слабка сторона. Учні представляють свої варіанти трансформування.
У випадках, коли учасники вагаються щодо переформування, група може запропонувати можливі варіанти.
Запитання для обговорення:
- Які труднощі виникли під час виконання завдання?
- З якою метою виконувалася вправа?
- Що нового ви для себе з’ясували?
Вправа «Моя найкраща якість» (5 хв.)
Мета: сприяти тому, щоб психологічна пам’ять учасників зафіксувала позитивний стан прояву найкращої якості.
Хід проведення
Пропоную кожному учаснику пригадати свою найкращу якість.
«Сядьте зручніше, глибоко вдихніть та розслабтесь. Згадайте, коли останнім часом ви проявляли цю свою найкращу якість. Відновіть у своїй уяві цей випадок
Запитання для обговорення:
- Що ви відчували під час проведення вправи?
-Чи були ваші відчуття приємними?
- Як ви вважаєте, навіщо ми виконували цю вправу?
Вправа «Лист до себе у майбутнє»(10 хв.)
Мета: надати учасникам можливість проаналізувати своє сьогодення та подумати про своє майбутнє.
Хід проведення
Кожному із вас потрібно написати собі лист, який буде заклеєний та відкритий через 10 років. Учасники мають коротко описати, які вони зараз, що їх цікавить, що вони думають стосовно свого майбутнього, який вигляд вони матимуть, чим займатимуться, хто буде поруч, що вони хочуть побажати собі на майбутнє. За бажанням учасники зачитують свої послання у майбутнє.
Запитання для обговорення:
- Які труднощі виникли у вас під час виконання завдання?
- З якою метою виконувалася вправа?
- Що нового ви для себе з’ясували?
Вправа «Я хазяїн» (10 хв.)
Мета: сприяти у набутті учасниками навичок впевненої поведінки.
Хід проведення
- Яке ваше уявлення про господаря?
Можливі варіанти відповідей: сильна, впевнена у собі людина, не тривожна, не чекає оцінок, сама готова оцінювати, може керувати іншими, вільно поводиться. Далі слова педагога мають бути такі: «Одна із головних рис хазяїна – впевненість у собі. Хто із вас впевнений у собі, встаньте, будь ласка! Вітаю тих, хто встав першим! Інші можуть присісти. Я вірю, що ти дійсно хазяїн, але доведи це присутнім. Щось зроби, скажи чи організуй так, щоб ні у кого не залишалося сумнівів, що ти хазяїн. Починай! Тепер передай повноваження хазяїна комусь із присутніх (“Хазяїном будеш ти!”). Наступний учасник має також довести, що він може називатися хазяїном».
Запитання для обговорення:
- Що ви відчували під час проведення вправи?
-Як ви вважаєте, навіщо ми виконували цю вправу?
-Чи додала вправа вам впевненості?
- Чи часто ви ведете себе так у буденному житті?
Вправа «Ризик» (10 хв.)
Мета: проаналізувати мотивації учасників до вчинків; усвідомлення учасниками ризику та рівня готовності до нього.
Для виконання наступного завдання мені потрібні добровольці. Вправа ризикована. Бажаючих прошу вийти у коло». Коли у коло вийдуть усі бажаючі, педагог з’ясовує у них, що саме спонукало їх вийти, яка була їх мотивація. Учасників, які залишилися на своїх місцях, також варто запитати, чому вони не вийшли. Далі слід обговорити з усіма учасниками, чому і коли людина ризикує та які бувають ризики. Результатом вправи стане аналіз учасниками своєї мотивації у ризикованих справах, коли практично відсутня інформація, а ситуація будується виключно на довірі; визначення, що таке ризик та готовність до ризику.
До уваги педагога
При обговоренні цієї вправи варто порушити питання щодо ризику стати
жертвою торгівлі людьми та того, як цьому запобігти.
Запитання для обговорення:
- Що нового ви дізналися у ході проведення цієї вправи?
- Які висновки ви зробили для себе?
- Чи завжди ризик є виправданим?
Вправа «Проектний малюнок»(20 хв.)
Мета:сприяти усвідомленню учасниками свого бажання до змін.
Хід проведення Усім учасникам пропонується виконати 2 малюнки на одному аркуші: «Я – такий, як є» та «Я – такий, яким хочу бути». Малюнки не підписуються, проте кожен має пронумерувати свої напрацювання таким чином: № 1 – «Який я є»; № 2 – «Я такий, яким хочу бути».
Технічна сторона малюнка не важлива, тому малювати мають усі, навіть ті, хто вважає, що не вміє це робити.
Усі аркуші з малюнками розкладаємо на підлогу та навмання вибираємо один. Він розміщується так, щоб видно було усім. Тепер кожен по черзі розповідає, що він бачить на малюнках – не описує, що там намальовано, а ділиться своїми відчуттями: якою, на його думку, є людина, яка малювала, та що вона хоче змінити у собі. Всі висловлюються по черзі, причому автор не видає себе.
Коли усі висловилися, можна спробувати вгадати, хто є автором малюнків. Тільки після цього автор називає себе та пояснює, що він хотів сказати своїми малюнками та чия версія його змін сподобалася йому найбільше.
Запитання для обговорення:
- Чи замислювалися ви раніше над тим, що вам потрібно щось змінити у собі?
- Чи однокласники підтримують ваше бажання до змін?
- Як довго можна вдосконалюватися?
Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, кошик» (3хв.)
Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому тренінгу для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і - викинути в кошик, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.
Підсумки заняття. ( 3хв.)
Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання: повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.
Треба дуже добре вивчити себе , щоб точно знати,що ви можете ,де ви досягнете перемоги,що в роботі вам приносить радість,задоволення,що народжує ваші позитивні почуття.
Дякую усім за співпрацю.
1