Тренінг педагогічної майстерності “Гуманізація освітнього процесу і вчитель сучасної школи”

Про матеріал
Тренінг педагогічної майстерності “Гуманізація освітнього процесу і вчитель сучасної школи” проводився на засіданні методично-дискусійного клубу "Творчий пошук". Метою цього нетрадиційного заняття була необхідність довести. що вищий рівень професійної свідомості – суб’єктивно – універсальний, бо на цьому рівні учитель виявляє себе як творча особистість і професіонал, прагне до творчості, самовираження.
Перегляд файлу

Тренінг педагогічної майстерності “Гуманізація освітнього процесу і вчитель сучасної школи”

 

 

                                                                                Посередній учитель викладає,

                                                                          Гарний учитель пояснює,

                                                                             Видатний учитель показує,

                                                                            Великий учитель надихає.

Уільям Артур Уорд.

 

          Ми раді вас бачити шановні колеги на нашому занятті. Тема даного тренінгу вибрана не випадково. Нова епоха потребує і нової школи, і нового учня і, насамперед, нового вчителя. Вчителя, який з довірою ставиться до дитини, який вчасно чує, помічає, підправляє, підтримує вихованця залучаючи його до співпраці.

           В авторитарній школі уроки наче шпали на залізничній колії. Ні ліворуч, ні праворуч звернути не можна. І досі у реакційного вчителя є думка “Що робив раніше, те й далі робитиму. Наші учні ще не доросли до гуманізації”. З новинками вітчизняної і світової педагогіки він не обізнаний, конспекти пожовкли від часу. Ось такий нічого не хоче знати, що там робиться ліворуч, праворуч.

           Сьогодні на тренінгу ми спробуємо знайти серед певних типів учителів той, що близький кожному з нас. Наше заняття пройде нетрадиційній формі. Для участі в тренінгу ми сформували чотири групи.

  1. Молоді вчителі.
  2. Вчителі з середнім досвідом роботи.
  3. Досвідчені вчителі.
  4. Гості.

Кожній групі вчителів я буду пропонувати певні завдання. Я думаю, що всі ми активно включимось в роботу. І так перше завдання.

 

ВПРАВА   1

          Використовуючи слова і словосполучення, розташовані в правому стовпчику, скажіть, якими на вашу думку, професійними якостями та вміннями володіє:

                               Досвідчений учитель –

                               Учитель-початківець –

                               Тактовний учитель –

                               Нетактовний учитель –

                               Класний керівник –

                               Учитель - предметник –

                               Учитель – майстер –

                               Учитель – дослідник –

                               Учитель – новатор

 

 

           Поважає учнів, відповідає за успішність в класі, готує позакласні заходи, має відчуття педагогічного такту, блискуче знає свій предмет, довіряє своїм учням, ніколи не кричить на своїх учнів, уміє тримати дисципліну в класі, не поважає учнів, не вірить в здібності учнів, справедливий, ввічливий, має великий досвід, володіє методикою навчання і виховання, розробляє нові засоби та прийоми навчання, проводить дослідження, стежить за науковими досягненнями, багато читає, любить дітей, узагальнює свій досвід і досвід колег, пише наукові статті, виступає з науковими доповідями, керує методичною секцією вчителів.

ВПРАВА   2

            Як ви вважаєте, чи означають ці слова і словосполучення одні і ті самі поняття? Якщо ні, то з'ясуйте, в чому їх відмінність.

  1. Педагог. Викладач. Учитель. Вихователь.
  2. Учитель – майстер. Учитель – новатор. Учитель – дослідник.
  3. Справжній учитель. Сучасний учитель. Досвідчений учитель.
  4. Молодий вчитель. Учитель – початківець. Недосвідчений вчитель.

 

Для виконання наступного завдання, я вважаю доцільно надати слово

групі молодих спеціалістів.

ВПРАВА   3

ПРОДОВЖІТЬ ВИСЛІВ

  1. Якщо вчитель не любить дітей, то…
  2. Якщо вчитель давно працює в школі, то…
  3. Якщо вчитель не вміє правильно й швидко реагувати на вчинки учнів, то…
  4. Якщо вчитель має почуття гумору, то…
  5. Якщо вчитель не може навести дисципліну в класі, то…
  6. Якщо вчитель не прагне оволодіти педагогічною майстерністю, то…

 

- Послухаємо тепер досвідчених і молодих учителів.

ВПРАВА   4

Запропонуйте свій  варіант першої частини вислову.

  1. ……., то він завжди буде в курсі найновітніших досягнень педнауки.
  2. ……., то він легко може забезпечити психологічний клімат спілкування на уроці.
  3. ……., то йому буде легко скласти план уроку.
  4. ……., то він завжди може організувати учнів.
  5. ……., то йому не слід працювати в школі.
  6. ……., то він завжди може зрозуміти внутрішній стан учнів.

 

Кожній із трьох груп буде запропоновано одне завдання. Ви повинні вживаючи вставні слова / можливо/,/ може бути/, /напевно/,/очевидно/, висловіть своє припущення щодо причин таких фактів.

  1. Незважаючи на те, що вчителька української мови Ніна Петрівна ретельно і довго працювала над складанням плану уроку, урок пройшов погано.
  2. Учні не змогли сьогодні на уроці виконати заплановані вправи.
  3. Сьогодні на уроці Вітя Коробков відмовивися відповідати.

 

 

Практична частина : Портрет сучасного учня.

 

   ПОЗИТИВНІ  РИСИ                          НЕГАТИВНІ  РИСИ

1.Сміливість.                                           1.Нестриманість.    

2.Активність.                                           2.Грубість.

3.Цілеспрямованість.                              3.Агресивність

4.Пошук ідеалу.                                       4.Хамство.

5.Цивілізованість.                                    5.Бездуховність.

      6.Бажання навчатись                               6.Цинізм.

                                          .                              7.Егоїзм.

      7.Інтернаціоналізм.                                  8.Учень-споживач

8.Патріотизм.                                            9.Розбещеність.

9.Комунікативність.                                10.Корисливість.

10.Доброзичливість.                                11.Лінь.

11.Кмітливість.

 

 Пропонуємо вам застосувати метод позитивної психотерапії  та знайти

позитивне в негативних рисах, які ви назвали.

 Любов до самого себе. Практичність. Свобода самопізнання. Уміння залишатися дитиною. Уміння обирати головне. Гуманність. Реальне оцінювання ситуації. Здатність мати свої інтереси. Уміння говорити правду. Бажання захиститись. Сміливість говорити те, що думаєш. Емоційна розкутість.

 

Психологічний тренінг «Сучасний учитель - погляд із середини»

( вивішується плакат «Типи вчителів»).

  • Кожен тип учителя ми пропонуємо розглянути разом з вами. Для проведення заняття ми запросили учнів – учасників драмгуртка. Зараз вони інсценізують ситуації, які досить часто трапляються в реальному шкільному житті.

ТИП УЧИТЕЛЯ «САМОДУР»

Навчальна ситуація – клас, урок історії.

Учитель. Сідайте, досить дуріти, я не хочу свої голосові зв’язки та нерви на вас витрачати. Усі зібралися? Дзвоника не було? То що? Раніше сядете,  раніше вийдете. Працюємо: списали завдання з дошки, виконуйте…

Учень. Я ось тут не зрозумів…

Учитель. То репетитора найми. Мені додатково за це не платять.

Учень. Підкажіть як правильно сформулювати думку….

Учитель. Що за дурні діти зібралися. Я за це лише 3 гривні маю.

ХАРАКТЕРИСТИКА  ТИПУ УЧИТЕЛЯ «САМОДУР»

Девіз: Ви винні що я посередній.

Яскравий представник агресивного обивателя, якого занесло випадковим вітром до школи. Цей тип страшний та руйнівний для учнів .Нездатність до творчості та неприязнь до дітей виливаються в суворий контроль, намагання обмежити учнів твердими заборонами.

 

ТИП УЧИТЕЛЯ «ФАУСТ»

Ситуація. Класний керівник 8 класу отримав вказівку дирекції провести роботу з ученицею Світланою яка пропускає уроки, але має непогані здібності.

Керівник. Вийдіть усі з класу залишиться тільки Світлана.

Світлана. Я вас слухаю.

Керівник. Тебе ніщо не турбує?

Світлана. У мене все добре

Керівник. Як, у сім’ї, у класі все гаразд?

Світлана. Я хотіла….

Керівник. Мене не цікавлять твої проблеми. Ти повинна бути в школі на кожному уроці.

 Світлана. Це ваше рішення….

Керівник. Моє рішення? А яке твоє? Я впевнений, що ти із завтрашнього дня постійно відвідуватимеш уроки. Розмову закінчено.

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «ФАУСТ»

Девіз: Я зроблю тебе таким яким хочу бачити.

Вчитель формує, ліпить учня відповідно до власних уявлень про потрібну суспільству людину. Дуже багато талановитих учителів вбачають у цьому сенс своєї праці.

ТИП УЧИТЕЛЯ «НАПОЛЕОН»

Ситуація. Сільська місцевість. Урок біології.

Учитель. Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми працюватимемо на свіжому повітрі, конкретніше на моєму городі. Хто працюватиме продуктивно та якісно та найшвидше вибере картоплю, той отримає 12 балів за семестр, а хто не виконає це завдання той отримає 2 або 3 бали.

Мораль. Перед відкритими уроками вчителі обіцяють учням високі бали, а після – про все забувають.

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «НАПОЛЕОН»

Девіз. Учні – неприємний, але необхідний засіб для моєї творчої діяльності.

Неприязне ставлення до дітей поєднується  з відвертим використанням їх у власних цілях. Вчитель має чудові творчі здібності, може показати хороші методичні знахідки. Високо цінується керівництвом. Але діти його не люблять. Вони не можуть побачити особистість цього вчителя.

ТИП УЧИТЕЛЯ «НАРЦИС»

Ситуація. Урок фізики.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами опинилися за межами Землі.Я підійшла творчо до підготовки цього уроку, вважаю, що він відповідає високому рівню сприйняття, і ви повинні гідно оцінити мою роботу. ( Учні слухають матеріал, за потреби ставлять запитання).

Учень. Я не зрозумів, як же з’являються «чорні дірки»?

Учитель ( розгублено) «Чорні дірки»? Це цікаво, але про них пізніше. А зараз не відволікайте мене ( продовжує викладати матеріал за власним планом)

 

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «НАРЦИС»

Девіз: Я працюю творчо, а ви мені заважаєте.

Зверхнє, неприязне ставлення до учнів, але без активного маніпулювання ними. Концентрація на власних творчих завданнях. Такий учитель схожий на лектора, що самовіддано читає лекцію, він абсолютно байдужий до думки учнів. Його мало цікавить учень як людина. Головне – дістати власне задоволення у роботі.

ТИП УЧИТЕЛЯ «КІТ ЛЕОПОЛЬД»

Ситуація. Урок у початковій школі.

Учитель. Діти, сьогодні ми з вами повинна розглянути тему «Сонце та здоров’я дітей» Давайте подивимось у вікно на це чудове сонечко.

Учні. Не хочемо дивитися, давайте співати.

Учитель. Давайте пригадаємо пісню, яку співали Черепаха та Левеня. І, разом….

Учні. Не хочемо співати, давайте підемо до їдальні, ми зголодніли.

Учитель. Давайте проспіваємо, пісня така весела, така чудова

                 «Я на солнышке лежу, я на солнышко гляжу…».

Учні. Ні, ні, підемо до їдальні.

Учитель. Добре, пішли, закінчимо пізніше.

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «КІТ ЛЕОПОЛЬД»

Девіз : Діти, давайте жити дружно.

Характерна обмежена творча активність, сором’язливість, повага та любов до дитини. Виявляється пасивне бажання не зашкодити. Такий учитель нагадує садівника, який настільки любить деревце, що не наважується навіть його полити, обкопати, обрізати гілочки. Він сподівається, що деревце виросте без будь – якої допомоги. Такий підхід може загубити деревце.

ТИП УЧИТЕЛЯ «СПОСТЕРІГАЧ»

Ситуація. Кожен клас повинен до 1 квітня приготувати КВК. Класний керівник приходить з повідомленням до своїх учнів.

 Учитель. Не буду готувати КВК. Я не знаю, як це робити.

Учні. Ми самі підготуємо команду. Ви нам тільки допоможіть підібрати матеріал будь ласка.

Учитель. Допомогти вам не можу, тому що болить голова. Головне для мене не хвилюватися. У мене тиск. ( собі під ніс).. Бач, КВК захотілося. Понавигадують всіляких дурниць, щоб заважати спокійно працювати.

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «СПОСТЕРІГАЧ»

Девіз : Я вас не займаю, і ви мене не займайте.

Педагогічна діяльність у даному випадку перетворюється у пасивне невтручання з недоброзичливим відтінком. Відсутність творчості робить такого вчителя нездатним до реальної педагогічної роботи.

ТИП УЧИТЕЛЯ «ШТАМПУВАЛЬНИК»

Ситуація. Урок математики. Учень біля дошки розв’язує задачу цікавим неординарним способом.

Учитель. Сергію, ти повинен розв’язати так як ми вчили.

 Учень. Але це теж правильний розв’язок.

 Учитель. А ми з вами розв’язували інакше, у підручнику також запропоновано інший спосіб розв’язування. Користуватися треба саме ним.

 Діти, не пишіть у зошити задачу у виконанні Сергія, запишіть її так, як запропоновано у підручнику ( Учень розгублений і ображений, але не сперечається, вогник в очах згас).

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «ШТАМПУВАЛЬНИК»

Девіз : Я вас люблю, але якщо буде потрібно…

Можливо, це найпоширеніший тип учителя. Він любить дітей, але відсутність творчого джерела штовхає його на вчинки за шаблоном. Він однаково підходить до роботи з різними класами. Тому часто здійснює владний вплив стосовно учнів.

ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПУ «САМОАКТУАЛІЗАТОР»

Девіз : Ти так само неповторний як і я, але ми зрозуміємо один одного.

Нам здається, саме такий учитель спрямований на саморозвиток. Система взаємин базується на повазі, любові до дітей, сприйнятті їх як особистість. Такий учитель має великий творчий потенціал.

 

ВИСНОВОК. Прояви поведінки кожного типу вчителів пов’язанні з різними рівнями професійного самопізнання. Регулятивно – прагматичному рівню відповідає тип вчителів «Самодур». Для вирішення завдань такому вчителю найдоступнішою уявляється система примусу щодо учнів.

Егоцентричний рівень («Нарцис», «Наполеон», «Фауст») іноді призводить до «сп’яніння» від влади яку отримують вчителі. Спільною рисою цих типів учителів є самостійність, але творче начало викривлене, оскільки спрямоване на благо лише собі.

 Стереотипно – залежний рівень професійного самопізнання ( «Штампувальник», «Спостерігач», «Кіт Леопольд»). Для педагога, який перебуває на цьому рівні, виникає дві можливості вибору : група колег – вчителів і клас дітей, з яким він  безпосередньо працює. Педагог формує у дітей стереотипно – залежний тип ставлення до себе і інших людей.

  Вищий рівень професійної свідомості – суб’єктивно – універсальний. На цьому рівні учитель виявляє себе як творча особистість і професіонал, прагне до творчості, самовираження.

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку