Конспект уроку-тренінгу з програми «Вчимося жити разом»
«Права дитини»
Підготувала: учитель початкових класів Науменко Галина Степанівна
Мета: формувати життєві навички, пов’язані з умінням жити в колективі; сприяти формуванню правового світогляду та правової культури дітей, ознайомитися з основними положеннями Конвенції ООН «Про права дитини», вчити аналізувати, міркувати, зіставляти, робити висновки, розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас, формувати бажання вміти захищати свої права; розвивати у дітей вміння співпрацювати, мислення, розуміти зміст запитань та відповідей; виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до правових знань, культуру поведінки, почуття відповідальності, дружні взаємини, чесність, толерантність, впевненість у собі. Обладнання: малюнки персонажів казок, чарівна cкринька, бланки до ігрових конкурсів, ватман, маркер, зображення Феміди, малюнки «Права дитини», бейджі. |
Хід проведення
Вправа 1. «Таємнича хвилина» (3 хв.): У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
- То кого ви побачили у чарівній скриньці? Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Тому що кожен з Вас є скарбом.
Вправа 2. «Правила тренінгу» (2-3хв.): Пропоную записати кілька правил, за бажанням доповніть і вивісимо на видному місці (прийти вчасно, говорити по черзі, бути доброзичливим, толерантним, дотримуватись «правила руки», «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно).
Вправа 3. «Знайомство учасників тренінгу» (3-5хв.): Пропоную кожному учаснику тренінгу написати ім'я, яким би він хотів, щоб його називали у групі.
Запитання для обговорення: Чому не можна вигадувати образливі прізвиська іншим дітям? Отже, постав себе на місце іншого – тобі неприємно було б, якби обзивали тебе.
Вправа 4. «Очікування» (5 хв.): На аркушах запишіть свої очікування від тренінгу та прикріпіть до плакату «Фемі́да» (богиня права й законного порядку).
Вправа 5. «Асоціації» (4-5 хв.): Які слова у вас асоціюється поняттям «право».
Вправа 6. Міні-лекція «Дорослий погляд» (4-5 хв.): Права дитини – це певні можливості, які потрібні вам, щоб жити і дорослішати. Це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити. Поміркуйте, які у вас є права? Але нас об’єднує одне – кожен має бути просто людиною. Знаючи свої права з дитинства, людина зможе плідно й ефективно брати участь у розбудові правового суспільства нашої держави. Існує спеціальний документ, який називається «Конвенція про права дитини», де зазначено усі види прав.
- Якщо дитині надані права, то, звісно, і до неї є якісь певні вимоги, тобто ви маєте багато прав, значить у вас є і обов’язки. Що таке обов’язок? (те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі і оточуючим. Наприклад: Не можна байдикувати, коли всі працюють; сміятися над старістю; вступати в суперечки з дорослими тощо.
Казка «Обов’язок і права усьому голова».
У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно, весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права, а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає сувій і читає): Життя, освіта, праця, відпочинок. Обов'язки (розвертає сувій і читає): Добросовісне учіння, бережне ставлення до майна, дотримання Правил поведінки учнів , повага до старших.
Мешканці цієї країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці слова теж стали головними. Запитують подруг.
- Що можна сказати про права і обов'язки?
Дівчатка говорять:
- Запам'ятайте: Права надаються, а обов'язки виконуються! Вони завжди поруч.
Недарма кажуть, що обов’язки та права – усьому голова.
Вправа 7. «Мої права» (5 хв.): Вдома ви самостійно опрацювали та розфарбували права, які надаються дитині. Знайдіть свій малюнок на виставці. Запрошую по черзі підійти до свого малюнка і озвучити те право, над яким в працювали.
Вправа 8. «Мозковий штурм» (6 хв.): Навіщо люди придумали різні правила, норми, закони, права й обов’язки?» (http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/).
Запитання для обговорення: Що сталося зі Слоненятком? Хто прийшов йому на допомогу?
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/
Запитання для обговорення: Куди йшли звірятка? Хто спочатку не зміг потрапити до кінотеатру? Чому вони не змогли потрапити туди? Про які права йшлося у цьому мультфільмі? (Про те, що всі діти мають право на дозвілля; вони мають рівні права, навіть якщо вони дуже відрізняються одне від одного). Підсумуйте.
Руханка: «Оплески». Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, "Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати". Оплески! "Дякую, сідайте". "Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах". Оплески! "Дякую, сідайте". І так далі: "Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...", "Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс..." тощо).
Вправа 9. Робота в парах «Казкові» порушення» (8 хв.): Герої різних казок дізналися, що ми будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці мені передали свої листи, щоб ми допомогли їм розібратися чи не порушуються їхні права. То що, діти, допоможемо казковим героям? Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в парах, а потім представник з кожної пари повідомить нам свої висновки.
1). «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть». З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на оселю). 2). "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !". З якої казки цей лист? -Чиї та які права були порушені? (право на життя.) 3). «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку». З якої казки цей лист? Які права були порушені? (право на відпочинок).
4). "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому." З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на життя без насильства).
5). "Діти, допоможіть! Посадили мене у в’язницю за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок". З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на волевиявлення).
6). "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти." З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування)
7). «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати». З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування).
8). Хто утік від баби з дідом
– Не міг сидіти на вікні.
Зустрів в лісі різних звірів
І кожному співав пісні?
А хитру лисицю зустрів
І себе занапастив?
(право на безпечне дозвілля, на життя).
- Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково їм передам.
Вправа 10. «Підведення підсумків» (3-4 хв.): Бесіда:
- Що таке права? Які права є у тебе?
- Чи порушують твої права?
- Чим відрізняються права дорослих від прав дітей?
- Які документи охороняють твої права?
- До кого ти можеш звернутися у разі порушення твоїх прав?
- Що таке обов’язок?
- Чим обов’ язок відрізняється від права?
- Які обов’ язки ти виконуєш удома?
- Які обов’язки ти виконуєш у школі?
- Які обов’язки тобі неприємні? Які - виконуєш залюбки?
- У кого вдома найбільше обов’язків?
- Для чого потрібні обов’язки?
Хочеш Людиною справжньою стати?
Наші Закони навчись поважати,
Навчись їх виконувати завжди і всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди.
Література: