Тренінг підвищення педагогічної майстерності "Крок до майстерності"

Про матеріал
Тренінгове заняття має на меті активізувати творчий потенціал кожного педагога; вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень; підвищити самооцінку та впевненість у собі та у своїх знаннях; обрати оптимальні стратегії професійної діяльності, сформувати між предметні зв’язки, визначити методологічну роль активізації учнів під час навчального процесу, розглянути методи залучення учнів до активної роботи, дослідити ефективність розглянутих методів.
Перегляд файлу

Тренінг «Крок до майстерності»

Учасники педагогічного тренінгу: педагогічний колектив школи

Присутні: всі педагогічні працівники        

Мета: активізувати творчий потенціал кожного педагога; вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень; підвищити самооцінку та впевненість у собі та у своїх знаннях; обрати оптимальні стратегії професійної діяльності, сформувати між предметні зв’язки, визначити методологічну роль активізації учнів під час навчального процесу, розглянути методи залучення учнів до активної роботи, дослідити ефективність розглянутих методів.

Завдання: допомогти  педагогам знайти вихід із будь-якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; розвивати вміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.

Зміст тренінгу

І. Активізація уваги учасників

            Сповідь викладача:                                                      

Я щоранку заходжу у клас,                                        

На дитячих обличчях – усміх.

Чого варта я, діти, без вас?

Ви – натхнення моє, мій успіх!

За плечима – минулі роки,

Але й досвід прийшов із літами.

 

Що я варта без вас, малюки?

Я безмежно люблю вас, я з вами!

Щоб любові вогонь не згас,

Щоб віддати  учням  серце і душу,

Я щоранку заходжу у клас:

Я – учитель, я вчити мушу!

 

Тренер: Тож  ми, викладачі, прийшли до школи за покликанням серця, щоб віддати свою любов дітям.

ІІ. Вправа «Знайомство»

Перш ніж розпочати нашу роботу, нам потрібно познайомитись.

Вправа «Коротко про себе…». Продовжити речення «Мене звати____________.  В житті я найбільше люблю____________________»

ІІІ. Мозковий штурм «Правила роботи в групі»

Правила групи

(Складаються колективно та зображуються на ватмані)

  1.        Цінувати час
  2.        Говорити коротко за темою
  3.        Говорити тільки від свого імені
  4.        Бути позитивним до себе і до інших
  5.        Поважати думку інших
  6.        Бути терпимим до інших
  7.        Бути активним
  8.        Діяти за принципом «тут і зараз»

IV. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.

 Тренер: Кожен педагог розуміє, що без зацікавленості та активізації учнів до роботи, процес навчання втрачає власний зміст. Тому під час планування уроку з будь-якого предмету важливо врахувати не лише зміст навчального матеріалу, а й підібрати ті методи, які будуть ефективними для продуктивної роботи. Тому сьогоднішнє заняття присвячене темі «Інтерактивні методи роботи – основа активізації дітей до роботи на уроках».

Для подальшої нашої роботи потрібно визначити  мету нашого заняття (формулюється колективно). Отже, мета нашого заняття____________________________________________________

Вправа «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…»

На ватмані зображено дерево. В учасників є листя, на якому вони пишуть власні очікування (дізнатися щось нове, розвинути навички спілкування, розважитися, познайомитися з новими людьми і ін.) і по черзі прикріпляють на дерево, пояснюючи свої очікування.

V. Основна частина

«Найважливіша  умова  успішної  роботи  школи, -  підкреслював В.О.Сухомлинський, -  це  багате,  різностороннє  інтелектуальне  життя педагогічного  колективу,  допитливість,  інтерес  до  нового  в  науці,  постійне  інтелектуальне  зростання, удосконалення». 

Положенням  про  загальноосвітній  навчальний  заклад  чітко  визначені обов’язки педагогічних працівників, зокрема, необхідність постійно підвищувати свій  професійний  рівень,  педагогічну  майстерність,  загальну  і  політичну культуру.

В.О.Сухомлинський  наголошував  на  необхідності  постійного  поповнення «майстерні педагогічних засобів, яку повинен створити для себе кожний учитель».

З якими проблемами у викладанні найчастіше зустрічається вчитель? Спонукати учня до роботи важко, особливо якщо той чи інший предмет не викликає захоплення по своєму змісту. Тут на допомогу приходять різні методи для зацікавлення. Найефективніші – інтерактивні методи роботи. Що це за методи? Якими інтерактивними методами користуєтеся? (бесіда)

Сьогодні розглянемо деякі методи роботи. Це – метод проектів, рольові ігри, групові дискусії, моделювання та аналіз ситуації. Форми роботи – індивідуальна та групова.

Вправа 1. «Портрет ідеального вчителя»

Метод інтерактивного навчання - робота в групах.

1 групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.

2 група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.

3  групі потрібно від імені Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України запропонувати щось нове щодо структури, змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на урок, ролі вчителя в процесі набуття учнями знань.

Кожна група зачитує і захищає свого вчителя і свій список. У кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, щоб не стати поганим вчителем – спеціалістом, а чому потрібно вчитися, щоб стати успішним педагогом.

Обговорення. Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

Ключове питання: які проблемні завдання можна створювати із навчальних предметів?

Вправа 2. «Педагогічна майстерність»

Метод інтерактивного навчання - моделювання та аналіз ситуацій. Форма роботи – колективна дискусія.

Педагогічна ситуація №1

Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: «Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття». Як ви відреагуєте на це? Виберіть і поясніть правильний варіант із запропонованих нижче.

1.     «Ось тобі й на».

2.     «А що тобі смішне?»

3.     «Ти що, дурний?».

4.     «Люблю веселих людей».

5.     «Я радий(а), що створюю у тебе веселий настрій».               

6.     Запропонуйте свій варіант.

Педагогічна ситуація №2

На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: «Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити».

         Ваша реакція:

1.     «Твоя справа – вчитися, а не вчити вчителя».

2.     «Таких, як ти, я, звичайно, нічому не зможу навчити».

3.     «Може тобі краще перейти у інший клас або вчитися у іншого вчителя?»

4.     «Ти просто не хочеш учитися».

5.     «Мені цікаво знати, чому ти так думаєш?»

Педагогічна ситуація №3 «Хто зайвий?»

Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас.

-         А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду, - говорить учень.

1.     Ви наполягаєте на своєму.

2.     Погрожуєте, що інакше клас залишите ви.

3.     Нагадуєте учневі, що в нього є не лише права, а й обов’язки.

4.     Запропонуйте свій варіант.

Ключове питання: які проблемні завдання можна створювати із навчальних предметів?

Вправа «Пограємо?»

Метод інтерактивного навчання – рольова гра. Форма роботи – групова.

Інформаційна хвилинка: рольова гра -- складна системна інтерактивна техніка, у процесі застосування якої використовується рольова структура ведення заняття, тобто певний набір ролей, які регламентують діяльність і поведінку його учасників.

Тренер: об’єднуємося на три групи «генератори ідей», «критики», «арбітри». «Генератори ідей» відшукують оптимальні варіанти розв'язання проблемного питання, окреслюють різні шляхи їх вирішення, обґрунтовуючи свою відповідь. Функція групи «критиків» полягає в тому, щоб критично і водночас конструктивно аналізувати відповіді «генераторів ідей». З цією метою вони ставлять питання репродуктивного або проблемного характеру, що допомагають уточнити точку зору «генераторів ідей» або розкрити наявні в ній суперечності. На основі аналізу проблемного матеріалу «критики» формулюють власні пропозиції щодо розв'язання питання, або ж коли слушне рішення вже знайдено «генераторами ідей», його чіткіше формулюють і обґрунтовують. «Арбітрам» надається право спільно прийняти найбільш оптимальне рішення. Крім того, «арбітри» мають оцінити ефективність роботи кожної групи.

Маємо таку освітню проблему: в багатьох школах (особливо старші класи) переходять на електронні версії підручників, так як друкованими все ж не забезпечені в повній мірі. Проте все ж частина учнів не має можливості придбати відповідні гаджети для користування. На ринку придбати підручник не можливо. 

Вправа 3. «Життя-буття вчителя»

Метод інтерактивного навчання – проект. Форма роботи – індивідуальна.

Тренер: Перед вами журнали та газети. Ваше завдання - за допомогою вирізок створити проект про життя вчителя з усіма плюсами та мінусами (якщо такі маються).

Демонстрація за бажанням та обговорення.

Ключове питання: які проблемні завдання можна створювати із навчальних предметів?

VІ. Заключна частина

Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина»

Тренер: Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.

Вправа «Рука дружби»

Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.

Тренер: Також хотілось би отримати більш вичерпні відповіді стосовно результатів сьогоднішнього тренінгу. Заповніть письмово анкету. Анонімність по бажанню.

Анкета

1. Як змінилося Ваше ставлення до теми, що вивчалася на тренінгу? У чому саме це виражається?___________________________________ ____________________________________________________________________

2. Які вправи найбільше допомогли Вам зрозуміти тему тренінгу?____________________________________________________________

3. Наскільки відповідав зміст занять Вашим професійним потребам? Яка інформація, отримана на тренінгу, буде Вам корисною в практичній діяльності? _______________________________________________________________

4. Які питання у Вас залишилися невирішеними? Які теми Ви ще хотіли б обговорити?________________________________________________________

5. Зауваження, коментарі_____________________________________

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
1083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку