Тренінг "Права дитини"

Про матеріал
Тренінг "Права дитини" використаний у межах уроку "Я досліджую світ", проте може бути використаний як матеріал для проведення Дня захисту дітей, поглиблення знань про права та обов'язки тощо.
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку-тренінгу                                                                           з програми «Вчимося жити разом»

«Права дитини»

C:\Users\Admin\Desktop\depositphotos_54091709-stock-illustration-children-of-different-nationalities-round.jpg

                                                                                                 Підготувала:

                                                                 учитель початкових класів

                                                                     Науменко Галина Степанівна

 

 

 

 

 

Мета: формувати життєві навички, пов’язані з умінням жити в колективі; сприяти формуванню правового світогляду та правової культури дітей, ознайомитися з основними положеннями Конвенції ООН «Про права дитини», вчити аналізувати, міркувати, зіставляти, робити висновки, розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас, формувати бажання вміти захищати свої права;

розвивати у дітей вміння співпрацювати, мислення,  розуміти зміст запитань  та відповідей;

виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до правових знань, культуру поведінки, почуття відповідальності, дружні взаємини, чесність, толерантність, впевненість у собі.

Обладнання: малюнки персонажів казок, чарівна cкринька,  бланки до ігрових конкурсів, ватман, маркер, зображення Феміди, малюнки «Права дитини», бейджі.

Хід проведення

Вправа 1. «Таємнича хвилина» (3 хв.): У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

 - То кого ви побачили у чарівній скриньці? Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Тому що кожен з Вас є скарбом.

Вправа 2. «Правила тренінгу» (2-3хв.): Пропоную записати кілька правил, за бажанням доповніть і вивісимо на видному місці (прийти вчасно, говорити по черзі, бути доброзичливим, толерантним, дотримуватись «правила руки», «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно).

Вправа 3. «Знайомство учасників тренінгу» (3-5хв.): Пропоную кожному учаснику тренінгу написати ім'я, яким би він хотів, щоб його називали у групі.

Запитання для обговорення: Чому не можна вигадувати образливі прізвиська іншим дітям? Отже, постав себе на місце іншого – тобі неприємно було б, якби обзивали тебе.

Вправа 4. «Очікування» (5 хв.): На аркушах запишіть свої очікування від тренінгу та прикріпіть до плакату «Фемі́да» (богиня права й законного порядку).

Стокові векторні зображення Правосуддя | Depositphotos®

Вправа 5. «Асоціації» (4-5 хв.): Які слова у вас асоціюється поняттям «право».

Вправа 6. Міні-лекція «Дорослий погляд» (4-5 хв.): Права дитини – це певні можливості, які потрібні вам, щоб жити і дорослішати. Це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити. Поміркуйте, які у вас є права? Але нас об’єднує одне – кожен має бути просто людиною. Знаючи свої права з дитинства, людина зможе плідно й ефективно брати участь у розбудові правового суспільства нашої держави. Існує спеціальний документ, який називається «Конвенція про права дитини», де зазначено усі види прав.

- Якщо дитині надані права, то, звісно, і до неї є якісь певні вимоги, тобто ви маєте багато прав, значить у вас є і обов’язки. Що таке обов’язок? (те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі і оточуючим. Наприклад: Не можна байдикувати, коли всі працюють; сміятися над старістю; вступати в суперечки з дорослими тощо.

Казка «Обов’язок і права усьому голова».

У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно, весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права, а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає сувій і читає):  Життя, освіта, праця, відпочинок.  Обов'язки (розвертає сувій і читає):  Добросовісне учіння,  бережне ставлення   до майна, дотримання Правил поведінки учнів , повага  до старших.      

Мешканці  цієї країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці слова теж стали головними. Запитують  подруг.                

- Що можна сказати про права і обов'язки? 

 Дівчатка говорять:

- Запам'ятайте: Права  надаються, а обов'язки виконуються! Вони   завжди  поруч.

Недарма  кажуть, що обов’язки  та  права – усьому  голова. 

Вправа 7. «Мої права» (5 хв.): Вдома ви самостійно опрацювали та розфарбували права, які надаються дитині. Знайдіть свій малюнок на виставці. Запрошую по черзі підійти до свого малюнка і озвучити те право, над яким в працювали.

C:\Users\Admin\Desktop\p10.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p3.jpg

  C:\Users\Admin\Desktop\p5.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p4.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p9.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p8.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p7.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p6.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p11.jpgC:\Users\Admin\Desktop\p12.jpg

Вправа 8. «Мозковий штурм» (6 хв.): Навіщо люди придумали різні правила, норми, закони, права й обов’язки?» (http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/).

Запитання для обговорення: Що сталося зі Слоненятком? Хто прийшов йому на допомогу?

http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/

Запитання для обговорення: Куди йшли звірятка? Хто спочатку не зміг потрапити до кінотеатру? Чому вони не змогли потрапити туди? Про які права йшлося у цьому мультфільмі? (Про те, що всі діти мають право на дозвілля; вони мають рівні права, навіть якщо вони дуже відрізняються одне від одного). Підсумуйте.

Руханка: «Оплески». Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, "Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати". Оплески! "Дякую, сідайте". "Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах". Оплески! "Дякую, сідайте". І так далі: "Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...", "Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс..." тощо).

Вправа 9. Робота в парах «Казкові» порушення» (8 хв.): Герої  різних казок дізналися, що ми будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці мені передали свої листи, щоб ми допомогли їм розібратися чи не порушуються їхні права. То що, діти, допоможемо казковим героям? Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в парах, а потім представник з кожної пари повідомить нам свої висновки.

1). «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть». З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на оселю). Коза-дереза - русская народная сказка. Читать онлайн.2). "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !". З якої казки цей лист?  -Чиї та які права були порушені? (право на життя.) Читати онлайн казку Братів Ґрімм про вовк та семеро козенят3). «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку». З якої казки цей лист? Які права були порушені? (право на відпочинок). Попелюшка - Принцески

 4). "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове  царство. Мені холодно, я хочу додому." З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на життя без насильства).  СНЕЖНАЯ КОРОЛЕВА. Сказка Андерсена. Читать онлайн - Сказки Андерсена

5). "Діти, допоможіть! Посадили мене у в’язницю за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок". З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на волевиявлення).

Політична цензура в Росії - заборонили спектакль про Чиполіно | СЬОГОДНІ 6).  "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти." З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування) ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ | Чарівна скарбничка казок

7). «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати». З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування). Читати онлайн казку про Івасика-Телесика

 8). Хто утік від баби з дідом

– Не міг сидіти на вікні.

Зустрів в лісі різних звірів

І кожному співав пісні?

А хитру лисицю зустрів

 І себе занапастив?

(право на безпечне дозвілля, на життя).

Колобок, читать детскую сказку с картинками | Русская сказка-  Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково їм передам.

Вправа 10. «Підведення підсумків» (3-4 хв.): Бесіда:

- Що таке права? Які права є у тебе?

- Чи порушують твої права?

- Чим відрізняються права дорослих від прав дітей?

- Які документи охороняють твої права?  

- До кого ти можеш звернутися у разі порушення твоїх прав?

- Що таке обов’язок?

C:\Users\Admin\Desktop\009.jpg

- Чим обов’ язок відрізняється від права?

- Які  обов’ язки ти виконуєш удома?

- Які обов’язки ти виконуєш у школі?

- Які обов’язки тобі неприємні? Які - виконуєш залюбки?

C:\Users\Admin\Desktop\00d.jpg

- У кого вдома найбільше обов’язків?

- Для чого потрібні обов’язки?

 

Хочеш Людиною справжньою стати?

Наші Закони навчись поважати,

Навчись їх виконувати завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1.     Конституція України 1996 р. (ст. 53).
  2.     Бойченко Т. Є, Васильченко С.В, Н.І. Гущина та ін./  підручник Основи здоров’я для  5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів – К. : Генеза, 2013. – 208 с. : іл.
  3.     Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з розвитку соціальних навичок у курсі « Основи здоров’я ) : - К : Видавництво « Алатон», 2016 – 272 с.
  4.     Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Сащенко Л. В.
  5.     Основи здоров'я. 2 клас: Посібник для вчителя. — К.: Видавництво «Алатон», 2013.  124 с.
  6.     Грузинова Л. Заболоцька Л./ Права людини: Методичні рекомендації для вчителів загальноосвітніх шкіл. – К. : Українська правнича фундація, 1996.
  7.     Основи здоров’я: підручник для 2-го класу/ І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. - К.: Видавництво «Алатон», 2012. - 136 с.
  8.     Підручник Основи здоров’я для  5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т.Є. Бойченко, С.В. Васильченко, Н.І. Гущина та ін. – К. : Генеза, 2013. – 208 с.
  9.     Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х. : Вид.група «Основа», 2003.
  10. Турчик Х.,  Маринович Л., Савчик І./ Перші кроки : посібник для початкового вивчення прав людини  . – Дрогобич : Коло, 2000.
  11. http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/
  12. http://autta.org.ua/ua/materials/material/Kozhen-zaslugovuie-mati-druz-v/
  13. http://autta.org.ua/ua/resources/textbooks_materials/
  14. http://autta.org.ua/ua/materials/material/5-klas--Tema--Pravo-na-zdorov-ya--Prava-ditini--Obov-yazki-uchnya---gromadyanina/
  15. https://naurok.com.ua/urok---trening-prava-ditini-58513.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
1251
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку