Тренінг «Правильний вибір професії – важливий крок у житті людини»

Про матеріал
Тренінг «Правильний вибір професії – важливий крок у житті людини». Мета: Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професійних інтересів, схильності учнів, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості. Учасники: учні 9-11 класів.
Перегляд файлу

Тренінг

«Правильний вибір професії – важливий крок у житті людини»

 

Мета: Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професійних інтересів, схильності учнів, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості.

ПЛАН РОБОТИ

Учитель. Шановні учні, гості! Сьогодні ми про­водимо виховну годину з професійної орієнтації на тему «Правильний вибір професії – важливий крок у житті людини» (повідомлення мети заходу).

 Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави.

 

Хід роботи:

1. Гра «Знайомство» (5 хв.)

Мета: розкрити свою мрію щодо вибору майбутньої професії.

 Кожен з учасників гри має сказати: «Мене звати...» і «Я мрію стати...»; обґрунтувати свою відповідь. Гра дає змогу учням продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення.

Слайд 2

2. Вправа «Правила роботи групи» (4 хв.)

Мета: повторити правила роботи групи на тренінгу.

Правила роботи в групі:

· Тут і тепер

· Відвертість і щирість

· Виступ від свого імені

· Довірливий стиль спілкування

· Свобода висловлювання

· Активність

· Конфіденційність усього, що відбувається в групі

 

3. Вправа «Мої очікування» (5 хв.)

Мета: виявити очікування підлітків від тренінгу й рівень зацікавленості проблемою.

 Учням роздають невеликі аркуші паперу, на яких вони записують свої очікування від заняття. Їх опускають до «скриньки».

 Якщо протягом тренінгу не було реалізовані всі побажання, то наприкінці заняття тренер обговорює це з групою і з'ясовує, що слід робити з нереалізованими очікуваннями: провести додаткове заняття, консультацію, рекомендувати необхідну літературу.

 

4. А почну я з притчі.

 Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони про­грають битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обер­нулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний ге­нерал вів військо до поразки.

 В чому ж суть притчі?   Діти. Правильний вибір професії.

 

Учитель. Так! Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже зай­матися тим, що тебе цікавить, приносить радість - одна з  найважливіших  умов відчуття життєвої повноцінності. Вибір навчального закладу, а згодом професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне найсерйозніше став­лення до цієї проблеми.

 Не менш важлива обставина - людина повинна робити те, до чого має хист і здібності. Таку працю вона  виконуватиме  залюбки  і найкраще. Це принесе користь людині і всьому суспільству. Звичайно, свої таланти і нахили можна успішно виявити, застосувати в багатьох професіях, а не тільки в одній, як часом помилково уявляють батьки та діти. Щоб дійти правильного рішення, треба бути добре поінформованими. І хоча в цьому плані школи, підприємства, державні та громадські ор­ганізації проводять значну роботу, необхідно са­мим виявити ініціативу і шукати належну інфор­мацію. Багато зла може привести прагнення батьків за всяку ціну «пробитися» до певної шко­ли, до певної спеціальності, якщо дитина не вияв­ляє до цього ані хисту, ані бажання. Багато людей й досі дуже обмежено уявляють собі коло про­фесій, які можна здобути в різноманітних навчальних закладах. Якби суспільство виходило з таких уявлень, то ми б мали багато продавців, ку­харів, перукарів, юристів, співаків та акторів, а для решти професій, людей би не вистачило.

Слайд 3

5. Вправа «Як чинити зі своїм життям?»

А зараз зіграймо у гру, яка допоможе вам знайти відповідь на це основне запитання.

  (Усім роздають по 10 папірців.) Напишіть на кожному своє ім’я.

 На наступні кілька хвилин ці 10 папірців уособлюватимуть вас і гратимуть роль символічних грошей, за які можна купити певний товар. Зараз перед вами постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, уже нічого не можна буде купити.

 Усі покупки треба робити лише тоді, коли «товари» пропонують на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну.

■ Чудова квартира (1 папірець); новий автомобіль на вибір (1 папірець);

■ повністю оплачена поїздка на канікули (один місяць) у будь-яку країну світу разом із другом (2 папірці); повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б дружити просто сьогодні, обов'язково буде дружити з тобою незабаром (2 папірці);

  на два роки стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів (1папірець); мати одного справжнього друга (2 папірці);

  закінчити престижний університет (2 папірці); заснувати прибуткову компанію (2 папірці);

мати здорову сім'ю (3 папірці); здобути всесвітню славу (3 папірці);

(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю,

повертають 2 папірці назад як винагороду.)

  можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець); отримувати задоволення протягом усього життя (2 папірці);

  п'ять років життєвої насолоди (2 папірці); любов та повага найдорожчих для вас людей (2 папірці);

(Ті, хто обрав п ять років насолоди, додатково віддають один папірець

(за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.)

■ чиста совість (2 папірці); здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці);

■ створити диво для того, кого любиш (2 папірці); можливість прожити заново (або повторювати) одну подію із власного життя (2 папірці);

■ сім додаткових років життя (3 папірці); безболісна смерть, коли настане час (З папірці).

 Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:

 Яка покупка подобається вам понад усе?

 Чи шкодуєте ви, що не купили чогось Іще?

           Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?

Висновок: правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зробленого вибору чи скасувати прийняте колись рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною нагодою. Не можна передбачити, які шанси відкриються для вас за тиждень або рік.

Тому слід серйозно поміркувати над тим, до якого життя ви прагнете. Потрібно оцінити свої здібності, нахили. Це має стати одним із важливих критеріїв у виборі свого професійного майбутнього.

 

Учитель. А зараз ми помандруємо у світ професій і поз­найомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами. Назвіть їх.

Слайд 5

6. Намалюй тип професії.

Людина – Людина

1-й учень. До першого типу належать такі професії: педагог, лікар, продавець... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність.

Людина – Техніка

2-й учень. До другого типу можна віднести такі професії: інженер, водій, електрик, слюсар... Щоб оволодіти цими, професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.

Людина – Природа

3-й учень. Третій тип об'єднує професії ветери­нара, агронома, геолога...

Людина - Знакова система

4-й учень.Четвертий тип включає такі про­фесії, як програміст, економіст, коректор, менед­жер, бухгалтер

Людина - Художній образ

5-й учень. І нарешті, до п'ятого типу вчені відносять професії музиканта, актора, письменни­ка, художника, архітектора, дизайнера, мо­дельєра, косметолога...

 

Отже, основним завданням і вчителів, і батьків є підготовка дітей до свідомого вибору майбутньої професії.

Напередодні нашого заходу в 11 класі було проведено роботу з профорієнтації. Унаслідок анкетування виявлено що,...

Слайд 6-10

Презентація «Темперамент і професійна діяльність»

Слайд 11

Учитель. Вибираючи професію, необхідно враховувати:

 

                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

При виборі майбутньої професії необхідно обов'язково враховувати фактори.

1. Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я.

2. Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов'язана з посидючістю, монотонністю (бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і тривалою нервовою напругою.

У той же час флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія або шахтаря.

З . Має значення здатність людини до адаптації (для професій геолога,   шахтаря, підводника, водолаза та ін.).

Формула правильного вибору професії:

«ХОЧУ» + «МОЖУ» + «ТРЕБА» = «ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР ПРОФЕСІЇ»

7. Гра «Асоціації» (4 хв.)

Мета: визначити особисте ставлення учнів до професій.

 Учасникам гри дають завдання: «Назвіть 1—2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «професія». Усі названі асоціації записують на ватмані і обговорюють. Слід звернути увагу учнів на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми (професії), яка її хвилює. З'ясовують причини виникнення асоціацій.

Слайд 12

8. Мозковий штурм (15 хв.)

Мета: з'ясувати думку підлітків про важливість професії в житті людини.

Учасники гри діляться на дві команди. Їм дають ватман і маркери.

Групи отримують завдання для обговорення:

а) для першої команди: «Наскільки важлива професія в житті людини?»;

б) для другої команди: «Хто і що впливає на вибір професії?».

Усі варіанти записують на ватмані. Після цього вибирають спікера від кожної групи, який презентує проект.

9. Вправа «День із життя» (10 хв.)

Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.

 Учням роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець(Л), програміст(ЗС), водій(Т), модельєр(Х/О), ветеринар(П).

 Учні групуються по 3—4, відповідно до професій. Тренер дає завдання:

— скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка виділена в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.

 Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою:

дзвінок — сніданок — дзвінок — урок — двієчники — запитання — відповідь — трійка — перерва — учительська — скандал — директор — урок — відмінники — дзвінок — дім — ліжко.

Представник кожної групи зачитує свою розповідь.

Відеоролик «Все в твоїх руках»

10.Вправа «Головне і другорядне»

(На столі стоїть прозора склянка, галька, чашка з піском, каміння середнього розміру.)

Зараз ви всі уважно спостерігайте за тим, що буде відбуватись біля столу. Зараз я спробую заповнити склянку камінням, галькою І піском.

- Заповнимо склянку спочатку каміння так, щоб вона була повною.

(Подивіться уважно в склянку помістилось лише 4 каменя і вона вже повна. Але чи можна склянку вважати абсолютно повною чи можливо в неї можна помістити ще щось?)

- Докладемо у склянку гальку так, щоб вона була нарешті повною.

(Скільки гальки помістилось у склянку? Чи можемо ми впевнено сказати, що вона повна?)

  • Досипимо пісок у склянку.
  • Тепер склянка дійсно повна.

Ви запам'ятали скільки каміння і гальки помістилось у склянці?

А тепер зробимо те саме, але в іншій послідовності.

Спочатку висиплемо увесь пісок, потім гальку і каміння. (Учні роблять висновок, що каміння в склянку не поміщається)

Як ви думаєте, для чого я показала вам цей невеличкий дослід? (Відповіді учнів).

Висновок : наше життя схоже ось на цю склянку: каміння - це справи великі, великі бажання і великі цілі; галька — не такі важливі, але необхідні справи й бажання; а піщинки - це дрібниці життя. Якщо ми турбуємося лише про дрібниці, гадаючи, що більше зачекає, то наше життя заповнюється дрібницями, як склянка піском. І в нашому житті не залишається місця для дійсно важливих речей. А насправді їх не так багато, як насправді небагато великих камінців.

Завжди турбуйся про головне. Не перетворюй своє життя на пісок!

Нехай ці камінці нагадують вам про велику ціль - вибір професії.

 

Учитель. Підбиваючи підсумки, хочу сказати: зробити правильний вибір – значить обрати таку професію, яка потрібна суспільству, тобто затребувана на ринку праці. Крім того, вона повинна бути доступною для вас, відповідати вашим природним здібностям, знанням і вмінням. І найголовніше – обрана професія має приносити радість, достаток, задоволення.

Слайд 13

І пам’ятайте слова Костянтина Ушинського:

    Вдало вибери професію,

    Вклади в неї свою душу,

    Тоді щастя само тебе відшукає.

 На цьому наш захід завершується. Дякую всім за увагу.

 

8. АНКЕТА

  1. Які професії ви вважаєте дуже популярними?
  1. Які 3 професії подобаються вам найбіль­ше?
  1. Які професії здаються вам найважчими?
  1. Яку професію вибрали б для вас батьки?
  1. Для одержання яких професій потрібно довше учитися?
  1. Яку професію (чи професії) ви б обрали для себе, якби вибір потрібно було робити негайно?
  1. Які професії, на вашу думку, одержати найлегше?
  1.        Які професії ви б не вибрали у жодному разі? Чому?
  1. Які професії ви б назвали найпотрібнішими?
  1.        Назвіть професії, що здаються найсучаснішими.
  1. Назвіть професії членів вашої родини.

 

  1.        Якби ви могли обрати професію, неза­лежно від зовнішніх обставин, то яку?

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
1841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку